Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hvor ondulert skal en green være ??

Vater-Ole

over 18 år siden

Vater-Ole

Noen ganger når jeg spiller nye baner havner jeg på steder på (eller ved) greenen hvorfra det er umulig å stoppe ballen ved hullet.
Ikke noe problem hvis man kjenner banen på forhånd og samtidig kjenner flagg-plasseringene, men hvem gjør det når man kommer til en ny bane for første gang ??
Det er mektig irriterende å tilfeldigvis havne på feil platå og i noen tilfeller måtte putte ut av greenen i nedoverbakke før man begynner på oppstigningen mot hullet igjen.
Slike greener og flaggplasseringer gjør golf til et bingo-spill, og burde vært unngått. I det minste burde det finnes baneguider som beskriver hvilke deler av greenen som er så bratt at man ikke kan stoppe baller der fra oversiden, og samtidig kart med nøyaktig flaggplasseringer.

jonag

over 18 år siden

jonag

Jeg er enig i at det du beskriver er et problem.

Dette er ikke golf. Det skal kunne være vanskelig, men det skal være fair.
Det samme med flaggplasseringer. Sett dem på oppslag ved 1te tee !

Øyvind

over 18 år siden

Øyvind

Kan man slå wedge da?

Seriøst spørsmål altså, man får jo litt stopp i ballen, og kanskje en større mulighet for å lande nærme.

Skjønner at banemannskapet ville rive av deg håret om de så deg, men er det noen retningslinjer i regelboka på det?

Bobby Peru

over 18 år siden

Bobby Peru

Skjønner frustrasjonen din. Greener med mye ondulasjon bør være forbeholdt baner/baneanlegg med høye gjennomgående kvalitetskrav slik at denne type info er å finne i baneguiden. På de (få) grombanene jeg har spilt i utlandet er dette vanlig, slik at bingo faktoren henspeiler på min egen (u)dyktighet ;-)

Henke

over 18 år siden

Henke

Ingen regel som sier noe om hvilken kølle du skal velge. Fritt frem, hvis du tør...

Snedd

over 18 år siden

Snedd

Lov å bruke wedge på green. Kan være aktuelt også hvis man ligger langs kanten og du har semigreen eller til og med rough mellom der ballen ligger på green og hullet. Da er det bare å chippe over. Men særlig fint hadde det nok ikke vært på de fleste greener hvis alle la igjen putteren i bilen.
Ellers er det et problem det du nevner noen ganger, men da er det vanligvis urutinert flaggplassering. Bør ikke skje!

lk

over 18 år siden

lk

Når det gjelder wedger på green så kommer jeg aldri til å glemme Phil Mickelson i Ryder cup for noen år siden. Han nå helt nederst på en gigantisk green og hadde sikkert 20-30 meter igjen til huller. Han slår så neste slaget med en wedge og drar opp en rimelig lang divot på en ellers så perfekt green.

Skulle likt å sett TV-bilder fra "greenkeeper-bua" akkurat da. Selv om Phil legger divoten forsiktig på plass igjen så tipper jeg det kom er par saftige gloser fra greenkeeperne når de så hva han gjorde :D

lk

tilskuer

over 18 år siden

tilskuer

Vi så også den samme Mickelson duffe en pitch på greenen i en av årets første PGA-turneringer - fulgte opp med en to-putt, og endte opp med å tape omspill om seieren. Da har du mislyktes da.

Kevin

over 18 år siden

Kevin

Eller Ernie Els som gjorde det på Harbour Town for noen uker siden..og den gikk i koppen. Tipper tilogmed greenkeeperen jubla for det slaget,så ikke ut som han ødela green nevneverdig.

sammpo

over 18 år siden

sammpo

Hvor langt er et tau?

Yngve

over 18 år siden

Yngve

til sammpo,

ca. 7 meter og 46 cm.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her