Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hvordan slå med hybridkøller?

Amatøren

over 18 år siden

Amatøren

Jeg planlegger å anskaffe meg en hybridkølle i stedet for 3 og 4 jern. I bagen har jeg ingen trekøller utenom driveren. Mentalt prøver jeg å tenke at jeg slår driveren som en U og jern som en V. Hvordan bør slaget være med hybridkøller? Skal en slå likt som jern, men ikke ta torv?

lett

over 18 år siden

lett

den skal slåes akkurat likt som jern!

Kevin

over 18 år siden

Kevin

Prøvde 3`og 4`er hybrid endel tidlig i år og da funka det veldig bra. Gikk til innkjøp av en 3H Callaway X-hybrid i mars etter testing hos Dormy i Malmø.

Men,når jeg kom meg ut på gress slet jeg umiddelbart,mye topping. Var så ille at jeg la den bort en stund. Etterhvert fant jeg ut at jeg slo den for mye som driver,kom veldig rundt også.

Nå slår jeg godt ned på ballen som med jern,og spillet mitt har fått en ny dimensjon,spesielt på par 5 langs fairway,og funker utrolig bra fra lett rough

coach

over 18 år siden

coach

Hvordan man skal slå en hybrid er også avhengig av hvilken type hybrid det er snakk om. Noen ligger tett opptil wood'er, mens andre er betraktelig nærmere jern. Dette vil ha stor betydning for hvordan du burde slå de. Generelt vil jeg dog anbefalle deg å slå de tilnærmet som et langt jern, dog med ørlite mer "sweep" bevegelse.

jonag

over 18 år siden

jonag

Noen sier omtrent som et 6-jern...

nja

over 18 år siden

nja

den skal slås akkurat som et jern! ikke wood.......

njoa

over 18 år siden

njoa

det må da være enklere å prøve å slå alle køllene på samme måte?
i stedet for å ha én type sving til hver kølle..
"nå slår jeg driver, da må jeg mer rundt meg enn med jernene" osv:-P

joa

over 18 år siden

joa

Funker veldig bra å slå mer rundt og flatt med driver for min del hvertfall, helt annet grep også. Whatever works!

Hybrid

over 18 år siden

Hybrid

Som trådstarter angir er et driverslag ofte mer U enn V. Det er for å komme mer bak kølla versus å skyte ballen "ned og opp" med jerna. Det er interessant at det er så forskjellig syn på hybrider. Uansett er det vel riktig å si at det normalt ikke tas mye torv?

Fooore

over 18 år siden

Fooore

Rescue/hybrid kan også brukes som supplement til driver fra tee, 200m burde være tilstrekkelig på mange hull.

Ikke minst når driverslag fyker til høyre.....

jonag

over 18 år siden

jonag

Det er ikke så veldig rart om man sender driver ut høyre om man tenker altfor forskjellig fra jern. Man skal svinge stort sett likt med alle køller, men skaftlengden vil atuomatisk flate ut bunnen i svingen. Hvis man da justerer ballposisjon korrekt ift bunnen i svingen og ikke tenker for mye "slå ned" med driver så skal det gå bra med fin høyde på slagene. Noen øker også bredden mellom beina med driver. Dette vil automatisk få vekten lenger bak ballen, noe som er fint med driver. Noen står også lukket med driver da dette gir mer rotasjon av kølla og noe mer sving fra innsiden.
Men små variasjoner er det. Akkurat som når man vil slå høye, lave eller punchede jern...

Gary Prayer

over 18 år siden

Gary Prayer

Kastet ut 3 wooden for 3år siden ,har siden holdt meg tilgode gamle recue mid 16 grader som tilsvarer toerjern .Dette er min favorittkølle den går 200 m + og lett å slå med.Har ikke plass heller med fire wedger.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her