Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Trene vekter = mer lengde?

Drawer

over 18 år siden

Drawer

Noen som har erfaringer med dette? Jeg skal nå tilbake i helsestudioet etter et års pause...:) Satser på at jeg får noen meter ekstra carry etter noen mnd.

Noen som har prøvd golfprogrammet til SATS?

Olle

over 18 år siden

Olle

Har trent aktivt styrkeløft i mer 15 år, men jeg slår sikkert kortere enn de fleste her på forumet.

Tror du få mer lengde av å tøye enn å trene styrke.

Truls

over 18 år siden

Truls

Tviler sterkt på at du vil slå lenger ved å trene mer med vekter!

Lengde kommer av teknikk og smidighet. Hvis du trener mye med tyngre vekter vil muskelmassen øke og dermed bli seigere.

jonag

over 18 år siden

jonag

Man kan trene ulike ting med vekter. Maksimal/eksplosiv styrke, volum, stabilitet.

I golf trenger du eksplosiv styrke, ikke volum og du trenger stabilitet i rygg, mage, hoft. Å være sterk og smidig er bra.

Anbefaler få repetisjoner (maks 6), høy belastning (skal ikke klare fler enn 6) og fokus på lår, hoft, mage, rygg og evt bryst/rygg/skuldre.

Komplette øvelser som knebøy, olympiske løftøvelser er bra. armhevninger, mageøvelser er også viktig. Fleksibilitet er også viktig.

Pumpe i benk eller biceps gir veldig lite.

Det finnes også endel spesifikke golføvelser du kan finne på nettet som fokuserer på vridning. Søk litt på nettet og finn deg noen øvelser du antagelig kan gjøre med strikk/trekkmaskin.

Mer eksplosiv styrke skal gi deg som sagt mer snert i tilslaget og ikke minst mer kontroll med kanskje kortere sving siden du når du er sterkere kan akselerere mer.

simen fulland

over 18 år siden

simen fulland

Teknikk og smidighet er viktigst. Kombineres dette med god muskelstyrke, da går det enda lenger. I tillegg blir ikke tykk rough like skummelt når man har god styrke.

Problemet er at skippertak ikke nytter. Du må trene jevnt over år skal det bli noe svong over det.

simen fulland

over 18 år siden

simen fulland

Jonag enig med deg i det meste, men ikke glem biceps og triceps. Man trenger også god armstyrke.

Les litt om longdrive gutta så ser du at de også trener disse muskelgruppene. Ekstra meter finnes dersom man bruker armene riktig i tillegg.

jonag

over 18 år siden

jonag

OK, enig med deg :-)
det jeg mener er viktigst er nok å trene eksplosiv styrke og stabilitet og ikke gå i fella å stå å pumpe 20-30 reps for da blir det bare muskler i veien.
Rygg og mage skal ikke trenes eksplosivt, kun rolige typiske øvelser. aktive muskler som legg,lår, rumpe, armer, skuldre kan trenes eksplosivt

Truls

over 18 år siden

Truls

Enig med dere, men jeg fatter bare ikke når man bruker biceps i en golfsving... Disse brukes jo til curl, eller bøying av arm - og det skal man jo ikke gjøre?? :-)

jonag

over 18 år siden

jonag

Litt enig. Triceps er nok mye mer viktig for begge armer og spesielt for høyre. Men du bøyer faktisk også høyre arm i baksvingen og da bruker du den. den er med på å gi stabilitet og kontroll.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Tiger Woods trener veldig mye styrke, og han selv at styrketreningen har lite å si for hans lengder, men derimot mye å si for hans evne til å tåle belastningen svingen gir kroppen når han slår langt.

ergo, styrketrening er bra for golfsvingen og kroppens toleranser for slitasjebevegelser, men har kanskje lite å si for øyeblikket når man slår ballen.

Dette vil vel kunne diskuteres selvsagt, men at trening er bra for kroppen dersom man kun spiller golf som mosjon er uten tvil sant.

Jeg trener 2-3 ganger i uken med spenst, styrke og smidighetsøvelser og dette har uten tvil gjort at jeg ikke lenger får vondt i ryggen av å spille, noe jeg var mye plaget med tidligere.

Truls

over 18 år siden

Truls

Joda man bøyer høyrearmen, men den skal være rimelig dau i baksvingen da. Jeg tror mest på mykhet som resultat av tøyeøvelser. De fleste mennesker er født med styrke nok til å vri opp kroppen.
Selv trener jeg noe styrke som mest går på rygg og skuldre, i første rekke for å unngå belastningsskader. Jeg er tynn som ei flis, men driver mer en langt nok allikevel. Driver rundt 260-270 med biceps på tykkelse med en tanntråd.

Truls

over 18 år siden

Truls

Jeg så først innlegget til Yngve etter at jeg hadde lagt inn mitt eget. MEN der kan man se - Tiger Woods og jeg har mange ting til felles! hihi

simen fulland

over 18 år siden

simen fulland

Truls, hele kroppen er viktig styrkemessig med tanke på golfsvingen.

Tren mye baseøvelser med frie vekter. Dvs bøy, mark og benk. Disse gir god styrke i hele kroppen og siden vektene er frie trenes også all stabliliseringsmuskulaturen. Den er meget viktig.

Bruk fulle bevegelser slik at du får god strekk i mukslene. Gjøres dette kontrollert blir det bevegelighetstrening i tillegg.

Apparat trening er lite hensikstmessig og bør kun brukes etter baseøvelser til fintrimming og utsliting av ønsket muskel.

En del studioer har også fått inn noen tautrenings systemer som er meget bra for stabiliseringsmuskulaturen. Har de det der du trener, få hjelp av en instruktør.

Tren i tillegg armer, buk og andre ryggøvelser.

Eksplosiv trening er for viderkommende med god teknikk. Tenk kontroll og isolasjon. Bruk 8 -12 reps per serie

Lær god teknikk og bruk belte. Ikke ta i for mye til å begynne med spesielt om du skal trene markløft. Da kan du fort poppe en skive i ryggen.

Sist men ikke minst , du må trene jevnlig minst 2-3 ganger i uken. Tar du pause er du fort tilbake der du var, og må begynne på nytt....

Maximus Objektivitus

over 18 år siden

Maximus Objektivitus

Simen,

du snakker over evne nå.
å snakke om markløft og popping av skiver under trening vitner om lite kunnskap om hva slags trening vi snakker om.

for å få best mulig smidighet kombinert med styrke, så bruker man flest mulig øvelser basert på kroppens tyngde som vekt. ikke kunstige vekter, og markløft er IKKE laget for golftrening. å oppfordre til markløft i det hele tatt er direkte farlig. et treningsprogram for golfere får man på de fleste seriøst treningssentre i Norge.

jeg kunne utdypet masse, men det blir vel en lang nok diskusjon som det gjør tipper jeg.

beste tipset har kommet allerede. snakk med en profesjonell instruktør.
De kan dette, både utøvelse av det og opplæring av det.
Vi som gjør dette selv, er ingen pedagoger. bare bedrevitere både innen golf og nå tydeligvis også trening..

jonag

over 18 år siden

jonag

Takk Simen. Dette er jeg enig i !

Men jeg ser ikke hensikt i å ta så mange som 12 reps av annen grunn enn maksimalbelastning sett imot evt skader.
Når jeg når ca 9 reps begynner det så smått å brenne i muskulaturen. Jeg tror at man da begynner å bevege seg bort fra påvirkning av maksimal og eksplosiv stimulering (pga opptrening av nervebaner og samtidig kontraksjon av så mange muskelfibre som mulig) og inn på submaksimal styrke som krever mer av evnen til rask energiomsetning og anaerobt arbeid. Det ansamles mye mer blod til muskelfibrene og tverrsnittet kan komme til å øke mer enn man vil over tid.

ved nødstilfeller blir folk utrolig sterke. Det er fordi de klarer å mobilisere så mye mer av muskelen enn de vanligvis klarer. derfor tror jeg opptrening av nervesignaler og mobilisering av muskelfibre ser viktigst.

Jeg ville ha sagt ikke færre enn 5 og ikke fler enn 10. Teknikk og stabil rygg/mage er meget viktig.

En golfsving gjør man kun 1 rep og jeg er bombesikker på at det er smale, hurtige og stabile muskler som er tingen.

Dette med stabilitet og type øvelser du nevner er jeg 100% enig i.

snappy

over 18 år siden

snappy

Underarmer er viktig å trene...

NGB GT

over 18 år siden

NGB GT

Jeg mener dette med trening er overdrevet. Selv trener jeg sånn temmelig nøyaktig NADA, men driver likevel lett over 290 meter i passe medvind og med god nedoverbakkerull.

Det er trøkk i kula det gitt. Steike...

;D

simen fulland

over 18 år siden

simen fulland

"Maxsimus subjetivitus".

"å snakke om markløft og popping av skiver under trening vitner om lite kunnskap om hva slags trening vi snakker om."

Har 16 års erfaring med styrketrening så jeg har samlet opp litt kunnskap oppigjennom.

Jeg vet ikke hva du snakker om , men jeg snakker om generell styrketrening for hele kroppen ,til folk som har trent noe før.Ikke noen som tar i en vekt for første gang.
Det er dessuten stor forskjell på å bruke løse vekter/stenger kontra apparater. Du får masse fin stabilitets trening med LØSE vekter.

I tillegg kommer man til et punkt der kroppen som vektstang ikke gir tung nok belstning lenger hvis målet er større styrke. Blir det for mange repetisjoner går man glidende over i muskelkondisjonstrening.

En del golf relatert styrke trening er altfor spesefik og gir ikke nok belastning til å få fremgang over tid, dvs år.

Hele kroppen brukes i en golfsving og da bør man faktisk belaste hele kroppen under trening. Bedre øvelser som kombinerer generell styrke/stabiltet enn mark/bøy/benk skal du lete lenge etter.

Grunnen til at jeg spesifiserte viktigheten av belte og teknikk under markløft , er at mange nybegynnere i denne øvelsen blir overivrig (løfter for mye for tidlig) og dermed kan skade seg. God teknikk lærer man selvfølgelig av en instruktør.

Dernest kommer det ann på hvilket nivå du er på og hva du ønsker å oppnå med styrketreningen. Er du elite golfspiller og trener veldig mye golf ,er det begrenset hvor mye styrke du har tid/ork/kapasitet til å trene. Det må uansett trenes jevnlig om man skal ha utbytte av det. Et skippertak eller to før sesongstart hjelper ikke.

Jonag, husk at for oss som ikke spiser annet enn cornflakes til frokost (ergo ikke bruker doping) ,skal det mye til om du får så stort tverrsnitt på muskulaturen at det blir til hinder for svingen din :-)

Vær også klar over at mange i styrke miljøer mener at færre reps, 1-6 gir enda mere tversnitt økning enn flere f.eks 8-12.

Skade risikoen er også større i intervallet 1-6 enn 8-12.

jonag

over 18 år siden

jonag

Men Villegas la på 20m med sitt 5-jern etter å ha trent seg opp på gymmen. VJ holder koken pga trening.

Riktig trening vil alltid forbedre, aldri gjøre dårligere.

Fjosok

over 18 år siden

Fjosok

Vil du slå langt gjelder det først og fremst og få kraften til å gå ned i bakken. Det skjer gjennom riktig beinbruk, og for å hjelpe til med det så prøv "Leaderboard". Helt konge!

Hacker

over 18 år siden

Hacker

Mye fornuftig er sagt her, allsidig vekttrening av store muskelgrupper er fornuftig for alle golfere.

Hvis man i tillegg strekker ut etter trening(motsatt av bolegutta), så får man ikke kulemuskler, og blir ikke så stiv og lite fleksibel.

jonag

over 18 år siden

jonag

Simen, du har mer peiling enn meg og jeg babler vel bare om de siste 5% forbedring som vi dødelige ikke har tid eller kosthold til å nå likevel...

Dette andre med teknikk, stabilitet, etc, etc er jeg helt enig i.

JM

over 18 år siden

JM

Hacker -"kulemuskler" kommer ikke pga manglende uttøyning, men hvordan du trener styrke. Muskelutviklingen er avhengig av hvor stor belastning du har på og hvor mange repetisjoner du utfører!
Styrkeløftere bruker 1-8 reps mens kroppsbyggere bruker 12-15 reps.
Belastningen må også være høy ved begge treningsformer.

Maximus Objektivitus

over 18 år siden

Maximus Objektivitus

Simen,

poenget mitt er bare, som du faktisk også poengterer selv i svaret ditt, at markløft ikke er for ferskinger.
dersom man skal komme igang med styrketrening, så er det viktig å begynne med det som kroppen tåler nærmest uansett form, nemlig sin egen vekt som belastning.

Dersom du skal spisstrene de siste 5% som Jonag sier, så er du mer på rett spor.
du sier du har trent styrke i 15 år, fint, men det har ikke de fleste andre, og kan ikke begynne med eksplosiv trening før de har tilvent kroppen å løfte vekter, enten det er apparater eller løse vekter.
benkepress er vel og bra, men Tiger Woods utspill om treningsform er helt klart noe som gjelder de fleste golfere i langt større utstrekning enn pumping med markløft og benkepress.

stretching som treningsform er vel og bra også, men stølheten som kommer av manglende uttøying er stort sett kun gjeldende for samme dag eller dagen etter treningsøkten, og har lite eller ingen dokumentert langtidseffekt.

jevn trening som styrker ledd og muskelfester er etter min mening den beste starten, så kan man spisse seg på større utfordringer når man kjenner at kroppen tåler det.
til å oppnå dette, trenger man gode treningsprogrammer, og det får man hos instruktører, ikke hos utøvere.

det er en grunn

over 18 år siden

det er en grunn

Til at TW trener så mye som han gjør.

Sikkert ikke for gøy! Hørte i et intervju at han tar 180Kg i benken..... Det er sykt til en golfspiller å være..... Samtidig er han en av de få som kan slå akkurat så langt han vil...

hm

over 18 år siden

hm

større muskler=lengre slag=mindre penis=mindre selvtillit=ræva golf

simen fulland

over 18 år siden

simen fulland

hm :

Større muskler=lengre slag=i gode øyeblikk tv-golf=i dårlige øyeblikk mange provosoriske baller=periodevis høy score=god underholdning=midtstopper golf=ræva golf, men jammen er det morro :-)

HJ Borgen

over 18 år siden

HJ Borgen

Man kan sammenligne Golf med f.eks. spyd i friidrett. Dersom dere så presisjonskonkurransen i Stochkolm i fjor så var det vel flere som ble overrasket over hvor presise spydkasterne kunne være på avstander som 80 m, selv om gutta egentlig ikke trener på dette.

Poenget mitt er at man selvsagt kan trene seg opp til å slå lengre dersom man trener riktig med vekter, uten at det nødvendigvis går utover presisjonen. Spydkasterne trener en god del vekter og har utbytte av dette. Men det er viktig at andre forutsetninger er på plass, som f.eks. bevegelighet, balanse, koordinasjon ol. for å kunne utnytte styrken. For mange er nok de siste punktene største begrensning og ikke styrken.

Skal man trene styrke er det viktig at det ikke er tunge vekter og det skal gå med en kontrollert hurtighet. Men det er viktig at man har grunntreningen på plass før man tenker på hurtighet. Hvis ikke blir man skadet med en gang.

Carl Petterson

over 18 år siden

Carl Petterson

Jeg trener ikke mye jern, men slår langt. :-)

jonag

over 18 år siden

jonag

Det har vært vist utallige ganger at tung maksimal styrketrening har positiv effekt på f.eks utholdenhet. Man vet ikke hvorfor, men det viser seg at effektivitet og arbeidsøkonomi forbedrer seg.

Jeg vet ikke hva kontrollert hurtighet er. Eksplosivitet og hurtighet kan bare trenes med maks motivasjon, maks belastning eller maks speed.

Jeg tror at en kombinasjon av tunge eksplosive løft og maksimal svinging med normale eller tyngre køller må til for å svinge raskere.

Noen tunge løft er pr def ikke eksplosive. Max benkpress eller knebøy er ikke eksplosive. Markløft, spensthopp og sprettende armhevninger er eksplosive.

Man blir det man trener. Trener man maks hurtighet blir man hurtig. Trener man maks løft blir man maks sterk og trener man 50 reps for biceps ja da blir man god til akkurat det også...

simen fulland

over 18 år siden

simen fulland

Jonag, bare vær ops på at eksplosiv trening og markløft er omtrent russisk rulett med ryggsøylen.

Du skal virkelig vite hva du gjør og ha meget god teknikk før du prøver deg på eksplosiv markløft.

jonag

over 18 år siden

jonag

OK er vel egentlig enig i det.

Det kan være et godt alternativ å gjøre eksposive knebøy med medium belastning.

Mulig for å unngå skader skal man fokusere på speed og ikke vekt.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Jeg vil gå så langt som å si at ingen bør drive markløft under egen regi. det bør være overvåket trening med lang fartstid før man i det hele tatt tenker på det.
jeg drev en del med manuell trening tidligere, og har fått en del problemer med korsryggen av det. Det var under kontrollerte forhold, men alikevel så kan det gå ille.(ikke at det er ille for meg, men jeg vet i allefall av erfaring hva det dreier seg om).

pass på ryggen, og tren med lette vekter dersom ryggen i det hele tatt skal belastes med manualer eller aparatvekter.

tren først opp stabilisatormusklaturen før du begynner med eksplosiv trening, ellers vil ikke ryggen tåle belastningen.

kort sagt, så hiver jeg meg på uttalelsene om å trene med hjelp av instruktør, og ikke late som man kan dette selv. det er så utrolig store konsekvenser av små feil som gjøres, og da er det greit å ha noen med god kompetanse og instruktørpedagogikk til å hjelpe seg i gang med.

etter min mening da..... ;)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her