Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Titleist vokey spin

eriksen

over 18 år siden

eriksen

Noen som har kjennskap til disse wegdene? Vurderer å skaffe meg 56 og 60.

Fjosok

over 18 år siden

Fjosok

Knallwedger! Spinner mye så de går kort. Spiser veeeeldig mye baller, det er det største problemet.

What?

over 18 år siden

What?

Enig med Fjosoken. Very good!

eriksen

over 18 år siden

eriksen

Takk for svar. Står mellom dem og cleveland, men heller mot titleist.

snappy

over 18 år siden

snappy

Spinner for mye, sliter for mye baller... Det som er bra med dem er at det har fin vekt, ca. samme vekten som Cleveland. Titileist sine andre wedger er forferdelig tunge.

Gå heller for Cleveland eller Taylor Made (må si disse var fine) Nike kommer også med noen fine nå.

Kevin

over 18 år siden

Kevin

Har en slik 56 grader SW,er svært fornøyd. Mye spinn ja

Flucker

over 18 år siden

Flucker

Jeg har nettopp bytta fra Titleist Vokey til Cleveland CG10. Er som å være nyforelska.

Rådvill angående Wedger

over 18 år siden

Rådvill angående Wedger

Hva bør man ha i Baggen av Wedger, spiller på 13. Noen som kan gi et kvalifisert tips.

Titleist Mens Vokey Spin Milled Oil Can Wedges:

SM54.10, 54° loft, 10° bounce
SM54.14, 54° loft, 14° bounce
SM56.10, 56° loft, 10° bounce
SM56.14, 56° loft, 14° bounce
SM58.08, 58° loft, 8° bounce
SM58.12, 58° loft, 12° bounce
SM60.04, 60° loft, 4° bounce
SM60.08, 60° loft, 8° bounce

Steel shaft available in S200 flex

Gunder

over 18 år siden

Gunder

Det spørs hva du har av andre køller. Skal du ha to eller tre wedger? Hvor mange grader har du på PW'en din?

Jeg bruker dette oppsettet. PW på 48 grader. SW på 56, 8 graders bounce. LW på 60, 8 graders bounce. Jeg har forholdsvis bra teken på å slå forskjellige lengder på baksvingen med wedgene og trenger derfor ikke en gap-wedge (52-grader i mitt tilfelle). Du kan se selv hvilke andre køller du vil prioritere før denne.

Du kan med fordel ha mer bounce på 56-gradern siden du blir å bruke den i mer fluffy lies slik som rough og sand. 14 er nok lurt. Desto mer bounce du har på SW'en, desto vanskeligere blir det å bruke den på fairway og hardt underlag.

Eidolon har kommet med wedger som har V-formet bounce. Dvs den endrer seg med tanke på hvor åpen du holder kølla, eller hvor i stancen du legger ballen. Genialt konsept, og jeg har en hjemme som jeg har testet litt. Disse wedgene gir deg ekstremt mye spinn også, på samme nivå som Titleist Vokey Spin Milled. Les om dem her:

http://www.eidolongolf.com/vsole.cfm

Rådvill angående Wedger

over 18 år siden

Rådvill angående Wedger

Takk

!"#

over 18 år siden

!"#

wow, spiller du på 13 wedger!! har bare putteren med deg utenom da?? ;) Skjønner at du spør om hvem du bør plukke ut da ja. :)

veggiss

over 18 år siden

veggiss

jeg har eidolon sine wedger i 52 og 56 grader og er superfornøyd, er bra skaft som følger med også, rifle spinner.

Veggie

over 18 år siden

Veggie

visste ikke man kjente særlig forskjell på wedger som 23-handicapper 8-)

Yngve

over 18 år siden

Yngve

er du seriøs?
har det blitt handicapgrense for wedger også nå...

Jaja, det begynte med JOnny som mente man ikke kunne uttale seg om golf generellt før man var langt nede på singelhcp, og nå kan man faktisk ikke kjenne forskjell på wedger som høyhandicapper heller nå.

verden er vanskelig dere...

Blade

over 18 år siden

Blade

Gi en av de som har så peiling på wedger her inne en blindtest og han hadde ikke merket forskjell på noen av de... Den du syntes ser best ut skal du kjøpe, pga at psykologisk sett er det gunstig å ha en kølle du syntes er fin...

Et tips å gi en amatør som ikke kan slå en ny wedge, spin milled eller cgditt og datt, ikke noen av dem spinner uannsett. så kan dere gi en god spiller alle de wedgene dere mener er utslitte og han får dem til å spinne mer en noen gang....

Hva er det som er så fasinerende med backspin... Det er ca 100 000 golfere i Norge og 99 950 av dem har ikke forutsetninger for å spinne en ball i ønsket retning på en green...

Paradoksalt nok har en norsk golfer stort sett et problem...Å få ballen frem til hullet.(Amatører slår nesten alltid for kort) Også skal det diskuteres hva slags kølle som dere kan få ballen enda lenger unna hullet med:)

MEN DET ER KULT DA.......Herregud!! Lær dere å slå frem til hullet før dere skal ha ballen til å komme tilbake.....

Å nå kommer det sikkert en haug av 2-3-4 hcp og sier de beregner backspin på ca 1,2 m når de spiller inn fra 103,4 m med trekvart sving lengde og et lag teip under grepet....Dette med en CG da, såklart. For med en spin milled vokey fra titleist ville det samme slaget gitt 1,6 meter for det står det i markedsføringen deres....

Dere vet vel at hvis all markedsføring stemmte når det gjaldt golf, så hadde alle "10% lenger en den lengste" ført til at vi alle skulle slått over en km....

Backspinn er ikke noe du får av en kølle...Du må lære deg å slå ballen bratt og rent for å få det, men hvorfor spin? Dere kan jo ikke kontrollere det....

Og sist men ikke minst så er det jo regler for hvor dype rillene i en wedge kan være så da må det jo være et fantastisk nytt metall somm gir super backspin da....Det har jeg litt vondt for å tro.....

Spin heller ut på banen og lær dere å mestre noe som er realistisk å kunne mestre, gitt utgangspunktet....

Til slutt: beklager tonen men er bare så kraftig lei av alle som har kjøpt ditt og datt og alt er så bra...Kan de ikke prøve å huske hva de sa året før..?

Det blir som han som sa han var nyforelsket lenger opp, ja hvem liker ikke nytt design....Alle kunne jo tenke seg å bytte ut kona mot en ny fresh sprek ung dame som presterte, men på lang sikt er nok kona god å ha....

SÅ kjøp hvem f.... du vil. Det er deg som skal slå det kommer ann på! Ikke om Tom Clevland har designet den ene og Tom clevland har designet den andre...Oi det var samme mannen gitt...Da er de sikkert kjempe forskjellige.....:)

Ha en utrolig sommer, og kast bort masse penger på spin dere ikke engang klarer å slå.

Fy faen så du den eller? Den spant av greenen drit kult......
(PS: Hullet er på greenen)

Newbee

over 18 år siden

Newbee

Fantastisk innlegg, Blade!

Kunne ikke vært mer enig!

Det er veldig gøy med nytt utstyr i "årets farger", men det hjelper ikke en dritt om man ikke kan bruke det man har i bagen.

Tobias

over 18 år siden

Tobias

Så med dette menes at en god spiller med billig-køller vil slå en dårlig spiller med dyre nye køller?.....mmm...skeptisk

Fjosok

over 18 år siden

Fjosok

Fordelen med wedger som setter mye spinn er for meg at jeg kan lande ballen der jeg vil at den skal ligge. Det er opplagt at man ikke ønsker mye rull hvis man skal over en bunker og har lite green å jobbe med.

Jeg har fortsatt en 5 år gammel utslitt Titleist Vokey gap wedge, og den må jeg gå på noe voldsomt for å få stopp med. Men da det ikke alltid er slik at jeg har 113 meter til hullet, så er det greit med wedger som gir lite rull også med kvart og halv sving.

Måten rillene i Spin-milled wedgene er laget gjør at de spiser mye baller, og det er en ulempe med disse. Jeg har hørt mye skryt av Taylor Made sine wedger, (dog fra en taylor made forhandler) personlig synes jeg de har en tendens til å styre for mye i svingen. Dette kan andre oppleve som en fordel, men derfor er det en smak sak.

Cleveland er kjent for sine wedger og det med rette, tror ikke du finner mange som er misfornøyd med Cleveland-wedger.

Test litt forskjellig, og det at noen ikke forstår hvorfor det kan være gunstig å få ballen til å ligge der den lander trenger du ikke bry deg nevneverdig mye om.

Winning Wedge

over 18 år siden

Winning Wedge

I Today's Golfer sin wedgetest var det Mizuno R-series wedger som i særklasse genererte mest backspin (ca 5600 rpm). Hvis jeg husker riktig ble Titleist Vokey Spin Milled dårligst med ca 3600 rpm.
Selv har jeg en 54* Spin Milled og en 54* Ping Tour, og jeg får mye bedre kontroll med Ping'en enn med TVSM.

Gunder

over 18 år siden

Gunder

Det var jaggu et morsom innlegg Blade :) Nå skal jeg selge alle mine dyre køller og kjøpe brukte og slitte køller. Jeg blir jo å spille akkurat det samme anntall slag uansett - siden jeg ikke kan få ballen til å spinne tilbake uansett.

Uansett hvor dårlige du mener vi amatører er, så liker jeg clevelands wedger bedre enn titleistene jeg hadde før :) Så det så ædda bædda!

Megaslice

over 18 år siden

Megaslice

Kan forstå hvor Blade vil, MEN; Jeg er vel det en kan kalle "gadget-freak" som knapt kan gå inn i en pro-shop uten å kjøpe noe. Et par køller har imidlertid vært trofast i baggen de siste årene, og det er Cleveland wedgene mine. (Clevland har jeg dog aldri hørt om....). Noen back-spin har jeg aldri savnet, men som regel greier jeg å få stopp på ballen innenfor en akseptabel radius.

Men spørsmålet var vel opprinnelig om noen hadde kjennskap til Titleist Vokey Spin, og det må vel være tillatt med et "erfarings-spørsmål" uten å få hodet bitt av med påstand om at man er "back-spin-freak"? Tidspunktet Blade la inn svaret på kan tyde på at det ble skrevet i frustrasjon etter en "mislykket tur på byen".... :-)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her