Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Kurere over the top (slice move)

Over The Top

over 18 år siden

Over The Top

Hei.. Jeg er i trøbbel og trenger hjelp for å komme videre med golfen.

Det har seg slik at ballbanen min er en høy "power fade" (som proen min kalte det). Altså starter litt venstre og skrur tilbake mot høyre.

Fra 6er jern og oppover er ikke dette noe stort problem og jeg spiller jevnt på 19 i hcp. Når det kommer til lavere jern og woods begynner det å bli håpløst. Problemet forsterker seg og ballbanen blir stort sett en slice. Problemet er at jeg kommer "over the top" det vil si at høyre skulder kommer for tidlig ut noe som resulterer i et svingspor som kutter ballen fra utsiden til innsiden.

Jeg har god treffprosent med jernene og klarer fint GIR med to 6er jern og et 9er jern på kortere par 5 hull. Slår ca 155 meter med 6er jernet. Par 3 under 160 meter går greit, men på de lengre hullene så får jeg problemer med og nå inn på rett antall slag.

Har tatt protimer og fått klarlagt hva som må skje for å ta golfen til et nytt nivå, men har alikevell problemer med å sette det ut i praksis. Jeg trenger tips på hvordan jeg skal bli kvitt "over the top" bevegelsen og få ballbanen min over til en draw. Drømmer om rette driver, 10-15 meter ekstra på jernene og backspin på wedgene, men da må teknikken på plass!

Mange her inne som sitter på mye kunnskap, kanskje dere har noen treningstips? Kanskje noen til og med har vært borti det samme problemet?

pål

over 18 år siden

pål

det er bare en ting som nytter: jobb hardt og i starten mye sammen med en pro! Tren mye i hagen uten ball så er det mye enklere å gjøre det mer riktig når det ligger en ball i veien!

pontus

over 18 år siden

pontus

De tipsene og treningsmetodene du er ute etter burde vel proen gi deg ?

Over The Top

over 18 år siden

Over The Top

Ja, har fått noen tips fra pro og prøver å gjøre det han sier, men dette problemet er ikke lett å bli kvitt.
Han har foreslått at jeg svinger med to køller uten ball for å svinge mer med armene og ikke starte nedsvingen med skuldrene.

Duro

over 18 år siden

Duro

Ta en tur på rangen. Ta frem 6 jernet ditt og begynn å slå rolige push høyre. Dvs. forsøk å slå ballen ca 5-10 grader rett til høyre. For å få dette til må kølla bevege seg fra innsiden og ut. Legg merke til den følelsen du har når du utfører slaget. Du vil sannsynligvis merke at du må slippe armene rett ned fra toppen av baksvingen. Det er nettop den følelsen du skal fremelske for å unngå å komme over toppen. Du vil sannsynligvis oppleve at du ikke greier å lukke køllebladet skikkelig i begynnelsen og ballbanen vil da gi en push/fade. Ikke bry deg om det. Prioriter å jobbe med svingbevegelsen. Senere når den sitter kan du jobbe med å få lukket køllebladet.

Synes du det er vanskelig å svinge innenfra kan du forsøke å starte baksvingen med å føre kølla mot utsiden ! Hjernen er en merkelig sak som vil kompansere på toppen av baksvingen ved å rulle armene bakover og starte svingen fra innsiden.

Dette er selvfølgelig metode nummer 123 for å kurere utenifra og inn svinger, men den er virkningsfull.

Lykke til.

Myggen

over 18 år siden

Myggen

Har slitt med mye av det samme, særlig for lengre jern. Et intervju med Vibeke Stensrud hjalp, hun snakket om at hun selv etter lang tids trening fortsatt jobbet med de første 30 centimeterne av baksvingen. Jeg fokuserte derfor på første del av baksvingen, inkl å roe ned baksvingen, og det hjalp. I tillegg arbeidet jeg mye med å rotere overkroppen riktig, dvs. for min del uten en samtidig sideveis bevegelse samtidig. Disse to tingene har langt på vei kurert problemene. Kan nok være at jeg slår litt kortere nå, men til gjengjeld er slagene mye rettere.

Over The Top

over 18 år siden

Over The Top

Takk for tips, skal prøve alt det der, men kanksje ikke på en gang:)

Myggen: Har du gått fra fade til draw? Jeg har den oppfatningen at en draw er et mer kraftfullt slag enn en fade og forventer derfor å få lengre slag, ikke kortere.

Duro: Er det release du tenker på når du snakker om å lukke køllebladet?

Jeg har champagnen klar til den dagen jeg greier å slå fem fine drawer på rad med 3 wooden min:)

Myggen

over 18 år siden

Myggen

Jeg har fortsatt en naturlig fade i slagene mine, men jeg klarer å slå draw (som regel) når det er ønskelig, men da vinkler jeg køllehodet tilsvarende. Jeg er enig i at draw normalt går lenger enn fade. Det viktigste er imidlertid retningen. Jeg har kjøpt meg ny driver med et skaft som passer meg mye bedre enn den gamle Cobra'en min. Den gamle gikk nok vel så langt, men nå er jeg mye oftere på fairway.

Ex-sliceren

over 18 år siden

Ex-sliceren

Hadde protime på akkurat dette problemet. I tillegg til at jeg slicet, oversvingte jeg også slik at det ble veldig ustabilt. Proen ba meg ta noen halvsvinger der jeg pushet ballen ut til høyre side, da jeg klarte det ba han meg om å release køllehodet.

Dette fungerte så bra at jeg etter bare noen slag hadde en draw i ballen. Når denne bevegelsen er innøvd kan man øke baksvingen gradvis for å oppnå større køllehastighet (og lengde). Det som overasket meg var at når jeg følte jeg slo en halvsving gikk ballen nesten like langt som den gamle svingen min, der jeg gikk altfor langt tilbake. Det er utrolig mye enklere å få kontroll med en kortere baksving.

Over The Top

over 18 år siden

Over The Top

Ex-sliceren: Høres bra ut! Hvis jeg kan oppnå samme resultat etter noen få uker så er jeg fornøyd. Når du sier han ba deg om å pushe ballen, fikk du noen pekere hvordan du skal gjør dette eller er ikke det noe problem?

Dette med å oversvinge har jeg også en tendens til, spesielt med driver og woods. Jeg tror jeg stopper rundt horisontalt, men er laangt forbi. Dette fikk jeg påpekt av pro og er i ferd med å fikse. Går fint på rangen, men det er rart hvor mange dårlige vaner som kommer tilbake på banen hvis du ikke konsentrerer deg 100% før hvert slag.

Takk for tips! Kommer med oppdatering etter en runde på rangen senere idag.

Easy schmeazy

over 18 år siden

Easy schmeazy

Det du trenger er en driving range, ett stk speil \ en person som kan gi tilbakemld på hvordan køllen din ligger på toppen.. Tren så et par uker med å stoppe køllehodet på toppen, juster det så i riktig vinkel og posisjon for så å starte nedsving.. !!!

veggiss

over 18 år siden

veggiss

jeg har jobbet med det samme. jeg la opp tre baller i et mønster. en ball bak ballen jeg skulle slå som lå 20 cm bak og litt lenger fra meg, en ball som lå 20 cm foran og litt nærmere meg, samt en ball som lå 50 cm foran og et godt stykke fra meg. målet her var å svinge slik at jeg ikke traff noe annet enn ballen jeg skulle slå. en ut-inn sving vil ta med seg en av de to ballene som lå nærmest. målet med den ballen lengst unna var å føre køllen mot den slik at men fikk en inn-ut sving.

funket for meg hvertfall :)

Stian

over 18 år siden

Stian

"Det som overasket meg var at når jeg følte jeg slo en halvsving gikk ballen nesten like langt som den gamle svingen min, der jeg gikk altfor langt tilbake. Det er utrolig mye enklere å få kontroll med en kortere baksving."

Drev med akkurat det samme når jeg hadde protime, og selvom det virker kort, tra frem speilet, og der ser du fort at det som føles som en halvsing for er en helsving. Det er når jeg tar det piano på den måten, at jeg får en kølle som er i plan på toppen, drar jeg til peker køllehodet nedover igjen

Over The Top

over 18 år siden

Over The Top

Fikk tid til en liten tur på rangen i går og opplevde god framgang. På de beste slagene slo jeg draw! Det var en herlig følelse. Noen skikkelige drittslag ble det også, men det må man vel regne med i starten.

Prøvde meg på push slagene, men det tipset var ikke så veldig effektivt for meg.

Svingtanken jeg brukte når det virkelig begynte å løsne var å tenke på å holde ryggen lengste mulig pekende vekk fra målet i overgangen fra baksvingen til nedsving. På denne måten begynner jeg med å slippe ned armene i rett posisjon så kommer skuldrene etterpå.

Stian-Fan

over 18 år siden

Stian-Fan

Har opplevd det samme som Stian, jerna stopper i 30-45 graders vinkel mot bakken i stedet for tidligere helt parallelt. Ballen går like langt og kontrollen er 100 ganger bedre. Ser mange tour-spillere også som spiller med kort baksving, bl.a. Ernie Els.

tilskuer

over 18 år siden

tilskuer

På tourene ser man knapt lenger en "full" baksving med jern fra fairway. De som så Aaron Baddeley i US open fikk ihvertfall se noen ekstremt korte baksvinger. Det er greit nok at proffene korter ned svingen, men mange av oss "nybegynnere" ville nok også tjent en del slag i starten ved å velge et lavere jern og en kortere og mer kontrollert sving - istedet for en full macho-sving som vi ikke klarer å kontrollere.

jonag

over 18 år siden

jonag

Tja, på touren ser man mye forskjellige svinger. Mange spiller 3/4-slag også slik at svingene ser korte ut.

Akkurat baddeley har en av de nye svingene som er mer kroppsorientering og mindre arm-orientert. Han har armene tett til brystet og da blir svingen naturlig mye kortere. "Stock and tilt"-sving.

2 som ikke har det er f.eks phil og bubba eller f,eks daly.

Jo høyere opp venstre arm er på brystet jo mer plass er det til en lang sving. Uten at noen av svingene er bedre enn andre.

Men rent mekanisk er det værre å kontrollere høye armer som må flyttes ned igjen for å komme tilbake til utgangspunktet.

Lavere armer krever mer rotasjon av kroppen.

Roky Erickson

over 18 år siden

Roky Erickson

Si til høyreskulderen at han ikke får lov til å se etter ballen.

Over The Top

over 18 år siden

Over The Top

Tilbake til samme driten! Det er vanskelig å bli kvitt den faden. Klikker snart!! Har brukt mye tid på rangen, men får det liksom ikke til. Kommer noen drawer av og til med 7er jern, men så fort jeg beveger meg under 6 blir det være. Med Driver og fariway woods slicer jeg lavt... Ser også at balltreffet mitt er nærme helen av køllehodet. Stance og adressen min er fin ifølge proen min så det hjelper ikke å stille meg lengre fra ballen.

Her må kraftige svingendringer til. ALLE TIPS TAS IMOT MED TAKK!!

Stian

over 18 år siden

Stian

Prøv å slå med ett veldig sterkt grep. Jeg ble påpekt det her for ikke så lenge siden da jeg hadde ett uhyggelig svakt grep, noe som i mitt tilfelle forårsaket av køllehodet var åpent ved impact. Eksperimenterte litt med ett sterke grep på en treningsrunde jeg hadde her om dagen, dro frem 3wood`en og fant faktisk fairwayene, og ikke roughen 30 meter til høyre for fairwayen som jeg stort sett har gjort.

les mer her : http://www.pga.com/improve/tips/setup/improve_najar100504.cfm

Roky Erickson

over 18 år siden

Roky Erickson

Vi får gå en runde sammen så kan vi se på svingen.
Hakadal, el Hauger 9, 10, 11 juli.
Vel møtt

gringo

over 18 år siden

gringo

Jeg hadde samme problemet med driveren, og det kan være ganske frustrerende ja....

Jeg kjøpte meg en av disse tunge driverene, den siste på markedet nå heter Power Hitter (fra Momentus Golf), og å trene med denne er veldig effektfullt for å bli kvitt en slice/fade. Da den er så tung i hodet (den jeg kjøpte hadde hode på 310 gram !) er det nesten umulig å kutte, svingen får en naturlig inn-til-ut bane, og drawer kommer av seg selv. Det var ikke mange ukene (eller timene med effektiv trening) som skulle til for at slicen rett og slett var kurert !

Vidundermedisin spør du meg. USD 159 i statene.

Og nei, jeg jobber ikke eller er på noen måte forbundet med Momentus ;-)

Over The Top

over 18 år siden

Over The Top

Rocky Erickson: Tusen takk for tilbudet, men bor i stavanger så det blir litt vanskelig.

Stian: Har prøvd med sterkt grep og det hjelper noe. Grei nødløsning på banen, men jeg ønsker en mer stabil sving der jeg bruker samme nøytrale grep på jernene og woodsa.

Duro

over 18 år siden

Duro

Når man har problemer med utenfra-inn bevegelse så vil grependring kun kunne mildne problemer. Et sterkere grep vil redusere slice, men vil også øke risiko for en pull eller pull-hook hvis man lukker ekstremt. Av en eller annen grunn dukker pull/pull-hook som oftest opp når det er problemer på venstre side (for en høyrespiller).

Andre triks som kan redusere symtomene.
- Legge ballen mer inn mot mitten
- Gripe litt ned på kølla (tenker da på woods og driver)
- Stille seg opp for draw (kroppen sikter høyre. Kølleblad sikter mot målet)
- Still deg opp normalt for deretter flytte høyre fot litt bakover (normalt på slagretning).

Noen har også glede av å stille seg litt åpent !!, med skuldrene mot target ellerl til høyre for target. Dettte virker jo litt snodig, men jeg har fosøkt det selv og det fungerer faktisk.

tag

over 18 år siden

tag

Jeg slet/sliter med det samme problemet. Det som har løst det for meg er en enkel lite svingtanke. Tar helt vanlig oppstilling og baksving, men når jeg så skal svinge tilbake prøver jeg å la kroppen bli stående. Jobber altså bevist med å IKKE rotere skuldre/kropp tilbake, og kun svinge ut med armene. Kroppen kommer naturligvis etter, men du slipper at skuldre vrir seg tidlig og passerer hoften = utenfra inn = slice.

Det føles merkelig for meg å svinge slik, men det fungerer ypperlig. Slår plutselig fairwaywoods forholdsvis langt også.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

oiiii, på meg høres det ut som om du egentlig da gjør det motsatte av det du bør, nemlig la kroppen være trekkfjæra som drar armene i gang.

hoftene skal jo egentlig(med klassisk sving i allefall) være det første som beveger seg i nedsvingen. armene skal få fart med hjelp av hofterotasjonen, og ikke omvendt!

enten det, eller så misforstår jeg hva du skriver.... :D

Fooore

over 18 år siden

Fooore

Slice har jeg slitt med, spesielt på driver, fikk noen enkle tips fra pro.

1.Grepet skal ikke være svakt(selvsagt).
2.Vinkle "framfoten" ala Chaplin, 30grader mot målet, mens skuldrene peker mot målet.
3.Hold hodet bak ballen i slaget.
4.Repeter!

Funker for meg, selvsagt med noen unntak, men stabilitet og psyken bedres!

tag

over 18 år siden

tag

svar til yngve:

Jo, men folk som slicer har en tendens til å starte med overkroppen og ikke hoftene. Dvs at høyre skulder rettes opp med en gang, og så kommer hoftene etterpå. Da blir armene slengt fram utenfra og inn og man får en monsterslice.

Det jeg forsøker å beskrive er en svingtanke som får deg til å holde igjen skuldrene, slik at hoftene rekker å sette igang først. Jeg tenker altså bevist på at høyre skulder ikke skal beveges, og denne tanken gjør at jeg slår korrekt. Den beveger seg selvsagt til slutt, men for meg måtte det en slik bevisst tanke til for å holde igjen.

Yngve

over 18 år siden

Yngve

ok. da skjønner jeg hva du mener :)

Per Kristian

over 18 år siden

Per Kristian

Jeg har ofte monsterslice med driver og kommer utenfra og inn med åpent køllehode. Det som hjelper meg best er å huske at all kraft skal ned i fremre bein når framsvingen starter. Ned i bakken og strekk beinet! Hvis jeg ikke gjør dette blir det ingen kraft og jeg svinger bare rundt meg selv.

sam

over 18 år siden

sam

venstre hæl nedpå hele svingen... pluss fokus på håndleddbevegelsen...

har vært positivt for meg..:)

Stian

over 18 år siden

Stian

Prøvde noe nytt idag. Flyttet ballen endel nærmere midten på samtlige køller i baggen og hadde ett relativt sterkt grep.

Det hjalp som bare rakkern, og ballen fløy langt. Jeg følte også at jeg kunne ta i mye mer uten å miste kontrollen

Jeg forstår ingenting med golf lenger , alt virker så omvendt.. Men holder dette så er jeg strålende fornøyd :)

Over The Top

over 18 år siden

Over The Top

Sliter enda... MEN det kommer seg litt og litt.

Har funnet ut at jeg ligger for layed off, det vil si at skaftet peker for langt til venstre for målet når kølla er i overgangen mellom baksving og nedsving. Dette er et resultat av at jeg har tatt kølla for langt på insiden i starten av svingen i et forsøk på å svinge fra innsiden. Resultatet er at jeg må kompansere og komme "over the top" for i det hele tatt treffe ballen.

Prøver nå å starte svingen mer rett bak og svinge brattere opp og det funker av og til. Tenker også mye på å holde høyre albue nærme kroppen i gjennomsvingen. Funker altså av og til, men er langt ifra consistent ennå.

Har også eksprimentert litt med hånleddet. Tiger har helt flatt, mens Ben Hogan hadde "cupped" håndledd på venstre hånda i toppen av svingen. Jeg har selv "cupped" håndledd og sliter veldig med å holde det flatt. Med cupped hånledd mener jeg at håndleddet på venstre hånd er bøyd bakover i toppen av svingen.

Jeg har lest litt om det og ser at proer og instruktører har forskjellig oppfatning av hva som er best. Kan dette ha mye å si for ballbanen? Hvordan ligger håndleddet deres her på forumet? (Hvis dere i det hele tatt har tenkt over det, mulig jeg tenker for mye:))

Frank Von Franck

over 18 år siden

Frank Von Franck

Beste tipset er å overdrive. En baksving som er ekstremt treg. Løst grep, beveg køllen lengst mulig ut (stor vidde) uten å la høyre hånd dominere noe som helst. Da får du automatisk 90 graders vinkel i høyre albue (noe man streber etter)Hvis man hjelper til og plukker opp kølla tidlig blir du fort laid off og får en flat sving. Overdriv langt ut i svingsporet med underkropp i ro og ploblemet ditt er løst.

Over The Top

over 18 år siden

Over The Top

Jeg jobber videre og nærmer meg et bra resultat! Det som jeg har funnet utav nå gjelder hoftene. Ville dele dette med andre som sliter med samme problem her på forumet.

Jeg tror den lille bevegelsen som man ser gode spillere gjøre med hoften i overgangen fra baksving til nedsving er nøkkelen til gode slag! Jeg har trent mye på dette sammen med å holde ryggen lengst mulig pekene mot målet i overgangen. Jeg prøver å starte gjennomsvingen med å snu venstre hofte bakover, når jeg lykkes å gjøre dette samtidig som jeg greier å holde igjen høyre skulder så oppnår jeg gode resultater. Det blir riktignok ikke noe utpreget draw, ballbanen er så godt som helt rett uten noe som helst høyre skru. Lengden har også økt, sto og slo 8er jern til 150 meters merke på rangen igår.

Over The Top

over 18 år siden

Over The Top

Denne bevegelsen jeg beskriver i innlegget over mener jeg er veldig undervurdert og glemt, grunnen til dette er at det kommer så naturlig for gode spillere som har trent golf siden de var små.

For oss som begynte litt sent så er det ikke alt som faller like naturlig:)

bratips?

over 18 år siden

bratips?

Har selv slitt med mye slicing/fade, har nå gått over til neste mer hook/draw (drawer mest, veldig sjeldent det blir stor hook)..Men, dette ser jeg som noe som er mye bedre, skaper bedre kontroll å mer lengde.

Problemet jeg hadde med slicingen var at jeg kom alt for mye på utsiden av ballen i nedsvingen, slik at jeg fikk en utenfra og inn sving. Det jeg gjør nå er å prøve å slå fra innsiden av kroppen og ut på ballen, samtidig som jeg er veldig bevisst på å bruke håndleddene mine korrekt.

Tobben

over 18 år siden

Tobben

Det viktigste for en fremtidig stabil å god sving er innefra og ut. Du må trene med hjelpemidler som feks. de veggiss nevnte tidligere. Enklere løsning kan være og sette ballbøtta 20cm bak ballen men litt lengere fra deg, start med korte svinger og jeg kan garantere draw(dette fungerer da du blir fort lei av å treffe bøtta når du kommer utenfra)
Håndledet bør være rett for å få en riktig relase som gir bedre lengde.

Passauf

over 18 år siden

Passauf

Tenk også på finishposisjon. Kølle vinkelrett horisontalt bak hodet. På høyde md ørene. Du blir overrasket hvordan hjernen styrer bevegelsen for å komme til denne finish posisjon. Tren gjerne barbein når du svinger for å skjerpe balanse. u trenger ikke slå så mye ball når du trener denne bevegelse.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her