Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

banemerking

undrende

over 17 år siden

undrende

Hvorfor har bl.a. Hakadal og Miklagard ikke prioritert å avstandsmerke bedre? Mest skuffet er jeg over Miklagard, som er en av landets dyreste baner, men hvor er 100 og 50 m. merkinga blitt av?
Pussig prioritering - jeg aldri har forstått.

hmmjajah

over 17 år siden

hmmjajah

ja synes det er et stort + med merking av 100 og 50 m inn og hvor langt du har slått

Ture

over 17 år siden

Ture

Baneguide kan også benytes. Der finner du gode mål! Er ellers enig at det er greit med synlige og riktige 200,150 og 100 meters merker i fairway.

Tolle

over 17 år siden

Tolle

Miklagard har merking av 150 m midt i fairway med sort/hvit pinne + 200 m på par 5. Tidligere var det 100 og 150 m ved siden av fairway. Alle sprinkelhoder, totalt 147 stk, er merket. Baneguider med svært nøyaktig måling er gratis på Miklagard. Det har aldri vært markert 50 m på banen.
Min mening er at de fleste baner merkes for mye og golfspillere mister begrep om avstandsbedømming. Samtidig må jeg innrømme at jeg bruker lasermåler flittig..
Og hvis det betyr at jo dyrere banen er, jo mer avstandsmerking skal det være? Kan vel knapt være gress på fairwayen på Valderrama på grunn av all merkingen da...

Bamse

over 17 år siden

Bamse

Kjære undrende,

Jeg har gleden av å spille Miklagard så ofte jeg vil - og det er ikke sjelden, så derfor er jeg kanskje litt "inhabil". Likeve; Miklagard er svært godt merket! Om du tar en liten titt på sprederne i fairwayene så har 92,7% av disse nøyaktig angivelse til forkant av greenen. Dette burde være tilstrekkelig for de fleste gofspillere i Norge!

???

over 17 år siden

???

Tolle. Jeg har hatt gleden av å spille Miklagard ett par ganger hver sommer siden banen ble åpnet. Minst en av rundene pr. år har vært ei turnering. Antar at de fleste er som meg og deltar på turneringer på lavere nivå. (Sponsor-, bedrift-, og nabo-oppgjør ol) Aldri høyt nivå. Her er det ikke tillat å bruke lasermåler.

Gikk en selskapsrunde på hjemmebanen med en person som brukte laser i sommer. Takk og pris at det ikke er tillatt i turneringer. Han somlet bort minst ett min. pe. hull. Det blir minst 18 min. unødvendig venting. Heldigvis klarte jeg å beherske meg å holde kjeft, men irritasjonen vokste utover dagen.

Jeg ønsker meg godt synlig merking 200 - 150 - 100. både fargede lokk i bakken og staker på siden. Klubbene bør også benyhtte alle sprinkelokk til avstandsmerking. Der er Miklagard flinke de fleste lokkene er merket, men 100m stakene glimrer med sitt fravær.

Grunnen til at JEG vil ha denne synlige merkinga har med spillehastigheten å gjøre. Det er raskt å orientere seg. Bruk av baneguide tar også tid.

Spilte sammen med ett medl. fra Miklagard sist jeg besøkte banen og han sa at det er bestilt nye banemerker og at det skal merkes med lokk og staker på 200 - 150 og 100. I tillegg skal sprinkellokkene måles opp på nytt. Forhåpentligvis er alt på plass til neste sesong.

jaja

over 17 år siden

jaja

på 9 og 18 hulls baner bør det være 200-100 meters merking burde ikkje være nøvendig me 50 meter merking

simen fulland

over 17 år siden

simen fulland

"Undrende" : Hakadal har i hele år hatt merking fra 200, 150 og 100m igjen fra senter av fairway.Avstandene fra merkestakenen i fairwaykantene er også målt til greensenter.

Spreder lokkene vil også avstandsmerkes til senter green i løpet av året og merkes.

Baneguiden lages i disse dager og er rett rundt hjørnet. I denne vil det være mange interessante avstander som er oppmålt.

Når guiden kommer vil vi få samme system som Hauger med greenene delt inn i 3 soner merket med farve. I shoppen vil det f.eks stå i dag er flagget i rød sone. Da er det lett å trekke fra eller plusse på en kølle.

Skikkelig skilting er bestilt og vil komme til neste år.

Så det blir prioritert og jobbes med kontinuerlig.

undrende til intelligensen

over 17 år siden

undrende til intelligensen

Til ???,

Du er full av crap. Lasermålere sparer en masse tid. Tar maks 5 sekunder å måle lengden til flagget. ALDRI mer. Som regel tar det 2-3 sekunder.

Linkie

over 17 år siden

Linkie

Trege spillere vil vel være trege også med laseren, mens de som er raske, også raske med laseren.

Denne karen som brukte ett minutt på laseren pr hull, hadde sikkert brukt minst like lenge på å fine lokk, skritte opp og regne på meterne.

Jevnt over tror jeg at det ville gå raskere med laser. Min erfaring er iallefall at alle jeg har spilt med som har hatt laser eller SkyCaddie, ikke har somlet noe mer enn de andre.

Fooore

over 17 år siden

Fooore

Tempo har mye med rutiner å gjøre, enig med Linkie.

Såvidt jeg husker har Mikla, Losby, Hauger og Oppegård nært Oslo veldig bra baneguider. Mål til/fra green/tee ift bunkere/doglegs mm.

tolle

over 17 år siden

tolle

Til ???
Sprinkellokkene skal ikke merkes på nytt. De er svært nøyaktige, målt med gps og to typer lasere. Det skal ikke nye lokk på fairway. Det vurderes å gå tilbake til 100 og 150m ved siden av fairway.
Hvis noen klarer å bruke 18 ekstra minutter med å bruke laser, bør de vurdere et kurs i bruken av dette...
Laser er tillatt brukt på Miklagard da dette er satt opp i lokale regler. Unntaket er forbundsturneringer. Alle sponsorturneringer, klubbturneringer og AmaTour tillater dette.

MCS

over 17 år siden

MCS

Jeg bruker laser flittig og bruker man den korrekt er det mye tid å spare både iforhold til færre slag og man trenger ikke å lete etter sprinkellokk for å finne avstanden.
Jeg fester laseren ved håndtaket på tralla og det tar bare sekunder å ta den opp å sikte inn flagget.

Selv om jeg ikke blir berørt av det mener jeg at Miklagard (er medlem) trenger en annen evt. bedre merking.
150 meters markeringen midt i fairway er til forkant noe som betyr at det ofte er ca 170-180 meter til pinnen.
For svært mange golfere er det reltivt unyttig med 180 meters markeringer.

Mitt forslag er å flytte pinnene til 125 meter til forkant slik at det ca vil være +/- 150 meter til pinnen.

rac

over 17 år siden

rac

Dersom en skal kunne dra fordel av merking i fairway bør en også ha en god guide over greenene + oversikt over hvor flagget står, ref Hauger, Bærheim og snart Hakadal. Det kan jo skille 3-4 køller mellom front av green og bakre greenkant.

Det er også merkelig at det ikke finnes en standard for avstandsmerking. Noen merker til senter av green mens andre merker avstand til front av green.

pinseeker

over 17 år siden

pinseeker

Takk Simen. Nå nå nå blir det bra, snart kan vi kalle oss en ordentelig golfbane.

Henke

over 17 år siden

Henke

Mitt forslag er at dere alle sammen begynner å spille simulator. Der et det alltid nøyaktig oppmålt avstand til flagget. Skulle hullet være blindt kan man trykke på en knapp som gjør at flagget gjør seg synlig allikevel. Da slipper dere en hel masse hodebry.

Spøk til side - til alle dere som klager over dårlig merking: Hvor ofte er du pin high når du vet på meteren hvor langt det er igjen? Hvor ofte er du pin high når du ikke vet nøyaktig? Det kunne vært en spennende statistikk å få innblikk i.

Jeg tilbrakte søndagen inne på Carnoustie, og som de fleste sikkert vet fra før så hjelper ikke engang kombinasjonen av at du er topp ti i verden, har caddy med yardage-bok og at du har spilt inn banen i løpet av en snau uke deg til å være pin high hver gang.

Fikk forresten spilt litt selv, og i golfens hjemland er det definitivt ikke avstandsmerking i tide og utide.

booster

over 17 år siden

booster

eg synest ikje laser skal brukes. avstands målinger med pinner er greit. men dette er eit spill i naturen, der eg meinar at ein ikje skal ta i bruk all teknologien får å spille betre.. ein må lære seg å bruke augene og dei markeringene som er. viss alle skulle brukt laser og veit eksakt kor langt det er in til greenen er ikje golf gøy lenger. du skal ikje kunne legge ballen enkelt sidenav pinnen hver gang.

Ture

over 17 år siden

Ture

Golf er vanskelig nok uten at vi må gjette avstander. Det er deilig å slå et slag med stor trygghet når du vet hvor langt det er til pinnen eller midten av green. Personlig mener jeg at golf har godt av å innføre tekniske hjelpemidler som håndholdte lasere eller trallemontert gps. Golf er morsommere enn orientering:)

fersking

over 17 år siden

fersking

Jeg ønsker at det er standar på merkingene rundt omkring på banene.
Greit at sprinkel-lokk går til forkant mens pinner og fairway lokkene går til midten eller motsatt. Bare det er likt - så slipper man å skrive det på scorekortet. Alle vet det.
Flott av Hakadal å velge samme greenmerkinga som på Hauger. Den er bra nok. Losby¨'s blir litt for mye info for en nybegynner, men kan kanskje ha betydning for profffene som peprer pinnene.

MCS

over 17 år siden

MCS

Mjölkeröd GK i Sverige har meget bra merking av avstand på sprinkellokkene.
De har store med store tydlig tall markert både avstand til front og center av green på alle sprinkelokkene.
De fleste klubbene kunne med hell adoptere denne merkingen!!!

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her