Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Enda et regelspørsmål

Nye Gunnar Bull GT

over 18 år siden

Nye Gunnar Bull GT

Her er en jeg sliter litt med:

Under en nylig gjennomført turnering spilte en medspiller av meg ballen ut i roughten på høyre side på et par 3 hull (ikke vannhinder).

Han slår deretter en provisorisk som havner omtrent på samme sted, trolig litt kortere.

Deretter går han og leter, etter en stund finner han den provisoriske og slår et dårlig slag ned i bunkeren.

På vei til greenen finner han deretter 1. ballen, som ligger pent og spillbart. Den slår han pent opp på greenen før han toputter og registrerer en bogey.

Var dette riktig?

Ingen regelekspert

over 18 år siden

Ingen regelekspert

Men kan jo synse som alle andre gjør her, Men tipper han har meldt ballen borte idet han slår det nye slaget. Da må han slå for dobbel fra bunker

jonag

over 18 år siden

jonag

Definisjon av mistet ball er:

Mistet ball
En ball anses “mistet” hvis:
a. Den ikke er funnet eller identifisert som sin av spilleren innen 5 minutter etter at spillerens side eller hans eller deres caddier har begynt å lete etter den; eller
b. Spilleren har slått et slag på en erstattet ball; eller
c. Spilleren har slått et slag på en provisorisk ball fra stedet hvor det er sannsynlig at den opprinnelige ballen befinner seg, eller fra et punkt nærmere hullet enn dette stedet.

Dersom han fant den opprinnelige ballen nærmere hullet enn den provisoriske landet så var ikke den opprinnelige ballen mistet (c over). Men dersom dere lette etter den opprinnelige ballen i 5min og ikke fant den før han slo den provisoriske, var den provisoriske ballen i spill og den opprinnelige mistet, selvom dere fant den opprinnelige ballen etterpå. Ingen kan melde en ball for mistet. Den blir kun mistet gjennom definisjonene over.

Dersom han slo den provisoriske for så å lete etter den opprinnelige er den provisoriske fortsatt en provisorisk.

Nye Gunnar Bull GT

over 18 år siden

Nye Gunnar Bull GT

Hmmm, mener du at han må si fra før han slår den provisoriske fra roughen at den fortsatt er provisorisk?

Et poeng her er jo at 1.ballen lå lenger fram enn den provisoriske...

hallo

over 18 år siden

hallo

nope, når han spiller videre på provosorisk så har han gitt opp ball nr 1 og dermed må han spille videre på provosorisk ball..

Nye Gunnar Bull GT

over 18 år siden

Nye Gunnar Bull GT

Sorry jonag, ovenstående var ment til forrige innlegg...

Så vidt jeg husker, var det ingen av oss andre som gadd å lete etter alle ballene til stakkar'n, så han lette alene. Jeg tror IKKE han brukte 5 minutter, men jeg tror heller ikke at han forventet å finne 1.ballen etterpå.

Men hvis du har rett, så er det jo fint, for jeg var markør og godkjente bogey'en. Mest fordi jeg syntes litt synd på fyren :-)

hallo

over 18 år siden

hallo

han bruker nok feil fremgangsmåte... virker som han "garderere" seg med og lete , og hvilken ball leter han egentlig etter?? ja se over på jonag så kan en forstå..

NGB GT

over 18 år siden

NGB GT

hallo, jeg TROR det er feil, i og med at den provisoriske lå nærmere utslagsstedet enn 1.ballen...

hallo

over 18 år siden

hallo

ehh ja var litt for unyansert... men oppfattet det slik at han hadde gitt opp ball nr1 første gang jeg las det..

jonag

over 18 år siden

jonag

Meningen med provisorisk er for å spare tid. Tenk nå at første går i salaten. Provisorisk duffes 10m. Ja da kan man slå et slag til på den prov for å kunne ta den med men ikke sette i spill. Dette styres av Regel 27-2b:
"Når provisorisk ball blir ballen i spill
Spilleren kan spille på en provisorisk ball inntil han når stedet hvor den opprinnelige ballen sannsynligvis er. Hvis han slår et slag på den provisoriske ballen fra stedet hvor den opprinnelige ballen sannsynligvis er eller fra et punkt nærmere hullet enn dette stedet, er den opprinnelige ballen mistet og den provisoriske ballen blir ballen i spill med straff for slag og distanse (regel 27-1)."

Man velger ikke at en ball er mistet. Den blir ansett mistet når man a. ikke finner den, b. slår på en ny ball eller c. slår på en prov som ligger nærmere hullet eller på samme plass som den opprinnelige.

Situasjonen er jeg litt usikker på etter det du forklarer, men bogie kan godt være korrekt her.

M. Weir

over 18 år siden

M. Weir

Stakkar'n fikk en bogey og fortjente en bogey.

Det er ingenting som heter at hvis en slår på en provosorisk ball så gir mann opp 1.-ballen. Så lenge 1.-ballen ligger nærmere hullet så kan man spille seg fremover på den provosoriske, opptil flere ganger, helt til man har funnet ut om 1.-ballen er i spill eller ikke.

M. Weir

over 18 år siden

M. Weir

Jonag kom inn imellom her, og jeg deler hans beskrivelse.

vest

over 18 år siden

vest

ta ein titt på Dec. 27-22/4.. virker for meg som om ball 1 må betraktes som mistet om spilleren meinte dei to ballene var i samme område og faktisk lette etter begge to samtidig der (uavhengig av 5.min eller ei) og derfor har spilt den prov fra området eller nærmere der han trodde den originale ballen var.

vest

over 18 år siden

vest

27-2b/4 skal det være.. beklager "trykkleif"

Dommer'n

over 18 år siden

Dommer'n

Denne er på kanten.
Hvis spilleren har en opfatning av at den provisoriske ballen er kortere enn den opprinnelige (slik trådstarter antyder) og at han derfor slår den med det i tankene at han kan finne den opprinnelige "på vei til greenen" gjør han riktig forutsatt at han finner den opprinnelige innen de 5 minuttene.

Hvis han derimot ikke er sikker på at den opprinnelige er nærmere hullet enn den provisoriske og likevel slår et slag på den provisoriske så er han for det første dum, og i tillegg pådrar han seg straff når han spiller og huller ut feil ball. Slår han ut fra neste tee er han diskvalifisert.

Solskinnsjukseren

over 18 år siden

Solskinnsjukseren

For å få det fastslått så var det altså meg som slo på disse ballene. Saken var den at jeg slo to baller ut i skogen til høyre på hull 9 under SGC. Jeg visste at den provisoriske var litt kortere da jeg slå med en kølle mindre, allikvel så virret jeg rundt og lette i realiteten etter begge ballene samtidig. Etter ca 2 minutters leting så fant jeg den provisoriske og slo på den. Hadde ikke gitt opp den første, men gadd ikke lete noe mer, så jeg tenkte at nå slår jeg den provisoriske, og dersom jeg ikke snubler over den første på veien til hullet så får det bare være. Etter jeg hadde slått så gikk jeg da mot hullet og tråkket nærmest på min første ball 10 meter lenger frem enn det området jeg hadde lett i. Jeg sa til M'fufu at jeg hadde funnet den første og spurte om jeg kunne slå på den. Vi diskuterte litt og jeg kom da med en flott argumentasjonsrekke om at siden den første lå lenger frem så trodde jeg at jeg kunne spille på den, men at jeg ville gjøre det M'Fufu sa. Vi kom til slutt frem til at jeg kunne spille på første ballen. Jeg tilbød meg også å hulle ut begge ballene, men vi hadde dårlig tid, så vi droppet det.

What?

over 18 år siden

What?

Dommer'n, kan ikke det siste eksempelet løses ved å uttale at det fortsatt er en provisorisk ball selv om man er usikker på hvilken ball som gikk lengst. Hvis man da finner ballen lenger frem så kan man slå på denne (ball 1). Hvis man finner ballen lenger bak, så har man i prinsippet mistet muligheten til å spille da man har spilt den provisoriske lenger fremme. Eller er det da man får straff, evt. blir disket?

I så fall, hva hvis man eg er 99,8% sikker på at ball 1 er lenger fremme, og så viser det seg at den er lenger bak. Det er jo tøft hvis man skal bli straffet av den grunn?

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Solskinnshotelleieren,

du kan umulig ha hatt dårlig tid... dere hadde jo Simen i firerballen bak dere!

hihihi.....

Men

over 18 år siden

Men

Yngve: Problemet var bare at han skulle drive greenen på par3-hullet fra tee'en på par4-hullet før. Da må man vente!

jonag

over 18 år siden

jonag

Interessant. så da står det bare på hva dere definerte at var rett der. Siden dere trodde den prov var lenger fra hullet så ble prov ikke satt i spill, om ikke 5min ble passert i letingen da, men at prov ble slått på tidligere og ball ble funnet innen 5 min totalt. Rett ?

Yngve

over 18 år siden

Yngve

oi... det er langt..... ;)

simen fulland

over 18 år siden

simen fulland

De hadde god tid hele dagen. Av hensyn til de foran valgte jeg å spille ektremt dårlig, unngå fairway og green ,samt hente frem ekstrem svingen min. (så lang baksving at jeg nesten slår ballen feil vei ..)

Dermed var det god plass fram til gruppen foran ;-)

Yngve

over 18 år siden

Yngve

hehe, jepp.-. hørte rykter om det ja......

har du vurdert å legge inn en zapper i armhulen?

den vil gi deg 25 000Volt støt hver gang du har kølla lengre bak enn horisontalt......

Jeg kan skaffe hvis du lover å bruke den...... ;)

NGB GT

over 18 år siden

NGB GT

jonag: Etter mitt syn blir din tolkning rett. Jeg var litt usikker der og da, men det var vel mest fordi jeg er litt usikker av natur.

Simen F: Vi hadde likevel ikke så god tid hele dagen. Da vi så sikksakkmønsteret til flighten bak oss, valgte vi også å spille noen baller i roughen, av hensyn til de bak :-)

bob

over 18 år siden

bob

Solskinnsgolferen sier:

men gadd ikke lete noe mer, så jeg tenkte at nå slår jeg den provisoriske, og dersom jeg ikke snubler over den første på veien til hullet så får det bare være.

Her kan man tolke - dersom jeg ikke snubler over den første på vei til greenen - som at han likevel har til hensikt å lete på vei til greenen og gjør riktig når han gjør det han gjør.

Han vet med seg selv at dette er korrekt og skal ikke ha noen straff for dette i henhold til at dette er en sport hvor du selv vet at det du gjør er riktig og markøren kun kan akseptere / ikke akseptere beslutningene

Solskinnsjukseren

over 18 år siden

Solskinnsjukseren

Spørsmålet er jo om man egentlig har gitt opp ballen når man ikke lenger leter aktivt men bare håper å snuble over ballen på vei til den provisoriske som man spillte på.

tilskuer

over 18 år siden

tilskuer

Jeg tror denne decision dekker dette spørsmålet.

27-2b/3 Original Ball Is Beyond Provisional Ball; Player Searches Briefly for Original Ball, Plays Provisional Ball and Then Finds Original Ball

Q. A player’s provisional ball comes to rest short of where the original ball is likely to be. After a two-minute search for the original ball, the player goes back, plays a second stroke with the provisional ball and then his original ball is found within the five-minute time limit. What is the ruling?

A. The player must continue play with the original ball. Play of a provisional ball does not render the original ball lost until it has been played from the place where the original ball is likely to be or from a point nearer the hole than that place — Rule 27-2b.

Det er to spørsmål som avgjør utfallet:

Er det "enighet" om at den provisoriske ballen ligger lengre fra hullet enn der man tror den originale ballen havnet.? Det avgjørende er altså hvor man tror opprinnelig ball ligger, ikke hvor den faktisk ligger.

Er det gått mer enn 5 minutter siten letingen startet ?
Det avgjørende her er ikke hvordan en finner ballen, men at den er funnet innen tidsfristen.

Slik som denne situasjonen er beskrevet, og forutsatt at det ikke hadde gått mer enn 5 minutter siden letingen startet, vil jeg si at dere handlet korrekt.

Lett

over 18 år siden

Lett

Han fikk bogey. Inget å diskutere en gang.

NGB GT

over 18 år siden

NGB GT

Tusen takk for hjelpen, alle sammen :-)

Nå kan du sove godt uten dårlig samvittighet, Sunny boy

simen fulland

over 18 år siden

simen fulland

Yngve, tusen takk for tilbudet, men jeg tror jeg forsøker den smertefrie innlæringsvarianten en stund til he he:-)

Yngve

over 18 år siden

Yngve

Pingle..... hohoho...

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her