Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Grønmo golf og kennel

Olsen

over 17 år siden

Olsen

I dag så jeg til min forundring en spiller på grønmo med en løshund. Den føk avgårde på kryss og tvers og over greener og alt mulig. Det var mange hundefotspor i bunkere så hunden har hatt det morsomt. Den fløy også bort til en annen fairway da den personen der skulle slå og han ble synlig irritert.
Er vi i ferd med å ødelegge hele konseptet golf bare for at "alle" skal bli golfere enten de skjønner noe av det hele eller ikke? Skal alt være ok og alle kunne gjøre hva de vil heretter. Skal vi ikke ha noen regler lenger. Mange på forumet her henviser til andre land i mange diskursjoner og da er det jo lett å henvise til Engeland/Scotland hvor man tar golf seriøst og sånt er fullstendig uhørt, hvor man følger regler og spilleetikette. Det er en skremmende utvikling og på sikt blir vel golf i Norge ikke annet enn en camping sport. Skjerp dere dere som ikke tar golf alvorlig eller slutt med golf og begynn med noe annet....

HenrikFan

over 17 år siden

HenrikFan

Ikke noe vondt om camping nå... ;)
eller bor golfere bare i luksusleiligheter?

Olsen

over 17 år siden

Olsen

Hehe, nei camping er fine greier bare man ikke gjør det på golfbanen..

Jensen

over 17 år siden

Jensen

Ja, Olsen.
helt enig i at det er kjipt med hunder som løper løpsk i bunkerne, men å blåse det opp til at dette har blitt et campingproblem er noe av det dummeste jeg har lest i hele høst.

du høres ut som en skikkelig trivelig og tolerant kar, som snakker om Camping som noe nedlatende som kun gjøres av sigøynere og andre forhatte fattige grupperinger, og at disse ikke har noe på golfbanen å gjøre.
trekker kanskje konklusjoner nå, men det er jo basert på den patetiske påstanden du kommer med her.

jeg har ALDRI sett en løshund på golfbanen, og vil garantert si ifra til vedkommende som har med seg hun dersom jeg ser dette.

hadde du vært en voksen reflektert kar, og ikke en nedlatende snobb, så ville du gjort det samme, og ikke blåst ut den holdningen du prøver deg på her.

Camping er kos, og det er golf også.

Solskinnsgolferen

over 17 år siden

Solskinnsgolferen

Koselig å ha med hund på golfbanen, men da må den kunne oppføre seg...

Olsen

over 17 år siden

Olsen

Vel jeg så det hele fra litt avstand så jeg kunne ikke akkurat vræle utover banen heller. Bare observerte at eieren ikke tok noen notis av at hunden fløy vilt. Og dette er ikke noe nedsettende om camping, kunne like gjerne skrevet tivoli eller sirkus, det er også fine greier men har heller ikke noe på en golfbane å gjøre..

Jensen

over 17 år siden

Jensen

nedsettende om camping er det uansett.
du generaliserer om noe du har sett en gang.

dersom jeg skulle møtt deg på en golfbane, så ville jeg ikke løpt rundt og sagt at vi måtte forby alle sutrete snobber som farer ut på golfbanen heller.
eller er det det du mener vi må?
hvem er golfen for mener du da?

Olsen

over 17 år siden

Olsen

Jo golfen er for de som følger etikette reglene. Så enkelt er det.
Jeg har vist tråkket en i grilldress på tærne...

Mester Grønn

over 17 år siden

Mester Grønn

Helt uakseptabelt med løshunder på banen. Dersom slikt blir observert så si fra til klubbens ledelse så blir saken løst uten at du eller andre som blir berørt trenger å irritere seg.

Solskinnsvofsen

over 17 år siden

Solskinnsvofsen

På noen baner er det vel lov å ha med vofs?

Mester Grønn

over 17 år siden

Mester Grønn

Dresserte hunder i bånd er ikke noe problem synes jeg. Tillates på Grønmo.

Carola

over 17 år siden

Carola

Enig med Jensen -Dummeste innlegget jeg har lest!
Å konkludere med at hele landet har mistet golfetiketten pga 1 mann har hatt med seg ei bikkje som løp løs på banen er jo drøyt. Alle hunder jeg har sett på banen har vært veldresserte og oppført seg fint. Da er det ikke noe problem syns jeg. Selv i UK kan de ha med hund på banen. Uten å miste etiketten sin av den grunn ;-)

Jensen

over 17 år siden

Jensen

Sorry Olsen, men du har ikke tråkket på noen tær hos meg.
bare irritert meg med tåpelig innlegg.
i tillegg er du nedlatende mot de med grilldress i samme slengen, så da får jeg i hvertfall bekreftet at du er en snobb...

Solskinnsvofsen

over 17 år siden

Solskinnsvofsen

Men det må være en rasehund, det er i vel alle enige om. Ingen bakgårsdhunder... :)

Gakk Gakk

over 17 år siden

Gakk Gakk

Endene på Båkksta er mer irriterende enn bikkjer på Grønmo

green

over 17 år siden

green

I fjor høst så jeg flere hunder på banen. To løse fuglehunder, nesten daglig i en uke. (Tipper det de som drepte to tre av endene, gakk, gakk)

Da elgjakta satte inn fikk jeg besøk av en stor hund et par ganger. Den var "uniformert" så jeg visste den var på jobb, men løs. Jeg oppfattet den som truende, og hadde lyst (grunnet redsel) å gi den et kakk i hodet med i solid kølle.

Men - siden jeg ikke dreper en snill edderkopp engang, ville jeg slettes ikke utsette meg for hunde-eierens vrede............... dyr bikkje var det vel også :-(

Håper jeg ikke treffer den igjen i år !!

Antisnobb

over 17 år siden

Antisnobb

Fillebikjer har ingenting på en golfbane å gjøre. ....og det har ikke selvopptatte hissigpropper som Jensen heller!

Jensen

over 17 år siden

Jensen

selvopptatt? hvorfor er jeg selvopptatt?

NGB GT

over 17 år siden

NGB GT

Nytt forslag til NGF: Obligatorisk Grøntkort-kurs for hunder :-)

Ture

over 17 år siden

Ture

Forslaget er genialt NGB. Alt for mange hundeeiere burde ikke hatt utstoppa dyr engang!

tenker...

over 17 år siden

tenker...

ka hadde skjedd om Olsen og Jensen og alle andre som har skrevet i denne tråden hadde prata "live face to face" med Olsen`s første innlegg som innledning... hadde dokker slengt rundt dokker med adle dessa vasekomentarene då og???

Preben Gås

over 17 år siden

Preben Gås

Grilldresser, løsbikkjer, kvinner og menn med hestehale. Takk Gud for Oustøen.

Olsen

over 17 år siden

Olsen

Sakset dette fra en klubb i england som heter Sandiway. Dette er en helt vanlig club uten snobbefaktor. Enkelt oversatt skal man ikke skifte på P-plassen, ikke bruke mobil på området overhodet, være korrekt antrukket i klubbhuset om kvelden og ha golfklær/sko på banen. men så har de jo ordentlige fasiliteter også da.

Mobile phones
Mobile phones must not be used either in the Clubhouse or on the Course. They must be switched off.

Dress Rules
Smart casual dress suitable for a private golf club is permitted in the Clubhouse but jacket and ties for gentlemen and equivalent standard of dress for ladies must be worn in the dining room after 6:30 pm. Tailored shorts are allowed on the course when worn with predominately white sports socks or self-coloured- knee length socks.
On Invitation Days jacket and tie must be worn in the restaurant throughout the day.
Car Parks Changing in the car parks is strictly prohibited. Please use the locker rooms provided
Note Members and visitors failing to comply with the above dress rules will he asked to leave the Clubhouse and will not be permitted to play.

Kanskje jeg reagerer for sterk på forholdene her i Norge og kaller det rølpete fordi jeg sammenligner med andre etablerte steder.

Ture

over 17 år siden

Ture

Ja da, har opplevet å bli gjort høflig oppmerksom på at de hadde garderober når jeg forsøkte å skifte sko på parkeringsplassen.

Mike Slicen

over 17 år siden

Mike Slicen

Ser ikke noe galt med å ha med hunden på golfbanen. Hvis man har den under kontroll (i bånd) + at den ikke forstyrrer andre spillere.... Har en hund selv men er usikker på om den klarer 18 hull ++ Engelsk Bulldog er ikke kjent for å være den sprekeste hunden. Antar at jeg må slepe den etter meg etter 9 hull

NGB GT

over 17 år siden

NGB GT

Så lenge hunden er propert kledt med krave og lange bukser, samt har bestått grøntkort-kurset kan jeg ikke se hva problemet er.

Olsen

over 17 år siden

Olsen

Problemet er vel i det øyeblikk det blir en del hunder ute på banen. Man tråkker i hundemøkk etc og to hunder som møtes og bjeffer osv.
Tillater man en må man jo også tillate alle og da kan det bli et problem med det resultat at det blir forbudt. Det finnes jo baner i Norge hvor hunder er forbudt også tror jeg. Hva med barnevogner og barn på trehjulsykkel?..

Yngve

over 17 år siden

Yngve

litt artig å lese at du mener det ikke er "snobbefaktor" på Sandiway Olsen. nå heter det vel riktignok "snobbefakter", men jeg skal da ikke henge meg opp i detaljer... in deed...

På sandiway oppfordres det til å brukes jakke og slips i klubbhuset, og det kreves jakke og slips når du skal spise i restauranten i helgene og hvis det er arrangementer i klubbhuset.
mener du seriøst at dette ikke er snobbete? det betyr at folk som ikke har jakke og slips ikke er velkommen.

Nå er det vel heller ikke dresskode du sutrer over i overskriften din, men derimot at en gjøk har latt hunden sin gå løs på en golfbane.
løse hunder er ikke lov så veldig mange steder lengre, så dette kan da umulig være et problem som har med golf å gjøre. og slettes ingen generell plage som du får det til å virke som.

her hvor jeg bor er jeg omringet av gjøker som slipper hundene sine løs i visse perioder av året, og jeg har flere ganger måtte true med å ringe til politiet for å få eierne til å ta hånd om hundene sine.
jeg vil gå så langt som å si at det er et langt større problem enn at du en gang har møtt en hund på en golfbane.

artig at det blir så mange svar på en så lite betydningsfull klagetråd da, men......

Dogs welcome

over 17 år siden

Dogs welcome

Jøss så mange skjøre sjeler det er her da. Bikkjer på golfbanen er værst for bikkjene, ikke for oss som spiller. Sarte stakkarer som ikke tåler lyder eller dyr bør ta på hørselsvern og gjemme seg hjemme i kjelleren.

Bob

over 17 år siden

Bob

Nå var jo også du en av disse som bare måtte legge inn ett lite innlegg Yngve og når jeg leser det du skriver så må det jo kommenteres.

Snobbefaktor/fakter er jo noe som vurderes i forhold til den som til enhver tid vurderer høyden på faktorene og ikke i forhold til en satt standard.

Når Olsen mener at dette er en klubb med lav faktor så må det sees i forhold til nivået han vanligvis ferdes i. Det kan jo se ut som om han er medlem i en relativt eksklusiv klubb til vanlig - dvs en klubb hvor plakater om dreskode og denslagens etc er ikke satt opp på veggen - det er sånt man bare vet...

Siden han heter Olsen må han jo være fra Norge. Han er sikkert medlem av klubben oppe på Kløfta eller noe liknende - sånn bare for å holde varmen oppe litt...

Yngve

over 17 år siden

Yngve

Bob, jeg kritiserer da ikke de som legger inn innlegg jeg. bare bemerker at det er til tider merkelig hvor lite som skal til for å lage en lang tråd hvor skitten kastes frem og tilbake til evig tid.

Poenget med å snakke om snobbefakter må jo være at det er ikke opp til en snobb å avgjøre om han er snobbete eller ikke. det er et uttrykk som er subjektivt, og dermed andres opplevelse av vedkommende eller stedet det snakkes om som avgjør snobbefaktoren.

dersom du opplever snobbefakter på Kløfta, så er jo det fordi du synes det er snobbete der. som du skriver selv, forholdet til nivået han vanligvis ferdes i.

Personlig så mener jeg at snobbete kan være mange ting, men ofte anledet av regler som ikke har med trivsel men derimot med ekskludering å gjøre.
kleskoden på de fleste norske golfbaner er temmelig avslappet og usnobbete(etter mitt syn).
at man etterspør sunn fornuft og legger ansvaret over på brukerne setter jeg pris på, selv om jeg selv er relativt forfengelig og liker å gå med klær som er laget for golf. ikke klær som er laget for disco eller ølkveld.

Jeg har kun opplevd snobbefakter på en klubb i Norge, og det har plaget meg særdeles lite. den gangen var det ikke klubbens ansatte, men derimot en av klubbens seniormedlemmer(som det er mange av på denne klubben like ved vestkantskillet i Oslo) som påpekte at jeg ikke kunne ferdes rundt på klubbens område iført Jeans.

jeg sto da på Drivingrangen og ventet på proen som jeg skulle ha time med, og damen sa rett og slett "Det ville i hvertfall vært fint om de kunne ta hensyn til oss medlemmer og iføre deg noe helt annet neste gang du kommer hit".

DET synes jeg var snobbete, og ustyrtelig morsomt. jeg lo og spurte om hun tullet med meg, men hun ble bare fornærmet og gikk sin vei...lol...

Velvel, nå ble dette mye + en liten avsporing, men det er jo relevant i forhold til diskusjonens kjerne, som omhandler hva man skal tolerere på en golfbane.

jeg klarer ikke med mine beste øyne å se hvorfor en hund på banen skal være til bry dersom hundeeieren tar seg av hunden, og ikke lar den løpe fritt.

i samme åndedrag så klarer jeg heller ikke å se hvorfor man skal kreve at Ola Nordmann skal ha på seg Blazer når han går inn for å kjøpe pølse og cola i restauranten.

NGB GT

over 17 år siden

NGB GT

Hihi. Yngve, kan ikke du ta med campingvogna neste gang du skal spille der da. Få med en kamerat, så blir det to campingvogner på parkeringsplassen. Hoho, da hadde nok noen fått morgenteen i vrangstrupen tenker jeg :-)

Jo, og så kunne dere hengt opp en tørketråd mellom campingvognene med noen fuktige dongeribukser. Haha. Gjør det da!!!

shaft

over 17 år siden

shaft

Jeans har uansett ikke noe på en golfbane å gjøre. Eller på hvilken som helst annen idrettarena for den saks skyld.

Donald

over 17 år siden

Donald

shaft: Jeans er perfekt om du er på rodeo (også som deltager), noe som definitivt er en idrettsarena..

Olle

over 17 år siden

Olle

De som er mest opptatt av "dress code" er de som spiller golf primært pga image. Det er jo mye kulere for dem å spille golf når golf blir sett på som en sport for "rikinger og adel".

For min del så må folk gjerne spille i smoking eller fotballshorts, men jeg for min del liker å spille i sportsklær laget for golf.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

shaft, enig i at jeans ikke er noe smart trekk når man spiller, siden det kleber til bena og blir varmt og klamt og lite fleksibelt, men dersom noen ønsker å slå en kurv med baller i olabukse, så ser jeg ikke problemet. samme ute på golfbanen. det vil aldri ødelegge en golfrunde for meg at NGB GT har på seg sine slitte jeans med hull over baklommen.
selv spiller jeg også i klær som er laget for golf, og det helt uten å være snobbete.... :P

NGB GT

over 17 år siden

NGB GT

Yngve: Det var ikke et hull, det var et moderne greengaffelfeste av eget design.

Det blir litt tullete å diskutere klær med en som tror at en trøye av "teknisk kvalitet" kan forbedre svingteknikken.

Og dessuten - hvis du bruker "klær som er laget for golf", hvorfor SPILLER du ikke golf da?

(Sånn - nå går jeg hjem :-)

Gunder

over 17 år siden

Gunder

Tja jeg spiller av og til på høsten med noen brune kule og skjoldete jeans. De er varme og gode sammenlignet med kalde teite golfbukser. Så at jeans er så lite comfy er jeg ikke enig i :)

Yngve

over 17 år siden

Yngve

NGB GT:
lett å se at det er eget design ja, siden jeg så hele den hårete bakdelen din og avslørte at du bruker stringtruser designet av Natalie Gulbis gjennom dette enorme såkalte "greengaffelfeste" hullet i buksa di.

og bare så du vet det! min tekniske kvalitetstrøye har innebygget varmeleder slik at varmen fra skrittsvetten transporteres i fjernvarmerør i hele ryggtavlen, og tørker ryggsvette samtidig som den varmer opp korsryggen og gjør den klar for neste sving...

Den siste kommentaren din orker jeg ikke svare på..... eller forresten... du er barnslig, og nå må vi stoppe, ellers kommer pludrepolitiet og tar oss!

hihi...

jesus maria

over 17 år siden

jesus maria

Om høsten spiller jeg primært naken. Dette for å komme i kontakt med naturen, føle meg ett med dens siste krampetrekninger av høstens vitale luftstrømninger før den ville vinteren setter sitt preg på landskapet.

jesus maria

over 17 år siden

jesus maria

Nå kommer de og henter meg..

Gunder

over 17 år siden

Gunder

Jeg tenker litt på drømmeflighter man kan komm ... og det motsatte. Må si jeg er glad det ikke er plass til meg når Yngve, NGB, Solgutten og jesus maria skal spille.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

jeg spiller av prinsipp ikke med folk med hullete jeans.....

NGB GT

over 17 år siden

NGB GT

... og jeg nekter å spille med prinsippfaste mennesker.

Mathias

over 17 år siden

Mathias

Vafan har du emot tivoli nudå?

Bob

over 17 år siden

Bob

----eller noe liknende - sånn bare for å holde varmen oppe litt...

Tenke seg til Yngve - jeg hadde jo ikke tenkt at du skulle bli så brennheit at du skulle sette deg ned og lage ett så laaangt innlegg, - skulle bare fyre opp litt i høstkulda...

ellers er jeg helt enig i ditt andre avsnitt, snobb brukes nedsettende av andre om en person som oppfører seg mer eller mindre overlegent mot andre, vanligvis fordi han tror han er mere verd enn de som er rundt ham og ønsker å heve seg litt over dem.

NGB GT

over 17 år siden

NGB GT

Liten korreksjon til Bob, som sier "snobb brukes nedsettende av andre om en person som oppfører seg mer eller mindre overlegent mot andre".

Jeg ville heller skrevet: "snobb brukes nedsettende av andre om en person som DE SYNES oppfører seg mer eller mindre overlegent mot andre".

Mange føler seg underlegne bare den andre har dyrere klær, finere bil eller har bedre utseende enn seg selv. Satt litt på spissen kan en Fretex-kunde oppleve en H&M-kunde som snobb, H&M-kunden opplever en Boys of Europe-kunde som snobb, mens Boys of Europe-kunden opplever GANT-kunden som snobb.

Med andre ord: De som kaller andre for snobber, gjør det ofte fordi "snobben" gir dem en følelse av underlegenhet.

Ellers er jeg enig i definisjonen - snobberi handler egentlig ikke om klær eller penger i seg selv, men om "evnen" til å virke ekskluderende ovenfor de som ikke er "inkludert".

Solskinnssnobben

over 17 år siden

Solskinnssnobben

Sa mannen med Jaguaren... hehe...

Yngve

over 17 år siden

Yngve

hehe, Bob, jeg blir ikke brennheit. bare engasjert.... :)

Den ekskluderende faktoren oppleves forskjellig fra person til person, og jeg mener min definisjon er beskrivende i forhold til golfmiljøet.

Bob

over 17 år siden

Bob

Hmm enig i alt -- hva i svarte skal vi gjøre nå for å holde varmen??

Yngve

over 17 år siden

Yngve

pass bare på så det ikke blir pludring, for da får vi kjeft.....

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her