Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Golfnyheter under streiken

Kjartan

over 21 år siden

Kjartan

Noen som vet hvilke golfnettsteder som blir oppdatert selv om det er streik?
Aftenposten stenger jo golf.no, og verken her eller hos Ramnefjell er det særlig med nyheter å snakke om.
Noen som vet hvor vi kan holde oss oppdatert?

Facit

over 21 år siden

Facit

Forsøk golferen.no - bedre enn golf.no uansett, om du spør meg...

Bantoni

over 21 år siden

Bantoni

Blir spennende og se hvilke av de to som blir best. Noen synspunkter?

Bruno A.

over 21 år siden

Bruno A.

Golferen.no ser jo veldig bra ut. Jeg har også sansen for golfinside.com, selv om det er lite egenproduserte nyheter der. Golf.no har etter min mening blitt elendig etter at Aftenposten overtok. Stoffet går jo ikke i dybden i det hele tatt, og henvender seg i stor grad til folk som kan lite eller ingenting om golf.

snikreklame for golferen

over 21 år siden

snikreklame for golferen

FY!

olemartin

over 21 år siden

olemartin

Var en tur innom golferen.no, virket bra så langt. Mye bedre enn golf.no.

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Skal ikke mye til for å bli bedre enn golf.no..... , men for meg som hater ordet "golfer" (det heter golfspiller) så blir det en naturlig sperre. Siden de fleste norske golfsidene er ganske hjemmesnekret bruker jeg stort sett hjermmesidene til Tourene og golf.se - de kan ihvertfall greiene sine.

Banerangeringen på golferen.no er det morsomste siden Team Antonsen gikk av skjermen. Jeg er spent på hvilke 10 baner i Norge som er bedre enn Stavanger GK ........

Dommeren

over 21 år siden

Dommeren

Jeg tipper Bogstad, Borre, Kongsberg, Kragerø, Larvik, Losby, Miklagard, Meland, Narvik og Nøtterøy.

Har ikke spilt på Stavanger selv, men den må tydligvis være veldig bra hvis jeg forstår deg riktig?

chipper

over 21 år siden

chipper

Her er et eksempel på 10 baner som er bedre en Stavanger...

Miklagard, Larvik, Losby, Hauger, Bogstad, Haga, Nøtterøy, Borre, Meland, Vestfold. (har ikke gått kragerø så den tør jeg ikke si noe om)

Haga

over 21 år siden

Haga

kan da umulig være bedre enn stavanger... haga er jo så trang og sammentrøkt at man kan spille på tre forskjellige hull for å gå korteste vei til flagget fra tee!!!!!

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Borre, Kongsberg, Losby, Kragerø og Narvik bedre enn Stavanger er en vits. Narvik ligger strålende til - men det er ikke nok å plassere en bane på et spektakulært sted for å si at banen er bra. Kongsberg og Losby er langt langt unna, spesielt Losby har en hel del skikkelige Mikke mus hull på front nine. Kragerø må rydde roughen sin før den kan være oppe i toppen (det innrømmet til og med Per H. når jeg spilte der i fjor.)

Bogstad er jevnt med Stavanger, Nøtterøy har jeg ikke spilt - men den skal ha vokst godt på kort tid for å måle seg med kvalitetene på banen til SGK. Meland ? Litt det samme som Kragerø - men jeg er tilbøyelig til å (motvillig) akseptere at den er foran på rent ambisjonsnivå. Miklagard er bedre - men må jobbe med fairwayene sine og designet er ikke så sinnsykt spennende.....

Til Dommeren; Stavanger er veldig bra - og for god ordens skyld - jeg er ikke medlem der.

Til deg Chipper som nevnte Vestfold og Haga - Haga er ranket som 24 og Vestfold som nr. 11 - likt med Stavanger.

Bantoni

over 21 år siden

Bantoni

Til Smilende Sam.
Hvordan ser din ti på topp liste ut? Og hva synes du om Borre (jeg er medlem der).

mvh
Bantoni

Dommeren

over 21 år siden

Dommeren

Til Smilende Sam.

Er konklusjonen din at de 5 beste banene i Norge er Larvik, Miklagard, Oslo, Meland og Stavanger?

Har langt fra spilt alle selv, bare så hvem som mangla på lista og tippet på topp 10 (eg. topp 5 siden 6-10 var offentliggjort). Er vel litt enig med deg om Losby, synes spesielt hull 2 er rart.

Siden du ikke nevnte Larvik, mener du den er Norges beste?
For ordens skyld, jeg er medlem der og er veldig fornøyd med den.

Bobby Peru

over 21 år siden

Bobby Peru

Smilende Sam:
Med "Mikke Mus" hull mener du da lette hull? I så fall lurer jeg på hvilke hull på front-9 du sikter til på Losby? Spesielt når du sier "en hel del" ...

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Egentlig liker jeg jo ikke slike rankinger i det hele tatt siden det er individuelt hva man liker. Setter man først opp en liste bør den likevel ikke være basert på at utsikten i Narvik er så fin at derfor så er det en bra bane.

Det var mange spørsmål over :-)

Bantoni: Min topp ti ? Kan jeg få dele det i topp 4 og neste 6 ? Tar bare med baner jeg har spilt - selvsagt. Mine topp 4 er i uprioritert rekkefølge: Miklagard, Stavanger, Larvik, Bogstad. Deretter mener jeg at Vestfold, Borre, Meland, Kragerø (når de får ryddet i roughen blir den trolig helt i toppen) Sola og Hauger. Men så følger Losby og Arendal (til tross for sine svakheter begge to) like bak.

Dommerens spørsmål er besvart over.

Bobby Peru; Et Mikke Mus hull er et hull som er ganske dårlig designet etter min subjektive oppfatning - de kan være både lette og vanskelige - det er ikke en faktor. Eksempel fra en annen bane enn Losby er hull 10 på Arendal der du blir straffet hvis du har en god drive og heller ikke får noen fordel av å slå en kontrollert kortere drive. Jeg synes både hull 1 og 2 på Losby er i den klassen. Hull 1 fordi at du nesten uansett hvor god du er ikke kan legge deg noenlunde flatt etter driven og bakken foran greenen er ofte så hard at om du ruller av så ruller du helt ned. Hull 2 tror jeg ikke det er noen som mener er et godt hull. Hull 4 er heller ikke bra, men til gjengjeld er hull 5 helt supert (det eneste skikkelig kule hullet på front nine). Hull 9 er også i Mikke Mus klassen min. Du kan selvsagt være uenig - men som sagt - det er nå engang min mening.

Bobby Peru

over 21 år siden

Bobby Peru

Enig med deg at hull 5 er et bra - men vanskelig - par 4 hull ;-)

Mht hull 1 er jeg uenig. Med en god drive ligger du flatt, men da må du også velge en tøffere linje og det er hele poenget med Losby. Banen er bygd etter prinsippene "big risk, big reward" og target golf. Hvis flagget står i fremkant på første green vil et for kort innspill rulle av, et for langt havne på neste platå. Tilsvarende på hull 2, 4 og 9.

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Den flata på hull 1 er så liten at det er snakk om et frimerke :-) Det er helt greit at ballen ruller av - men det er minigolf når den ruller i full fart til bunnen av en 20-30 meter lang bakke..... mener jeg da.

Hvor er big risk/big reward (særlig det siste) begravet på hull 2,3,5,6,7,8 og 9 ? Kaller du hull 3,5,6,7 og 9 for target golf ? Det gjør ikke jeg. Men før dette blir for kranglete - titt på listen min - jeg synes jo faktisk at banen er topp 15.....

chipper

over 21 år siden

chipper

jaja... merkelig at det er forskjellige meninger om dette temaet!

Det eneste sikre er at miklagard ligger uten konkurranse i toppen.

Toughloose

over 21 år siden

Toughloose

chipper:

Slik som greenene ser ut på Miklagard i dag, så er jeg ikke så sikker på akkurat det.

Medelm M.

over 21 år siden

Medelm M.

Obs! Var det virkelig ille Toughloose?

skal spille til helga..

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Jeg sier ikke at Miklagard er uten konkurranse - samtidig synes jeg ikke det er riktig å bedømme baner ut fra en sesong eller ut fra situasjonen i mai.

Toughloose - er greenene råtne på Mikla i år ?

tintin

over 21 år siden

tintin

Selvfølgelig er miklagard den beste banen i Norge... å si noe annet blir rett og slett for dumt.

torry

over 21 år siden

torry

Har spilt Miklagard i dag og det er klart at greenene ikke er bra. Men det spirer og gror! Greenkeeper sier at de er back in business i løpet av 2,5 uker. Fairwayene er bedre enn noensinne.

Brian Phillips

over 21 år siden

Brian Phillips

Smilende Sam,

You make some good points about Losby. I agree with you about Hole 1 (although I wouldn't call it mickey mouse). No matter how you drive that hole there is no real reward, I agree and the approach to the green is the same basically from wherever you are in the fairway.

Hole 2 is a weird hole and it is a pity it couldn't come later in the round.

Hole 3 is a great risk and reward hole in my opinon. Flirt as close to the bunkers on the drive and you have a great chance to reach the green in two, fly it out wide to the right and the angle to the green becomes risky.

Hole 4 is difficult to judge because it would have cost so much to make it a great hole but all the same it is still a difficult hole.

Hole 5 is a great hole in that you try to hit a big fade over the stream back to the fairway or the opposite and try to use the contours to get extra roll on the right hand side close to the trees. The next shot is great because it is a long iron or medium iron and you can use the contours of the ground to help you create a draw into the green that falls slightly away from you.

The next hole is good depending on the wind and the position of the flag. Do you punch in down and hope to roll up the flag or do you fly all the way?

The seventh is a great strategic hole. You can try to blast it as close as you want to the green to leave a little wedge or do you lay up to leave a full short iron to a blind green. I think it is a very good hole.

The next hole is the par 3 over water and I feel it lacks any charm and could have been done better. There is no lay up area for poor golfers.

The ninth is a great hole in that if you hit a good fade and get as close to the right hand high rough you then get a good opening to the green. By being on the right hand side you then play a draw into the green. If you are on the left hand side of the fairway it is very difficult to get to the flag but that is exactly how it is designed.

So in my opinion there is a lot of strategy on the fron nine of the course and a good golfer should enjoy taking on the different shots.

About your comments about Stavanger...it is a nice club course but not really much else. I compare it to Bogstad but i I don't think it is in the same class as Bogstad.

Brian.

Hva er problemet

over 21 år siden

Hva er problemet

Dear Brian, do you now that scangolf is a norwegian site? You speek better norsk enn de fleste her snakker engelsk. Har du ikke mulighet til å bruke litt lenger tid på svarene på Norsk? Love yau of alle my hjarne.
See you my friend.

Børje Pedersen

over 21 år siden

Børje Pedersen

Beklager, siste innlegg var fra meg, ny feil følger.
Neste innlegg er ikke fra meg.

Gal Normann

over 21 år siden

Gal Normann

Kan vi ikke drite i alle meninger om beste bane eller dame, og glede oss over at de fleste baner innbyr til spill og trivsel?
På Elverum spiller vi på vintergreener til slutten av neste uke, men det er da morro bare å komme ut en tur. De som ikke skjønner det, kan grave seg ned i egen selvmedlinethet.
Husk, det er bare 6 måneder til det snør igjen.

Boggie

over 21 år siden

Boggie

Er klar over at vi er langt inne in ny tråd....
Brian (og smilende sam), takk for gode innspill og poenger om Losby - disse temaene er de mest interessante i dette forumet.

Kunne tenkt meg synspunkter på Hauger som kom temmelig dårlig ut på lista til golferen.no. Brian , du har jo jobbet med Jeremy Turner (svar gjerne på engelsk)!?
Vi kan vel være enige om at en del av greenene ble alt for ondulerte (en del er nå delvis rettet opp bl.a. nåværende green ni som var en miss) og det er fortsatt vanskelig å få stopp på ballen. Roughen burde også vært mere klippt....
Utover det synes jeg generelt Hauger er en fin,god og vanskelig bane for spillere med "hår på brystet". Likevel blir det dårlig score i Peugot og hos golferen Hvorfor?
På samme måte som Losby er det forskjellig karakter på front 9 og back 9. Kritikken går gjerne på blinde slag på hull 1 og 3 (er det så farlig), kinkig hull 4. Hull fem er pent og hull, og 6 burde hatt "oppsamlig" bak . Hull 7 synes jeg er veldig bra til tross for (litt) blindt utslag - en god drive blir godt belønnet. Hull 8 ble klart bedre etter at greenbunkeren byttet side (Turner-feil).osv
Veldig interessert i synspunkter!

Toughloose

over 21 år siden

Toughloose

Smilende Sam og Medelm M:

Medlem eller ikke, greenene på Miklagard er per i dag ikke bra. Fairwayene er veldig bra i forhold, men vi har jo alltid vært imponert over greenene og de er ikke mye å skryte av nei. Det har skjedd noe på vinter-vårparten som det dyktige mannskapet ikke har klart å fikse. Men det blir sikkert bra når vi skriver juli.

Mvh Toughloose (medlem)

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Brian,

Mange gode poenger - veldig mange. Jeg er ikke nødvendigvis enig med deg når det gjelder hull 3, men det er mulig at de slagene som skiller oss i hcp (15 for meg) gjør en forskjell. At det 7 skal være wet kult hull har jeg vanskelig for å se, men igjen kan dette være smak og behag. Det er et helt greit hull.....

Boggie; Hauger var vel oppskrytt og er nå nedskrytt. Jeg synes den er en OK bane (topp 10), men av en eller annen grunn er jeg litt "lei" av den. De blinde utslagene er ikke noe problem. Hull 1 er helt ok, hull 2 litt kjedelig, men OK. Hull 3 er greit nok, hull 4 og 5 liker jeg godt fordi de er anderledes men ikke for anderledes, hull 6 virker som litt nødløsning. De andre hullene er helt OK - jeg synes det blir litt mye frem og tilbake på samme jordet på slutten. På slutten av en bane vil man ha litt spenning og med unntak av hull 16 så får jeg ikke det. Hull 18 minner en hel del på 18 hull på Newmachars Hawkshill course - men er ikke noe stort avslutningshull. Et pluss - du kan se 18 green fra klubbhusområdet. Det burde alle baner ha..... Asker f.eks. har skjønt det, men der liker jeg jo ikkeresten av banen...

Boggie

over 21 år siden

Boggie

Ser at vi er ganske enige- topp 10 bane, men etter seks år som medlem ble også jeg litt lei...
De siste ni: 10,11,12 bra og krevende hull. 13 er "for" vanskelig ,kunne kanskje vært forlenget og gjort om til par 5. Hull 14 et fint greit par 5 (spiller nesten kortere enn par 4 13). Hull 15 er meget langt og godkjent. 16 fint og litt spennende. 17 er det dårligste hullet på banen - synes jeg, og 18 er en grei avslutning , men heller ikke mer.
Foretrekker likevel Hauger gremfor Losby.

Brian Phillips

over 21 år siden

Brian Phillips

Boggie,

I think that Hauger and Losby are both as good as each other.

Brian

HM

over 21 år siden

HM

Jeg er litt overrasket over 15-handicappere som omtaler enkelte hull på Losby som Mikke Mus hull.
Selv har jeg 11 i Hcp og har utfordringer nok på de fleste norske baner og innser at de fleste norske baner er bedre golfbaner enn jeg er som golfspiller.
Så kanskje potensialet for personlig forbedring bør fokuseres mer enn fokus på banedesign og utstyr

Boggie

over 21 år siden

Boggie

Hull 2 på Losby er et Mikke Mus hull uansett hcp( har selv 9 og spilte 1. gang da jeg hadde 19).
Det betyr ikke at det er lett. Utslaget er gjerne en LW/SW maks PW avhengig av teested/vind/pinneplassering -det er for kleint. Greenen heller kraftig fra- ikke bra. Hvis flagget står på kanten foran oppe, og du lander 1m for langt ruller du laangt ned og du kan stå å putte leenge.
Er flagget nede er det relativt lett selv om puttingen kan være ganske krevende.

golfer!

over 21 år siden

golfer!

hvordan kan man kalle hull 2 på losby er mikkemus-hull? det er kort,men,utfordrende!! når et golf hull er så kort må man jevne det ut med utfordringer. Jeg har selv slått HIO på dette hullet,noe jeg er veldig fornøyd med.Da jeg spilte der under junior-NM,for øvrig da jeg fikk HIO,var det mange av norges beste golfspillere som ikke fikk par der....

ikke noe mikkemus-hull!

Lake Placid

over 21 år siden

Lake Placid

Apropos Newmachar "Smilende Sam" ! Det er en av mine absolutte favoritter under kategorien parkbaner! Mange fete hull der - kanskje er hull 17 et av de råeste på Hawkshill! Æ vill færra te Aberdeen!!

Lake Placid

over 21 år siden

Lake Placid

Apropos Newmachar "Smilende Sam" ! Det er en av mine absolutte favoritter under kategorien parkbaner! Mange fete hull der - kanskje er hull 17 et av de råeste på Hawkshill! Æ vill færra te Aberdeen!!

Boggie

over 21 år siden

Boggie

Gratulerer med HIO golfer! Poenget er at hullet passer bedre på Ballerud enn på en "full size" bane. Skrev også at det ikke var spesielt lett..
Utfordringene ligger mye i en krevende green (gitt pinneplassering) ,men med (ofte) utslag nedover på 65-70m - altså det blir Mikke Mus....

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

HM: Handicap og Mikke Mus hull har ingen sammenheng og det skriver jeg da også over - sitat:

"Et Mikke Mus hull er et hull som er ganske dårlig designet etter min subjektive oppfatning - de kan være både lette og vanskelige - det er ikke en faktor."

....og for god ordens skyld - jeg synes hull 1 er vanskelig og hull 2 er lett. Det dreier seg om mitt syn på de aktuelle hullene som golfhull. Vanskelig å se at jeg har snakket om at jeg mangler utfordringer - slik jeg spiller for tiden ville det vært ganske dumt. Og HM - hvor fokuserte jeg på utstyr ? Litt dumt å angripe meg for noe jeg ikke har sagt....

Lakwe Placid - Newmachar er bra - men er du i Aberdeen bør du spille Cruden bay, Royal Aberdeen eller Murcar - og vil du i park/skog - som Newmachar så er Deeside e.m.m enda bedre...

golfer!

over 21 år siden

golfer!

kall det hva du vil boggie!

Brian Phillips

over 21 år siden

Brian Phillips

Anyone who plays golf can have an opinion about golf. Jeremy Turner has a handicap of around 14 or 16, does that mean he isn't a good designer? Jeremy Pern who is designing Hakadal golf doesn't even play golf and he has completed many golf courses.

The only thing you have to be careful about when designing or even analysing a golf course is being able to look at the hole or course from a Pro's point of view to a 36 handicapper. That is probably one of the most difficult things in golf and that is why multiple tees are a good idea.

Smilende Sam, did you know that Newmacher was my design partners very first golf course that he built! It is designed by Dave Thomas and Graeme was left in charge to build the golf course from Dave's drawings.

Brian Phillips.

Bobby Peru

over 21 år siden

Bobby Peru

Jeg er enig med Brian at hull #2s største feil er at det kommer for tidlig. Det burde vært plassert blant back-9 hullene. Det blir en en for stor kontrast mellom hull 1 og 2.

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Thanks for the information on Mr. Turners hcp Brian.

Are you thinking of Newmachars newest course Swailend or the old one (Hawkshill) ? I thought Hawkshill had been there for quite some time - and I am not the right to judge Swailend since the only time I've played it it rains cats and dogs and one or two pigs as well......

Brian Phillips

over 21 år siden

Brian Phillips

SS,

I am almost certain it is the Swailend course. Graeme was the Project Manager for construction for the club so don't judge us on the design!!

Brian

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her