Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Og.. slik gjør de i Kvinesdal

green

over 17 år siden

green

Kjøper man andel/aksje i Kvinesdal og omegn GK, tvinges man til å bli sittende med den, til man dør. Dør man, får må arvingene overta andelen/aksjen om de ønsker den/vil eller ei.

Skulle man likevel få solgt andelen til en annen person, må man betale 1800,- i gebyr for det minimumet av arbeid klubben da får #%#¤/%¤?

Man får heller ikke lov å leie ut andelen, altså man er totalt låst. Kan dette være juridisk bindende, (at til og med at klausulene i kjøpekontrakten blir nedarvet) selv om så hvisnok står i kjøpekontrakten?.

green

over 17 år siden

green

Beklager fomlete formulering av overstående innlegg, men antar folk klarer å forstå hva jeg mener likevel :-)

hmmm

over 17 år siden

hmmm

at klausulene i kjøpekontrakten blir nedarvet ...denne er nok ganske tvilsom . men idrettslag/golfklubber tar selv av og til lit vel mye til rette i tilvirking av kontrakter . Er nok lite jurisdisk hold i det .

virker temmelig urimelig og usannsynnlig at de kunne påtvunget en andel via arv .

greens venn

over 17 år siden

greens venn

Vi får ikke leie ut våre aksjer, mens klubben lar nye medlemmer spille som aksjonærer, sesongen 2007. Betalte de kontigenten, kunne de spille gratis. Sånn skal det jaggu gjøres!

fremmed fugl

over 17 år siden

fremmed fugl

Kikket litt på nettsidene til kvinesdal, hva i all verden er det de mener med den andelskalkulatoren sin?
Hvis jeg kjøper en andel og spiller 10 runder pr år blir min årlige avkastning 16,67%. Og hvis jeg spiller 20 runder blir avkastningen 33,33%. Kontakt klubben for nærmere informasjon.
Mystisk.

green

over 17 år siden

green

Jeg vet sannelig ikke. Kan det være å type måte å formidle hva du tjener på å kjøpe andel, i stedet for å spille greenfee?

Hvis man spiller 10 ganger i året koster det 3500 kr, 20 ganger så blir det 7000,- osv......( noe man kan regne ut selv).

Ikke dumt av klubben å be deg kontakte dem, er det en god "forteller" klarer han sikkert å selge noen aksjer ;-)

fremmed fugl

over 17 år siden

fremmed fugl

er nok noen forutsetninger som ikke helt er gitt i det regnestykket ja :)

Mystisk og mytisk ---

over 17 år siden

Mystisk og mytisk ---

Det er ikke så lett å forstå det man leser – å videreformidle det man leser er enda verre…

1. Man kan bli medlem i Kvinesdal og bare betale medlemsavgift. Dette koster fra kr. 950,- og oppover. Vil man da spille på Greenfee så kan man blir fjernmedlem og spille vanlig greenfee - ingen ekstra kostnader, men dette er i lengden dyrt.

2. Vil man spille mer enn et par ganger på banen i løpet av året så bør man bli hovedmedlem med redusert Greenfee og så kan man spille slik så lenge man ønsker det, - dette er også dyrt.

3. Ønsker man å gjøre Golf til en hobby og man bor i nærheten av banen og det er aktuelt å bruke banen mer enn 6 - 8 ganger i året så kjøper man en spillerandel. Spillerandelen er personlig, men arvelig og omsettelig i motsetning til en vanlig innmeldingsavgift som mange andre klubber tar.
Spilleretten gjelder som en evigvarende Greenfee for resten av livet - omsettelig dersom man ønsker å selge den og når man har betalt årsavgiften som i år er ca kr. 2000 så kan man bruke 18 hulls banen OG 9 hulls banen fritt så mye man ønsker det, så lenge banen er åpen og det er tilgjengelig start tid. Jeg tror ikke at ventetiden på å komme ut på "Norges fineste bane" noen gang har vært så mye mer enn 1 time fra ankomst ProShop.

- spillerandelen er omsettelig (mot fee til klubben) – men dersom man reiser bort i 10 år, kommer tilbake og betaler årsavgift så er spillerandelen fremdeles gyldig. Verdien på spillerandelen kan derfor bli høy på sikt, men inntil alle spillerandelene er solgt vil ”omsetningsverdien” være redusert, men bruksverdien er svært høy for de som bruker anlegget aktivt.

Avkastningen er jo det du tjener på å kjøpe andel i stedet for å spille greenfee. En andel til kr. 18000 betaler du ca. kr. 1000 - 1200 for i renter og utgifter. Dersom du spiller 10 runder med ca. kr. 300 i Greenfee pr runde så betaler du ca. 3000,-(enkel regning). Differansen på kr. 1800 – 2000 er meg bekjent fortjeneste og fortsatt enkel regning.

Spiller jeg 30 ganger i året på hjemmeklubben og skulle ha betalt ca. 300 (redusert pris) så hadde det kostet meg kr. 9000 og fortjenesten blir ca. 8000 pr år og hele andelen er betalt i løpet av 2 år og jeg spiller gratis resten av livet mot kun å betale Årsavgift til klubben.

Man trenger faktisk verken å bli informert av en "god" forteller eller være særlig oppegående for å skjønne at dette lønner seg dersom man ønsker å spille golf litt aktivt i 3 - 4 år.

Til nye medlemmer som ønsket å forsøke golf som fritidsaktivitet så ble det som en forsøksordning gitt ett engangstilbud til nye spillere slik at de ved å betale full årsavgift og betale ett forskudd på en spillerandel på kr 3000 kunne benytte Golfparken så mye de ønsket resten av sesongen 2007. Dersom de så bestemte seg for at golf var noe å satse på så kunne de omforme de 3000 til delbetaling på en full spillerandel.

Alt i alt tror jeg faktisk at man skal lete svært lenge for å finne tilsvarende gode tilbud til brukere av tilsvarende anlegg med 18 svært gode golfhull samt 9 hulls P&P bane og alle tilhørende fasiliteter.

Med hilsen en med andel og som har satt seg litt mer inn i saken

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

2000 i året er latterlig billig, spør du meg :-)

green

over 17 år siden

green

Så man kan la være å bruke andelen i 10 år? OK. Jeg fikk opplyst 1 år. Hva er rett?

Omsettelig-ja vel, men om det ikke lar seg gjøre å selge den MÅ arvingene overta den, når man dør.

GB: 2000,- i året er ikke dyrt, men når man kjøper andel, (bør man bli informert om at andelen blir NEDARVET om man ikke får solgt den).

Mystisk og mytisk ---

over 17 år siden

Mystisk og mytisk ---

Hva er problemet ditt - green. Om jeg arvet en spillerett som det ikke er noen betingelser med så hva så........?

Arvingene MÅ selvfølgelig ikke overta - han kan gi den bort om så er. Mottaker må i så tilfelle bare betale "omregistreringen" på kr. 17-1800

Dersom det ellers forelå noen som helst forpliktelser med å arve en Spillerett så skulle jeg forstått din negativitet, men her er det snakk om ett aktivum uten forpliktelser. Å få noe NEDARVET må være noe fælt noe :). Noen etterlater andre verdier også og ikke bare Spillerett på Kvinesdal, er du like negativ til det også????

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Jeg tror ikke den er juridisk holdbar, green...

Mystisk og mytisk ---

over 17 år siden

Mystisk og mytisk ---

Green - jeg stiller meg til disposisjon for å overta Spilleretten din når som helst dersom du helst vil bli kvitt den. Jeg anbefaler deg ikke dermed å gi den fra deg. Du kjøper, får eller arver en Spillerett som du kan eie til du kreperer, du kan ikke ta den med deg etter det - men selvfølgelig kan du gi den til undertegnede når du måtte ønske - du får neppe noe pris for den hos klubben.......

Du har helt rett GB 2000 er latterlig billig selv om du så må betale fullt for retten og ikke få den NEDARVET uten å ville det selv......

green

over 17 år siden

green

Du mysktiske jobber nok i KGK, men greitt nok. Hvis det ikke finnes betingelser med den hvorfor betaler da folk årsavgift i mange år uten å spille en dag i året?

Vet de ikke at man bare kan gi blaffen i å betale kontigenten i åresvis, og at andelen likevel er gyldig?

Hvis det er så, er jeg glad for at det kom fram nå. En del vil ha glede av denne nyheten. - Eller må man reise bort fysisk? Eller kanskje psykisk i sitt eget sinn? Er sykdom god nok grunn, eller trengs det ingen grunn?

Når man kjøper en andel, forventer man ikke arvinger skulle måtte gi den fra seg, men slik er det vel i ditt univers :-D

Mystisk og mytisk ---

over 17 år siden

Mystisk og mytisk ---

Nå lurer jeg fælt på hva problemet er?

Eksakt hva er ikke juridisk holbart?

green

over 17 år siden

green

Mystisk: Det er ikke snakk om at jeg må kvitte meg med andelen. Forstår at du gjerne vil ha den GRATIS, sånnt ligger i enkeltes natur :-D

Wesseltoft

over 17 år siden

Wesseltoft

Hva er problemet? Det er vel frivillig å kjøpe andel i Kvinesdal GK? Hvis ikke man aksepterer klausulene som medlemmene har bestemt, kan man jo bare la være å melde seg inn?

Duro

over 17 år siden

Duro

Spillerandelen må kunne leveres tilbake til klubben. At man for evig og alltid er forpliktet til å betale en årlig avgift som fritt kan settes av klubben kan neppe forankres i norsk lovverk.

Forøvrig tipper jeg den årlig kostnaden på 2000,- snart vil økes til mer sedvanlige 4000+. Det koster å drifte en golfbane.

Mystisk og mytisk ---

over 17 år siden

Mystisk og mytisk ---

- jeg jobber ikke på KVGK men har heldigvis en av andelene.

Det er uansett ikke mange som har betalt medlemsavgift i mange år pga misforståelse og det finnes ingen som er pålagt å betale for å beholde den. I så fall har de bare betalt fakturaen som er utsendt til alle medlemmer hvert år uten å kontrollere hva som betales, det er kanskje du som har betalt Green. Det er jo bra at medlemsavgiften har vært så lav at alle disse har kommet relativt ok ut av det likevel....

Jeg tror du har fått de opplysninger du har behov for nå Green.

Dersom du har problemer ut over dette så må du gå andre steder med dem. Det har vært feilaktige opplysninger som er lagt frem og disse er det stort sett svart på. At ikke du Green tar det til deg blir din sak. Som jeg uttrykkelig sa så - anbefaler jeg deg å ikke gi fra deg spilleretten men dersom den er ett problem for deg så kan dette ordnes, men jeg gjentar - IKKE gi den fra deg det ville være dumt - D U M T av deg. Du trenger IKKE å betale for å beholde den og du kan beholde den inntil du eller arvingen din ønsker å begynne å spille golf og så gjøre den om til din egen spillerett. Jeg kunne ta i mot den men du BØR ikke gi den fra deg.... er det klart nå hva jeg mener tro???

Det eneste du BØR gjøre, du er ikke nødt, men dersom du har en andel som ikke er oppgradert til fullverdig andel så BØR du absolutt oppgradere andelen så snart som mulig for ikke å få en stor smell hvis og når du ønsker å ha en full spillerett. En ikke oppgradert andel vil være lite verd ett stykke fremover i tid. Oppgraderingene er gjennomført i hht årsmøtevedtak i forbindelse med utbyggingen av banen og anlegget.

Med ønske om en konstruktiv og ikke oppkonstruert fremtid - ha en god dag.

KORTversjon

over 17 år siden

KORTversjon

Man MÅ ikke betale for å beholde spillerandelen - ingen forpliktelser!

KORTversjon

over 17 år siden

KORTversjon

Det kan godt hende at Årskontgenten øker men man er likevel ikke forpliktet til å betale årskontigent dersom man ikke ønsker å være medlem OG man kan fremdeles beholde Spilleretten uten at den gir spillerett, da må man begynne å betale årskontigent i tillegg.

green

over 17 år siden

green

Hva er da forskjellen på en oppgradert og en ikke oppgradert aksje?

Foooore

over 17 år siden

Foooore

Det er vel et ganske vanlig problem at folk ikke klarer å sette seg inn i detaljene ved medlemsskap mm.

Hvert år rett over nyttår kommer til dømes spørsmålet om oppsigelse av medlemsskap vs årsavgift opp.

Mange bokstaver å lese, og tall å tolke.

green

over 17 år siden

green

Hmm. Får hverken tall eller bokstaver å lese, fra KGK, Fooore. Og har aldri fått det. (med ett unntag. Det var hvor mye aksjen kostet)

Det er neppe sløvhet eller idioti, men mangel på opplysninger fra klubben! De opplysninger jeg har fått, er i via denne debatten i dag, selv om noe enda er uavklart.

Mystisk og mytisk ---

over 17 år siden

Mystisk og mytisk ---

Green - greit stilte spørsmål svares med glede.....

De første andelene kostet kr 5000,- de neste kostet 7500 osv.
Dette var beregnet for spill på 9 hull.
Når banen så ble bygget ut til 18 hull ble det gitt et tilbud til andelseierene om å oppgradere til en andel som gjaldt 18 hull slik at spilleretten skulle gjelde for hele banen inklusive korthullsbanen. Dette kostet noen kroner men var svært rimelig i forhold til nye andeler og det gikk ut skriv til alle daværende andelseiere med tilbud om oppgradering. Klubben var interessert i å ha færrest mulig eiermuligheter å forholde seg til.

En ikke oppgradert aksje gir ikke fulle rettigheter til fritt spill - i prinsippet kun for de 9 første hullene som andelen gjaldt opprinnelig. Så vidt jeg vet har det ikke vært aktuellt tema at det har kommet noen med "gammel" andel for å spille og jeg vet ikke helt hva som skulle skje i ett sånn tilfelle. De fleste som både spiller og har andel har sett gevinsten med å oppgradere og har gjort det i henhold til det gode tilbudet som ble gitt den gang.

green

over 17 år siden

green

Ok, forstår. Jeg var ikke medlem, eller hadde andel på den tiden, så derfor forstod jeg ikke dette med oppgradering :-)

Mystisk og mytisk ---

over 17 år siden

Mystisk og mytisk ---

Ser at du kom i mellom og dette var i hvert fall litt rart om det er den hele og fulle sannhet i det hele tatt:

Vi har en medlemside - ikke KGK men KVGK,no som har stort sett alle disse opplysningene og som vi har fått MYE skryt

- på alle spillerettene står det sort på hvitt hva som gjelder.

- i forbindelse med utsendelse av faktura sendes det hvert år ut orienteringsskriv til alle om de viktigste hendelsene som omhandler medlemskapet.

- litt sløvhet må det være i hvert fall dersom du har betalt medlemskapet i alle år som du sier for det kan du ikke gjøre uten å ha mottatt orienteringen som var en del av fakturaen for et par år siden i hvert fall......

Mystisk og mytisk ---

over 17 år siden

Mystisk og mytisk ---

Ok

green

over 17 år siden

green

Mystisk og mystisk:

Jeg/vi har aldri fått noen spilleretts-brev i det hele tatt. Derfor kan vi heller ikke se hva som står svart hvitt på dem! Noen form for sløvhet, er det derfor heller ikke snakk om.

Jeg sier ikke at jeg har betalt faktura i alle år. Det jeg sier er at jeg vet om folk som har gjort det til tross for at de aldri bruker anlegget.

Orienteringen på fakturaen, må ha vært før min tid. Jeg har gjenpart/kopi av mine, og der står det ikke noe.

Ellers ok, om det som er blitt skrevet i dag, er helt rett :-)

.....men

over 17 år siden

.....men

10 prosent i fee til klubben, for å selge en andel privat er rått. To hundre hadde vært mer enn nok for å viske ut ett navn og føre opp et nytt. Greitt nok med ti, om det var klubben som tok andelen tilbake.

green

over 17 år siden

green

Wesseltoft

Overså ditt innlegg i farta. Du har jo helt rett, hvis det ikke var fordi at vi ikke fikk vite om klausulene når vi kjøper en aksje.

Om noen har fått det svart på hvitt på spillerretten når de har kjøpt aksjen, er det jo for sent.

Enda verre er det for dem som aldri får dette å vite, hvis det da i det hele tatt finnes de 10 dager-eller hva det er, i angrefristsaker.

Mystisk og mytisk ---

over 17 år siden

Mystisk og mytisk ---

Jeg er 98 % sikker på at vi snakker om medlemskap og spill i i hvert fall en av Norges rimeligste baner å være medlem i om ikke den rimeligste, sett litt i forhold til hva man får for å være medlem.

Det eneste "problemet" er de som har kjøpt andel og ikke fått bruke den mer enn 2 - 3 år som vel har betalt noen kr. ekstra uten at jeg synes veldig synd på de få dette gjelder. De har likevel ikke betalt mer enn det som er vanlig på andre sammenlignbare anlegg. Jeg er nokså sikker på at en henvendelse til styret vil gi disse eventuelle "misfornøyde" en mulighet for å kvitte seg med den forferdelige andelen dersom de ønsker det. At det finnes en kjøper som står med armene åpne for å hjelpe deg med å avhende spilleretten og redusere tapet ditt er jeg 100% sikker på, bare husk at du er frarådet dette.

Du, Green har nå hatt en masse feilaktige påstander som er tilbakevist den ene etter den andre og likevel så er du fortsatt like negativ - dette tror jeg må være ett personlighetstrekk hos deg og det kan jeg ikke hjelpe deg med, sorry. At du ikke evner å spørre om klausulene når du kjøper en vare som spillerett i en golfklubb sier bare litt om deg selv og din oppfattelsesevne. Du er orientert om alle "klausulene" når du kjøpet spilleretten din og har skrevet under kontrakten om dette med kopi til både deg og klubben så å påstå noe annet er bare tull. Tviler på at du har noen spillerett i det hele tatt - det er vel en kjenning som har den også når det kommer til stykket.

green

over 17 år siden

green

Hvis du mener jeg har kommet med feilaktig info, kan jeg fortelle at de kommer fra et styremedlem/ansatt, ikke fra meg.

Jeg har kun skrevet ned det som ble sagt. Om du vet sikkert at dette er feil, og tilbakebeviser det, er det et problem den som gir falske opplysninger har.

Derfor må dette sure innlegget ditt gå videre til den personen som har stått for de overnevnte opplysninger. Ikke utleiemulighet, ikke gjenkjøp, om den/de ikke er salgbare, så får den/de gå i arv, men en kan få ett år "fri".

Raseriet du utviser med å kalle meg evneveik fordi jeg ikke spør om klausuler, som man slettes ikke forventer skal forekomme, eller knapt kan tro er lovlige, kan tyde på at du er et styremedlem med dårlig samvittighet.

Din tvil om at jeg har spillerett, kan jeg lett motbevise. Jeg/vi har to, og hadde tenkt å kjøpe to til, noe det ikke blir til likevel.

Man er IKKE orientert om klausulene når man skriver under, hva får man vite om den om man kjøper over nett?

Ro deg ned og hold deg til fakta. Kjenner du ikke den( eller forstår at jeg skrev ned det jeg er ble fortalt for få dager siden), sier det mer om din personlighet, enn min :-D

Mystisk og mytisk ---

over 17 år siden

Mystisk og mytisk ---

Det var da voldsomt - hvis du kaller mitt forrige innlegg for raseri så skulle det vært intressant å høre din beskrivelse av ditt eget innlegg.

Jeg kan desverre ikke gå videre til vedkommede som du sier siden du ikke har fortalt hvem som har gitt deg opplysningene og heller ikke fortalt hvem du er - det skal du heller ikke gjøre her i forumet men skriv ett brev til styret og ta opp saken så løser det seg sikkert.

Ikke utleie - helt riktig
Ikke gjenkjøp - riktig med forbehold (hjelp med videresalg eventuellt)
Salgbare - ja på sikt, men vanskelig pr i dag fordi klubben selger til pålydende
Arv - ja uten problemer alternativer er jo at hvis ikke var jo beløpet tapt???

Klausulene står selvfølgelig i kontrakten man skriver under på - denne kjøper du ikke over nett - du kan bestille og kanskje få dokumentet oversendt pr post men den er ikke gyldig før den er underskrevet og returnert og du har fått diverse tags etc til å henge på bagen din....

Skriv ned alle disse påstandene i ett skriv og send dem til styret og fortell hvem du har dine opplysninger fra så får de rydde opp. Jeg tror de aller fleste har forstått hva som er rett og hva som er galt og dersom det er intressant kan de jo bare henvende seg til klubben så blir det opplyst - ingen hemmeligheter så det er bare å spørre.

green

over 17 år siden

green

Du behøver ikke å gå videre til noen. Les hva jeg skriver! De opplysninger som er feil, får gå videre til personen som har gitt dem ut.

Har heller ikke skrevet unna på et papir der alle disse klausulene er nevnt.

Hvis man får feil opplysninger i klubben, hvorfor da henvende seg til dem?

Mystisk og mytisk ---

over 17 år siden

Mystisk og mytisk ---

Det er jo bare å kopiere alle dine påstander over i ett brev og sende det til klubben. Du tør vel ikke----- greiere å komme med påstander anonymt på nettet.

green

over 17 år siden

green

Husk at det er DU som sier at jeg kommer med feilaktige opplysninger!!!!

Mener du faktisk enda at de opplysningene jeg har fått fra vedkommede er feil?

Du har kun kommet med videre opplysninger, og er de rette er jo det ok.

Det jeg sier, har kommet fra klubben?/ansatt/styremedlem.

Kopier i vei! Er jo bare en fordel for alle, at det som er riktig og lovlig, kommer fram. Jeg har intet å være redd for :-)

Mystisk og mytisk ---

over 17 år siden

Mystisk og mytisk ---

"Disse vedtekter er godkjent av beviseier ved sin underskrift".

Punkt 3. i vedtektene omhandler Overdragelse.

"Ved enhver form for overdragelse av greenfee-beviset i form av gave, salg, arv m.v., gjelder følgende;"

Punkt 3 har flere punkter og regler for overtakelse både ved arv, gave og overtakelse - bare les det du har skrevet under dersom du har bevis i det hele tatt..

Linja øverst er sitat av den siste linja på dokumentet som underskrives når bestilling av greenfeebevis gjennomføres.
Deretter skal dokumentete underskrives og påføres adresse, sted og dato AV DEN SOM SKAL HA BEVISET.

Dette ligger på nettet og har vært der hele tiden. Det er bare å følge linken nederst der hvor greenfeebeviset kan beregnes. Dokumentet kan ikke endres uten årsmøtevedtak så det har vært slik ett stykke tid også....
Dine påstander er bare tull og forsøk på å lage kvalm......

green

over 17 år siden

green

Jeg + har ikke skrevet unna på et dokument, som ser slik ut. Har ikke sett det engang! (selger burde vel påse at dette dokumentet kom kjøper i hende)

Det får stå for din regning at jeg forsøker å lage kvalm. Det er helt uriktig, men jeg inrømmer at jeg ble overrasket og litt sur da jeg hørte om disse klausulene av en en annen aksjeier.

Det var grunnen til jeg ønsket en debatt om det i det hele tatt var lovlig å pålegge kjøper en klausul, som lett kan bli nedarvet.

Syntes forøvrig at det er synd at KGK som har et så usympatisk styremedlem, som slenger med leppa på denn måten. (Usanne påstander og beskyldninger. I tillegg har du jo også vondt for å forstå hva folk skriver og mener).

Ellers skal du ha kreditt for å gjøre oss aksjeiere kjent med hva klausulene innebærer.

Mystisk og mytisk ---

over 17 år siden

Mystisk og mytisk ---

Da har jeg gitt opp -------------------------------------------------

Hen Bogan

over 17 år siden

Hen Bogan

Uansett om KviGK har det formelle på det tørre, så kan man jo spørre seg hvorfor man har så fiendtlige regler og man kan lure på om de holder vann ift markedsføringslovens § 9 a.). Arvingene kan ta det helt med ro - de er neppe forpliktet til å overta andelen og betale årsavgift.

1800,- spenn i omreg avgift er svinedyrt og en sleip måte å desimere andelens verdi på.

KviGK må gjerne være så vakker den vil for min del - vilkårene sine må de ha hentet hos kjeltringene/naboene i Sarons Dal. Hva blir det neste? Hvis du spiller 18 hull blir du automatisk medlem, må betale 50.000 og kommer rett i fengsel?

Er det mulig????

over 17 år siden

Er det mulig????

Forsøk å finne blokkeringen som sitter fast.....

INGEN ER NØDT TIL Å BETALE ÅRSAVGIFT FOR Å BEHOLDE SPILLERANDEL ELLER GREENFEEBEVIS I KVINESDAL.

DU KAN SLUTTE Å BETALE ÅRSAVGIFT DERSOM DU ØNSKER Å SLUTTE Å SPILLE GOLF.

DU KAN BEHOLDE BEVISET I 10 - 15 - 20 ÅR OG/ELLER LA ARVINGENE DINE OVERTA BEVISET--- NÅR DE BEGYNNER Å BETALE ÅRSAVGIFT SPILLER DE FRITT PÅ BANEN IGJEN.

Dette er gjentatt så mange ganger over her at du må virkelig være kort i mellom øra for ikke å ha oppfattet dette nå.

Med sånne vilkår burde det virkelig være intressant å kjøpe spillerett...

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Jeg er ihvertfall enig. Dette er dritbillig! Og igjen, til Hen Bogan: En golfklubb er en klubb som eies og drives av medlemmene av golfklubben. Selv om den må drives etter forretningsmessige prinsipper, så er poenget å drifte en golfbane for medlemmene, ikke å tjene penger.

Takk

over 17 år siden

Takk

En som har oppfattet poenget - er det noen flere tro????

og hvilket anlegg !!!!

HM

over 17 år siden

HM

Kr 2000 i årsavgift.

Hmmm. Det blir ca 20 kr pr runde. OK pris ;-)

green

over 17 år siden

green

Er det umulig for et oppadgående menneske å ikke ennå ha forstått at det er motdebattanten som er for kort i i lunte/mellom øra, til ikke å ha forstått at debatten dreier seg om:

Forpliktelser som neppe holder vann?.

Ingen har gjort den enkelte (mulig ikke alle) aksje-køperne orientert om klausulene som følger med et kjøpet.

At ikke motbebattant ikke forstår de de faktiskke forhold i debatten, selv om det er gjenntatt 1000 ganger, er for meg uforståelig. (Utviklingshemma, uten negativt fortegn?)

Dermed får heller den mystiske(som for meg ikke er så mystisk) fortsette å kverulere!

Har du betaling for å drite deg ut DU MYSTISKE :-D ?????. (du får kaskje profitt av den såkalte fee`en?)

Banen er sponset og betalt av helt andre enn green- fee spillere og akje-eiere i første omgang. Dette spesielt grunnet Tinfos, og deretter andre lokale bedrifter, banker++.

Gunnar Bull: Denne klubben drives IKKE av medlemmene, noe som hadde vært helt dødfødt.

Det hadde vært umulig, i og med at i dette dalsøkket, tjener en ufaglært knapt kr. 110 kr. pr.t. , og de er det jævlig mange av dem/oss her.

(mitt hus hadde hatt en verdi på ca. 5 mill. i Oslo, men knapt 1,5 mill. i kvinesdal)!

Ellers all glede i å bli kjent med deg pr. debatter, kjære GB!

Det ville det faktisk vært umulig for folk flest i kv dal. å utøve denne sporten/aktiviteten, uten den massive hjelpen og støtten fra første og fremst fra TINFOS!

Fortsett å drite på draget, styremedlem :-D

green

over 17 år siden

green

Bare til litt ettertanke, du mystiske.

Mener du at jeg har en blokkering som sitter fast? (Hvilken utdannelse kan DU vise til i så fall)

Mener du at jeg nå ikke har forstått at ingen behøver å betale årsavgift for å beholde spillerandel eller greenfeebevis?-----

Eller at evt. arvinger stiller på lik linje, hvis det blir alternativet (om du prater sannt)??

Nå har jeg gjenntatte ganger forsøkt å banke det enkleste inn i hodet ditt, men er det virker som om du fortsatt er like "dum", - eller elsker du å framstille deg selv som evneveik?

Gud bevare forstanden på de øvrige styremedlemmene som må ha med deg å gjøre! Det kan de virkelig trenge, med eller ute A.E. sin velsignelse.

Pepper

over 17 år siden

Pepper

Uavhengig av saken, det er sjelden de beste innleggene skrives midt på natten, som regel er det lurt å vente til morgenen gryr og man får tenkt over formuleringene en gang til før de sendes ut på nettet.

green

over 17 år siden

green

Helt enig Pepper. Må selv flire av mine tåpelige innlegg i natt. På en annen måte er det likevel litt greitt, så får den mystiske noe annet tull å henge seg opp i.

Har han ikke forstått hva jeg mente, (før tulle-innleggene i natt) kommer han knapt til å forstå noe likevel. GJEESP

eremuli

over 17 år siden

eremuli

nå har hun kommet tilbake.

Tigerdama har returnert i grønn skikkelse og har begynt med sine merkelige skriftlige korstog med ufattelig mange parenteser igjen. lett å kjenne igjen metodene dine når du skriver midt på natta i uforklarlige og uforståelige setninger.

Mystisk og mytisk ---

over 17 år siden

Mystisk og mytisk ---

Styremedlem har jeg nå aldri sagt at jeg er, det er det du, green som hevder. Jeg er en av de heldige som har sikret meg spillerett på anlegget.

Når du også beskylder meg for uttalelser om blokkering så ser det ut som om det er en annen som har skrevet den og også "snakket" til Hen Bogan og ikke til deg etter det jeg kan se......

Ellers sa jeg vel at jeg har gitt opp i går ettermiddag, jeg tror ikke jeg kan hverken argumentere eller hjelpe deg og ditt med noe. Jeg har gjort ett forsøk på å oppklare dine misforståelser og feiltolkninger som det har vært mange av, etter beste evne, fordi de ikke bør stå uimotsagt når de er så til de grader feil, men det har bare resultert i ganske så mye retur av diverse negative uttalelser og fortolkninger av mine innlegg at det er helt utrolig at det er mulig.

Jeg regner med at de fleste har forstått at mesteparten av dine påstander har vært feil uansett om de er fremført etter å ha hørt dem fra medlemmer, styremedlemmer "en som arbeider der" eller vårherre selv.

Hen Bogan

over 17 år siden

Hen Bogan

Tror kanskje KvGK hadde kommet bedre ut av dette om de la ut relevant informasjon på sine hjemmesider. Slik det er nå vet man ingenting om medlemsvilkår før man sender av gårde en bekreftelse på at man ønsker å bli andelsmedlem. Er dokumentene så hemmelige og vanskelige at det ikke kan ligge på hjemmesidene?

GB; 1800 for omregistrering av en andel er dyrt. Uansett hva man kan si om årsavgiften.

KVGK var en postkasseklubb, har nå fått medlemmer og ordentlig bane - men å melde seg inn der med andel uten å bo i nærområdet hadde jeg aldri gjort. Det er jo neppe mange medlemmer med fjernmedlemsskap på årsmøtet - og da tas interessene til disse neppe hensyn til heller.

tilskuer

over 17 år siden

tilskuer

Jeg måtte jo også prøve å finne noe informasjon om vilkårene for andelseiere på nettsidene, men klarte ikke dette. Det er vel litt dårlig.
På den annen side kunne jeg aldri tenke meg til å kjøpe en andel til 18 000 kroner uten å undersøke vilkårene nøye på forhånd før jeg betalte noe som helst.
Når det gjelder påstanden om at en er arver en forpliktelse på å betale årsavgiften sammen med andelen, må vel dette være en misforståelse. Hvis du skal realisere verdien i form av bruk av banen må du selvsagt betale årsavgiften, i motsatt fall kan du realisere markedverdien ved å selge andelen til markedsverdi. Nå kan det være at markedsverdien er null på dette tidspunkt, men det er det vanskelig å gardere seg mot.

I alle tilfelle er Kvinesdal havnet langt opp på listen over baner som skal besøkes neste sommer.

Mystisk og mytisk ---

over 17 år siden

Mystisk og mytisk ---

Linken ligger nederst på denne siden med gul tekst:

http://www.utsiktengolf.no/?vis=artikkel&fid=4&id=1903200611445529170&t=Greenfee%20bevis

så enkelt - tenk om dere hadde spurt etter linken så hadde dere sluppet å skrive mye.......

Greenfeebevis er mest aktuellt for de som bruker anlegget aktivt og er medlemmer. Disse finner dette når de etterspør det, men fordi det heller ikke er noen hemmelighet så ligger det ute på nettet også.......

HB hadde sett at det ikke er noen problem å bestille Greenfeebevis siden det ikke er noen hverken haker eller hemmelige forpliktelser - bare straight forward en god avtale for klubbens medlemmer.....

HB : Kr 1800 for omregistrering kan kanskje være dyrt i seg selv MEN alle andre priser som egentlig teller mer enn den ene gangen du skal omregistrere er svært rimelige..... for eks Medlemskap under kr 2000,-

HB: Fjernmedlemmer som betaler kr 950 er heller ikke målgruppe for dette tilbudet så det gjør du rett i. Målgruppen er de som spiller på anlegget og bruker anlegget aktivt. Selvfølgelig.

Til tilskuer så tror jeg faktisk at din lille arveproblematikk er svart på ca. 32 ganger over og siste gang med STORE BOKSTAVER.......

green

over 17 år siden

green

Mystisk og mystisk

Igjen-----hvis det du har skrevet er riktig, så så er det jo greitt at du retter opp det du må mene er feilinformasjon. Honnør til deg igjen.

For så vidt ser det ok nok nå, hvis det ikke var for omreg. avgiften. Den er der for å hindre privat salg.

green

over 17 år siden

green

Ble noen stavefeil, men du er vel ikke norsklærer også :-D

RBK-fan

over 17 år siden

RBK-fan

Hallo green. Tror du trenger å studere litt mer norsk. Tydelig at du ikke vil forstå eller høre etter det som blir sagt. hvis ikke denne personen du har snakket med ikke legger inn ett innlegg vil jeg oppfatte deg som om du ikke forstod hva han sa. Dumt å forvrenge en sak. Håper dette tullet ikke skader klubben.

tilskuer

over 17 år siden

tilskuer

Mystisk og mytisk:

Og hadde du lagt ut linken med en gang hadde vi som ikke har nok hjernekapasitet til å koble "greenfeebevis" med spillerett/andelsbevis sluppet å dumme oss ut :-).
På gjensyn til sommeren.

OK

over 17 år siden

OK

OK OK OK OK OK OK OK OK OK ---- jeg har svart og svart og forklart og forklart til en annen debatant
- som du kanskje allerede har sett antydning til og argumentert helt til jeg måtte dokumentere alt
- og til slutt kommer du og etterspør link nå har du fått den.

Ja selvfølgelig har jeg ikke tilpasset meg til dine spørsmål før du kom med dem - men kom med spørsmålene først neste gang så skal du få svar....... så slipper vi mye dårlig kjemi..

Sees sikkert - og jeg håper du / dere er beroliget dersom dere skulle være så heldige å ARVE en spillerett og roper JIPPI i stedet for å skumle om hvilke forpliktelser som ligger godt skjult bak-----

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Hehe. Mitt forslag er at dere øker årsavgiften til det det faktisk koster å drifte/vedlikeholde banen. Jeg tipper dere må opp i 4-5000 kroner per år, og så kan dere heller senke omregistreringsavgiften til 500,-.

Og vips: Ingen sure - alle blide :-)

(kan man jo håpe på)

green

over 17 år siden

green

Og det hadde vært kjempefintf å fått vite, når en kjøpte andelen.

RBK-fan, hva "fan" vet du om hva som ble fortalt meg? Jeg har ikke forvrengt noe, bevis det fotballgutt.

Hen Bogan

over 17 år siden

Hen Bogan

Greenfeebevis er altså det samme som andel? Et bevis på at du slipper å betale greenfee altså ?

Pussig nok skal penga man betaler for Greenfee beviset i følge vedtektene gå til utbygging av 18 hullsbane - men jeg trodde den var bygget ? Hvor går penga da?

Men den beste er denne:

"Forkjøpsrett kan gjøres gjeldende til den pris det er avtalt salg for. Den pris greenfee-beviset overføres for, skal dog under enhver omstendighet ikke overstige opprinnelig andelspris justert for årlig prisstigning i henhold til den kassakredittrente som til enhver tid gjelder i Kvinesdal sparebank (ved endringer i rentenivået gjelder den veide gjennomsnittsrente)."

Hurra for bønda!! Verdistigning utover den lokale kassakreditten kan altså ikke finne sted (og det sies ingenting om det er kassakreditten til Tinfos eller Kjøpmann Hansen). Men på et vis er det fint.... for det vi trodde var 1800 i overdragelsesgebyr er ikke 1800 men 10 % av kjøpesummen så gebyret stiger proporsjonalt her ......

Mystisk og mytisk ---

over 17 år siden

Mystisk og mytisk ---

Det måtte jo komme -

Joda, penga går til Golfklubbens tilbakekjøp av Finansielle andeler som vi i sin til solgte til Kvinesdal Sparebank og Kvinesdal Kommune etter hvert som vi selger Greenfeebevis som tilfeldigvis har samme verdien. Dette salget ble gjort akkurat på den tiden som banen ble bygget - hm - for en tilfeldighet......

HB: Verdistigningen har med Tippemidler å gjøre det, lille gutten min.
Nå er jeg svær nær ved å kalle deg lille IDIOT - hva med å spørre som jeg foreslo i sted i stedet for å tro at du er noe mer oppvakt enn en - var det bonde du selv kalte oss... lille smarte gutten.......

Ingen har i henhold til vedtektene for tildeling av Tippemidler lov til å tjene på Spilleretter eller andre ordninger i anlegg som er delfinansiert av Norsk Tipping. Derfor er det satt en norm for den verdiøkningen som tillates ved salg av Spillerett/greenfeebevis. Siden vi bruker Kvinesdal SPB er det naturlig å bruke denne. Tinfos sin bankavale tror jeg ikke en gang Kvinesdal Golfklubb får oppgitt.
Dette er det byfolk på Hamar som har bestemt og ikke KVGK.....

tilskuer

over 17 år siden

tilskuer

Mystisk og mytisk:

Jeg føler meg totalt misforstått i denne diskusjonen - jeg er på din side.
Jeg var kun kritisk til at det ikke lå informasjon på nettsiden, og det har vi nå fastslått var feil - min feil kanskje, delvis. Problemstillingen rundt arv var ikke min. Ut fra min vurdering er det rart om folk kjøper en andel/greenfeebevis uten å sjekke betingelsene først, og dette var ikke en kritikk mot klubben/banen. Men alt dette står jo i linken du har gitt oss.
Så jeg har ingen dårlig kjemi, - bortsett fra sterk kroppslukt da.

OK

over 17 år siden

OK

Det er bra, tilskuer, sterk kroppsluft kan vi leve med så lenge vi er ite i det fri og ikke klenger for mye på teene

Hen Bogan

over 17 år siden

Hen Bogan

Men hvis dere ikke kan tjene penger pga reglene til "Tippinga" hvordan kan dere da ta 1800 ++ for omregistrering? Jeg har fått stiftet aksjeselskap for en lavere pris i Norge......

Pussig hvordan jeg fikk solgt min andel i en lokal golfklubb med gevinst hvis reglene er slik du sier......det var mye tippemidler inne der. Det du sier kommer i pussig lys når du leser denne delen av vedtektene:

"Ved gave, arv eller annen overføring hvor det er avtalt en pris for greenfee-beviset som er lavere en markedspris, kan selger kreve at hvis forkjøpsrett blir utøvd, så skal prisen fastsettes til markedspris. Ved uenighet om markedsprisens størrelse, fastsettes denne med endelig virkning av den som fungerer som revisor for Kvinesdal & Omegn Golfklubb."

Markedspris? Ikke verdistigning? Mulig dere må revidere de vedtektene litt, for så vidt jeg kan se er det motstrid mellom bestemmelsene eller så er det jeg siterer ovenfor uten mening og kan strykes.

Forøvrig bare hyggelig å bli kalt lille gutt i min alder. Kanskje litt risky for din del når du ikke vet hvilket kjønn jeg har ?

RBK-fan

over 17 år siden

RBK-fan

Til green. Les hva du selv har skrevet - håper du skjønner det.

OK

over 17 år siden

OK

Alderen du betegnes med her på nettet kommer ut av de innleggene du selv poster. Basert på det du selv skriver får du en alder. For å si det på en annen måte - dersom du er så "gammel" som du antyder så er det litt merkelig at du henger deg på det som har skjedd her - da blir det en mental betegnelse uavhengig av alder og lite flatterende betegnelse som sådan. Kjønnet du tiltales med er kommet av nicket ditt.
Ut over det så kan du lese og figurere til krampa tar deg - du kommer neppe til å få rett uanseett....
Reglene er godkjente og at en liten gutt som deg har dine tvil så får det neppe konsekvenser.... makedsprisen er maksimert da vet du, men det er ikke sikkert markedsprisen er lik maksprisen og da kommer revisor med sine vurderinger inn. vanskelig neei, men da må du nok bli voksen - er litt lei kvervulanter nå og det kommer nok litt eder og galle som alle andre får unnskylde men det er fortjent nå etter hvert...

green

over 17 år siden

green

RBK-fan:

Jeg vet hva jeg har skrevet, og jeg både forstår meg selv, og kan stå for det.

......

over 17 år siden

......

OK

Hen Bogan

over 17 år siden

Hen Bogan

OK: Da er vi altså over på det nivået.....

Helt ok for meg hvis Kvinesdølene vil betale 1800 og oppover for et pennestrøk, helt ok hvis man vil ha rare vedtekter - men jeg tror kanskje KVGK skal ta en studietur til et par andre klubber eller ihvertfall sammenligne. Jeg tror ikke det skjer - for denne tråden viser vel at man mener at det ikke finnes noe å lære.

Men en ting - hvordan nicket mitt blir til hannkjønn er ikke lett å skjønne. "Hen" er vel høne på engelsk - men ok jeg innser nå at det betyr "hannkjønns idiot" på kvinesdalsk... det lever jeg godt med.

OK

over 17 år siden

OK

Det har vært det nivået hele veien i denne tråden og at det er noe som kan endres på KVGK er helt sikkert, men ikke på grunn av noe fraser fra en anonym skribent på nettet som innfører begrep og betegnelser som bønda og kjøpmann Hansen i diskusjonen og attpåtil påstår han hever nivået et par innlegg senere - jo takk-----

OG jeg beklager faktisk at jeg kom ned på "det nivået" i forrige innlegg men dersom du hadde lest "debatten" i denne tråden så har det vært ett relativt "kunstig" nivå og nå du kom inn med en del besservisserpåstander etter å ha studert avtalen i 10 min så ble det slik...... om du betaler kr 500/1000/1500 eller 2000 for å "påføre pennestrøkene så tror jeg kjøper vil være mer enn villig til det i fremtiden den ene gangen han skal overta/overdra spillerett

Når jeg ser resultatet etter de siste 10 års utvikling så tror jeg faktisk andre klubber kunne ta en liten studietur til KVGK som sitter med 27 hull og i underkant av 4 mill i lånegjeld, UTEN å ha gått konkurs underveis - .... og attpåtil en Perle av et anlegg

Fordi

over 17 år siden

Fordi

Under 4 millioner fordi anlegget er blitt sponset/betalt bla, og ikke minst fra Tinfos!!

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Hurra for Tinfos!

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Rats, I overdid it!

OK

over 17 år siden

OK

Ja!
Hurra for Tinfos -
Hurra for Kvinesdal Kommune -
Hurra for Kvinesdal Sparebank -
Hurra for Kvinesdal og Omegn Golfklubb som i samarbeide med alle disse har klart å trekke sammen til ett resultat som er i særdeleshet bra på stort sett alle vis - sammen med sponsorer og medlemmer. En del er det fortsatt å ta tak i men på den tiden anlegget er bygget så må man si at det er bra !!!!

Man bør ikke tro at hverken Tinfos, Kommunen eller Sparebanken eller noen som helst annen sponsor gir penger til ett prosjekt som er dødføt og / eller ikke forvalter de tilførte midlene optimalt og slik at det synes så dette er ett samarbeidsprosjekt hvor alle har deltatt.

Hen Bogan

over 17 år siden

Hen Bogan

Hurra for Tinfos kan selv jeg slutte meg til. Men hvis jeg sier det så blir det vel feil det og....... For jeg er jo bare en liten gutteidiot.... :-)

......

over 17 år siden

......

Det er du nok ikke Hen Bogan..............kanskje andre?

OK

over 17 år siden

OK

Synes vel ikke du vokser noe særlig på den slags uttalelser selv etter beklagelser og forklaringer....

OK

over 17 år siden

OK

Den var til HB da

Hen Bogan

over 17 år siden

Hen Bogan

Mr. OK; Nå ble jeg trist - så du ikke smilefjeset?

OK

over 17 år siden

OK

OK bare smil ----- regner kanskje med å ta en runde til helga - ser st det er meldt snø andre steder i landet ............

sun

over 17 år siden

sun

smile og eksta billige golfandeler!

green

over 17 år siden

green

grønnt gress og gryende golfspirer. Grans billig beer og grumsete "stier" frister golf-greven.

A-Å

over 17 år siden

A-Å

Mystisk og mystisk det er ikke bra at lyver om kvinesdal og omegns lover og regler. Du kan ikke motta greens andel. Det er faktisk et FORBUD ifølg reglene. Videre står det heller ikke noe om at du bare kan la være å betale årsavgiften i ørten år uten at det går ut over andelen. Dette er et åpent spørsmål. Eventuelle arvinger kan heller ikke motta andlen, hvis andre medlemmer står før dem i køen. Slemt å kalle lille gutt, han/hun viser faktisk til sannheten i sitt innlegg.
Vil du gagne klubben så snakk sannt og greitt.

RBK-fan burde også vite at sannheten ikke kan skade noen klubb, KVGK ønsker heller ikke å skjule sannheten så de som ønsker å se den for nok lov :-) God kveld og ha det bra!

A-Å

over 17 år siden

A-Å

Rettelse:Slemt å kalle Hen Bogan lille gutt.

Saron

over 17 år siden

Saron

Vi i KVGK er bare glade for å slippe alle kritikerne. Hold dere unna banen og Kvinesdal så er vi glad til. La oss få spille golfperlen vår i fred så kan dere tasse rundt på Bågstad med Sossen og Bøbban og Preben. Fjernmedlemmene kan sikkert bli medlem i en av de dårlige banene i Østlandsområdet - der andelsprisene synker like fort som dollarkursen.

Ken

over 17 år siden

Ken

Saron! Du er ikke et prakteksemplar for klubben din akkurat.

Saron

over 17 år siden

Saron

Ærlig heter det.

tm

over 17 år siden

tm

Har ikke vært inne på denne siden tidligere,men har aldri i mitt liv sett maken til "vås."
Kvinesdal har Norges flotteste bane;og det kan de være stolte av.
Det synes jeg vi andre også skal være;SAMMEN med dem.
Når det gjelder regler for spillerettigheter/aksjer osv.osv.kan det umulig være et stort problem sett i forhold til produktet som tilbys.
Lykke til videre kvgk.Dere har forresten også en fantastisk nett - side.
Her har andre mye å lære.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

jøss, enda en bane som er Norges flotteste?

jeg tror også at KVD har et flott anlegg, men vet ikke om jeg tør å reise dit når jeg leser innleggene til de fiendtlige medlemmene der nede.

"La oss få ha banen vår i fred" innbyr jo ikke akkurat til turisme og GF-besøk fra oss sosser fra Hønefoss.....

:

green

over 17 år siden

green

tm, hva mener du er vås?

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Det er bare en soss i Hønefoss Yngve, og det er du.

Ikke ta med deg andre i fallet...

Bjarnemann

over 17 år siden

Bjarnemann

Kvinesdal er Norges flotteste? Jeg trodde det var Meland jeg.

Nei jeg står på at Grimstad har Norges flotteste. For der var jeg medlem en gang.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

hehe..... I had that one coming....
forøvrig så er Tyrifjord norges flotteste... for der er jeg medlem....

;)

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Jeg synes det er bra at de kan ha så mange kåringer som mulig. Det er så kjedelig med norges beste, for det kan kun bli én. For at alle skal kunne bli nr 1, foreslår jeg derfor følgende kåringer:

Norges flotteste
Norges peneste
Norges vakreste
Norges mest spektakulære
Norges beste omgivelser
Norges kuleste
Norges grønneste
Norges våteste
Norges mest populære
Norges mest ukjente perle
Norges peneste grønnfarge

osv.

På denne måten kan alle vinne en kåring, og så blir alle fornøyde

For at kåringene skal være så seriøse som mulig, foreslår jeg også at kåringene foregår på en nettside hvor alle kan stemme på sin egen hjemmeklubb så mange ganger de selv vil.

Detta blir bra!

green

over 17 år siden

green

Lurer på om alle var klar over at en kunne stemme 1 gang pr. døgn fra hver datemaskin, da norges golfperle ble kåret.

KGK fortjente nok å vinne, i følge lokalavisa var det flere av besøkende som mente at anlegget var blant de 4-5 beste i Europa.

I år økte også antallet greenfee-spillere voldsomt :-)

Kløftamannen

over 17 år siden

Kløftamannen

Hvor er Kvinesdal ?
Er det flyplass der ?

green

over 17 år siden

green

Kvinesdal ligger helt sør i landet, med Flekkefjord som næremeste by.

Stedet er kun ei bygd uten flyplass, men det er jo ikke mer en ca 10 mil fra Kjevik og Sola flyplass.

blue

over 17 år siden

blue

Denne er jo morsom da: "kvinesdal var blant de 4-5 beste i Europa" ifølge lokalavisen.
4-5 beste vafforno? Korthullbaner?

green

over 17 år siden

green

Nei blue, slik jeg oppfattet det, var det flere green-fee spillere som mente at hele anlegget, dvs. 18 hulls bane, 9- hulls kortbane og drivingrang, var så bra som nevnt.

Kan forsøke å finne avisa, så kan jeg referere rett fra den, om den ligger i avisbunka som burde vært kastet ;-)

green

over 17 år siden

green

Hei igjen, fant avisa Agder flekkefjord tidende, fra mandag 5. november. Et lite referat:

"I EUROPATOPPEN: - Mange av de besøkende mener at golfbanen i Kvinesdal er blant de fire-fem beste i Europa, foteller daglig leder Olav Magne Trydal i Utsikten Golfpark tilfreds".

Videre står det noe om hvordan året 2007 har vært, og videre planer (videreforedlig).

blue

over 17 år siden

blue

og dere tror på det altså?

vest

over 17 år siden

vest

er til ei kvar tid sånn ca. 30-40 banar rundt om kring som er "blandt landets beste" fairway/green/natur etc.etc." (strykk det som ikkje passer) og det gjelder sikkert både i europeisk som i verdensmålestokk.
men for all del Kvinesdal er ein veldig fin og spannande bane det.. barra få orden på hullnumereringa så.. ein av dei få banane som har hull 9/10 langt ut i skogen..

blue

over 17 år siden

blue

hihi, ja der nok som du sier. Men likevel. blant de 4-5 beste i europa derimot er så helt utrolig naivt og kunnskapsløst at det får være grennser.
Ja får vel bare vente og se hvor høgt den kommer i neste peugotguiden, hvor de ransjerer de 1000 beste. Ikke for at en slik ransjering er så mye og stole på men den sier ihvertfall litt... mitt tips er at den ikke blir nevnt engagn.

Jadda

over 17 år siden

Jadda

Sikkert mange greenfeespillere som har spilt de 100 beste banene i Europa. Sikkert mange av greenfeespillerene som er gode nok i golf til å uttale seg... Hvor mange scratchspillere har vært i Kvinesdal ???

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Hehe. Kvinesdal er sikkert en fin klubbane, men det utsagnet styrker jo mine påstander om at det står mer løgn i media enn det gjør i produktreklamer.

Amici Sumus

over 17 år siden

Amici Sumus

Hei!

Kvinesdal ligger så og si midt imellom Kristiansand og Stavanger.
Slekta har hytte like ved, men jeg har faktisk ikke spilt den.
Så neste sommer ... !

Ha en fortreffelig kveld videre!

green

over 17 år siden

green

Kjære vest.

Det er vel slik at ikke alt er konstant hele tiden. Noen klubber/baner slurver kanskje med vedlikehold eller er uheldige med værforhold økonomi osv. Ellers er jeg nokså sikker på at Kvinesdal alltid vil gjøre sitt beste for å få en bra anlegg, grunnet god økonomi og ledelse.

Jeg har litt dårlig orienteringssans, og kan lett få problemer om baner ikke er godt merket. Føler at banen i Kvinesdal er godt nok merket , men om noe som virker uklart, tror jeg sikkert ledelsen ønsker få vite om dette, slik at de evt. kan forbedre dette. Alle tips om forbedring burde være i alles interesse uansett klubb.

Hull nr. 9 og 10 er jo veldig flotte. Spesielt det at de er ute i skogen, som hull i en skogsbane jo skal være. Du kan vel ikke mene at dette er noe negativt?

blue: Du må da du mene at de som syntes banene er så bra, er både er naive og kunnskapsløse? Vel, les hva en Stavangermann har skrevet i gjesteboka. Han sier at han har reist mye og sett mange baner. Dette kan du lese på kvinesdals hjemmeside.

Peugotguiden kjenner jeg ikke til, men om de ikke har vært på tur i Kvinesdal, håper jeg de tar seg en :-)

Hvordan er det med dine kvalifikasjoner, siden du tipper som du gjør?

green

over 17 år siden

green

Kjære Gunnar Bull :-)

Du har nok rett i dine påstander, men velkommen til Kvinesdal. Du vil helt sikkert ikke angre. Anlegget er helt topp, det.

blue

over 17 år siden

blue

vel green jeg venter egentlig og ser om den kommer med. poenget er at dere snakker om europas beste golfanlegg, og bare at banen er 5100 meter lang gjrø at den ikke er med i diskusjonen engang.
Eer dere virkelig så godtroende nedi der fortsatt? greit at dere tror på gud men "blandt europas 4-5 beste"!!!!!?
Vi får se om den er med på peugotguiden da i første omgang, kjere green. Det ville vel veære en bragd i seg selv med det budsjettet dere har faktisk.
Flott at noen har besøkt banen og synes den er fantastiskk, men slike historier kan de fleste banene i norge skilte med.
Unnskyld green jeg prøver ikke å tråkke på dere. Men vær litt edruelig da. Blant europas 1000 beste er faktisk ikke så værst det heller. Er vel bare 5-6 norske baner som er innenfor der.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Green, hver vinter setter jeg opp baner jeg lover meg selv å spille neste sesong. I år skulle jeg spille Bjaavann, Meland, Kvinesdal, Atlungstad og Holtsmark. Jeg fikk kun spilt Holtsmark.

Er dessverre alt for glad i hjemmebanen min, men vi er noen kamerater som ihvertfall har LYST til å spille de banene jeg nevnte. Jeg kan ihvertfall håpe, og jeg betviler ikke at det er en fin bane.

green

over 17 år siden

green

Hei igjen blue:-) Vet ikke hvordan du har fått opplysninger om at banen kun er 5100 merer lang, jeg trodde den var ca. 1 mil. Siden jeg ikke vet sikkert, må jeg la dette stå åpent.

Forstår at du tror at vi alle her i bibelbeltet tror på gud (er kristelige), for slik blir vi framstillt.

Slik er det nok ikke virkeligheten. Noen ekstremister vil du nok finne på bedehuser, men om endel har sin tro, antar jeg den er mer på nivået: Finnes det noe mer/høyere makter? Det er vel en annen diskusjon?.

Du mener vel at det IKKE burde være noen bragd, med det budskjettet?+ de menneskelige ressurser og banene klubben har :-)

Ta en tur da vel, du vil helt sikkert kose deg.

Gunnar Bull :-) Flint at du er så glad i din hjemmebane. Mitt ønske er selvfølgelig også å få spille der, da det nok er en fantastisk bane med hyggelige mennesker (hvis de fleste er som deg da!)

Det er det ikke blitt noe av enda, desverre, men kan jo skje i neste sesong. Ser ikke bort fra det ønsket lett kan oppfylles! Håper ditt vinterønske om å spille de nevnte baner også innfris. Tingeling :-)

vest

over 17 år siden

vest

Green.. ingen tvil om at Kvinesdal er blandt landets bedre banar.. komentaren var bare litt flåsete frå mi sia og meint reint generelt, ligger mange innlegg på div forum ang banar med topp kvalitet som du sikkert veit :)
banemerking nevnte eg vell aldri??
det med 9&10 (som er fine hull ja) var bare at det hadde vert meir praktisk i nokre tillfeller og hatt dei i nærheten av klubbhuset..
egentlig har eg bare ein negativ ting å seie.. det er litt for langt frå Stavanger :)

green

over 17 år siden

green

Kjære vest.

Hvis ikke transportmulighet er noe hinder for deg, er det jo ikke så veldig tidskrevende å besøke KGK. Fint at du syntes det 9`ende og 10`ende hullene er flotte.

Grunnen til at diss hullene ikke ligger så nær klubbhuset, er vel at banen følger naturen så fint. Fordi en bane må ha noen meter, kan ikke alle hull ligge runde klubbhuset?

På andre typer baner enn skogsbaner, er det kanskje letter å samle hullene mer rundt klubbhuset?

Husker jeg var på hull 11, så åpnet himmelens sluser seg, og jeg tenkte bare å komme tilbake til "start". Siden jeg var ny og alene med dårlig retningsans, måtte jeg summe meg litt før jeg visst hvordan jeg snarest kunne komme i havn uten å ødelegge for andre spillere.

Likevel føler jeg ikke at mitt lille problem dengang, kan si stort om annlegget i sin helhet. Uten å skryte, fordi det er min hjemmebane, er det deilig å golfe i kvinesdal. Pleier å sammenlikne det som å nyte en symfoni.

vest

over 17 år siden

vest

må du lesa ka eg skrive då Green..
"er litt langt" betyr at eg synes det er for tidkrevende uavhengig kva andre måtte meine :) inkl. ein runde ville det vell ta sånn ca mellom 9 og 10 timar med vettug kjøring..
grunnen til at 9&10 ligger der ute er vell like møkje måten dei forskjellige byggetrinna blei gjennomført på så vidt eg forstod sist eg var der?? for meg personlig er det heil greit men som sagt.. enkelte ganger kunne det vert meir praktisk og hatt dei nær klubbhuset f.eks ved turneringar med dobbel start..
forøvrig har eg et sterkt ønske om å slå ut sånn i mellom 4 og 5 ein fine sommarmorgon der.. trur det kunne vert ein stor naturopplevelse:)

Duff

over 17 år siden

Duff

5300 fra hvitt tee??????? er det mini-golf detta?

green

over 17 år siden

green

Hei igjen vest. Beklager at jeg ikke koblet helt hva du mente. Det eneste negative(for deg?) var avstands og spilletid. Tror du regner litt feil i så måte. Det tar ikke mer en omtrent 2,5 timer å kjøre fra Stavanger til Kviesdal.

Da klører du forsiktig nok, etter min"ringe" mening.

For meg blir det det samme: Hvis jeg begynne å kjøre litt før 9, er jeg på banen ca. kl. 11, og får spille på den tida, fordi jeg har booket på forhånd.

Hvis jeg da forventer at flighten jeg blir satt i bruker ca. 4,5 t. blir klokka ca 15.30, før jeg er ferdig.

Oii, nå er jeg sulten! Tar en matpause på en halvtime, så blir klokka omtrent 16.00. Er jeg heldig får jeg spille en runde til på Stavanger GK`s bane, og er ferdig og godt sliten ca. kl. 20.15.

Mat i kiosken/restauranten, om den er åpen, deretter setter jeg meg i bilen for å kjøre hjem, og er i hus etter et par timer.

Denne dagen har vært herlig :-) Alle fysiske og psykiske behov dekket på en særdeles tilfrestillende måte, uten at tidsklemma har fått tatt kvelertak på meg.

I tilegg har denne fine dagen, ikke vært spesiellt dyr. Jeg har betalt dagsfee, kjørt ca. 20 mil med dieselgjerrig bil, og behøver ikke å legge igjen mer penger for mat, enn jeg ønsker.

Hvis du er sprek og en virkelig morgenfugl, som kan slå ut i 4-5 tida om morgenen i Kvinesdal, får du enda mer igjen for dagen en morgen-trøtte meg.

Kjør bedagelig, ta deg tid med maten, og prøv vår lite tidskrevende 9-hullsbane i tillegg. Det klarer du greitt på en dag.

Om du ikke har vært på kvinesdals bane i år, så har du gått glipp av den. Om høsten begynner jeg med de første 4 hull på hovedbanen, og avslutter med en runde på 9-hullsbanen, før det blir mørkt.

Velkommen tilbake vest :-)

green

over 17 år siden

green

Duff. Dette er nok ikke snakk om minigolf :-)

vest

over 17 år siden

vest

det va då voldsomt... lykke til :)

Yngve

over 17 år siden

Yngve

"ca. 1 mil"

årets kommentar.....

green

over 17 år siden

green

Kjære vest, hvis du ikke forstod/eller ønsket å forstå "voldsomheten", er jeg utenfor din spennvidde, når det gjelder golf, og de problemer det følger med å forflytte seg fra en bane til en annen.

Ønsker deg lykke til med videre interesse og glede med din og vår felles interesse for sporten/aktiviteten).

Flott kortversjon ;-)

Yngve :-) Du kan gjerne gjøre "narr" av min uttalels "ca. 1 mil", eller 1000 m, om du ønsker.

Antar det er riktig, men om jeg bommer stygt, kan du jo sjekke dette med daglig leder, hvis behovet melder seg :-D

vest

over 17 år siden

vest

glemte å ønske deg god bedring også he-he... med tanke på at du lenger oppe i tråden nermast "raser" over klubben så har du jo nesten blitt helbreda nå trur eg:)
banen er forøvrig ca5100 frå gul tee i følge scorekortet.. og fortsatt veldig natursjønn og finn:)

green

over 17 år siden

green

vest: Som du ser er det vedtektene i kjøpekontrakten av andel jeg sterkt misiker. Spesielt det at ikke alltid kunden blir gjort kjent med klausulene som er temmelig tøffe.

Anlegget derimot er helt førstklasses. (Du virker litt sjalu ;-)

Ellers kjære vest. sitter med scorekortet forran meg, og ser hvordan du regner. Følg med i svingene :-D

De 5111 metrene du nevner, er fra tee til hull, totalt. Du glemmer visst helt at du må gå fra hull til neste tee, i mellom hvert eneste hull.

Det blir en god del meter det. Muligens 10 000 tilsammen, jeg vet ikke nøyaktig.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

green,
jeg gjør ikke narr av uttalels, noe jeg forøvrig ikke vet hva er engang, men derimot så ler jeg av mila di.

Kvinesdal er ca 5100 meter fra gul tee. det er da vel ingen som regner lengden på en golfbane fra green til tee!!!!

når du sammenlikner med andre baner så er det hullenes lengde som er interessante.

ellers kan jo jeg for eksempel si at Tyrifjorden var i forrige uke ca. 2 mil, for jeg lette mye etter baller, og da ble banen jammen meg lang.

jeg skjønner jo forøvrig at du kanskje ikke er helt tilregnelig klokken halv 4 om natten, men jeg er ganske sikker på at du også skjønner sammenlikningen mellom baner som regnes i hull-lengder, og ikke lengde fra parkeringsplassen, rundt banen og til cafeteriaen.

vest

over 17 år siden

vest

du verden :) tenk ein golfbane som har avstand mellom green og neste tee, nå blei eg øvegidde du :))
ellers synest eg du bør sjå gjennom reknestykka dine ein gang til.. spesielt det med å spela fulle rundar på Kvinesdal og Stavanger på samme dag innenfor 11,25 timar og med fornuftige oppførsel på vegen til&frå..
og tilslutt.. om du ikkje har forstått at eg synes Kvinesdal er ein flott bane som eg godt kan anbefale alle som har muligheten til å spele der å gjera, og som eg sjølv også skal spele igjen til neste år så er det herved bekrefta:)

Foooore

over 17 år siden

Foooore

En fengende tråd? Tja.

Uansett, jeg skal spille banen om jeg er i området!

Smilende Sam

over 17 år siden

Smilende Sam

Herlig en 10.000 meter lang golfbane. Det er noe for langtslående spillere med nærspillproblemer det - endelig skal jeg få has på den kortslående nærspilleksperten jeg har til bror. En kjapp tur til KVGK og vips er jeg tilbake på tronen.

Jeg tror kanskje man skal ta 4-5 beste i Europa med en giga klype salt. Det innebærer at den er bedre enn de fleste banene som brukes til the Open.... Er nok redd for at bare i lille St. Andrews så finnes det 4-5 baner som er bedre....

4-5 mest naturskjønne - kanskje - hvis du liker skog. 4-5 mest usannsynlige steder å legge en golfbane - jepp. Godt likt av medlemmene - jepp. Men glem 4-5 beste i Europa - det viser bare total mangel på innsikt.

Golføkonom

over 17 år siden

Golføkonom

Ho ho... Dersom Kvinesdal skulle være ca. en mil lang (inkl avstand fra gree til neste hull (som forsåvidt er en måte jeg aldri før har hørt noen beregne en banelengde på??!!)), så vil gjennomsnittlig spasertur mellom hullene være Ca. 287 meter. Dette høres vel litt drøy ut...??? Eller?

Kvinesdøler treskaller

over 17 år siden

Kvinesdøler treskaller

Lurer på om de som drar frem Kvinesdal som en av Europas flotteste baner har IQ over 50. Tror ikke det.
Kvinesdal ville ikke komme på topp 1000 engang over baner i Europa. Bare i Storbritannia er det minst 2-300 baner som ville rangere høyere. Kvinesdal er for det første minst 1 km for kort, dernest er klubbfasilitetene på det jevne, tilgjengeligheten er helt bak mål og driftsorganisasjonen er like uerfarne som nyansatte barnehagetanter.
Hvem er idiot nok til å legge hodet sitt på en hoggestabbe ved å påstå at anlegget er blant Europas 5-6 beste.
Old course, K-club, Carnoustie, Sotogrande, Sand, Royal Troon, Royal Liverpool, Valderrama, Prince du Provence, Biella la Betulle, Golf National, Le Nom de Betreche, Royal Mougins, San Roque, Quinta sa Marinha, Royal Birkdale, Gleneagles og Kingsbarns er 18 høyt rankede og anerkjente baner i Europa som jevnlig huser store turneringer.
Minst 12 av disse er altså dårligere enn Kvinesdal ifølge lokale eksperter.
Da spøre jeg "green", kan du si meg hvilke av disse nevnte banene du vil rangere bak Kvinesdal ?

Ken

over 17 år siden

Ken

Enig med innsender over meg. Tror dere at Kvinesdal er blandt 4-5-6 beste i Europa er dere nettopp treskaller uten kontakt med virkeligheten.

Jeg tror sikkert banen er flott og vil spille den om jeg er i nærheten, men la oss holde i virkeligheten da..

Bare å komme med et slikt utsagn er jo helt blåst i nøtta.....

Skrens Petrus

over 17 år siden

Skrens Petrus

Jadda etterlyste scratch spillere som har spilt Kvinesdal så jeg legger inn noen ord.
At banen er blant de 4-5 beste i Europa...latterlig. At den er blant de 4-5 beste i Norge...nesten like latterlig. Banen er interessant, morsom og utfordrende. Men den er litt kjedelig på den måten at man på veldig mange hull (par 4 må slå ut med jern, inn med wedge). Vel og merke hvis man følger en normal game-plan. Selvsagt kan man satse på alle hull, men det har ikke så mye for seg fordi man stort sett må bruke 2 slag for å nå greenen uansett. Hull 13 er vel det eneste hullet som er realistisk å kunne nå!

Jeg vil rangere Kvinesdal blant de 20-30 beste i landet av de jeg har spilt. Banen er for kort til at det noengang kan bli noen turneringer av internasjonal standard der. Men banen har vært i bra stand de 2 gangene jeg har besøkt den, sist under sørlandsmesterskapet i et forrykende uvær. Banen holder overraskende bra, selv med ekstremt mye nedbør. Dette er min subjektive mening, men selvsagt får lokalpatriotene mene det er norges beste. Men de bør får litt bakke-kontakt før de skryter av den blant Europas beste.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Da synes jeg den i alle fall fortjener å vinne konkurransen om Norges Kvineste!

Og Green og dere andre: Hvis dere sier "Norges Kvineste" ganske fort på litt skurrete sørlandsk, så vil nok mange oppfatte det som Norges Fineste. Det viktigste er jo likevel at dere er glad i banen deres, og at den sikkert er fin ihvertfall.

Neste år får jeg sikkert spilt Kvinesdal jeg også :-)

green

over 17 år siden

green

Yngve; beklager at jeg ikke visste bedre enn at en bane ikke ble målt fra start til mål. Her må jeg legge meg helt flat for overmakta, og bare ta dette med deg som en ny lærdom.

Ellers vest, er det ikke snakk om å spille Stavanger og Kvinesdal på EN dag. Hvis jeg skrev så elendig at det var umulig for deg å forstå, at de 9 siste linjene var til deg, bekager jeg dette, men jeg mistenker at du ikke ville forstå det.

Du kan sannelig få boltre deg godt på det flotte anlegget om du slår ut så grytidlig som du nevner.

Du klarer greitt å spille 2 runder på hovedbanen og sikkert flere på 9-hullsbanen. I tilegg kan du jo kose deg på den nye drivingrangen (den er noe spesiell, men jeg husker ikke navnet. Target eller noe sånnt) puttingtrening rett ved klubbhuset er også mulig ;-)

Kvindøler treskaller, ditto. Om du klarer å lese hva jeg skriver, refererer jeg KUN fra lokalavisa. Det er ikke MEG som kommer med disse utsagnene. Det er besøkende greenfee spillere Trydal viser i et avisinterjuv. Kanskje det er folk fra din hjeme/bane, som mener KGK er blant de 4-5 beste i Europa, hvem vet :-D

Skrens Petrus: Vær så snill å lese overstående. Det er ikke lokalpatriotene som mener anlegget er blant de 4-5 beste i Europa, men besøkende greenfee-spillere som har utalt seg slik, ifølge avisa Agder.

Får lese mer nøyaktig igjennom inleggene dere har kommet med siden, og evt. komme tilbake med ytterlige kommentarer. Nå må jeg spise middag, før jeg sulter ihjel ;-)

green

over 17 år siden

green

OOps Yngve, Jeg - i stedet skrev jeg deg (skrivefeil i farta)

Ken

over 17 år siden

Ken

Bare det å referere til en sånn latterlig uttalelse kvalifiserer til ikke å klø seg i hodet uten hansker. Alle skjønner jo at de som har uttalt dette ikke vet hva de snakker om, så å referere til vås blir bare vås....

vest

over 17 år siden

vest

he-he.. så den linjå om stavanger gk e bara inni der for å forvirra?? løyen du e då he-he..
og du holde fortsatt på at eg har feil når eg seie det vill ta mellom 9 og 10 timar å kjøra frå Stavanger til Kvinesdal, spela ein runde, ta ein matbit og å kjøra tilbake?? trur du skal ta ein gjenomgang på innlegget der ein gang til å sjå ka du faktisk har skreve:)
og rekna saman timane ein gang til også:)
forøvrig er det ca 150 km ein veg så du må nok ta med 30 mil i reknestykket :))

green

over 17 år siden

green

Dine ord Ken. Å si at andre ikke vet hva de prater om er litt riski, siden du ikke vet hvem som har uttalt seg. Har du spilt så mange baner i Europa at du kan uttale deg mer erfarent?

Uansett er det lovlig å si hva folk mener om banen/anlegget i et interjuv. Det er også helt lovlig å referere fra ei avis selv om det kan være vås.

Kvindølene treskaller igjen. Hvordan kan du påstå at driftsorganisasjon er som nyansatte barnehagetanter :-D

De som i sin tid begynte å planlegg golfbanen, var eier av en bedrift og en annen diektør i en annen stor bedrift. I styret sitter også minst en bedrifteier. Jeg kjenner ikke alle og dermed ikke deres virke. Gjør du, siden du uttaler deg så bastant negativt?

Hviket annet forholdsvis nytt, og så flott anlegg kan skilte med så lite gjeld? Er det idioter som får dette til? Skulle likt å se deg i aksjon med et slikt prosjekt :-D (Tipper en liten humpete gressplen med hermetikkbokser som hullkopper, og det nyslåtte gresset som greener.)

green

over 17 år siden

green

Joda vest, det tar sin tid å kjøre. Likeså å spille, men du ville slå ut mellom kl. 4og 5. Da har du nok minst 17 timer å gjøre på.

Her jeg bor har jeg sol til kl 10 om kvelden sommerstid. Da er det selvfølgelig lyst nok enda en stund.

Det jeg skrev ang. Stavanger var ikke for å forvirre. Det var for å fortelle deg hva jeg fint kan rekke på en dag, du burde vel også kunne klare det samme om du kjører til kvinesdal. Pluss mer siden du ønsker å starter i otta? Kan godt forlenge kjøretida litt, det er ikke sikkert vi har like lang veg (kan jo skille noen km?)

vest

over 17 år siden

vest

må du bestama deg.. skal du spille begge banane på ein dag eller ikkje??
og det med 4-5 tia kan du og bare gløyma.. det er bare någe eg kan forestille meg er ein flotte oplevelse.. (kan dog godt hende eg finner på det ein gang det passar)
forøvrig var mitt utgangspunkt at eg personlig meiner det tar for lang tid å kjøre ned dit på dagstur for å spele når ein bur i Stavanger, ikkje kor vidt det var mulig å gjere eller ei..

green

over 17 år siden

green

Hei igjen vest. Jeg har ALDRI ment at jeg skal spille begge baner på samme dag, selv om det nok hadde latt seg gjøre.

Det er jo helt greitt for meg at du syntes det blir for langt å kjøre til Kvinesdal. Du må jo mene hva du vil.

Du har jo endel greie baner i rogaland å velge mellom :-)

Ken

over 17 år siden

Ken

Jeg har aldri sagt et vondt ord om Kvinsedal GK. Jeg tror det er en flott bane og jeg kommer sikkert til å spille den en dag. Sikkert ha en flott dag på banen også.

Men det var det der med rankingen jeg kommenterte. Å trekke Kvinesdal opp i samme setning som "de beste i Europa". Det er og blir vås, og ja jeg har spilt mange baner i utlandet. Man trenger ikke å ha spilt en eneste bane i utlandet for å vite at Kvinesdal ikke er i nærheten av de beste i Europa.

Hvis det er så kan dere jo bare søke om Volvo Masters, om ikke annet for å gi de ansvarlige i styre og stell for Europaturen an lattersalve.....

Yngve

over 17 år siden

Yngve

green,

så det du sier (16:37) er at hvis jeg gjester Kvinesdal, og sier den er den dårligste banen i Europa, så vil det stå i lokalavisen at "gjestespiller har konkludert med at banen vår er den dårligste i Europa!"?

eller er det bare positiv kritikk som blir sitert?

ok, kverulerende sitering, men poenget er jo at man kan ikke ta hva hvemsomhelstsen sier som utgangspunkt i slike diskusjoner. diskusjonen i seg selv er verdiløs, for det er så subjektivt som det bare kan få blitt.

akkurat som Norges golfperle.
det ble en kniving mellom to-tre klubber som dro inn alle medlemmene de klarte for å stemme frem sin bane.

ok, artig med kåringer, og artig å få en tittel, men bare fordi en lokalavis siterer noe en tilfeldig gjest har sagt etter å ha besøkt KVGK så er det vel ikke nødvendigvis noe verdi i det han sier, er det vel?

green

over 17 år siden

green

Yngve, det var vel ikke bare en gjest som uttalte seg. KGK hadde flere tusen gjestespillere i denne sesongen. Jeg vet ikke hvem og hvor mange som har sagt hva.

Jeg er heller ikke daglig leder, så jeg vet ikke hva han ville ha sagt til avisen, om like mange sa at det var en dritbane.

Antar han ikke hadde sagt noe om det, uten at jeg kan være for sikker. Han kunne jo overraske :-)

Hvis du leser helt øverst, var det faktisk noe helt annet debatten var ment å handle om, men den tok en vri på veien.

Folk elsker jo å debattere om gode og dårlige baner, det setter virkelig fart i enkeltes blodomløp. Helt greitt for meg, jeg er med ;-)

Ken, det er slik at hvem som helst kan flire av hva som helst, uten at det behøver å betyr noe. Noen liker mora andre dattra, mange dem begge.

Om noen mener at KGK er så flott som tidligere nevnt, må de vel for guds skyld få mene det, uten at noen andre har rett til å styre deres tanker og meninger.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

folk kan få mene hva de vil, det er helt riktig, men det er du som på død og liv skulle finne frem sitatet:

"I EUROPATOPPEN: - Mange av de besøkende mener at golfbanen i Kvinesdal er blant de fire-fem beste i Europa, foteller daglig leder Olav Magne Trydal i Utsikten Golfpark tilfreds".

whatever....

green

over 17 år siden

green

Yngve, det var vel neppe på død og liv :-D

Yngve

over 17 år siden

Yngve

hehe... ok da. men det var derfra påstanden kom, og da må du jo regne med at avsporingen omhandler temaet du faktisk har dratt inn selv... eller hva?

green

over 17 år siden

green

Kjære Yngve da, det var vitterlig tm og deg selv som sørget for den vrien. Hyggelig å skylde på andre? :-D

green

over 17 år siden

green

tm, skriver "Kvinesdal har Norges flotteste bane, og det kan de være stolte av"

Yngve svarer "jøss enda en bane som er Norges flotteste?"

Her kom vrien, kjære Yngve. Det var FØR jeg siterte noe som helst fra lokalblekka. Fornøyd nå? med deg selv og tm :-D

Pål sine kråker

over 17 år siden

Pål sine kråker

Hva synest du sjøl da, green, er Kvinesdal blant Europas 100 beste baner, eller blant Norges 10 beste? Har du ikke egne meninger, men må referer en nybegynner fra lokalavisa ?

green

over 17 år siden

green

Mener du at KGK` daglige leder er en nybegynner? Hva med deg, du har et nic som brukes for en dag, og fortjener egentlig ikke svar- men skal få noe å tygge på likevel ;-)

Fornuften sier meg at jeg ikke skal uttale meg om baner jeg aldri har sett, hverken i Norge eller Europa forøvrig. Den dagen jeg har sett dem alle skal du få det svaret du ber om. Husk du engangsnicet ditt "Pål sine Kråker" :-D

Syntes ikke du Afrika og Asia er mye mer digg, enn Europa?

green

over 17 år siden

green

I tillegg junaiten/karibia. Må ikke glemme banene i Florida ++++ mange andre.

grin

over 17 år siden

grin

Du kan jo uttale deg om de banene du HAR sett, hvis du har sett noen andre en Gvinesdal da...

green

over 17 år siden

green

Selvsagt har jeg sett andre baner enn Kvinesdal, men å uttale meg om dem, uten sammenlikning blir noe feil. Feks. er Stavanger en flott bane, men jeg liker Kvinesdal bedre.

Ellers føler jeg det kun blir en oppramsing uten at jeg ikke kan uttale meg stort annet om hvike/n jeg likte best der og da (baner må spilles flere ganger over år før jeg vil sette ett stempel på den.

I ett tilfelle trodde jeg ikke mine egne øyne, banen var i så dårlig forfatning at jeg følte jeg gikk og slo på en ball på et beiteområde. Navn vil jeg ikke nevne, det er ikke av min interesse å rakke ned på noen. Dessuten kan den være bedre i dag.

Noe annet svar gir jeg ikke på ditt enfoldige spørsmål, er redd neste blir gjespende forutsigbart ;-)

Jeg liker skogsbaner bedre en parkbaner

Smilende Sam

over 17 år siden

Smilende Sam

Å si at KVGK er bedre enn Stavanger GK er jo interessant i seg selv. Jeg er ikke i tvil om at det er omvendt. Det til side - selvsagt er daglig leder i KVGK en nybegynner når han går ut i pressen med pølsevev. La oss se hva han sier;

"Mange av de besøkende" - Hvis vi stoler på det som står ovenfor om de tusensvis av gjestespillere så må mange referere seg til mer enn tre personer. For at det skal være saklig å si noe slikt må det dreie seg om flere titalls mennesker.

"...mener at golfbanen i Kvinesdal er blant de fire-fem beste i Europa"

Alle disse titalls menneskene mener altså minst at banen er topp 5. La oss forutsette at det faktisk har vært en strøm av mennesker som har uttalt dette. Hvis daglig leder ikke er en nybegynner så tenker han seg om to ganger før han går ut med dette som markedsføring. Er han ikke nybegynner så skjønner han at det er så langt fra sannheten at det ikke holder vann og at det da bare blir latterliggjort. Men det gjør han ikke.....

...om det da i det hele tatt har vært en strøm av mennesker som har gjort denne vurderingen.... jeg tviler.

Typisk skolebok eksempel på dum marketing dette. Blir som om Lada produsenten skulle si at deres biler er av ypperste kvalitet og kan sammenligne seg med enhver annen produsents teknologi.... jada...

green

over 17 år siden

green

Hei Smilende Sam. Du ser vel at jeg IKKE sier at Kvinesdal er bedre en Stavanger. Det jeg sier er at JEG liker Kvinesdal bedre.

(Jeg er ikke den rette til å bedømme hvor god eller dårlig en bane er, med få unntak)

Nå har ikke jeg spurt daglig leder om hvor mange som har sagt hva, men jeg tviler sterkt på at han lyver.

Ellers var ikke dette noen direkte markedsføring. Det var noen linjer som stod under et billede av ham i lokalavisen.

Hovedbudskapet var heller å fortelle leserne om hvordan året 2007 har utartet seg for klubben, og at det siste spadetaket enda ikke er tatt. Videreforedling i fremtiden.

At han i samme slengen sier at flere greenfeespillere som har besøkt anlegget har uttalt seg som de har gjort, mener ikke jeg er umodent.

Journalister skriver som de gjør, og det er mulig at O.M.T har sagt dette i en bi-setning, fordi dette var noe han selvfølgelig ble glad for å få høre.

Har du ikke vært i Kvinesdal i år, tror jeg du også vil like det du får se svært godt :-)

blue

over 17 år siden

blue

Hihi. Unnskyld green, fikk bare noen assosiasjoner til Harald Heide Steen da han spilte ubåtkaptein og fikk noen spørsmål han ikke likte: "Har du hørt vårt lille balalaikaorkester?"

green

over 17 år siden

green

Helt greitt blue, fint du fikk deg en god latter. Det har vi alle fortjent :-)

Hakk Unna Matta Da

over 17 år siden

Hakk Unna Matta Da

Jeg synes denne diskusjonen er ganske morsom. Egentlig minner den litt om hvordan en annen -"dal" bane ble betegnet for noen år siden. Det skapte interesse for banen og mange satte den på spilleplanen, problemet var at forventninger og fallhøyde ble også uforholdsmessig stor. Med dette i minnet så er jeg skeptisk til alle baner som ikke lenger nøyer seg med å være best i Norge, men topp 5 i Europa.

Personlig har jeg ikke spilt Kvinesdal, likevel forbeholder jeg meg retten til ikke å tro at den er topp 5 i Europa. Jeg tror ikke en gang at den er topp 10 i Norge.

Personlig har jeg heller aldri sett eller møtt Jesus. Jeg har derimot hørt om flere som har både sett og møtt Jesus. Noen til og med elsker Jesus, og han elsker dem tilbake i følge dem selv.

Til tross for at jeg hverken har spilt Kvinesdal eller møtt Jesus så påberoper jeg meg retten til ikke å tro alt som sies om disse. Om det skyldes at begge to har en høy stjerne hos mange av de samme menneskene, eller at det som sies om dem rett og slett bare er helt hinsides all fornuft vet jeg ikke.

green

over 17 år siden

green

He, he, godt at ikke noen har elsket med Jesus. Møtet var sikkert ikke så veldig heftig da.

Ellers, ikke heng deg for mye opp i disse Jesus-folka, du møter neppe særlig mange om noen i det hele tatt, om du skulle ta en tur.

Tror ikke fallhøyden blir større en at de som føler nedtur lett klarer av den. For andre blir det nok en skikkelig ballongferd.

Tro er noe man gjør i kirka, ikke om KGK, den må oppleves :-)

Yngve

over 17 år siden

Yngve

green,
det handler ikke om hvorvidt daglig leder lyver, men om du tror på utsagnet hans, hvor det nærmest konkluderes med at banen er på topp 5 i europa.

hans troverdighet er satt på en prøve, og han har ikke bestått prøven, for å si det sånn!

diskusjonen er vel også bortkastet, for det hjelper ikke om 10000 sier at banen er knallbra. topp 5 vil en skogsbane i Norge aldri bli uansett.
vi har Miklagard som er på 20 plass eller noe rundt der.
Miklagard er et komplett anlegg med bane av topp kvalitet og med utfordringer for alle spillere i alle klasser.
treningsmulighetene er svært gode, selv om jeg savner en ekte 9-hullsbane i klasse med Holtsmark.
det ville gjort Mikla til et nærmest perfekt golfanlegg.

Kvinesdal er som kjent da, bare kvinesdal. en kort skogsbane med vakker natur.

jeg gleder meg til å teste banen, selv om jeg ikke vet når jeg får gjort det, men hvis jeg står på hull 19 og føler at jeg har spilt en Europa topp 5 bane, så kommer jeg til å flytte dit...........

green

over 17 år siden

green

Velkommen til Kvinesdal Yngve! Topp 18-hulls-bane, 9-hulls P&P bane, ny drivingrange og så kan det selvfølgelig trenes på pich, putt og å slå opp fra bunker eller hva man ønsker, og som passer for hver enkelt.

Dette er også et komplett anlegg, i topp stand og bra vedlikeholdt. Etter som jeg har forstått er det meningen å gjøre 9- hulls banen bedre etterhvert.

Mikla er nok en helt annen type bane, det blir neppe lett å sammenlikne dem. (Jeg har bare så vidt sett, men aldri spillt den.) Liker man skog og hei, berg og daler, vil man nok velge Kvinesdal, hvis ikke er nok Mikla mer attraktiv :-)

Pål sine kråker

over 17 år siden

Pål sine kråker

Bravo green, nå er du snart på høyde med Yngve i antall innlegg.
Men du er ikke så flink som Yngve i å ikke gjenta deg selv.
Pass på så du ikke tråkker deg selv på hælene

green

over 17 år siden

green

Man må jo gjenta seg selv, når folk ikke forstår hva man mener/skriver må jo selv du forstå, eller hva?

Ellers kråkefar; jeg tråkker ikke meg selv på hælene, de sparker jeg i trynet på dem som kommer bak meg i trappa.

Yngve; jeg mener ikke at det er du som er tungnem :-)

Fakta

over 17 år siden

Fakta

Green.
I Kvinesdal så har dere meg bekjent kun rød og gul tee. Banen er ca 5100 m fra gul tee. Jeg er sikker på at KVGK's bane er MER enn god nok for alle oss hackere fra hcp 4 til GK. Naturen er skjønn og banen er fin Punktum.
Miklagard er en bane som er bra nok til ET. 9-hulls ville gjort den til en enda bedre medlemsbane, men totalt uinterressant med 9-hull mht mesterskapsbane. Jeg tviler dog sterkt på at den er i topp 20 i Europa.
Kvinesdal er muligens blant Europas 50 naturskjønneste anlegg, men som golfbane holder den selvsagt ikke mål med de lengdene den har.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

Fakta,
du må gjerne få ha din egen mening om rangering av baner.
det jeg sa om ca. 20 plass er fra Peugeot Golfguiden, som faktisk jobber med å rangere baner i Europa.
siden du da kverulerer på dette, og tviler på plasseringen, så kan jeg jo henvise til Guiden hvor det står at Miklagard har en delt 19plass blandt Europas ca. 7000 baner.

ok, så betyr kanskje ikke dette noe for deg eller for de fleste heller for den saks skyld, men når du kaller deg "Fakta" og vi alikevel snakker om rangering, så er det jo greit å ta med fakta.

green, jeg følte meg ikke tungnem heller, så det er helt greit.... ;)

Fakta

over 17 år siden

Fakta

Nicket, du skal ikke ta det så serisøst. ;-)

Hvis du tror Peugot-guiden er fakta så er det OK.
Miklagard er en topp bane, men hvis du bare titter over grensen til Sverige så finner du Hills, Barsebäck, Tylösand, Bro Hof +++.
I skottland, Irland, England, Frankrike og Spania finner du baner som er vanvittig påkostet og med klubbhus og fasiliteter som er outstanding.
På samme måte som Green fremstår som latterlig i sin iver over å fremheve egen bane så blir heiagjengen for Meland og Miklagard litt blåøyde i det store bildet.
Fakta er at de som uhemmet skryter av egen bane fremstår som lite troverdige og i enkelte tilfeller direkte tåpelige.
De fleste baner er bra nok for oss hackere. Man bør bli bedre i golf før man setter skyhøye krav til banene.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Jeg er helt enig med Fakta i at uhemmet skryt av egen golfbane fort vil fremstå som lite troverdig og kan virke stikk mot sin hensikt.

Personlig er jeg veldig skeptisk til rangeringer av golfbaner, da de aller fleste rangeringene er laget fordi folk liker å lese dem, og de skaper debatt. En annen grunn til min skepsis er at de fratar mange evnen til å tenke selv, fordi mange ubevisst godtar det som står på trykk som fakta.

På den annen side er det selvfølgelig fakta AT Peugeot-guiden har gitt Miklagard 18 poeng i de siste utgavene. Og at denne rangeringen først og fremst er gjort på bakgrunn av design og kvalitet på BANEN. Fasiliteter som klubbhus osv. er såvidt jeg husker en annen rangering, og det er vel også eneste grunnen til at Miklagard (etter min mening) kunne ha en mulighet til å fortjene de 18 poengene.

Når det gjelder kvalitet på greenene har jeg enda tilgode å spille en eneste bane hvor ballen har rullet jevnere enn på Mikla.

Men som Fakta sier, så finnes det flust av baner i hele Europa som er vanvittig påkostet, både når det gjelder klubbhus, fasiliteter og shaping av banen. Her er ikke Miklagard i nærheten engang.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

Nei, jeg anser ikke nødvendigvis Peugeot-guiden som fakta, men bruker gjerne den som en pekepin fremfor gjestespillere og daglig ledere i golfklubber som fremhever egen klubb.

jeg har spilt noen baner i utlandet gjennom årene jeg har spilt, men mangler mange før jeg kan komme med en objektiv eller til og med subjektiv formening av hva som er best, hva som er topp 10, topp 20, etc.

i mellomtiden, så velger jeg å se på Peugeot-guiden som det den er. en guide. en guide laget av personer, og når det er laget av personer, så blir det subjektivt, selv om det inneholder en del objektive fakta i vurderingene.

blåøyd? mjo, for de som er uenige, så alle andre virke blåøyde uansett.

Pål sine kråker

over 17 år siden

Pål sine kråker

Enig med Bull'en i at man skal ta rangering av baner med en klype salt.
Bare se på hvem som rangerer banene, hvordan de blir rangert, og hvem som er målgruppen for rangeringen.
Denne type rangeringer som Peugeot-guiden og Michelin-guiden (restauranter) står for er ikke noe annet en ren bingo. Felles for de to guidene er at en gruppe mennesker reiser rundt og "prøver" objektet de rangerer for deretter å sette en karakter som til slutt kan stilles opp som en rangering.
For det første vil flere ulike mennesker rangere på forskjellig måte uansett hvor skarpe kriterier som settes opp.
I tillegg farges bedømningene av "rangør"ens dagshumør, hvilke mennesker han møter i etablissementet, hvilken tid på døgnet/i uka/året han er der, været akkurat den dagen, andre gjesters oppførsel, evt vedlikehold, osv osv.
Det skal ikke mye til før han deler ut eller trekker fra et par poeng, og da raser eller stiger akkurat den banen kanskje flere hundre plasser.

Miklagard sin gode 18-plass overrasker meg, uansett om jeg sammenligner med innenlandske eller utenlandske baner. Kan ikke være tvil om at Miklagards oppbygging av merkenavn også har spilt en viss rolle.

Men tilbake til Kvinesdal, så er det helt uinteressant hvor på Europa-rankingen uerfarne lokale krefter mener banen skal høre hjemme. Ut fra bilder fra banen ser det ut til å være en nydelig bane som kan gi en hærlig golfopplevelse for de aller fleste. Det er også mulig den er en god mesterskapsbane som skiller godt mellom gode og nesten like gode spillere, selv om totalscoren kanskje blir veldig lav.

Hadde egentlig lyst å dra til Kvinesdal på sommerens ama-tour, men beliggenheten for oss som bor østafjells er beklageligvis litt krøkkete.

For meg (og jeg er HELT nøytral) fremstår forøvrig Bjaavann som Norges i særklasse beste bane. Hverken Miklagard, Holtsmark eller Meland er i nærheten av denne sørlandsbanen. Golf er så morro og Bjaavan er så bra at jeg faktisk har begynt å titte på jobbmuligheter i Kristiansand med tanke på å flytte. Og da blir det nok mange besøk i Kvinesdal også.

Keep up the good work

green

over 17 år siden

green

Flotte innlegg, med helt greie gjennomtekte argumenter og konklusjoner. Helt enig folkens :-)

Likevel vil jeg gjerne kommetere Pål sine kråkers tredje avsnitt. Det er ikke noen som har sagt at det er LOKALE uerfarne krefter, som uttaler seg om hvor på Europa-rankingen, Kvinesdals-banen bør stå. (så vidt jeg vet)

Ellers må jeg beklage at min omtale av banen kan virke som hemmningsløst skryt. Slik var det ikke ment. Jeg vet at jeg er subjektiv, og heller ikke noen kompetanse til å uttale meg om hvilke bane(r) som "best".

Føler likevel at jeg har jeg lov til å si hvordan jeg oppfatter banen. Ser heller ikke ikke bort fra at andre kan ha en annen oppfatning. Noen liker kanskje ikke skogsbanen uansett hvor idylliske og fine de er, og det kan jeg (nesten) forstå. I hvertfall godta :-)

Hvem vet, etter en tur i Malaysias regnskogs-bane, hvor kanskje en ape stjeler bagen min, kan muligens selv jeg, bli en svoren antifan av skogsbaner ;-)

Videre god kveld, alle sammen!

Ringnes

over 17 år siden

Ringnes

Er det noen som har peiling på hvordan det går med det grønne/hvite kortet om man gir blaffen i å betale årsavgifa i 008, og kommer tilbake i sesongen 009?

Man må vel ikke ta nytt kurs fordi det gamle er fra 007?

Aas

over 17 år siden

Aas

Nei du.
Og du må spille fra samme hcp som i 2007.

Skål

Ringnes

over 17 år siden

Ringnes

Aas: Tusen takk for svaret og happy skvett igjen :-)

tt

over 17 år siden

tt

Ringnes. husk å melde deg ut av klubben før årsskiftet hvis dette skal være noen vits.

flash

over 17 år siden

flash

Kan noen forstå hvorfor Kvinesdal golfklubb nekter aksjeeierne å leie ut spilleretten? Man blir jo dritlei av å dra bagen opp og ned bakker og daler i årevis.

Hvis jeg kunne leie ut min spilleandel til en fra Stavanger/jæren/ogna eller sola, og leie en annen "frisk" igjen, ville det øke min spilleglede, og klubben ville ikke tapt noe på det.

Gevisten ville ku og ikke minst være mer fornøyde medlemmer, noe enhver klubb burde etterstrebe.

golfkortet

over 17 år siden

golfkortet

Ringnes. Dessverre så får du ikke spilt turneringer i 2008 hvis du ikke hadde 4 hcp tellende runder i 2007.
Anbefaler å la alle rundene du går være hcp tellende

Ringnes

over 17 år siden

Ringnes

Jeg hadde nok mer enn 4 Hcp tellende runder, men brydde meg desverre ikke om å få dem notert.

Lærte noe nytt i dag også, så takk til deg golfkortet :-)

HM

over 17 år siden

HM

Det kan vel neppe bli så strengt i 2008.
HCP-komiteen i klubben kan bruke skjønn.
Hvis man har noenlunde korrekt hcp så går det sikkert greitt.

Og du kan jo spille brutto slagturneringer så mye du vil.

b

over 17 år siden

b

Dersom du gir blaffen i å betale må du først gjøre opp for deg før du får nytt kort. Å gi blaffen er ikke bra fordi klubben da må betale dine utgifter for neste år.

Dersom du gir beskjed før nyttår så kan du la være å betale og deretter etablere nytt hc om et eller to år. Da begynner du på det hcen du sluttet på og spiller 4 godkjente runder for å etablere ett offisiellt hc igjen.

Ringnes

over 17 år siden

Ringnes

Det var en tenkt situasjon. Man kan ta "fri" ett år uten konsekvenser for andelen man eier i klubben?

Tanken var-hvordan går det med det grønne kortet mitt om jeg tar det ene(?) lovlige friåret i 008. Må jeg da ta nytt GK-kurs i 009?

Etter denne debatten har jeg forstått at GK`et mitt er gjeldende om enn ikke Hcp`et.

Å gi blaffen i å betale, ble vel noe feil ordvalg, mens å benytte seg av muligheten blir rettere :-)

b

over 17 år siden

b

Da fikk du jo likevel svar på begge selv om det var ett tenkt tilfelle. Alt for mange "gir blaffen" i både å si fra og å betale og det koster klubbene alt for mye penger som heller kunne vært brukt på andre og bedre saker.....

usakelig

over 17 år siden

usakelig

Dette må være den mest usaklige tråden vi har hatt på lenge.
Pussig at ingen har bekyldt Terrabanken til klubben er hovedansvarlig for alt vrøvlet som green kommer med.

til usakelig

over 17 år siden

til usakelig

hvem er usakelig her?---hva har Terrabanken med denne tråden å gjøre? kommer du ikke på noe bedre å skrive om, så teip fingrene igjen, dust.

til golfkortet

over 17 år siden

til golfkortet

ingen blir nektet å spille turneringer fordi man ikke hadde 4 hcp-runder foregående år.
Derimot kan man risikere å få en påtvunget økning av hcp på 1.0 poeng.

HM

over 17 år siden

HM

Er vel ikke bare økning som gjelder.
Hvis en som ikke har en registrert runde i forrige sesong kliner til med 40+ runder i turneringer så kan og bør hcp-komiteen se på vedkommendes hcp og skrive hun/han ned.
Og du kan bli nektet å spille turneringer hvis du ikke har stemplet iht det jeg har lært.

OI, HM

over 17 år siden

OI, HM

Jeg har spilt ganske mye på min hjembane de siste åra, men ikke brydd meg om scoren, og ikke spillt meg ned. Vil det si at jeg ikke kan spille turneringer med mine 36 i Hcp?

HM

over 17 år siden

HM

Det kan du helt sikkert.
Neppe noen som bryr seg.
Jeg bare svarte på hva NGF har kokt sammen av regler.

`39

over 17 år siden

`39

I det siste er det kommet fram en del synspunkter for eller imot leie. Eierne syntes leierne er kjipe, mens leierne mener det er tåpelig å eie hvis man kan leie rimeligere.

Hvem tjener eller taper på hva? Er man blitt syk, og ikke har anledning til å leie ut, tjener eier/klubb på andre ulykke, men selge kan man jo? , men til hvilken pris.

Flytter man som andelseier hjemmefra en stund, og ikke kan leie bort, samtidig som man må leie/kjøpe på ny boplass, for å dyrke lidenskapen, blir det fort noe dyrt.

Summa sumatra, det er flere grunner til å både eie eller leie, men hva veier tyngs i hensyn til både utøver og klubb/bane? Og for hvilken pris?

tm

over 17 år siden

tm

utrolig å få 188 svar på dette.Nå 189.
Er det så til de grader viktig å ikke tape 10 øre på en spillerett??
Hvor mange av dere har kjøpt en bil fra 200.000.- til 600.000.-
og tapt 30 til 80.000.- bare første året?Det burde bekymre dere langt mere.
Skulle dere tape på en spillerett i Kvinesdal så gjør det med et stort smil
og med takknemlighet til de som har brukt år av sitt liv GRATIS til å skape Norges Flotteste golfbane!!!

`39

over 17 år siden

`39

Først tm, takk for annerkjennelsen av anlegget i Kvinesdal, som er helt prima! I likehet til deg vil jeg absolutt sende min honnør til inniativtakere, selv om det delvis blir til himmels. (sal. egeland)

Problemet er et veldig omfattende klu. Folk skriver unna på idioti, fordi det går alt for fort(?) i prosjappa. Folk har angret etterpå, grunnet ørten unødvendige klausuler, som har gått inn i tenkeboksen i ettertid. Kall det ei krone eller to, men dog?

Man får ikke leie ut andelen, greitt nok, men klubben skal jaggu ha 10 % for å omregistrere en akje fra meg til deg. Hvorfor? Money talks!!!?

Ellers skrev jeg mer utfyllende, men strøk det ut igjen, grunnet jeg ikke forventer at du/dere eller andre, fra klubber som står i fleng for å få deg som medlem, kan forstå!

OBS. Bil, jeg har aldi tapt ei krone på fordi jeg har estietisk og økonomisk sans. Mine biler har tatt pusten fra de fleste + at jeg kan garantere dem frie for problemer!! ( skift en plugg, eller to selv, uten å mase, men ikke noe alvorlig trøbbel).

Ellers ser jeg ikke sammenhengen med bilkjøp og andeler/aksjer i en golfklubb. Totalt forskjellig, og i noen tilfeller forskjellige målgrupper.

Dessuten prater jeg ikke for meg selv, men for folk som er blitt uføre eller alderdomssvekket, som har skrevet unna på noe kun en sleip telefonselger ville unnet dem?

Anvende kroner, javel for de fleste. Men.. hvor er moralen? Å bygge baner??

`39

over 17 år siden

`39

Uten sammenligning for øvrig......Dagbladet 15 des i år. 22 ME-syke har betalt 200 000 hver i høst, mens et mulig politietterforknings- ektepar lemper julepynt +, inn i bagasjerommet på bilen.

Over 4 mill på 11 uker er ikke`no i forhold til .................golfgøy???....på landet :-)

hei

over 17 år siden

hei

Er det kke snart på tide å kutte strengen til denne tråden - det er svært svært svært lenge siden det var noe nytt om det tråden startet med og nå begynner samme gale vesenet å sutre på den samme gamle leksa om igjen... Det kan umulig være to av dem, kanskje to som er misfornøyde men ikke to som er like misfornøyde og også har samme tullete fremstilling....

til hei

over 17 år siden

til hei

Hvorfor bry deg hvis tråden irriterer deg. Hopp over. Galne vesener finnes det sikkert nok av. Noen ønsker å leie andre eie. Like tullete? Alt er ikke likt overalt i alle klubber. Noen bruker den metoden andre en annen. Formålet må vel uansett være å få klubben til å fungere. Alle behøver ikke være enige i alt. Ellers sikkert fyllesykt ;-)

Hei

over 17 år siden

Hei

Denne tråden handler ikke om å leie eller eie dersom du leser bare halvdelen av tråden - det er bare en hel masse påstander som er tibakevist til det kjedsommelige - kutt strengen

til hei

over 17 år siden

til hei

Egentlig handler vel tråden til dels om utleienekt fra klubbens side. Litt unikt.

`39

over 17 år siden

`39

Beklager det oversående fyllevrøvlet mitt på det sterkeste!

Morn

over 17 år siden

Morn

Jasså '39. Full på morran? ;)

`39

over 17 år siden

`39

Restefyll fra hele lørdagsnatta. Grøss :-(

Flott

over 17 år siden

Flott

Nå har medlemskontigenten steget med en fjededel. Håper vinninga går opp i spinninga........

Desverre nei, fordi det er bønder stort sett, som er medlemmer i cowboyklubben! De passive betalere vil falle bort fordi januarregninga plutselig blir dramatisk(?)større iforhold til tidligere år. Ikke dyrt, men når man ikke bruker anlegget........

Kv.gk vil sitte igjen med pensjonist-aksjonærene, som ikke kan /ønsker å selge grunnet ublu om. reg. avg.( og fjermedlemmene?). Greenfee-spillerne får nå glede av et praktfullt anlegg, og de ønskes velkommen til et praktfullt anlegg, sponset av kv. dal kom. ++.

Husk: ingen behøver å bestille spilletid, alltid tid nok (selv for skillpadder ;-)

og

over 17 år siden

og

man får 500 i rabatt på grøntkortkurset, og heldigvis stiger ikke andelene noe i år. nå forvente klubben heller å få inn provisjonen av salg på solgte aksjer, for de klare ikke selv å få solgt noen fler. terra tar. blupp.

Gøy

over 17 år siden

Gøy

Holder dere på enda? :)

og

over 17 år siden

og

inntekter er inntekter uansett hvor penga kommer fra. bygdetullingene bryr seg ikke. de sover på lommeboka i ett år, så sløser de neste. såpass får man forstå når man er en av dem selv. veeel jeg har lyst til å opphøye meg sel litt blant allmuen, men jeg er vant til å være krypende ydmyk ;-)

men

over 17 år siden

men

Nå er vel nyttårsmiddagen snart klar? Kallekun med rumpa suffed opp med masse godsaker og sånne kuler..eller golfballer? Småborgerlig jattekrangel også til neste år. Keep on fighting guys....for a strawberryfield.......for ever.............

og

over 17 år siden

og

Kjempegodt nyttår til alle med og motdebattanter i 007, møtes igjen i morra :-=)

NB: Juling loves til alle verbale S/M`ere, spesielt til Erik___ som har fått mer nok?

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her