Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Wedge og "chip-putter"

JTull

over 17 år siden

JTull

Hvor mange wedger er det folket har i baggen sin.

Selv så hadde jeg på det meste en SW (55) , PW (45), LW (69) og GW (52) - har begynt å tenke litt nå at dette er vel overkill siden jeg kun har 29,5 i hcp.

Hvilke wedger burde man ha i baggen - og evt skal man legge nedi en "chip-putter" ?

Hvor

over 17 år siden

Hvor

mange av wedgene bruker du mer enn en gang pr runde?

jeg har PW(46), GW(50), SW(56), bruker PW som "jern" og for chipping. GW (lite bounce) og SW (mye bounce) brukes litt om hverandre avhenging av lie osv, men det er nok GW som brukes mest, klarer å pirke meg ut av de mest idiotiske leier (som jeg han en tendens til å havne i) med den. Jeg bruker all tre flittig gjennom en runde, så det er nok oppsettet som jeg kommer til å fortsette med. Hadde også en LW, men den ble pensjonert ettersom jeg brukte den kanskje en til to ganger pr runde, nå åpner jeg heller SW og slår flop.

Jeg føler at jeg har grei kontroll på chipping med PW eller 7j så for meg blir det bare ekstra vekt med en chip-putter. Men for all del, føler du at en texas wedge gir deg mere kontroll/bedre resultat, putt den i baggen

FekinCnut

over 17 år siden

FekinCnut

må man ikke ha passert 60 år for å ha texas-wedge i baggen?

anonym

over 17 år siden

anonym

Ingen spillere over 15-20 Hcp har behov for 4 wedger i baggen!

Det er god plass til en puttingwedge der.

Anbefaler en 55 Sand og en 58 Lob/Sand med god bounce, da har man det en trenger! Og da skulle det være god plas til en slik puttingwedge å bruke rundt greenen om ballen ligger i tykkere gress.

jonag

over 17 år siden

jonag

Ville sagt samme i motsatt ende av settet også. Hva skal den øvre halvdel av hcp-stigen ha mange lange køller for. 3w/5w/hybrider/lange jern går jo ca like langt alle sammen...

Enda bedre plass til en chipper... Alternativt passer du på å ha nok hybrider du liker og så chipper du med dem

Pepper

over 17 år siden

Pepper

I tillegg til PW og SW på 56 grader har jeg en 52 grader GW som jeg bruker mye. Lob wedge på 58-60 grader har jeg ikke mye bruk for.

En chip-putter/Texas wedge lurte jeg også på å kjøpe en gang, men droppet det og angrer ikke. Hvis ballen ligger i tykkere gress rundt greenen bruker jeg helst GW, alternativt en wood, det går bra.

Waldorf

over 17 år siden

Waldorf

Korrekt betegnelse er vel kanskje "chipper".

Uttrykket "Texas wedge" brukes når om putteren når den benyttes utenfor greenen. Alle har altså en potensiell Texas wedge i bagen.

Pepper

over 17 år siden

Pepper

Nå er jeg kanskje unødig pirkete, men en texas-wedge er en kølle som er ut som en putter bortsett fra at bladet er vinklet som en wedge, det lærte jeg ihvertfall da jeg bodde i Texas. Chipper er forøvrig en fin betegnelse. Det å kalle en putter for Texas wedge når den brukes til å putte med utenfor greenen høres merksnodig ut, kølla er da fortsatt en putter.

Dilter

over 17 år siden

Dilter

Waldorf har rett mht 'Texas wedge'.

Fra "The Golf Glossary":

Definition: The putter, when it is used to putt from off the green. The term was popularized by Ben Hogan. Texas golf courses had a reputation, back in the days of Hogan and earlier, for very hard fairways. A player might have to land a ball short of a green to allow it bounce up onto the green. And when a player's ball stopped short of the green, the putter might be a better choice for the shot because of the hardness of the fairway and collar and the shortness of the grass. So a putter would be used rather than a wedge.

Texas' golf courses have come a long way since then, but the term stuck. A Texas wedge is the putter when used from off the green, or the shot that results.

`39

over 17 år siden

`39

Bruker kun en PW, og klarer meg godt med den. Kommer meg lett ut av sandbunkere og gress. Lyng og tykt langt gress og kan være vanskeligere, men det er det vel uansett om man har bagen full av wedger?

Henke

over 17 år siden

Henke

Mitt tips er som følger:

Begynn med de køllene du VET du trenger. F eks putter, pw, 8-, 6-, 4-jern. Hvis du klarer å være ærlig med deg selv går du neppe feil i jungelen av køllevalg, for da skaffer du deg det du faktisk savner, ikke det du har lest om at du trenger.

Jeg gjorde det på denne måten, og når hcp krøp under 15 savnet jeg en lobwedge rundt greenene. Da gikk 56-graderen ut av baggen og 60 kom inn. Nå har jeg 46, 52 og 60 grader, og føler jeg har det jeg trenger.

Samme i den "lange" delen av baggen - utvid når du er safe med ditt lengste jern. Da har du også blitt god nok til å vite hva du savner.

`39

over 17 år siden

`39

For første gang; uenig med jonag hvis jeg forstod ham rett?. Nybegynnere bryr seg ofte veldig mye om lengde. Har selv brukt de eksemplene han beskriver, minus femmerwooden som går veldig kort, de to første årene. Men... fra dag en savnet jeg lengde.......

Driven hjalp meg ut av dette "helv..." som holdt på å ødelegge golf-gleden. Treer wooden får man en viss lengde med men ikke nok, dermed går man og knatter både to og tre slag til, for å komme til greenen, på et greitt par fire-hull. Uutholdelig!

Regner med at du har en driver. Bruk den "rett" utifra tee! Kom deg så nærme greenen som mulig, dermed får du mindre bruk for alle disse (unødvendige) wedgene og kan dermed ha litt mer "eksperimentelt "våpen" for å forflytte ballen i riktig retning.

Morsommere å slice med lengde, enn å knote seg førti meter fram for hvert slag med et kjedelig jern, som selv oldemor behersker ;-)

!

over 17 år siden

!

Enig med 39. Og det er det flere som er, ifølge en test jeg leste i et eller annet golfblad. De nye driverene er VEL så tilgivende som alle de andre køllene i baggen, om ikke mer, i tillegg er den større, og vil dermed visuelt gi mer "confidense" enn en 3wood. Ikke nøl(med å ta en time eller to på rangen heller) med å smelle til med driveren, så sant det er litt plass å lande på. Selv om den går lengre enn de andre køllene, så går den lengre skeivt også, så det er greit å bruke huet litt.. Så får man ta straffen når man kommer fram til ballen sin, og bruke fornuften da(også).. :)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her