Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Custom fitting - hvordan måler man?

Bananskru

over 17 år siden

Bananskru

Har litt lyst på et Ping G10 jernsett. Har gått igjennom custom fitting-applikasjonen på Golfsmith og på Pings webside, og jeg får totalt forskjellig svar når det gjelder lie-vinkel. Golfsmith hevder at jeg skal ha +1 grad, mens Pings applikasjon mener at +3.75 grader må til. På andre køllespesifikasjoner er de enige. Men hvordan kan de gi så forskjellige svar mtp lie-vinkel? Kan det hende at man opererer med forskjellige definisjoner på hvordan man måler høyde, wrist to floor - hvor er egentlig vristen/håndleddet, med eller uten sko osv? Eller er det standarder for dette?

jonag

over 17 år siden

jonag

WTF, med sko for du spiller jo med golfsko ;-)

Det er individuelt fra spiller til spiller og det er forskjellige meninger og hva rett lie er ift vinkler du har i rygg, hoft, kne, hender i oppstilling.

Når du slår golf vil vekten av køllehodet bøye skaftet innover mot tærne dine (droop-effekt). Jo mykere skaft og jo mer tyngde i tåa av køllehodet, jo mer. Denne droop-effekten vil flate ut lie litt mer i treffet og det er derfor vi normalt stiller oss opp med tåa littegrann opp i været. Ping-køllene har generelt endel vekt i tåa (det har de alltid hatt) og dette kan være årsaken til at ping sier at du trenger tåa mer opp i været.

Om du gir meg WTF og lengde på skaftene så kan jeg gi deg enda en anbefalt lie for deg.

FekinCnut

over 17 år siden

FekinCnut

sko er lurt i golf

Draw

over 17 år siden

Draw

Skikkelig tilpassing er lurt i golf!
Du kan ikke stole på statisk fitting. Det er i alle fall alngt fra riktig for meg.

Bananskru

over 17 år siden

Bananskru

Med sko: Høyde 187 cm, WTF = 94 cm. Skaftlengde bør være +1/4'' i følge applikasjonene. I følge Ping skal jeg så ha +3 grader lie, ikke +3.75 som jeg sa over. Synes dette høres mye ut! Noen bedre?

jonag

over 17 år siden

jonag

Finnes ikke standard for skaftlengde...

Hva er skaftlengden for 7-jernet i settet du ser på ?

Bananskru

over 17 år siden

Bananskru

36,75 tommer er standard lengde. Dvs anbefales for meg 37'' på 7-jernet, altså 94 cm.

jonag

over 17 år siden

jonag

lie på 62,5 på 7-jernet ditt som da er 37". Jeg har et system som forteller hva du i snitt bør ha av sammenheng mellom lengde og lie.

Du har littegrann korte armer ? så det er ikke helt feil å få enten litt lenger skaft eller mer upright eller begge deler.

G10 har mye vekt fremme i tåa. De vil derfor bøyes noe mer mot bakken enn andre typer.

Så langt skal du ha litt mer upright

Svinger du flatt rundt kroppen ellerpå et brattere plan ? Mye bøy i ryggen eller står du ganske rak ?

Jeg synes +3 er mye. Du kan fort få en veldig bratt sving av det.

Men hva har du idag da på 7 jernet ? Lengde (du kan måle fra toppen av grepet ned til den nederste rillen som slutter inne ved helen)

Bananskru

over 17 år siden

Bananskru

Vet faktisk ikke hvaslags lie jeg har på mine kjære klonekøller.

Fikk følgende svar fra Ping Scandinavia:

"Det är så att PING har sina iakttagelser efter 1000 –tals fittings, och det resultat som du får genom Web fit är endast en statisk utgångspunkt, vi rekommenderar dig till att göra en dynamisk fitting med en av våra fitters för att få det bästa resultatet.

Det är svårt att jämföra Våra mått med typ Golf Smith, då vi även i våra listor tar hänsyn till längden, det vill säga att gradvinkeln för en ”grön” lie inte är samma vid std. längd som vid +1/2”. Golf Smith använder först längd sedan lie vinkel och då blir det annorlunda."

Vet ikke om jeg ble så veldig mye klokere. Noen som vet om noen "fitters" som forhandler Ping i Norge?

GolfDude

over 17 år siden

GolfDude

Mark Nichols på Ballerud er trolig "norgesmester" på Ping. Er ikke helt sikker på hvor han holder til nå off season.

Ping i hue

over 17 år siden

Ping i hue

Hei Bananskru!
Ping er kongen i jernjungelen.
Jeg har spilt med Ping jern i mange år (Eye2, Zing2, Isi, S59 og i5), og erfart at web-fit'en til Ping alltid foreslår 1-2 grader mer upright enn det som er riktig.
Dermed stemmer avviket mellom Golfsmith og Ping bedre. Jeg ville satset på +1 eller +2 hvis du ikke har mulighet til å stikke innom Nicholls på Ballerud. Han finner raskt riktig konfigurasjon.

custom

over 17 år siden

custom

Skal man få målt lie og lengde ordentlig må man slå med forskjellige køller. Høyde er en indikasjon, men ingen fasit.

Hmmm

over 17 år siden

Hmmm

jonag:

Dette du sier med droop effekten kan ikke stemme for du motsier deg selv. Tå`en skal være litt over bakken ved adressering, dette er jeg enig. Men at skafte bøyer seg inn mot tærne gjør jo at tå`en blir ennå høyere.

Det korrekte er at skaftet bøyer seg vekk fra kroppen..

custom

over 17 år siden

custom

Helt riktig Hmmm, skaftet bøyer seg mot balansepunktet (sweetspot) i køllehodet. Jo lenger ut fra hosel dette punktet er jo mer vil skaftet bøye seg i denne retningen.

jonag

over 17 år siden

jonag

i mitt hode er en bøying mot deg at enden bøyer seg mot deg og at bøyen går fra deg. Jeg kjenner ingen andre definisjoner, så du får forstå meg i beste mening ;-)

snappy

over 17 år siden

snappy

Gå inn på:

http://www.pinggolf.com/fitting_index.html

Lek litt rundt på denne siden så får du litt mer forståelse. Prøv gjerne med jern, driver/woods putter osv.

Bra og enkelt program.

Hmmm

over 17 år siden

Hmmm

Jonag: Da må du kanskje skrive at køllehødet kommer noe nærmere kroppen ved impact

jonag

over 17 år siden

jonag

det gidder jeg ikke. Om du hadde leste hele innlegget hadde du ikke lurt... og det er bare du som har lurt.

Anonym

over 17 år siden

Anonym

Det finnes en rekke "custom fits" program på nettet. De fleste tar utgangspunkt i carry med 5-jern. Jeg slår relativt kort carry med 5'er jern, dvs 150. Men har prøvd Callaway X18 og slo ca 140, R7 derimot slo jeg godt over 160. Mine egne 150. Altså en forskjell på +/- 10%. Når jeg legger inn de forskjellige verdiene får jeg anbefalt forskjellige skaft. Dvs at dersom jeg hadde X18 så villle jeg sannsynligvis få feil skaft. Tror det lønner seg å få målt dette hos en Pro/kkøllemaker.

Hmmmm

over 17 år siden

Hmmmm

JOnag: Dette skrev du: Dette er meget annerledes en det som faktisk skjer!! Når du slår golf vil vekten av køllehodet bøye skaftet innover mot tærne dine " ER DET RART FOLK IKKE FORSTÅR HVA DU MENER?

jonag

over 17 år siden

jonag

Hmmm, det er nok nå...

Program

over 17 år siden

Program

Vær forsiktig ved bruk av "custom fit" programmer, fordi de gjerne er knyttet til en produsents standard design. Ex.: Et Ping Rapture 5i er 37.75" langt med 60.75 grader lie. Et Callaway X20 5i er 38" med lie 61.75 grader. Bruker man Ping-programmet til å spesifisere Callawaykøller kan man altså komme ut forferdelig galt.

Billigo

over 17 år siden

Billigo

Gå i hvertfall ikke til en pro eller køllemaker, for det koster penger!

Det er svingen din....

over 17 år siden

Det er svingen din....

.....som avgjør mer enn kroppsmålene. Ikke glem dette. Bruk proene frem for køllemaker.....det gjorde jeg og proen forklarte at jeg trengte ett set-up for svingen som den er nå, og noe annet for den svingen han mente jeg burde jobbe meg til. Synes det hørtes riktig. Jeg svinger for bratt og slicer. Klare jeg å endre svingplan flatere så vil trenger andre lie og stivhet samt flexpoint.

Mye mann ikke vet før mann spør......

veggiss

over 17 år siden

veggiss

hvorfor trenger du annen flex (stivhet) i skaftet når du har en flatere sving?

jonag

over 17 år siden

jonag

Dette er jo ingen konkurranse mellom proer og køllemakere ;-)

En pro som ikke vet noe om køllemakeryrket kommer til kort, det samme med en køllemaker som ikke kan noe om sving og oppstilling, men en erfaren køllemaker som kan litt om oppstilling, svingplan og ikke minst å sniffe opp hva en spiller trenger slår en pro langt ned i støvlene i å finne best køller.

jeg kjenner en dreven køllemaker i canada med 23 i hcp... han lager gode køller han.

HenrikFan

over 17 år siden

HenrikFan

Det beste må være en som er både køllemakerog pro.

HenrikFan

over 17 år siden

HenrikFan

Finnes hun eller han?

Veggiss svar

over 17 år siden

Veggiss svar

Vinkelen du angriper ballen er avgjørende for både stivhet og flexpoint.........

jonag

over 17 år siden

jonag

Nei det veggiss svaret skjønner jeg lite av.. Proffene slår både høye og lave slag med samme kølle og de klager ikke. Stivhet og flex tilpasses etter svingtempo, hvordan man laster kølla, hvordan man releaser kølla, svinghastighet og ønsket ballbane. Kanskje det siste du mener.

Om man legger om svingen kan det hende man må tilpasse utstyret om igjen. Det viktigste er kroppsmålene, deretter svingen. det skal nok mye til at lie må endres flere grader pga svingomlegging.

custom

over 17 år siden

custom

Lie kan variere mye basert på hvordan du svinger. Det meste av dette avgjøres av hvor mye bøy man har i kroppen. Er svingforandringen at man bøyer seg mer i hoftene så vil jo lie måtte være flatere enn det var før ommleggingen. Tyngden (MOI) og stivheten vil også måtte justeres i de fleste tilfeller.

Man trenger ikke være pro for å være køllemaker, men det skader ikke. Personlig føler jeg at det har var en stor fordel for meg at jeg hadde jobbet som head-pro i en del år før jeg begynte med køllemaking.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her