Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

P4 Tour neste uke i Larvik

Jostein

over 21 år siden

Jostein

Som Larvik medlem skal det bli spennende å se norgeseliten neste uke i Larvik pluss mange gode svensker. Jeg møter ofte middel golfere som sier til meg at Larvik er en fin bane men flat og lett. La oss se nå da i neste uke hvor flat og lett den er. De siste gangene det har vært arrangert eliteturnering i Larvik har knapt noen nordmenn klart å gå banen under par over 3 runder.

Siste P4 tour i Skjeberg var på en svært korspilt bane. Nå får spillerene en skikkelig test. Mitt tips for neste uke er at svenskene tar oss lett .....

Bobby Peru

over 21 år siden

Bobby Peru

Jeg har et vagt minne om en nordisk turnering i Larvik for endel år tilbake der det var mange under 70 ... men ingen nordmenn såvidt jeg husker ... som sagt er ikke 100% sikker ,-)

Dr Leadtape

over 21 år siden

Dr Leadtape

Slik det er ser ut per i dag er det vel ingen norske spillere som har kapasitet til å gå Larvik under par over 3 runder. Forutsetter at det som normalt blåser litt, det er jo en viktig del av "forsvaret" banen har.

Høyst sannsynlig blir vel de tre første plassene tatt av svensker som ikke er topp 50 i sitt eget land.

Olaf E. Roalkvam

over 21 år siden

Olaf E. Roalkvam

Dr Leadtape!
La oss håpe du tar feil.
Hvis din spådom allikevel slår til, reiser det seg et interessant spørsmål:
Er svenskene bedre spillere, eller er årsaken at svenske spillere har et handicap som samsvarer med spillestyrken?
Er norske spillere kun teoretiske vinnere før det er spillt en eneste ball, eller opererer norske spillere med et handicap som ikke samsvarer med spillestyrken?
Ikke vet jeg!
Det må allikevel være en årsak til at norske spillere stadig blir danket ut. I Danmark startet 5 norske spillere. Så langt i andre runde er det klart at tre av dem er slått ut. Det gjenstår to norske spillere som skal redde den norske æren. Øyvind Rojahn er den som ligger best an til å klare cut'en. Vind eller ikke vind! Det er likt for alle.
mvh
OER

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Jeg tror man kan si at de norske spillerne i Danmark har vist med all tydelighet at de ikke p.t. har utsikter til å bli rike av spillet sitt. Kaensche og Schiager kan skrive det på kontoen for opplæring og trene knallhardt for å få det til - men det trengs. Hagen er en berg og dalbane som kanskje kan komme opp (selv om han begynnerå bli "gammel", mens Orveland bør snarest finne seg en ny trener eller vurdere et annet yrke.

Da står man igjen med Rojahn. Han har de siste par årene vist stabil brukbar form. Hadde jeg vært rik hadde jeg kjøpt ham fri fra annet arbeid og gitt ham en "second chance". Jeg tror det er håp for Jan Are Larsen også - der sitter det, i likhet med Henrik, i "hue". Gi de to tilgang på gode "shrinker" - så kan vi ha to topp 100 spillere (i Europa).

Tror dessverre Leadtape har rett og at det eneste som kan endre dette er beinhard trening under gode forhold hele året.

birdie

over 21 år siden

birdie

Dr. Leadtape går langt over streken når han sier at topp 3 blir tre svensker som ikke kommer topp 50 i sverige..

Si at disse tre går FOR EKSEMPEL 71-71-72 73-70-73 74-71-73

Det burde holde til topp 50 i sverige.. Så høyt er ikke nivået der borte.

Leadtape, du bør tenke deg bedre om før du slenger ut slikke tåpelige utsagn..

Jalla

over 21 år siden

Jalla

OG så finner vi nok et tåpelig innlegg fra Roalkvam her, hva f... har vel måten å etablere handicap å gjøre med nivået i Norsk golf ???

Hans Olav Husa

over 21 år siden

Hans Olav Husa

Hvorfor???

Hvorfor kan ikke Olaf E. Roaldkvam få si det han mener da , uten at noen altid må gulpe opp noe gørr om han som person . Er det ikke bedre å prøve å si sin mening om det som blir skrevet enn å stadig angripe OER.

Hilsen
Hans Olav Husa

PS Syns vi har fått utrolig mange fine baner i dette landet

Olaf E. Roalkvam

over 21 år siden

Olaf E. Roalkvam

Til Jalla.
Cut'en i AmaTour i Arendal ble satt til +30.
Hva forteller dette deg?
mvh
OER

Jalla

over 21 år siden

Jalla

Det sier som vi alle vet at mange jukser med hcp. Men det har ingenting med scratchnivået i norsk golf å gjøre. Det blir som det blir enten vi teller handicap eller ikke.
Uansett om 60 eller 95% av deltakerne på AmaTour har jålehandicap så er de aller beste med på P4, Ecco, Challenge, EPGA, PGA osv.

mr tee

over 21 år siden

mr tee

OER, er du helt idiot??
Hva er du mener +30 betyr???
Ama-tour er kvalifisering til P4-tour!!!!
Det spiller jo ingen rolle hvem som spiller der, og hva de fleste scorer....
Det er akkurat som Jalla sier.
OER, på deg virker det som om man bare kan skrive seg nok ned i handicap, så vips er du europa-touren....
Tenk litt lenger enn nesa rekker, og det gjelder alle dere som syter om handicap juksere..
Dere bør spille en av disse turneringene, før dere setter dere ned for å slenge dritt. Da vil dere se en del idiot flaggplasseringer. Det er svært sjelden der fornuftige flaggplasseringer og teeplasseringer. Alle setter opp banen etter mottoet "klossene lengst bak, flaggene mest mulig umulig, uansett vær"
Man burde lære av de svenske når det gjelder baneoppsett, mye av grunnen til de høye scorene ligger her. Det er en nordmann som er dyktig til å sette opp bra baner i Norge, han heter Sven Erik Sjøberg. Flere burde lære av han....
God bedring OER.

Mr tee
"I pity the fool......"

Olaf E. Roalkvam

over 21 år siden

Olaf E. Roalkvam

Til Jalla
Jeg har aldri verken sagt eller skrevet at det har noe med scratchnivået i Norge å gjøre. Det har med påmelding til turneringer som setter opp kriterier for hvem som kan melde seg på, og hvem som blir tatt ut til å spille.

Til mr tee
Før du kaller meg for en idiot, synes jeg du skal lese gjennom det du selv skriver. Og vennligst spar meg for å høre om dårlige flaggplasseringer etc. Det er dyktige folk til å ivareta dette i Arendal også. Og til slutt: Svenskene er ikke blitt så mye bedre enn de norske fordi de har enkle flaggplasseringer etc.
mvh
OER

Kalle

over 21 år siden

Kalle

Kjære OER,

har du spilt Arendal i år?
ikke det?
banen er helt tragisk og greenene er nærmest uspillbare...
kanskje ikke så rart at cuten gikk på +30.

mvh
Kalle

Dr Leadtape

over 21 år siden

Dr Leadtape

Til Birdie, du må sjekke litt fakta før du påstår at jeg prater tull. Det er riktig at Nilbrink som er påmeldt er ranket som nr 36 i Sverige, han ble forøvrig nr 3 på Challenge touren i Dannmark i helgen. Resten av svenskene som er påmeldt i Larvik er ikke ranket blant de 50 i sverige. Som et eksempel på nivået er Hjertstedt som nylig var fast medlem på PGA touren i USA er ranket som nr 56 !!

det sier mye om nivået og at det er minst 50 svensker som per i dag er bedre enn vår beste Henrik. Nå blir det kanskje feil å sammenligne Norge med Sverige i golf, de er lysår foran oss når det gjelder organisering av idretten golf, antall spillere, antall baner, antall forbilder etc.etc. Vi må nok begynne med å få med flere spillere på Nordic legue, Telia tour, Challenge touren og Europatouren. Når vi har noen titalls spillere på disse tourene kan vi begynne å forvente resultater.

Det som skremmer meg er at det ikke er noen som tar steget. På Nordic legue i helgen var det 5-6 nordmenn med. Ingen klarte cutten...!
De fleste av disse kan vel ikke kalles unge og lovende lengre. Vi har hørt om Kansche, Schiager, Hagen og Orveland i mange mange år men de klarer fortsatt ikke å hevde seg på Challengetour nivå.....

Dr Leadtape

over 21 år siden

Dr Leadtape

Desverre stiller ikke Nilbrink og et par andre brukbare utlendinger til start allikevel. Det blir derfor stort sett en ren norgescup med de beste norske minus Henrik, Tage og et par til.

La oss håpe de norske overrasker og går 8-10 under over 3 runder. Da viser gamlegutta potensiale....

Gunnar S

over 21 år siden

Gunnar S

Finnes det noen (mer eller mindre) live oppdatering fra P4-tour turneringa i Larvik - noen som vet ?

Her mistenker jeg vi henger etter våre svenske og danske naboer som alltid kjører live oppdatering (hvertfall pr 3. hull) på sine Nordic League turneringer..

Dr Leadtape

over 21 år siden

Dr Leadtape

Nei, kun resultater etter runden. Vi henger etter her også som med det meste annet som gjelder golf.

Birdie

over 21 år siden

Birdie

Off.. Må nok bare si meg enig med Dr. Leadtape.. Nivået i Norge er for dårlig..

INGEN er under par etter 2 runder.. Dette er rett og slett for dårlig

offer meg

over 21 år siden

offer meg

Hvordan kan Dr Leadtape snakke om å sjekke fakta. Vi hørt om Kansche og Schiager i mange mange år sier han.
De har bare vært med i proffsammenheng 2-3 år de da Dr.

Joakim;)

over 21 år siden

Joakim;)

dere er ikke helt på nett når det gjelder det dere prater om her.....
Kjenner MANGE av de som er med på Larvik,og de kan informere om storm og helt jævlige spilleforhold.
Dere kan godt synes at nivået er dårlig,men forholdene tatt i betraktning er det ikke så gæærnt!!

syns ikke spillerne skal slaktes....:(

Joakim...

Proffen

over 21 år siden

Proffen

Joakim Aslaksen, er det deg? Stå på om det er deg!
P.s. Savner at du legger inn runder her..

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Poenget er vel at de behersker vanskelige forhold dårlig sammenlignet med spillere fra andre land. En kar jeg kjenner var på det skotske guttelandslaget - de trente bevisst på spill under varierende forhold og hadde strategier for dette. En av kollegene hans på det landslaget fikk åpenbart utbytte av den typen intelligent trening - han heter Colin Montgomerie..... Før norske spillere skjønner at toppidrett er blod svette og tårer - og fokus i bøtter og spann så kan de glemme suksess. Nytter ikke å holde seg innendørs når det blåser eller regner. Har du scratch i hcp. skal du fortsatt klare å spille bedre enn 80 slag - uansett forhold...

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

"Har du scratch i hcp. skal du fortsatt klare å spille bedre enn 80 slag - uansett forhold..." Javel !!?? Proffene på PGA tour osv. har jo + hcp. Disse er altså bedre enn scratch ? Eller regner du disse som scratch også... (trolig). Uansett:

Noen "low-lights" fra sist års The Open:

Paul Lawrie 81 slag (+10) (1 runde, Hennie Otto 68 slag)
David Duval 83 (+12)
Justin Rose 80 (+9)
Shigeki Maruyama 83 (+12)
Adam Scott 82 (+11)

Jada, jeg skjønner at det er forskjell fra P4 torur på Larvik til The Open... Hva har du i hcp SS ?

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Runar, du får for det retoriske poenget..... og jeg bøyer meg for det. Skal huske å aldri spissformulere meg igjen (not) :-). Du kunne nevnt Tiger Woods også som i the Open for to år siden spilte tredje runden på 81.

Jeg tror du ser dette like godt som meg. Paul Lawrie og Justin Rose har ytterst få runder på 80 tallet og de få gangene det skjer er det oftest noen andre. La det også være sagt at i de eksemplene du nevner så er jeg dønn sikker på at banen var vanskeligere enn Larvik. De beste norske har i år vært sjeldent på 60 tallet og ser du på listen fra Larvik så viser den at den laveste scoren på runde to var 70.... Det var 9 spillere på 75 og under. Synes du dette er bra ?

Mitt hcp er egentlig helt irrelevant i denne sammenhengen. Jeg har fulgt norsk og internasjonal golf i 30 år og diskuterer dette jevnlig med folk som har spilt på høyeste amatørnivå i UK. Men siden du spør så har jeg 14,8 - nettopp fordi at jeg ikke trener godt nok :-)

Jeg aksepterer poenget ditt men står fast ved det som var mitt hovedpoeng - det må trenes under alle forhold og det må trenes hardt.

Bongo fra Kongo

over 21 år siden

Bongo fra Kongo

Det finnes en del faktorer som spiller inn på scoren til norske spillere som hverken går på talent eller trening:
-Vi har 5 mnd sesong, mens de landene som produserer flest gode spillere (Spania, Frankrike, Storbritannia, USA, Argentina) har helårssesong. Du forventer vel ikke at talenter på 14-15 år skal flytte til syden i vinterhalvåret bare for å satse på golf ?!
-Kvaliteten på norske baner er meget varierende. Eksempelvis så forandre ofte ballen retning 20-30 grader ved nedslag på grenene, selv etter små chipper på 10-15 meter. Bare dette kan utgjøre 5-8 slag tapt på en runde.
-Noreg har ingen turneringskultur. Klubbene stenger turneringene sine for medlemmer fra andre klubber, og vi får mange snå kongeriker som ikke greier å dra lasset sammen. De fleste andre land er organisert i en slags kretser/fylker/departemanger/regioner som har sine lag og samlinger. Her i Norge har vi kun NGF som samlende enhet, og de gjøre en sabla dårlig (les ingen) jobb. Nytter ikke å ansett folk fra gata for å organisere toppidrett.
-Og til slutt så har vi sånne som Smilende Sam som bare surmuler og rakker ned på andre. Hvorfor gjør du det, SS. Hvorfor uttaler du deg negativt om de beste golferne våre ? Hva slags forpliktelse har DE til å spille godt for å tilfredsstille DEG ?
Har du vurdert å gå til psykolog og få behandling for den negative tankegangen din. Du er en pest og en plage for oss andre.

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Bongo da... nå er det du som tråkker i salaten. SS må få lov til å ha sine egne meninger, å angripe han direkte som person (og ikke meningene hans) er OB etter min mening.

Bongo fra Kongo

over 21 år siden

Bongo fra Kongo

Er ikke enig, Runar. Sånne som angriper spillerne som gjør så godt de kan og har suksess fortjener ikke annet enn et realt angrep tilbake.

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Er ikke uenig i mye av det du sier Bongo.

Klima: Det er rart at Sverige (og det er ikke bare skåninger som er gode) har en rekke toppspillere. Det du sier om sesongen er riktig for Østlandet, men feil ang. Vestlandet - jeg harb selv bodd der i 20 år og har spilt golf på beste julaften.

Trening; mye vintertrening kan skje innendørs. I Norge virker det som om noen av de beste (særlig skiktet litt under topp 5) går i dvale i den tiden. Jeg vet at Kaensche spilte i Sør Afrika i vinter og at Orveland var i Australia en vinter for noen år siden - men den generelle vintertreningen er tydeligvis ikke god nok.

Treningskultur: Norge har treningskultur - men golfspillerne har det ikke.

Negativitet; Det er rart at det å debattere noe som åpenbart ikke er i bra stand skal være surmuling. Det beklages at det oppleves slik. Du er vel enig med meg i at norsk elitegolf ikke akkurat er i strålende stand ? Et eksempel; Tore Sviland som var en av Norges beste spillere på 70-80 tallet spilte slagkvalik til British Amateur Championship her forleden. mannen er godt over 40 år. Der stilte også landslagsspiller Nævestad. Han slo Sviland med 4 slag over to runder. I rettferdighetens navn skal det sies at Nævestad slo Trip Kuehne fra USA med et slag - og han er en god amerikaner. Hvis det er surmuling å sette fokus på at Norge ikke synes å komme seg videre i elitegolf - så får det heller være sånn. Jeg synes debatten er viktig for å se om man kan få fart i idretten golf i Norge. Jeg er et positivt menneske, og trenger in psykolog Bongo - hvorfor slenger du sånne bemerkninger ? Det er ikke mye saklig debatt over det...

Dr Leadtape

over 21 år siden

Dr Leadtape

Desverre fikk jeg rett, ingen klarte å gå Larvik under par over tre runder. Og til de som prøver å forklare dette med at det blåste andre dagen, patetisk unnskyldning. Vind er en del av forvsvaret banen i Larvik er satt opp med, altså en av grunnene til at f.eks fairways er relativt brede og lette og treffe normalt.

Første dagen var det greie forhold og omtrendt halve feltet gikk over 80 slag ! Elite ?? jommen sa jeg smør. Jeg driter i om det står Pro eller AM før navnet, i Norge er det i dag ingen herrer som klarer å leve av premiepenger ved å spille golf. De såkalte proene lever av dumsnille sponsorer og av å gi protimer.

Fulgte selv delvis med lederballen og det var som ventet grei sikker golf uten de helt store prestasjonene. Spillerene er selvfølgelig veldig stabile og gode i forhold til deg og meg, men ikke i nærheten av å kunne leve av spillet, slik jeg bedømmer det. Hagen og Rojahn var litt ute å syklet med driveren ved flere anledninger og hadde faktisk flaks at de ikke gikk på noen smeller til. Litt overaskene å se at Hagen som leder P4 touren bare hadde et slag i baggen, en stærk draw. Slik jeg så det ville han kunne spart minst to slag ved å beherske en høy fade. Det var litt gledelig å registere at Børsheim (vistnok kun 15 år), holdt jevne steg med Hagen og Rojahn. Frem til hull 11-12 var han den beste i flighten. Det sier vel mye om at han er et stort talent og en del om at de to andre kanskje ikke er elitespillere. Når Hagen og Rojanhn ble drivet ut av en 15 åring med 10-15 meter sier det en del. Bærsheim hadde også et mye større register å spille på og tok kloke strategisk valg. Han sprakk litt på slutten men kan bli noe hvis fremgangen fortsetter hvert år i 5 til 10 år fremover.

Flere av de 30 beste på listen er spillere som driver kun på hobbybasis 2-3 ganger i uken og slenger med på gamle meritter. Når vi også ser at Elgborn og Drummond hevder seg bra som rene eldre teaching pros, sier vel det også litt om nivået.

Banen var i god stand. Faste og jevne farways, raske og jevne greener og utfordringer på alle hull.

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Leadtape - nå havner du i samme bås som meg - velkommen,

Dr Leadtape

over 21 år siden

Dr Leadtape

Litt usikker på hvilket avlukke du tenker på.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her