Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Golfbox funker kun ordentlig med IE

rro

over 17 år siden

rro

Skulle registrere golfrunder i Golfbox etter noen runder i Sverige sist helg. Funket ikke og fikk tilbakemelding fra support om at årsaken var at all funksjonalitet kun virker ved bruk av IE (Internet Explorer - Microsoft), ikke Firefox, Opera eller Safari.

Dårlig synes jeg. Ikke alle bruker Windows. Selv har jeg Apple MacBook Pro (med OS X). Derfor er Firefox eller Safari naturlig valg.

Forslag til håndering av dette?

Forslag

over 17 år siden

Forslag

Bruk IE.
Selv bruker jeg Opera, men noen ganger må jeg bare krype til korset og fyre opp IE.
Men jeg sender ofte en mail til web-ansvarlig og noen få ganger retter han opp feilene.
Golfbox har monopol hos NGF og burde være lesbart i alle de store browserne. Hos meg fungerer Golfbox bra i Opera. Har du problemer så burde du rapportere til Golfbox med kopi til NGF.

FekinCnut

over 17 år siden

FekinCnut

er også svoren Firefoxmann, amatørmessig av Golfbox dersom dette stemmer :-(

rro

over 17 år siden

rro

Dette er svaret jeg fikk fra Golfbox:

Hei

Jeg har ikke tenkt å lage en stor diskusjon på dette.
GolfBox har ikke noen planer som vi kjenner til, at en kan bruke andre nettlesere.
Det er bare å beklage, men slik er det.
Ønsker deg lykke til videre.

Mvh
Idrettens Klubbsupport

Bare spør

over 17 år siden

Bare spør

Jeg bruker kun Firefox og har ingen problemer med golfbox. Er nettleseren din oppdatert?

goofy

over 17 år siden

goofy

Jeg har samme problem som rro. Benytter siste versjon av Firefox.
Problemet oppstår når man skal registrere runder. Firefox funker tilfredstillende hvis man bare skal booke tider f.eks.

Bare spør:
Klarer du å registrere score i g-box ved bruk av Firefox?

Stian

over 17 år siden

Stian

Funka dårlig å registrere score med firefox ja. Latterlig og ikke minst hobbymessig å ikke gjøre det tilgjengelig for annet enn IE..

HenrikFan

over 17 år siden

HenrikFan

Hiver meg på.
Latterlig av Golfbox/Idrettsforbundet å ikke legge til rette for en markedsstandard.

Bare spør

over 17 år siden

Bare spør

goofy: Det har jeg faktisk ikke forsøkt enda. Det eneste jeg ikke har gjort ved bruk av firefox er å registrere score.
Hvis dette stemmer så er det utrolig dårlig. Det er veldig mange som bruker andre alternativer enn IE

NGF og holdninger

over 17 år siden

NGF og holdninger

"Det er bare å beklage, men slik er det."
Derfor ser alt så lysende ut for Norsk Golfs fremtid.

Å velge en så uferdig løsning er amatørmessig.
Men sannsynligvis var det ingen i forbundet som har tenkt på det.
Det kalles inkompetanse. Å ikke ville gjøre noe med det kalles handlingslammelse.

Konklusjon:
NGF består av inkompetente handlingslammede amatører.
Det er bare å beklage, men slik er det.

Hallo

over 17 år siden

Hallo

Forferdelig å tilrettelegge et system der man må benytte en browser som knapt er tilgjengelig på markedet for scoreinnlasting.

Enda godt at de andre funksjonaliteter er greie, selv om dette kun gjelder cirka 99% av bruksområdet i Golfbox.

Forderdelig, skulle nesten tro det var 1.april, jeg er dypt sjokkert.

den siste

over 17 år siden

den siste

Misforståelse eller ironi?

Stian

over 17 år siden

Stian

Hva med alle osm ikke kjører windows, men linux, mac osv ?. Hva med alle som ikke gidder IE ?.. Bare se på denne tråden hvor mange som faktisk benytter seg av noe annet enn IE.

Nei, det er ræva rett og slett. Dessuten, hvor vanskelig kan det faktisk være å sørge for å legge til rette en webside for at opera/firefox kan benytte den ?..

Hadde de bare sagt de jobber med det eller det ligger frem i tid så OK, men når de bare avfeier det helt så blir det bare trist..

rro

over 17 år siden

rro

Litt om IE´s markedsandel:

I en undersøkelse ved siste årsskifte var Firefox' markedsandel i Europa 28 prosent. Til sammenlikning brukte 66 prosent Internet Explorer, mens 3,3 prosent surfet med norske Opera og bare 2 prosent med Apples Safari. I Norge er andelen brukere av Firefox 19,7 prosent.

Mer om dette kan man lese her: http://teknofil.no/wip4/firefox_vinner_explorer_taper/d.epl?id=24810

En av fem nordmenn bruker mao. Firefox og andelen er stadig økende. Mener dette bør være tilstrekkelig for at golfbox også bør funke med Firefox som nettleser, men det har tydeligvis ikke alle samme oppfatning om.

Kevin

over 17 år siden

Kevin

Enig i at Golfbox burde supportere litt flere browsere enn IE,som f.eks firefox. Men at det ikke støtter browsere som "nesten ingen" bruker er fullt forståelig. Husk også at golfbox ikke er et særnorsk program,men har brukere i mange andre land også. Og at det er utviklet for den største massen av golfspillere er det vel liten tvil om...
Men kommer helt sikkert utvikling på dette også. Ville nok ikke spurt IT avdelingen hos golfforbundet/idrettens klubbsupport om dette,men send en mail til de som utvikler programmet og spør heller...da slipper du kanskje et slikt "standard IT-svar"(working with IT,knowing IT:-))

HenrikFan

over 17 år siden

HenrikFan

Det er sant, Golfbox er dansk,og ikke idrettsforbundets eiendom

http://www.golfbox.net er hjemmesiden til IT selskapet som leverer golbox.

Brukerside i Danmark er Golfbox.dk
og i Norge Golfonline.no

HenrikFan

over 17 år siden

HenrikFan

Her står teknisk spekk på løsningen, stort sett Microsoft -standarder ja,ingen open source komponenter, men Det skal la seg løse likevel:

http://www.golfbox.net/wbPublicDocs/Factsheets%20UK/Factsheet_TechSetup_UK1.pdf

Og så

over 17 år siden

Og så

Det er NGF som valgte danske Golfbox.
Det finnes andre alternativer.
Det er ikke akkurat romfartsteknologi vi snakker om, men et enkelt system som lagrer enkle data og benytter seg av enkle formler.
Svenskene benytter et system som er mer brukervennlig og har raskere responstid enn Golfbox. Hvorfor bruker ikke vi det samme ?

Dessuten, kontrakten Golfbox har med NGF er helt sikkert verdt så mye for Golfbox at dersom NGF hadde satt som forutsetning at funksjonaliteten skulle være til stede i Firefox ville dette ha blitt ivaretatt.

Jeg ser bare amatører bak dette prosjektet i NGF.

HenrikFan

over 17 år siden

HenrikFan

Snakket med Golfbox i Danmark nå.(Jeg har med tro på å løse det der enn å prøve åbytte hele systemet nå)

Det er korrekt at de p.t. ikke har planer om å støtte andre browsere en IE.

Jeg snakket med de om alle norske brukere som nå må bruke en browser for å vedlikeholde sitt handicap og legge inn runder, denne diskusjonen,og alle som kommer til å slite og klage på dette.

Om idrettsforbundet er vanskelig å nå igjennom til teknisk på så kan dette være kanalen:

Presset må legges der pengene er.
Jeg fikk en mailadresse der man kan spesifiere hvilke problemer man nå har fått:

info@golbox.dk

Si at 50.000 golfspillere prøver å legge inn en runde/justere sitt handicap i løpet av sesongen.
10.000 må da gjøre dette et annet sted enn de ønsker i beste fall.
Det kan bli litt pes om det ikke løses :)

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

Utrolig latterlig kvalitet på grensesnitts-programmererne til Golfbox-gutta. Jeg som har mac blir altså å slite i år.

Gøy.

Dilter

over 17 år siden

Dilter

På spec-arket som du ga oss lenken til står det:

The only criteria for each club is an Internet connection and an “up to date browser”.

Mener også og ha lest at svenskene også har signert med GolfBox.

Truls

over 17 år siden

Truls

Rolf Åge, det er bare å la være å registrere runder i golfbox det. ;-)

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

Truls: som om jeg har noe valg ja :)

goof

over 17 år siden

goof

når jeg skal registrere runder med safari (mac os sin nettleser), så får jeg bare melding på skjermen om at årsrevisjon er gjort for år 108. (ja, år 108).

Bulldog

over 17 år siden

Bulldog

Hvis noen her inne på forumet kan skrive en fin mail til golfbox/danmark ang dette problemet, så kan alle medlemmene her inne sende en kopi nedover.
Vi og klubbene i Norge betaler for en tjeneste, fungerer ikke den tjenesten så burde vi klage. Vi kan forresten sende samme kopi til NGF

kom igjen!

over 17 år siden

kom igjen!

..

mail sendt

over 17 år siden

mail sendt

Jeg sendte følgende mail til president, generalsekretær og it-ansvarlig i golfforbundet i dag.

Hei!
Jeg har i dag for første gang brukt, eller forsøkt får jeg vel si, å bruke golfbox til å legge inn score etter endt runde.
Det var en selsom opplevelse.

Alt dette kodemakkverket klarer å fortelle meg er at revisjon er gjort for 108!!!
Ved litt søking på nettet ser jeg at golfforbundet har valgt å ekskludere 1 av 5 golfere(minst) som ikke bruker windows og IE6 eller nyere.
Til den som leser dette, les setningen over en gang til.
Hva pokker er dette for tull?

Banker, offentlige myndigheter og alskens websteder har da støttet dette i åresvis.
Dette må dere se å få orden på umiddelbart.
NGF kan da virkelig ikke være tjent med et så amatørmessig system.
Jeg sier amatørmessig fordi dette er rett og slett mangel på kompetanse fra utviklers side.
Det amatørmessige skinner også igjennom i den manglende oversettelsen i web-grensesnittet.
www.scangolf.no's forum er forøvrig ivrig opptatt med å debattere denne saken.
Med andre og, jeg er ikke alene om å møte dette problemet.

Jeg samtalte med Hr. Berg i golfforbundet om dette for et snaut år siden pr. telefon, og han ville notere seg dette og ta det videre.
Så langt tilsynelatende uten særlig effekt..

Det er da vitterlig slik at NGF er til for medlemmene, alle medlemmene, ikke motsatt???

W3.org har veldefinerte webstandarder, som sikrer alle brukere en god og riktig opplevelse av aktuell webside, som følges av de aller fleste websider man besøker, men altså ikke golfbox.

Vennligst oversend umiddelbart en løsning for meg og min score, som svever i luften et sted, på hvordan jeg skal registrere denne.
Klubbhuset var nemlig stengt da min runde var ferdig i dag.
Og nei, jeg har ingen planer om å kjøpe ny maskin, med mindre jeg da kan sende regningen til dere??

For øvrig gikk runden veldig bra, trening en hel vinter gjør susen!!

S.U.

rro

over 17 år siden

rro

Siste fra NGF ang. saken (NGF-nytt, 30 april 2008):

GolfBox

Noen har opplevd problemer med GolfBox ved bruk av andre nettlesere enn Internet Explorer. Dette gjelder spesielt ved innlevering av score. Avhengig av hvilken nettleser som benyttes kan det virke som om score blir levert som normalt, men dette er ikke tilfellet og kan forårsake problemer rundt senere score-innleveringer. Noen av problemene som dukker opp er at skjermbilder forskyver seg, man får opp feilmeldinger om at handicap-revisjon ikke er utført eller at de knapper som skal trykkes på for å utføre bestemte handlinger (eksempel søk etter markør) ikke fungerer.

Årsaken til problemene er at GolfBox på nåværende tidspunkt kun er optimalisert for bruk av Internet Explorer. NGF kan dessverre ikke si når det vil bli mulig å bruke andre nettlesere for fullt.

Løsningen for de som benytter andre nettlesere er derfor å benytte seg av eventuelle berøringsskjermer/PC satt opp av klubben. Dersom berøringsskjermen er låst inn etter endt runde, kan registreringen foretas ved neste besøk på samme bane. Vi er i dialog med GolfBox for å se på løsninger av problemet.

HenrikFan

over 17 år siden

HenrikFan

Flottings!
Dialog er tingen :)

HenrikFan

over 17 år siden

HenrikFan

Fortsatt stigende tall for Firefox:
http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=506203

St. Able Ford

over 17 år siden

St. Able Ford

"Vi er i dialog med GolfBox for å se på løsninger av problemet."
Jeg er redd for at "dialog" her vil ta lang tid; jeg ser ikke den store forståelsen for problemet og viljen til å stille krav til leverandøren hos NGF, i disse uttalelsene. Dessverre.
Når det er sagt, så er det dessverre mange som produserer sider og produkter for nettet, som mener synes å mene at det er viktigere å tilpasse leveransen til storebror IE, enn å følge vedtatte standarder. IE har jo ikke utmerket seg når det gjelder å følge standarder selv. Skal visstnok bli bedre i 8.0 ??

Stian

over 17 år siden

Stian

til mail send : kan du poste hvilke adresser du sendte til, vil gjøre det samme. Og anbefaler at flere også gjør det. De har godt av å få masse mas om dette.

!

over 17 år siden

!

Så hvorfor ikke bruke den nettleseren som virker best da? Evt Maxthon, som er en bra leser, og Explorer-kompatibel!
Det er vel ditt eget problem, hvis du velger å bruke en nettleser som ikke klarer å lese en side riktig?
La oss si at du kjøper en bil som er 3 meter bred, skal alle veier utvides slik at du får kjøre på de? Eller burde du bruke en bil som er smalere, og passer veien?
Du har gjort et valg om å bruke en nettleser som ikke klarer å lese diverse sider riktig, og da må du rett og slett leve med det! Eller så får du bruke en markedsledende nettleser, og bite i det sure eplet og ikke være så sær.

mail sendt

over 17 år siden

mail sendt

Hei!
Jeg sendte til følgende personer:
Christian.anker-rasch@golfforbundet.no som er president i golfforbundet.
geir.ove.berg@golfforbundet.no generalsekretær
per.thomas.hansen@golfforbundet.no It og adminkonsulent.
Samt til info@golfbox.no og idrettsupport.
Har fått et hyggelig svar fra presidenten hvor han ber om noen dager til å gi et fornuftig svar på dette problemet.
idrettsupport kom med et svadasvar som ventet, det samme fra golfbox.dk. De henviser bare til hverandre og fremstår som ansvarsfraskrivende nikkedukker.
Ser fra golfbox sine websider at de ønsker å utvide med en ny web-designer til. De søker etter en microsoft-script-kid, så med mindre forbundet legger litt press her tror jeg ikke vi skal holde pusten akkurat:(

mail send

over 17 år siden

mail send

til !
Dette handler vel like mye om de som bruker Linux og Mac.
Der er det ikke snakk om å kunne velge nettleser for MS har låst IE til sitt eget operativsystem.
I tillegg følger de ikke webstandarder, de durer bare på med sin egen proprietære, markedsvridende, monopolististe teknologi.
Mener du at vi alle skal bytte til windows? Tror du virkelig at det er i din, forbrukerens, interesse å legge alle eggene i MS kurven? Kanskje vi skulle ha bare ett politisk parti også, eller bare en biltype. Lada, kanskje?

Stian

over 17 år siden

Stian

Bilsammenligningen var jo lettere teit. Hvor mange har en bil til veibruk som er 3 meter i Norge ? Ingen sannsynligvis

I Norge bruker 1 av 5 Firefox, og det er bare EN av mange andre nettlesere. Tallet for Opera er garantert av betydelig størrelse også.

tt

over 17 år siden

tt

teit oh teit- sammenligninga med bilen er ikke dum. Kanskje litt bedre hvis du kjøper en bil som kun går på gass og bensinstasjonene rundt der du bor ikke er utbygd til det.

Slutt å sutre gutter. Du kan registre på banen der du spiller.

Stian

over 17 år siden

Stian

Biler som kun går på gass sammenligningen funker heller ikke helt, da dette er noe som vil komme av miljømessige grunner etterhvert alikevel.

Men det var et hederlig forsøk

sutrefri

over 17 år siden

sutrefri

Dette handler ikke om sutring.
Det handler om inkompetanse og arroganse, endog uvitenhet.
Det er helt problemfritt å produsere denne tjenesten slik at alle kan bruke den, hvis man kan jobben sin og faktisk innser at dette kan være et problem for endel.
tt sier vi kan registrere på banen vi spiller. Jovisst, men er klubbhuset stengt må jeg altså passe på å ha med scorekortet til neste runde, jeg må i tillegg autoriseres av markør via epost eller tilsvarende. ikke sikkert han/hun er med ved neste runde vel?
Personlig bruker jeg Mac, men kan selvfølgelig fjerntilkoble en Winserver på jobben og gjøre det derfra. no prob.
Men igjen det handler ikke om det, det handler om å lage en tjeneste som funker for flest mulig. Dette bør være en selvfølge.

Kjakan

over 17 år siden

Kjakan

Er det ingen måter å bestille og avbestille tid på Golfbox fra Mac heller? Én ting er innlevering av score, det kan vente, men at man ikke kan bestille og avbestille tider fra en mac er jo helt håpløst. Det er ganske mange som har Mac etterhvert, at de er utelukket fra Golfbox er jo helt på trynet, når så å si alle andre nettsteder har .

Og vennligst ikke kom med de tåpelige "slutte å sutre"-kommentarene, det blir bare for dumt.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Problemet med å vente med å innlevere, er at du får ikke godkjent noen nye runder før den forrige er godkjent. Jeg kan ikke skjønne annet enn at de må endre på denne praksisen, det blir litt vel mye "Storebror ser deg" synes jeg ihvertfall.

Enig i at det blir vanskeligere å jukse, men de som vil klarer det uansett.

Gunder

over 17 år siden

Gunder

Kjakan: Jeg bruker Firefox som browser på Mac. Safari har så mye rare javascript-bugs at den driver de fleste til vanvidd. Last ned Firefox du så får du i alle fall bestilt tider.

Kjakan

over 17 år siden

Kjakan

Strålende Gunder, tusen takk, det lettet min hverdag. Melde inn rundene får jeg gjøre på pc på jobben.

Foooore

over 17 år siden

Foooore

Opera funker bra ift bestilling/avbestilling, tror det er kun score-inntasting som kun funker med IE.

Dilter

over 17 år siden

Dilter

F....re: Det er også min erfaring.

wahtever

over 17 år siden

wahtever

Jeg sendte flere e-mails om dette til NGF i fjor.

Å kjøpe en dyr løsning fra noen som ikke evner å tilfredstille (for å ta svakt i) 20% av markedet, samtidig som man vet at dette segmentet bare øker, og det eksisterer klare standarder for hvordan webkoding både skal tolkes, og skrives er slett arbeid.

Jeg stemmer for heving av avtalen grunnet bristende forutsetninger, så finner vi en ny løsning som fungerer uavhengig av plattform.

Hcp 19

over 17 år siden

Hcp 19

Ja det gjør vi, du først "whatever"

KNØL

wahtever

over 17 år siden

wahtever

irony is dead.

Dere skal få ha "nettverket" deres i fred.

adios.

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

Støtter wahtever. Hvor kan vi stemme?

FekinCnut

over 17 år siden

FekinCnut

Kan ikke vi som styrer unna IE drar bort til NGF og lynsje hele gjengen?

HenrikFan

over 17 år siden

HenrikFan

Golfforbundet sendte ut mail til alle medlemmer i dag, undertegnet presidenten.

Problemet taes alvorlig

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her