Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hvorfor åpner aldri Kongsberg

Slice

over 17 år siden

Slice

Hvem er det som er så jævla redd for å åpne banen?
Ta Larvik som f.eks er oppe nesten hele året, her er jo grass å greener finnere enn kongsberg til en hver tid på året.( Hvor er skadene av å åpne tidlig)
Jeg lurer på om det er noen på Kongsberg som ikke gidder å jobbe med banen nok jeg.
Kom ikke med noe klima piss nå.
Kongsberg medlemmer hva mener dere?

Hm....

over 17 år siden

Hm....

Vel, det ER faktisk klimaforskjeller mellom en bane i Larvik og en bane oppe i skogene ved Kongsberg. Punktum.

Hva skal en gjøre for å få gresset til å gro raskere? Kongsberg har ikke råd til å bytte ut greenene slik som Miklagard - som heller ikke nyter godt av det milde klimaet til Larvik.

Når jeg ser på kalenderen i dag står det 1. mai. For meg er dette tidlig. Jeg vil ha en grønn bane, og noenlunde greener. Banen trenger ikke åpne før det.

Jeg så akkurat når dette innlegget ble skrevet. Klapp igjen Slice, bli edru og dra til Larvik!

Kvinesdal

over 17 år siden

Kvinesdal

Vi skal ha Juniorturnering denne helga - kjempefine forhold - raske greener som ble klippet for en god del tid siden og det er bestillt og ventet temperaturer ca 10 - 15 grader.. Noen som er litt misunnelige????

Ivrig

over 17 år siden

Ivrig

Kongsberg har hatt uflaks med vinteren. Alle greenene og fairway er resådd pga av vinterskade.

Bakk

over 17 år siden

Bakk

Virker som veldig mange baner har problmer i vårse. Fatter ikke at ingen har tenkt på å dekke til greenene slik at de er perfekte ved sesongstart...

Blakk

over 17 år siden

Blakk

Forsto det slik at Kongsberg ikke akkurat har stinn lommebok om dagen.
Da er det forståelig at de ikke bruker flere hundre tusen på å dekke til greenene. Det koster faktisk ganske mye for Vekstmatter til Greener.
Mye arbeid er det også. og dette koster også penger.

Bakk

over 17 år siden

Bakk

Men sesongen hadde jo blitt lengre og medlemmene kunne hatt topp forhold fra dag 1. Det hadde jo hatt betydning for medlemskapstilgang osv......

"Agronom"

over 17 år siden

"Agronom"

Vi kan ønske oss spillemuligheter, men været og de naturgitte forholdene kan vi ikke gjøre noe med. Feks. Losby og Miklagard ligger begge nordvendt og vil alltid være seint ute i forhold til feks. Nes, larvik og de fleste andre Vestfoldbanene. Slik vil jeg også tro det er med Kongsberg, som ligger inne i skogen.

Tildekking av greene er ikke aktuell løsning. Det som skjer er soppangrep (isbrand). Dette kommer av giftstoffer som skilles ut og fører til at røttende dør. Det beste vi kan gjøre er at rydde greenene på våren. Men blir det frost i bakken etter at greene er ryddet kan det gjøre vondt værre. Tildekking før snøen kommer er ikke aktuelt.

Hvordan er det i hagen din? Det samme skjer der.
Uansett åpning tidligere enn 1 mai kan man glemme på de fleste stedene. Dessverre er det vel noen baner, som kan få problemer i ukene framover hvis det blir flom: Hva med Tyrifjorden, Atlungstad og Kogsberg?

Hemmi

over 17 år siden

Hemmi

Eller hva skal jeg si som er medlem i Trysil, hvor snøen akkurat har begynt å smelte etter en vinter med snørekord

Bakk

over 17 år siden

Bakk

Jeg mente ikke å legge noe på greenene. Tenkte kanskje at man kunne sette opp noe ala telt eller plasthaller over greenene. De tar man jo ned hver vår og setter de opp før snøen om høsten.

HMMMM

over 17 år siden

HMMMM

Telt - med 2 meter snø??? av og til er 10 cm nok - tror jeg hvis det gjelder telt / plasthall

morbid

over 17 år siden

morbid

Hva med telt med tilhørende polakk med feiekost? Evt tette haller med ovner slik at man kan holde sommertemperatur i 5-6 mndr vinterstid.

Bergkamerat

over 17 år siden

Bergkamerat

Kongsberg GK har en pysete greenkeeper av den riktig gamle skolen.
Vi ser andre baner åpner tidligere og tidligere etterhvert som de erfarer at det ikke er så farlig, mens på Kongsberg går det feil vei.
Banen har vært helt fri for snø og is i 2 uker nå, noen steder er gresset veldig grønt, og andre steder er det fortsatt brunsvart og dødt.
Skulle ihvertfall tro at det var mindre risiko forbundet med å åpne en golfbane enn å sparke fotball på gress på stadion....

Bakk

over 17 år siden

Bakk

Vel det står en liten plasthall like ved der jeg bor og den har stått der i snart 10 år. Den er vel 20X30 meter og det ser ikke ut at snø er noe problem for den ihvertfall. Og litt varme inne i var jo en god ide. Det skal bare en varmekilde til så er det mildt og godt inne i der. Og de er jo hvite på toppen så det er lyst og fint inne i de.

Kevin

over 17 år siden

Kevin

Jeg liker å spille Kongsberg og gleder meg til den åpner,til tross for at scoren alltid blir dårlig der.

Det er hevet over enhver tvil at klima har mye å si,og at Kongsberg ligger adskikkelig dårligere til enn f.eks Larvik. Larvik er ikke sammenlignbart,ligger på et av norges mest solrike steder,åpent og på perfekte grunnforhold.

Kongsberg derimot ligger litt bortgjemt,lavere temperatur,mindre sol,godt "skygget" av skog enkelt steder og langtfra så bra grunnforhold. Snøen ligger mye lengre der enn lengre sør. Og i disse dager er de kanskje i faresonen for å bli rammet av nok en flom som i fjor,alle venter spent på hvor mye vann det blir ut av dobbel så mye snø som normalt i fjellet denne vinteren.

De gjør sikkert sitt beste med de midlene de har,og er nå også med på et forskningsprosjekt på "ny" gressart,se http://www.kongsberg-golfbane.no/default.asp?Uid=644&Cid=.

Dessuten har for lenge siden lagt duker på greenene for å få tidligere spriring og høyere temp,se http://www.kongsberg-golfbane.no/default.asp?Uid=640&Cid=

Håper banen er klar til spill i midten av denne mnd,så tar jeg vel en tur snart..

Kevin

over 17 år siden

Kevin

adskillig skulle det være:-)

Sparemusa

over 17 år siden

Sparemusa

Kongsberg har nå bare fokus på å spare penger.
Å holde banen åpen gir større utlegg enn det gir inntekter.
Derfor forsøker banestyret å begrense åpningstidene.
Tipper vi får godt under 5 mnd sesong i år.
Jeg blir helt kvalm av å høre DL stå der å skryte av alt de gjør for å utvide sesongen. Bare bløff.
Det er synd det er så langt til neste bane. De som vil spille golf på Kongsberg har ikke noe alternativ. Derfor har Kongsberg bare halvparten så mange golfspillere som tilsvarende store byer.
Se på Drammen, de har dobbelt så mange innbyggere og 4 ganger så mange baner. Hønefoss er like stor by og har 3 baner.

Tok en titt

over 17 år siden

Tok en titt

Fairwayene på Kongsberg er helt døde, finnes ikke antydning til liv. Rundt står semirøffen, røffen og reenene og lyser i signalgrønt.
Går nok mot rekordsen åpning i år til tross for en rekordmild vinter.

Ivrig

over 17 år siden

Ivrig

Sparemusa kunne kanskje erstattet DL på Kongsberg ? Du hadde sikert gjort en så mye bedre jobb. Hvorfor sitter du ikke i styret du som ønsker forandringer ?
Dette blir bare for dumt. Det som var uheldig i år var at det har ligget is på hele banen gjennom vinteren. Greenkeeperen har jobbet i hele vinter med å hakke is med pipehullslufteren for å prøve å bøte på problemet. Tror greenkeeperen på Kongsberg faktisk har vesentlig høyere kompetanse en mange andre i bransjen.
Uansett hvor dyktig du er så ligger det visse forutsettninger til grunne for å lykkes ! Selv om du er en dyktig gullsmed klarer du ikke å lage gull av gråstein. Så lenge du har et klima som ikke er på vår side så er det lite greenkeeperen kan gjøre.
I fjor fikk han gress på greenene der det ble resådd etter bare 3 uker. Det er faktisk 2-3 uker før, enn hva gressfrø produsenten hadde som "normalen" på dette.
Tror alle bedrevitere bør holde seg til sitt eget yrke, så kan vi bare nyte noen runder på nabobanene våres før vi kan spille på vår egen.

Til Ivrig

over 17 år siden

Til Ivrig

"Greenkeeperen har jobbet i hele vinter med å hakke is med pipehullslufteren for å prøve å bøte på problemet."

Det har han slett ikke. Det ble hakket ved en anledning tidlig på vinteren. Like etterpå kom det en meter snø og da fikk banen ligge urørt i et halvt år.

"Tror greenkeeperen på Kongsberg faktisk har vesentlig høyere kompetanse en mange andre i bransjen."

Hvorfor tror du det ? Det tror ikke jeg. Da hadde Kongsberg hatt mye bedre greener og lengere sesong.

Luringer

over 17 år siden

Luringer

Ut fra alle forslagene som kommer her så viser det vel at greenkeeperen har mer peiling en de fleste her. Det å mene at det ikke er forskjell på Kongsberg og Larvik, er jo helt i bakleksa. Får du is på gress, dør det. Slik er det på Kongsberg og slik er det alle andre steder. Miklagaard byttet ut 50 % av greenene for to år siden også og må gjøre det samme i år. Det er nok styret og DL som holder banen stengt slik at det ikke blir noen inntekter. Siden det må gjøres så mye for å få den i stand så brukes det mye penger. Denne kommentaren fra Sparemusa - Å holde banen åpen gir større utlegg enn det gir inntekter, viser nivået på innleggene. Da har du peiling på hva du snakker om. Nå resår man hele banen for å få den raskt i stand. Hadde man åpnet nå, så skulle vi hørt alle dere smartinger her inne komme med kommentarer om hvor dårlig banen var. Da hadde det også vært feil. Da burde man ha spilt gratis siden det var så dårlige forhold. Dra på Larvik og andre baner ut mai og besøk heller Kongsberg i juni når gresset har grodd seg til. Hilsen Tyrifjord medlem som gruer seg til flommen kommer med full styrke. Det er vel noen som mener det er vår skyld at banen blir stengt da også for det er vel like mye vann andre steder. Ha en herlig golfvår.....

Billigo

over 17 år siden

Billigo

Det er alt for lite sutring runft omkring på norske golf klubber! Kom igjen, ta et krafttak og griiiin dere til mer slåing av hvit ball på kortklipt åker!

Til Luringer

over 17 år siden

Til Luringer

"Å holde banen åpen gir større utlegg enn det gir inntekter, viser nivået på innleggene"
Tror du virkelig det kommer noe særlige med greenfeespillere til en brunt tørr Kongsbergbane når banene en halv time lenger sør og øst er grønne og fine ?? NOT.
Du burde ikke kommentere andre sine innlegg når du ikke er glupere sjøl.

Men uansett det jo synd på medlemmene som har slikt et ubrukelig styre.
Ser at baner som Miklagard og Bogstad ordner spille for medlemmene sine på andre baner når egen bane utbedres eller er stengt. Men noe slikt sviver ikke i tankene til "kjernen" i Kongsberg.
Money for nothing spør du meg. Ikke rart det blir sure innlegg på debattforum.

Ikke Imponert

over 17 år siden

Ikke Imponert

Kikket på hjemmesidene til Kongsberg. Ingen info om når de planlegger åpning. Er ikke det litt slapt en uke ut i mai ???

Ivrig

over 17 år siden

Ivrig

Når det gjelder baneåping så er den planlagt til rundt 17. mai hvis alt går bra, les fint vær. Deretter vil den litt senere åpne for gjester.
Når det gjelder greenkeeperen på Kongsberg så har han ganske ofte stoppet munnen på andre greenkeepere på seminarer fordi de ikke har riktig kunnskaper. Når han snakker så blir det veldig stille i salen på disse seminarene, fordi han har såpass bra kompetanse som han har. Det at han ikke klarer å gjøre Kongsberg til en "Mikla" bane når det gjelder gresskvalitet er ikke hans skyld. Det er rett og slett klima som ikke er gunstig for banen der hvor banen ligger.

Når Kongsberg blir med på forskingsprosjektet vedrørende utprøving av annet gressslag så tyder vel det på at de mener greenkeeperen er meget kompetent til å gjennomføre dette prosjektet. Dette prosjektet vil jo bli " rettningsgivende" for andre klubber/ greenkeepere om noen år i forhold til valg av gress.
Til alle som klager, så er det jo bare å melde seg inn i Drammen, Eiker, Hof, Holtsmark, Kjekstad, Borre, Solum osv.
Hvis du ikke er fornøyd med et produkt du har kjøpt i butikken så pleier i hvertfall jeg å benytte meg av en annen butikk neste gang.

O M G

over 17 år siden

O M G

Bor du virkelig i Kongsberg området? Hvis du mener det er styrets feil at banen ikke er klar nå så må du være fullstendig idiot. Dette været som har vært i vinter er det værste som har vært på Kongsberg siden golfbanen kom.

Du kan være sikker på en ting: hadde de kunnet åpne så hadde de gjort det. Å si at de sparer penger på å ikke åpne er jo fullstendig idioti. De sparer penger på sesong-arbeidere kanskje, men få andre kostander. Det er inntekter man taper!

MEN det er jo et sikkert vårtegn: det er bestandig en håndfull sutrete medlemmer som elsker å sutre og klage, som aldri tør å si meningen sin andre steder, og som er i klart mindretall.

Man har hatt store problemer på Kongsberg, så kan man diskutere hvordan disse har blitt løst, og om man er enige i det som er gjort. Men å mene at alle andre enn seg selv er fullstendig inkompetente og ikke vet hva man driver med: det blir for enkelt.

Det er svært synd at Kongsberg har fått en mai måned etter å ha vært gjennom en skikkelig runde i vinter. Men de har jo en 5 år's løsning på bordet, så da går det jo bra.

Jeg synes Kongsberg har en flott bane. Jeg kommer når gresset gror!

Til "Til Luringer"

over 17 år siden

Til "Til Luringer"

"Å holde banen åpen gir større utlegg enn det gir inntekter, viser nivået på innleggene"
Tror du virkelig det kommer noe særlige med greenfeespillere til en brunt tørr Kongsbergbane når banene en halv time lenger sør og øst er grønne og fine ?? NOT.
Du burde ikke kommentere andre sine innlegg når du ikke er glupere sjøl.

Du burde vel da være så smart at du skjønner at det å reså en hel bane og dette arbeidet, bruken av ekstra mannskap og maskiner osv koster en del penger. Klubben er jo i gang, men det er ingen kunder. Det betyr mindre inntekter enn om det kun hadde vært en greenfee spiller på denne tiden. Restauranten taper penger og pro-shop likeså. Men det skjønte du vel siden du er så glup.

golfer

over 17 år siden

golfer

De skal jo arrangere 2 divisjon lag-nm i år så der passer vel på at banen blir i topp stand til da! får vi håpe!

Gluping

over 17 år siden

Gluping

Jeg kan ikke annet en å le.
På tide å la Kongsberg gå i glemmeboken.
Helt utrolig at man kan lage så mye debatt om et ei så grå mus.
Tiden da Kongsberg var interessanet som en av de bedre banene i Norge er forlengst forbi.
Kongsberg er ikke annet enn et gammelt skjelett av en golfbane.
Sliter med å komme på ti på topp i Buskerud.
Hvil i fred.

Draw

over 17 år siden

Draw

Ikke at det har noe direkte med Kongsberg å gjøre, men; Jeg må bare si at jeg er drittlei av å høre på klaging og syting fra sulliker som ikke aner hva de snakker om!
Hva får dere til å tro at en klubb ikke ville valgt å åpne en bane hvis mulighetene hadde vært til stede? En golfklubb har tilgang på greenkeepere og agronomer, men allikevell vet Ola Nordmann best....?

Hvis dere ønsker å være så jævla engasjerte så får dere i alle fall få ræva opp av godstolen en ettermiddag utpå nyåret, og stille opp på årsmøter og generalforsamlinger. Det er der beslutninger blir fattet og forandringer gjort.
Syte og klage kan man gjerne gjøre, men så lenge man ikke benytter seg av de muligheter som finnes til å rette opp i de feil man finner, så får man heller holde kjeft resten av året også.

Det er sørgelig at så mange av klubbene i landet blir styrt av en liten "mafia" som gjør akkurat som de vil - bare fordi de er de eneste som gidder å stille på møter...

Balle Banan

over 17 år siden

Balle Banan

Det hjelper nok veldig mye om man går på årsmøter.
Hvor mange av dem som går på årsmøtene har egentlig peiling på banedrift og greenkeeping ? Eller golf i det hele tatt.
For 199 av 200 medlemmer er golf helt nytt. De er totalt uerfarne, uvitende, bare medlem av en klubb og sluker alt som kommer fra styret selv om det er aldri så dumt. Og mange er også uinteresserte og uengasjerte og bare ute etter å gå selskapsrunder med like uengasjerte og uinteresserte venner. Man får ikke akkurat høynet kunnskapsnivået sitt om banedrift av å se på NRK og lese Norsk Golf....
Det eneste som engasjerer på årsmøtene er diskusjonen om størreslsen på årsavgiften. 4450 eller 4500. Den 50-lappen kan diskuteres i 20 minutter for så å stemmes over.
De 8-9 medlemmene som kan utfordre styret på kunnnskapsnivå blir effektivt nedstemt av den den store dummiesgruppa som følger bjellekua. Det ER faktisk maktkamp om styreverv i de fleste klubber og det gjør seg noen ganger utslag i at de "kunnskap fra salen" overkjøres.

Dere som skriker om at man må stille på årsmøtene bør tenke dere litt om og prøve å analysere deres egne meninger før dere bæsjer på forum.

Brune Bjarne

over 17 år siden

Brune Bjarne

Fairwayene på Kongsberg golfbane er nå eneste stedet i Kongsberg som ikke har begynt å spire. Hvordan er dette mulig ? Kontrasten er stor når man kjører forbi grønne hager og grønne enger, går over grønne plener på vei fra parkeringsplassen til den grønne rangen, og skuer ut over de brune fairwayene. Ser vi bort fra greenene finnes det ikke noe grøntområde i Kongsberg som er så mye dullet med som fairwayene til Kongsberg Golfbane. Hvorfor er de da brune ? Er det feil type gress eller er det feil type stell. Ingen må skylde på klimaet lenger, for det er ikke verre ute på golfbanen enn på bondegårene rundt eller på plenen ved parkeringsplassen. Ser de har allerede begynt å klippe røffen og semirøffen. Hvorfor er det bare fairwayene som er brune ? Kanskje er de for tette? Kanskje burde de vertikalskjæres, eller kanskje vil det til og med være en fordel å bruke dem til golfspill så vi får slått opp noen divots og luftet jordlaget......
Tragisk golfbane spør du meg.

Ivrig

over 17 år siden

Ivrig

Kanskje fordi det har vært is på alle fairwayene i hele vinter. Greenkeeperen håpet på at varmen før påske skulle fjerne denne isen, men så ble det masse snø istedet.
Hjemme i veien ned til huset mitt i Kongsberg har det vært snø og is/ regn i hele vinter så dette har ikke vært en bra vinter med tanke på gresset. Har selv gressplen som er brun i år !!! Passer jo bra da klipperen har gått fyken !!! Spiller heller litt rundt omkring til banen åpner.... Er jo ikke så nøye for meg, men klubben taper jo inntekter fra gjestespill og det er ikke bra.
Spilte Norsjø her forrige dagen for første gang. Det var en hyggelig opplevelse selv om spillet var så som så ! Litt problemer med greenene der også.

medlem

over 17 år siden

medlem

Tragisk at det er nesten 17 mai og ingen åpningsdato er fastsatt.
Er det mulig å kreve redusert årsavgift grunnet feil på varen ?
Hadde telefonabbonnementet mitt vært stengt i en måned hadde jeg ihvertfall fått reduksjon i avgiftene. Ser ikke den store forskjellen mellom telefonen og golfbanen.

St. Able Ford

over 17 år siden

St. Able Ford

Er telefonen din også avhengig av vær og klima???
Det må være slitsomt.

Snabel Ford

over 17 år siden

Snabel Ford

Burde være mulig for web-ansvarlig (DL) å informere uoppfordret. Det hører med til jobben hans å holde medlemmene oppdatert.

medlem

over 17 år siden

medlem

Enig. Hjemmesiden burde absolutt være oppdatert. Men siste årene har etikken i baneledelsen dessverre ikke vært helt på topp.

rådgiver

over 17 år siden

rådgiver

Når sparemusa skriver:
"Kongsberg har nå bare fokus på å spare penger.
Å holde banen åpen gir større utlegg enn det gir inntekter."

Dette betyr i klartekst at for hver eneste dag de holder åpent så renner det mer penger ut av kassa enn det kommer inn. Hvor lenge skal banen tære på egenkapitalen. Siden dette bare går en vei, anbefaler jeg at banen ikke åpner i det hele tatt.

HenrikFan

over 17 år siden

HenrikFan

Hvis noen ser på hjemmesiden står det faktisk at det åpnes søndag 18 mai.

Rådgiver, medlem og Snabel

over 17 år siden

Rådgiver, medlem og Snabel

Kanskje noen av dere bør ta dere en tur opp på banen og se selv hvordan det ser ut. Greener og teesteder er meget skralle og fairwayene begynner å gro til. Medlemmer vil kvie seg for å spille der og det vil ikke være en greenfee spiller som vil betale for å gå når banen er i slik stand. Derfor bør heller dette hylekoret snart ta til fornuft og skjønne hvilken tilstand denne vinteren har satt banen i. Hvis alle som skriver de er medlemmer osv ikke har fått informasjon så bør dere vel oppgi mailadressen deres til administrasjonen så vil dere også motta oppdateringer slik vi andre gjør. Jeg er heller ikke glad for at det er slik det er i år, men jeg er glad vi har en av Norges beste greenkeepere som ble genierklært når han var på Tyrifjorden tidligere. Til informasjon til alle som ikke vet det, vil det åpne noen hull for medlemmer på søndag og banen vil åpne neste helg. Så lenge spiller jeg andre baner og koser meg med det. Vel vitende at kong vinter får ingen gjort noe med. Glad jeg ikke bor i Trysil der det fremdeles ligger en halv meter snø. Lurer på om de får igjen penger siden det åpner så sent?

HenrikFan

over 17 år siden

HenrikFan

Feil,Trysil er snøfri, åpner 23 mai.

Jaha..

over 17 år siden

Jaha..

Rådgiver, medlem og Snabel skriver at greenkeeperen på Kongsberg ble genierklert på Tyrifjorden.
Rådgiver, medlem og Snabel kjenner tydeligvis ikke til hvorfor denne genierklærte greenkeeperen måtte slutte på Tyrifjorden.
Rådgiver, medlem og Snabel har også tydeligvis ikke spilt Tyrifjorden før og etter omtalte greenkeeper sluttet der.
Rådgiver, medlem og Snabel er tydeligvis medlem på Kongsberg men vet like mye om Trysil, tror han.
Rådgiver, medlem og Snabel er ikke annet enn et storkjefta null som ikke vet hva han prater om.
Da kan han spare seg innlegg i denne debatten.

medlem i 15 år

over 17 år siden

medlem i 15 år

Apropos Kongsberg så ønsker greenkeeprene å hugge ned en del trær som kaster skygge over og suger næring fra greenene, men nektes av besserwissere som på død og liv skal bevare det opprinnelige designet til Jeremy Turner.
Halve banen har altfor mye skygge, og et par av greenene har store problemer hvert år grunnet skygge fra trærne rundt.
Det holder å tuppe 2 sentrale personer i ræva ut av klubben, så kommer forholdene til å bli betydelig bedre. Nå må vi sikkert vente 10-20 år før disse medlemmene dør før Kongsberg kan bli bra.

Ivrig er litt i overkant?

over 17 år siden

Ivrig er litt i overkant?

Hvis dere ikke er fornøyd så bli medlem et annet sted.( er du helt dust)
eller er faren din DL?
Men ok Host opp 25.000,-kr som mange av oss har betalt for andelen så stikker vi til en av de nevnte banene.
Når vi har kjøpt en vare må det være lov og ha synspunkter om denne.
Klima på kongsberg er ikke noe værre enn på Holtsmark/Tyrifjorden bare for å ha sagt det.
Du kan si det sån at jeg anbefaler ingen å kjøpe eller ta i mot andel på kongsberg.

Ivrig

over 17 år siden

Ivrig

Til Ivrig litt i overkant:

Kanskje på tide å gi oss dumminger en forklaring på hvorfor banen er slik den er i dag ! Hva skal greenkeper gjøre for at banen skal tilfredstille dine ønsker ?
Du kan jo bare ringe til han hvis du har synspunkter ! Har snakket med endel bønder i Sandsvær der banen ligger som sier at de aldrig har opplevd dårligere vekst på jordene sine som hitill i år !!!! Hvis du vil snakke med greenkeeper så står nummeret hans på hjemmesiden til klubben. Kanskje du kan gi han den etterlengte videreutdannelsen du menere han mangler.

Når det gjelder DL så er vel ikke han eldre enn midt i 30 årene slik at eventuellt hans eldste unge ikke er noe særlig eldre enn 10 år. Litt tidlig å henge rundt på Scangolg ???

Eller så kan jeg jo fortelle at det var 36 medlemer av ca 500 aktive som var på dugnad ??? Var du der ? Jeg var der, fordi jeg ønsker å støtte opp om klubben. Kanskje du bør gjøre det samme !! Mange som klager, men ingen som vil aktivt være med for å gjøre det bedre !! Joa, bare klag du. Ser jeg deg på banen så kan du jo være med å male driftsbygget neste gang du har tid. Mangler ett strøk. Men det bryr vel ikke du deg om. Vi er jo så heldige som har ildskjeler/ pensjonister som fikser dette på dagtid for oss ! JEg ber deg stikke fingeren i jorda, kanskje det hjelper !!!

Olle

over 17 år siden

Olle

Ser at Ivrig foreslår å stikke fingeren i jorda, men jeg tror ikke gresset blir noe grønnere av den grunn.

Ivirg

over 17 år siden

Ivirg

Han utgir seg jo for å kunne dette med drifting av banen. Kanskje han har " grønne fingre" hjelper da !

medlem i 15 år

over 17 år siden

medlem i 15 år

Når kun 36 av over 1000 medlemmer stiller på dugnad forteller det litt om hvor godt golfmiljø det er på Kongsberg.
Det er ikke de 1000 medlemmene som ikke er på dugnad som det er noe i veien med. Det er i stedet verdt å stille seg spørsmål om hvordan de som er valgt til å skape miljø og styre banen har lykkes.
Det er ingen automatikk i at medlemmer i utgangspunktet skal være utpreget glad i banen sin. Tilhørighet skapes av bane og klubb, og stikkord i den forbindelse er tilrettelegging og imøtekommenhet. Slik er det ikke på Kongsberg. De som har fulgt etter Kai Andersen har ganske enkelt ikke hatt et snev av kompetanse til å drive en golfklubb slik at medlemmene blir fornøyde. Nå er det verre enn noen gang med en DL som tror det er mulig å TVINGE medlemmer til å spille golf.
Til han uinvidde som sier at det bare er å skifte til en annen bane så er ikke det så lett på Kongsberg. Fordi det er ikke noe alternativ. Det er en snau time hver vei å kjøre til Skoger eller Kjekstad kontra 6-10 min til Skollenborg alt etter hvor i Kongsberg man bor. Da velger man andre aktiviteter.
Jeg vil ikke kritisere greenkeeper for at banen er i dårlig stand i år, men jeg retter sterk kritikk til styret for ikke å åpne banen tidligere evt med vintergreener og noen stengte hull. Medlemsservice er et fremmedord i Kongsberg.
Håper i det minst golfklubben hever seg et nivå eller to etter at hele klubbstyret trakk seg etter fjorårssesongen.

Ivrig

over 17 år siden

Ivrig

Medlem i 15 år:

Hvorfor er det klubben alene som skal skape miljøet ? Hvorfor kan ikke medlemmene selv ta initativ til å skape noe i fellesskap med styret/ DL baneselskap osv?
Det å stille på dugnad er jo også en miljøfremmende "tiltak" Det er sosialt og helt til hva du selv ønsker å gjøre ut av det. Hvis du ønsker forandringer, hvorfor tar du ikke bare en tur ut til DL for å fremme dine tanker, ønsker osv.
Personlig så sender jeg mailer og ringer DL for å fremme tanker osv. Har blandt annet foreslått en elektronisk anonym medlemsundersøkelse for å kartlegge litt hva medlemmene mener om drift, aktiviteter osv. Dette for å jobbe med " omdømme" biten til klubben, som er veldig viktig.

Når det gjelder miljø på banen så kan jeg kanskje tildels være enig. Det blir litt for mange småklikker. Men igjen blir det til hva du selv ønsker å gjøre ut av det. Selv er jeg kanskje en fersking med bare mine 6 år i klubben, men jeg har da fått meg mange hyggelige golfvenner i alle aldre.
Det jeg undres over er når klubben har miljøfremmende tiltak slik som turneringer o.l. så er det jo de samme som møter hver gang. Kanskje ikke mer enn 30- 40 medlemmer. Det er jo ikke så lett å skape noe da når uansett hva som skjer så blir fremmøte så labert som det blir. Kanskje du kan dele med oss andre hva som konkret kan gjøre klubben bedre og hvilke tiltak/ aktiviteter du ønsker.
Det hjelper jo ikke å syte her inne hvis du ikke er interessert i å ta litt tak selv.
Med den økonomien klubben har om dagen så blir det litt dugnadsarbeid over det hele. Det vil sikkert være av interesse for klubben at medlemmene selv tar tak i ting, slik som enkelte gjør.

Fordi

over 17 år siden

Fordi

Medlemmenes initiativ til å skape miljø er at de velger et styre.
Hva skal man ellers med styre ?

Og apropos dugnadsarbeid så er det mer tradisjon enn til nytte. Greit nok med dugnad ifm nytt driftsbygg i fjor, men vårdugnad ifa å rake løv og luke blomsterbed er ikke akkurat det store løftet for klubb/bane.

Jeg og flere andre tilbød oss for noen år siden både å kjøre ballsamler på rangen, kjøre klippemaskiner, gjøre marshaltjeneste, hjelpe til i proshop osv, men eneste respons var at DL skulle komme tilbake til oss hvis det ble aktuellt. Ingen har noen gang hørt noe.......

medlem i 15 år

over 17 år siden

medlem i 15 år

Du treffer spikeren på hodet, Ivrig.
Det blir hva du selg gjør det til.
Når klubben selv ikke makter å bygge miljø så oppstår det klikker.
På Kongsberg har en av disse klikkene også slått så sterk rot i bane og klubbstyre at det går ut over både golfen og alle andre. Dermed oppstår det et miljø som er så dårlig at både spillere og ansatte går lei og slutter........

cut

over 17 år siden

cut

Hva skal man med styre om ikke for å skape miljø?????????

Gjenspeiler denne uttalelsen holdningen til alle her inne .... Jeg spør fordi jeg blir ikke så rent lite overgitt når jeg ser slike uttalelser.

I så fall er det en stor - stor jobb med å skape forståelse for hva som skaper skaper miljø og trivsel hvor som helst og spesiellt på en golfbane i dette tilfellet

Dette fortjener virkelig en ny tråd.....

Foooore

over 17 år siden

Foooore

Daglig leder og styret i den klubben jeg er medlem i sendte ut en forespørsel om noen kunne tenke seg å starte en herregruppe, noen meldte seg og jobba en del med det ift innhold/aktiviteter.

Herregruppe ble oppretta i vinter, 25stykk på "åpningsmøte", nå er vi 75stykker, hvorav nesten 50 er med på ukentlig organisert trening.

Uten innsats fra medlemmer kommer man ingen vei!

Pepper

over 17 år siden

Pepper

Styret bør legge forholdene til rette for at det skapes et godt miljø i klubben, men det er medlemmene selv som må sørge for at det faktisk skjer. Det er svært begrenset hva et styre på noen få personer kan gjøre i praksis, medlemmene må selv ta et ansvar og bidra aktivt for at et godt miljø skal etableres og vedlikeholdes.

Ivrig

over 17 år siden

Ivrig

Jeg skjønner ikke hvorfor "alle" syter så fælt av dette med åpningen av banen på Kongsberg. Det er ikke styret eller DL som kan lastes for den vinteren med tilhørende skader som har oppstått.
Når det gjelder dugnad så er dette ganske viktig selv om det "bare" er for å rake løv, kongler osv. Jeg har selv raket fairway på hull 12 fra 150 pinnen og inn. Der var det mye kongler. Hvis ikke dette blir gjort så går konglene inn i klippemaskinene for deretter å ødlegge klippe eggene. Dette skjønner kanskje ikke medlemmet som tross alt har vært medlem i over 15 år ????? Hvor trangsynt er det mulig å bli ??? Hvis alt skulle gjøres av banemannskapet som betales pr time så ville fort regnskapet og kostnadene på årsavgift sett helt anderledes ut. Da ville på nytt medlemmet i 15 år ha hylet og klagd fordi det er for dyrt.....

Men det er jo bra da at sånne som meg og alle de andre dugnadshjelperne holder årsavgiften din nede da !!!

Hvis du bare skal ha og skal ha så kan du kanskje bytte klubb for det eneste du gjør er jo bare å ødlegge omdømme, slike medlemmer som deg bør kanskje vurdere sitt medlemskap.

CNN

over 17 år siden

CNN

I Kongsberg er et nok svært mange som har vurdert sitt medlemsskap siste årene.....

trist medlem

over 17 år siden

trist medlem

Tror ikke greenkeeper kunne ha gjort noe for å hindre vinterens ødeleggelser. Men jeg blir deprimert når jeg ser hvilken stand banen er i og tenker på hvor langt unna vi er standarden vi hadde i 200 og 2001.
Tror ikke banen blir i akseptabel stand før lenge etter ferien.

Har også surfet litt rundt på internett og lest en del artikler om gress og overvintring. Det synest helt klart at rødsvingel som brukes på Kongsberg tåler harde vintre mye dårligere enn de fleste krypkveinsorter. Da undres jeg på hvorfor det ikke brukes mer hardføre gresstyper i Kongsberg som er et av Østlandets største snøhull og har mye tøffere vinter enn f'eks oppe i Holmenkollen.
Leser lenger opp her at greenkeeperen er "genierklært". Kan han som skrev dette forklare det litt nærmere. Jeg har vanskelig for å se noe genialt på Kongsberg denne golfsesongen.

Ivrig

over 17 år siden

Ivrig

Du kan kanskje gå inn på en annen golfdebattside fra Norge hvor de har lagt ut en artikkel på hovedsiden fra Bioforsk sin demodag på hvordan de forskjellige gressortene har overvintret i Norge i år. Kan anbefales !!!!

Nysgjerring

over 17 år siden

Nysgjerring

har du adressen til den siden, ivrig ?

Golfspiller

over 17 år siden

Golfspiller

http://www.golfsiden.com/Gressnordlys220508.html
Det var en interessant artikkel. Rødsvingel er ikke nevnt engang. Både denne vinteren og tidligere forsøk har vist at rødsvingel er mindre hardfør enn krypkvein, og når nå krypkvein også dør forteller det hvor dårlig rustet man er med rødsvingelgreener.
Nå viser resultatene i denne artikkelen at Nordlys har overlevd denne vinteren som er den tøffeste siden forsøkene startet. Siden Nordlys-frø nå er i salg er det bare for greenkeeperene å løpe og kjøpe. Baner som Asker og Kongsberg og andre som ligger i tøfft klima bør i høyeste grad gjøre det som gjøres kan for å styrke overvintring hvis de har lyst å beholde jobben enda en sesong.

cut

over 17 år siden

cut

Litt trist dette, men sånn blir det når mye utelates.

Svingel og Krypkvein er to forskjellige gressarter som krever helt forskjellig stell og ikke kan blandes. Da vil den ene arten dø ut etter en tid.

I det omtalte forsket sammenlignes alle hovedypene krypkvein og av Krypkvein er Nordlys best. Inen golfklubber har hatt mulighet til å få denne i noen green fordi det er en helt ny gresstype.

Når ikke Rødsvingel nevnes så kommer dette av at ikke svingel-typene vurderes når krypkvein-typene skal vurderes. Det er like mange svingeltyper som det er krypkvein-typer.

A endre fra en krypkvein type til en annen er bare å å inn det nye gresset. Å gå fra en art til en annen krever mye endringer mht både innsåing og vedlikehold og tar minst ett år med dårlige greener

cut

over 17 år siden

cut

Å endre fra en krypkvein type til en annen er ikke bare å så inn det nye gresset. Å gå fra en art til en annen krever mye endringer mht både innsåing og vedlikehold og tar minst ett år med dårlige greener - ikke bare å løpe og kjøpe med andre ord.

Å skrive med pcen i fanget er ikke så lett siden tastaturet hele tiden beveger seg.

Malurt

over 17 år siden

Malurt

jeg putter ihvertfall heller på dørmatta enn på rødsvingelgreenene til Kongsberg GK

@lle Fugler

over 17 år siden

@lle Fugler

Har enda ikke hørt om gress sorter som klarer isbrann! Nordlys er svært reistent mot mange soppsykdommer som kan oppstå under overvintring! Den beholder en fantastisk grønnfarge, når de andre sortene mister sin pga av mindre lys på vår og høst. Er spennende å følge med på forsøkene som blir gjort 2 steder på Bioforsk sine prøvfelt.

Ingen fugler

over 17 år siden

Ingen fugler

Prøv kunstgress, skal være meget bra mot isbrann....
Spøk til side. Dreper isbrann gresset helt, eller kommer det seg igjen utpå sommeren ???

Slice

over 17 år siden

Slice

Dette tema skapte litt debatt ser jeg.
Mitt synspunkt var at når jeg bor i samme område og hadde isbrann over 300kvm av min plen.
Synes jeg det er veldig rart at dette er grønt alt sammen nå. og kongsberg er brun.
men jeg er bare en dum hus eier som gikk ut på plenen på blauta med jern rive og frø, men hos meg er det grønt og jeg har klippet plen 4 ganger de 2 siste ukene.
Vi er jo så heldige at noen baner er bra en lite kjøre tur i fra.
Vestfold anbefales.
Til Ivrig!
Ta et steg tilbake og se deg omkring, du står frem som kjøpt og betalt,
hvem på banen er i familien eller venne kretsen din DL?
er medlem enten reiser banen seg igjen eller går konk, men en ting er helt sikkert legger ikke in ei jævla krone til.

Gode Alternativer

over 17 år siden

Gode Alternativer

Hof og Eiker gir en million ganger mer golf for pengene enn Kongsberg. Spiller en del på Eiker og her er det mange eikerværinger som har vært medlemmer på Kongsberg siden før Portåsenbanen ble bygd. De fleste av disse sier de vil avslutte medlemsskapet i Kongsberg og skylder på kaldt klima og manglende miljø. DL på Kongsberg fokuserer bare på økonomi men bidrar ikke til å øke trivselen. Har hørt at han nekter klubben å bruke banens sponsorer til også å sponse turneringer fordi han vil ha alle potensielle inntekter rett inn i driftsbudsjettet. Derfor har de nesten ikke klubbturneringer mens de stenger banen og leier seg ut til lukkede firmaturneringer flere ganger i uka i høysesongen. Kanskje burde DL lære litt om psykologi før han tar på seg å lede en klubb med 1000 medlemmer.

Saga Blott

over 17 år siden

Saga Blott

Banen er i katastrofalt dårlig form!
Miljø eksisterer ikke, kun et par klikker som tror de eier banen.

Banen er neppe spillbar før ferien, og er sikkert konkurs igjen neste år.

Etterpåklok

over 17 år siden

Etterpåklok

Banen er bygd på helt feil sted. Den burde være bygd på Fiskum (samme avstand fra Kongsberg sentrum som Skollenborg) hvor det er nesten snøfritt. Da hadde det blitt en bra bane med 3 ganger så mange potenielle medlemmer. Både Konsberg og Eiker sliter med sine baner. Tenk om de kunne sette strek og gå sammen om en storbane midt i mellom.

Inte Klok

over 17 år siden

Inte Klok

Latterlig forslag.

2 år siden åpnet Kongsberg 27 april i meget bra stand.

Fiskum er lengre enn til Skollenborg, og neppe bedre klima 10 km fra Skollenborg.

Er ikke mangel på potensielle medlemmer, er bare mangel på trivsel på Kongsberg.

Et stort lass med småkonger som tror de eier banen.

Massey Fergusson

over 17 år siden

Massey Fergusson

Hvordan er Kongsberg nå ?

Øyvind - Drammen

over 17 år siden

Øyvind - Drammen

Banen var mye bedre enn jeg fryktet. Det var grønn og fin bortsett fra noen flekker på en green litt tidlig, mulig 3. Ellers var den som den pleier å være på denne tiden av året. Noen fra Oslo GK som spilte der oppe var meget fornøyd og sa den var bedre enn Oslo pleide å være på denne tiden. Hva man skal legge i det vet jeg ikke. Men man behøver ikke være "redd" for å dra opp til Kongsberg. Det har kommet seg mye og ryktene om dens død kan legges til side. Spilte 39 poeng også så det hjelper.

Ivrig

over 17 år siden

Ivrig

Har ikke blitt kjøpt og betalt ennå. Her heller ingen i familie som er tilknyttet banen. Er bare generellt interessert i banens beste slik at jeg også til neste år slipper å være medlem i en postkasseklubb. Banen sliter med et ganske tykt lag med dødt avklippet gress som ligger i fairway. Hadde Kongsberg hatt skjæremaskin i sin maskinpark hadde nok banen kommet raskere enn hva den har gjort i år. Dette laget med dødt gress hindrer lys i å komme til ned til gresset slik at det vokser senere. Hvis du går ut på fairway så kan en se at gresset har kommet der fairway er skjært. Kongsberg mangler denne maskinen pluss pengene til å leie/ bruke denne maskinen oftere.
Med det fine været som har vært nå så har banen kommet seg betraktelig de siste 2 ukene.

Det som er synd her er jo at alle medlemmene som klager bare skaper dårligere omdømme som igjen skaper færre gjester som igjen skaper dårlig økonomi som igjen gjør banen konkurs som igjen gjør at medlemmene taper sine andelere. Bra gjort.... ! STÅ PÅ !!! Tullinger !!!

Nja

over 17 år siden

Nja

Det er vel ikke store verdien i de andelene.
Et tap på null kroner tåler de fleste.

Bjørn Ole

over 17 år siden

Bjørn Ole

Har det blitt bedre på Kongsberg? Noen vits å å dra dit å spille ??

Nisse

over 17 år siden

Nisse

Spilte kbg for et par dager siden. Gode forhold! Banen får ufortjent mye "dritt" synes jeg. Få baner i norge har de samme omgivelsene og designet på banen er meget bra. I'll be back!

Nja

over 17 år siden

Nja

Det er vel ikke banen som har fått så mye dritt, men de som styrer banen. Jeg vet ikke hvor fortjent det er, men har hørt flere snakket om gnissninger i ledelsen siste par årene og konstaterer at 3 ansatte i klubbhuset har sluttet siste halvåret og det ryktes at enda en kommer til å si opp etter denne sesongen er over.

Kongsberg golfbane er ikke verdt besøk enda, ihvertfall ikke for spillere som ønsker gode greener og gress på fairway. Virker dessuten som banen har dårlig drenering, hadde mange "våte" slag sist jeg spilte til tross for at det var sol og vind og hadde kommet lite nedbør siste døgnet. Fairwayene er en netting av grønt gress på brun bakgrunn og for å få gode slag må du ofte slå opp store torvstykker.
Det blir sikkert bra utover i august, men foreløbig vile jeg satset greenfeepengene på en bedre bane.

For dem som er opptatt av omgivelser er det mange fine steder å grille i nærheten av banen........

NoSlice

over 17 år siden

NoSlice

Synes rett og slett synd på medlemmene og styret, det er lite man kan gjøre med naturens gang. Masse urettmessig kritikk her.
Naturkreftene har ikke vært snille mot Kongsberg tydligvis!

Lykke til, håper det ordner seg for dere!

Til Nja!

over 17 år siden

Til Nja!

Må få rette deg litt her. Det er kun 2 stk som har sluttet i klubbhuset... Den ene har ett lite barn og ønsket en litt annen arbeidstid enn den hun hadde. Du kan selv tenke deg forskjellen på å jobbe 8 til 4 som hun gjør nå og jobbe 220-260 timer i mnd fra mai til september, ink helgejobbing.

Den andre er fra Sveits og savnet familie og venner der nede som også er fullt forståelig. Dette hadde ingenting med arbeidsplassen å gjøre, heller det som var utenfor arbeidsplassen!

Vær så snill, ikke uttal deg om ting du ikke har greie på!!

Til sist kan du lese litt om banen og hva som har skjedd der i løpet av våren i et referat fra medlemsmøte som headgreenkeeper holdt:
http://www.kongsberg-golfbane.no/download.asp?DAFID=500&DAAID=8

Kongen

over 17 år siden

Kongen

Kongsberg har alltid hvert bra! den er snart i godt stand igjen

Kongens far

over 17 år siden

Kongens far

Kongsberg har aldri hvert bra, men kan bli det en gang.......

Åkkesom

over 17 år siden

Åkkesom

Banen er VÆRT eneste år bra, om en er hvant til å spille i dårlig hver

LOL

Mia Mygg

over 17 år siden

Mia Mygg

Kongsberg har i alle år vært full av mygg men i år er det 100 ganger verre for nå er også knotten kommet i store mengder. Fuglekassene som ble satt opp for noen få år siden for å huse fluesnappere som effektivt rensker ut store mengder mygg ligger slengt på bakken.
Gleder meg til noen tar styring og får orden på ALT.

Kevin

over 17 år siden

Kevin

Litt urettferdig for Kongsberg å ha en debatttrådd som heter "hvorfor åpner aldri Kongsberg",når banen har åpnet for lenge siden. Men når det er sagt ser det ut som banen begynner å bli mye bedre. Og synes greenkeeper har informert bra på hjemmesiden deres,virker som de har kontroll på det de kan ha kontroll på. Venter nok noen uker til med å spille der jeg,men at det blir noen runder i sommer på Kongsberg er det ingen tvil om. Selv om jeg må smøre meg med ekstra myggolje:-)

Jepp

over 17 år siden

Jepp

Stemmer at gtreenkeeper har bra kontroll.
Det har også bøndene rundtomkring. Engene er blitt grønne og fine, og kornet har spirt bra.......

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her