Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Greenfee i Norge - litt dyrt?

Ikke fra Oslo vest

over 17 år siden

Ikke fra Oslo vest

Vennligst hold argumenter som at "baner er bra nok" til å ta disse ekstreme summene i greenfee, fordi det er de aller fleste ikke.

Jeg syntes rett og slett det er for drøyt at en må ut med opp til 1000 kroner for å labbe rundt på en gressmatte i 4 timer. Er også oppriktig overrasket at det ikke er fler som klager på dette?

I tillegg eksisterer ikke studentrabatt i golfens verden, det ender jo med at de som ikke er lagd av penger stort sett holder seg på hjemmebanen sin.
Personlig finner jeg det meget interessant å besøke andre baner, men syntes det er synd at det skal gjøres så vanskelig.

Har ikke satt meg inn i hvor mye en klubb må tjene på greenfee i året for å gå rundt, men jeg kan vel trekke den logiske slutning som tilsier at med en sunket greenfee vil en jo få flere kunder.

Olle

over 17 år siden

Olle

Hvorfor er renta så høy og biler så dyre?

Klubber setter prisen etter hva som tjener de best. Hvis klubben ikke ønsker mange greenfee spillere fordi de vil ta bedre vare på medlemene, så setter de prisen deretter, og motsatt. Ellers så er det vel litt bed.øk i dette, mener å huske at det var noe som het vinnings optimum.

jesus maria

over 17 år siden

jesus maria

Solum har studentrabatt.

Ikke fra Oslo vest

over 17 år siden

Ikke fra Oslo vest

Pris = etterspørsel ja.
Men desverre er det litt for mange rike pensjonister som spiller golf i dette landet som bryr seg fint lite om pris.

Forandrer vel egentlig ikke på noe. Prisen er fortsatt forkastelig høy noe som også er med på å ødelegge for mottoet 'golf - en folkesport'.

Foooore

over 17 år siden

Foooore

Jeg regner med at de ulike klubber setter sine satser utfra hvordan de skal klare seg økonomisk, det gjelder både greenfee og årsavgifter mm. Det er ikke altfor mange klubbber som går dundrende overskudd i Norge i dag.

I tillegg vurderer baner ulikt ift hva de skal satse på; medlemmer, sponsorer, greenfee-gjester, evnt andre.

Om man vil endre på dette i klubber så må man faktisk involvere seg i klubbens arbeid.

Og jada, jeg er helt enig i at det koster en del. Og jeg involverer meg!

Pepper

over 17 år siden

Pepper

Nå er det ikke meningen å dra Holtsmark-debatten over til denne tråden, men da jeg betalte kr 500 for å spille Holstmark i slutten av april var det meget drøyt. Gjørmejordene var ikke verdt en så høy greenfee, men når de fleste andre baner fortsatt var stengt tok jeg sjansen. Da jeg etterpå kommenterte overfor betjeningen at prisen var drøy fikk jeg høre at det var opp til meg selv om jeg spilte der eller ikke. Det er riktig nok, men kommentaren ble servert på en arrogant og lite hyggelig måte.
Forholdene skal være supergode før jeg i det hele tatt vurderer å betale kr 500 på Holtsmark igjen.

Ikke fra Oslo vest

over 17 år siden

Ikke fra Oslo vest

En veldig lite smart kommentar av betjeningen, er vel omtrent det samme som å be deg ikke komme tilbake og fore klubben med greenfee penger som den avhenger av.

Kanskje vi skulle be staten om a subsidiere golfsporten slik at greenfee kan bli senket på bekostningen av litt lavere uhjelp? ;)

Bill Gates

over 17 år siden

Bill Gates

Om du ikke har penger til å spille andre baner, må du holde deg hjemme!!!!!!!

slik er det bare.

eller dra på aurskog.......

Ikke fra Oslo vest

over 17 år siden

Ikke fra Oslo vest

Er heller snakk om prioriteringer, det BURDE ikke koste så mye å spille golf i Norge.

Bill Gates

over 17 år siden

Bill Gates

Du kan ikke komme å si at ting BURDE koste mindre fordi DU vil prioritere andre ting.............

Ikke fra Oslo vest

over 17 år siden

Ikke fra Oslo vest

Greit, så spis knekkebrød og drikk vann i 2 år da, slik at du får råd til BMW 7 serie.. Golf burde være en sport som alle får råd til, vi er i 2008.

tolle

over 17 år siden

tolle

Golf er faktisk alt for billig i Norge. NGF skulle gjøre golfen til folkesport og gikk ut med budskapet: Golf er billig! Alle kan spille golf!
NGF glemte lett og elegant at golfbaner koster penger, mye penger..
Dessverre for de som ikke har råd, men golf ER dyrt. Husk at golf er vel ikke den eneste sporten som koster penger, det meste innen feks motorsport koster vel enda mer?

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Desverre er det slik at golf fortsatt er en sport/aktivitet prioritert dem som har råd til å betale ganske mye. Knekkebrød versus BMW-argumentet, blir litt for overfladisk.

Opp mot 1000 kroner for en runde er for mye....syntes jeg. Greenfeen på baner som ønsker gjestespillere, er mye rimeligere. Kan du ikke velge bort de dyreste banene?

Vet jo ikke hvor du bor, men antar det er på østlandet/Oslo, siden du ikke nevner noe annet. I det området kan du velge å vrake mellom dyrt og billigere.

Ønsker du å veksle mellom dyre og billige baner, må du nok også prioritere bruken av de midlene du har til rådighet mellom luksus og nøkternhet. (spør dine besteforeldre)

Student/honnør-rabatt burde finnes på enhver golfbane med respekt for seg selv! Studenter lever under fattigdomsgrensa i likhet med minstepensjonister. For studentenes del er det dog bare er for noen få selvbestemte år.

Ellers er det jo forskjellig hva en klubb/bane trenger av greenfee for å overleve. Hvor mye gjeld og utgifter har klubben?

Antar at bra klubber setter greenfeeprisen litt for mye etter etterspørsel med mindre fokus på pris. Mest mulig.. Slik er Norge skrudd sammen :-)

Bamse

over 17 år siden

Bamse

Studentrabatt på medlamsskap er helt greit om klubbene ønsker det, men har man virkelig lyst til å spille golf kan man fint klare seg selv på de beste banene også som student! Jeg snakker av erfaring gjennom mange år.

PRIORITERINGER er det man da må gjøre. Det er det ikke så mange som klarer.

Xo

over 17 år siden

Xo

Prisen på greenfee settes som oftest av årsmøte i klubben, jeg er av den oppfatning at 500 kr for en runde er greit hvis banen er i bra stand. Dersom greeenfee settes lavere betyr det at jeg som medlem må betale høyere årsavgift, for at regnskapet skal gå opp. Jeg har ikke behov for å betale en høyere årsavgift for at andre skal ha billigere greenfee. Jeg betaler heller litt høyere greenfee hos andre hvis jeg ønsker å spille på ande baner. Student rabatt er bare tull, det betyr i så fall at jeg som medlem som har kjøpt en dyr aksje og betalt min årsavgift skal sponse enhver student med postkasse medlemskap hver gang han spiller på banen min.

Petter S

over 17 år siden

Petter S

Norge er et av verdens billigste land å spille golf i, sett opp mot generell kjøpekraft og øvrig kostnadsnivå.

Koll

over 17 år siden

Koll

Greenfee er for gjester, ikke glem det. Klubben kan sette den gjesteprisen de ønsker, det er helt OK. Men banen er primært bygget for og finansiert av medlemmene. Det er ingen menneskerett eller NGF-rett å kunne spille rimelig eller gratis på andre baner enn hjemmebanen. Dersom klubben ikke er noe interessert i å ha gjestespillere, så setter man greenfee så høyt at man skremmer disse bort. Helt OK. Jfr. Miklagard, Haga, Losby.

Det blir kjedelig i lengden (synes nå jeg) å bare spille på hjemmebanen, men flere folk jeg har truffet gjør ikke annet. De synes det blir for dyrt med reise + greenfee + mat = kr. 1 000 for et ektepar.
Men det er én ting som klubbene glemmer, og det er å informere på forhånd om forholdene, før de tar seg betalt av gjester. Det er helt riktig å kritisere etter at man har betalt høy greenfee og spiller en bane som er i altfor dårlig forfating, uten at proshopen har fortalt om det. Da bør man få igjen halvparten av det man har betalt.

Bereist

over 17 år siden

Bereist

Norge er ikke et billig golfland. Sverige er et billig golfland. Der er snittprisen på greenfee under halvparten av det den er i Norge, og banene er mye bedre.
I Storbritannia finner man kommunale baner kvalitetsmessig på høyde med de fleste norske golfbaner der greenfee koster 100-150kr.
Men som Koll sier er det ingen menneskerett å få spille billig golf. Take it or leave it. Det er massevis av andre aktiviteter for dem som synest golf er for dyrt.

Trådstarter

over 17 år siden

Trådstarter

En kan helt greit klare seg som student?
Vet ikke hva slags erfaring du har hatt, men en student har ikke penger til overs, ihvertfall ikke tusen kroner å sløse bort på 4 timer golf.

"Norge er ikke et billig golfland. Sverige er et billig golfland. Der er snittprisen på greenfee under halvparten av det den er i Norge, og banene er mye bedre"

Kan vel delvis være derfor sverige har et såpass mye høyere nivå på golf en Norge. (ja jeg sa delvis)

Yngve

over 17 år siden

Yngve

nå er det bare en bane som er i nærheten av å koste 1000 kroner i dette landet, og sist jeg sjekket var det ingen studentlandsby rett ved siden av.

men, flåseri til side, det koster ikke 1000 kroner å spille golf i Norge.
det koster 1000 kroner å spille EN bane.
EN av mange baner, hvor snittet ligger på mellom 1/3 og 1/2 av det du sier.

du kan ikke dra inn norges dyreste bane og bruke den som eksempel på at det er dyrt å spille i Norge.

da kan jeg si at det er dyrt å spille golf i Spania, for Valderrama koster 2500 kroner.
mener du at det er verdt å betale 2500 kroner for Valderrama?
eller 2200 for å spille Royal Troon i Skottland?

eller hva med 1000 kroner for å spille Salobre på Gran Canaria?

golf er langt mer tilgjengelig enn noen vil ta innover seg.

dersom det var prisen som gjaldt, så ville de billige banene i Norge vært overfylt av greenfeegjester, men slik er det ikke, og da ser jeg ikke poenget med å klage på norske priser.

Trådstarter

over 17 år siden

Trådstarter

Det er ikke en bane i norge som er i denne prisklassen, Losby, bogstad, mikla, etc. men jeg ser forsåvidt poenget ditt.

Forsatt syntes jeg personlig 200 kr hadde vært passende for greenfee på en medium bane, mens toppbanene (som vi har svært få av) kunne ligget på MAKS 4-500 kroner.
Sånn som det er nå er medium banene rundt 4-500.

Waldorf

over 17 år siden

Waldorf

Interessant å diskutere greenfeepriser, men å snakke om 1000 kr er tull.
Som Koll er inne på så gjelder det kun enkelte klubber som har mange medlemmer og ikke ønsker/forventer mange greenfeespillere. Her kan det være gode tilbud i juli, ellers er de ikk aktuelle.

Greenfee-klubbene tar fra 500.- og nedover. Spill Nes,Hauger, Kongsberg, Tyrifjorden,Skoger ,Oppegård , Østmarka, Holtsmark, Solum etc etc..
Prisen på greenfee på disse og andre klubbeer er en interessant diskusjon og bidrar for å finne ut hvor det er god "value"

Yngve

over 17 år siden

Yngve

jeg har aldri betalt over 600 hverken på Losby eller Bogstad, og derfra opp til 1000 kroner er et drøyt hopp spør du meg.

du kan synes 200 er så passende du bare vil. sannheten er nok at du ikke spiller på 200kroner banene. de finnnes nemlig, og brukes lite.
hvorfor det, dersom det er prisen som teller?

skjønner ærlig talt at du ønsker at det skal være billigere, men du kan ikke få billigere privateide baner. det er vel ikke meningen å drive bedrift som skal gå dundrende konkurs bare for å tilfredsstille noen som vil ha billig tilgang til golfbaner?

det snakkes om storbritannia, men der driftes banene kommunalt. i hvertfall de billige.

Bamse

over 17 år siden

Bamse

Trådstarter,

Jeg har vært medlem på Miklagard i mange år som student, og det gikk helt fint. Det var ikke mange andre baner jeg spilte i den tiden, men som sagt det gikk på prioriteringer. Det finnes mange andre baner med billigere medlemsskap, så det er håp for deg om du virkelig vil, men ikke kom her med utopiske ønsker om gi-bort-priser på baner. Du har tydeligvis ingen idé om hvor mye det koster å drifte en golfbane.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Jeg synes alt er for dyrt jeg. Og så synes jeg vi tjener for lite.

Trådstarter

over 17 år siden

Trådstarter

Jeg har en viss idé om hva en finansiering av en golfbane innebærer, videre finner jeg det merkverdig at de svenske banene klarer å holde nærmest halv pris av det en må ut med i Norge? Jeg er klar over at Norge har høyere inntekt og lønn pr inbygger enn sverige, men dobbelt er det neppe. Har spilt på en håndfull baner i sverige som er betraktelig bedre enn en norsk gjennomsnittsbane for 150 - 200 kroner i greenfee.

Yngve: Det er ikke snakk om dundrende konkurs, bare tenk deg hvor mange flere greenfee gjester Mikla ville hatt hvis de overall hadde hatt en lavere pris; det er noe som heter likevektspris, og den er garantert ikke møtt i dette tilfelle. Her er det til og med snakk om at de setter prisen såpass høyt for å unngå for mange greenfee gjester, så medlemmene kan nyte åkeren sin alene.
Dette er vel bestemt på årsmøtet av mennesker som lider av severe mindreverdighetskomplekser og ikke bryr seg om å betale en ekstrem årsavgift.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

du viser fantastisk uvitenhet med din flåsete kommentar om årsmøtet på Miklagard.

Miklagard er bygget for å være en bane for medlemmene.
medlemmene der er priveligert som kan gå ut nærmest akkurat når de vil, siden det ikke kryr av gjester der som overfyller banen.

hva i alle dager er galt med det?

den eneste foreløpig som viser takter til mindreverdighetskomplekser, og nå også barnslig og usaklig, er deg!

du ville vel ha en debatt med argumenter, ville du ikke?
vel, det har du fått, og når du nå begynner med personkarakteristikker av medlemmene på Miklagard, som du tydeligvis er misunnelig på, så blir det bare dumt.

Miklagard tar imot gjester som de fleste andre baner, men på grunn av medlemmenes ønsker om å ha banen mest mulig for seg selv, så har de valgt en høy greenfee så det ikke fylles opp.

enkelt og greit. det finnes MANGE MANGE andre alternativer for deg, og også baner til 200 kroner.

Fjosok

over 17 år siden

Fjosok

øhhh, det kan vel ikke være "mindreverdighetskomplekser" å kreve en høyere pris? Det må jo være "merverdighetskomplekser" det...

Regner forøvrig med at moralens voktere kommer og fillerister Trådstarter for sine ufine kommentarer ;)

Trådstarter

over 17 år siden

Trådstarter

Det var ikke meningen å vinkle denne diskusjonen mot Miklagard, det var andre tidligere i tråden som rettet diskusjonen denne veien når det var snakk om høy greenfee. Jeg står fortsatt bak alt det jeg har sagt på emnet.

Vær så snill og vær realistisk, det finnes mer eller mindre IKKE baner i norge til 200 kroner, med mindre du spiller klokken 9 om morgenen på en ukedag på enkelte baner, noe jeg som de fleste andre ikke har mulighet til.
Og jeg har ikke tenkt meg opp til finnmark eller w/e for å oppleve en slik greenfee.

Det er snakk om at en GOD del norske baner ikke har en forsvarlig pris på sin greenfee; og hvis de faktisk trenger denne prisen for å få klubben til å gå rundt må det skyldes inkompetanse blant de ansatte, sløsing og dårlige rutiner, ikke akkurat noe nytt i norsk næringsliv

Foooore

over 17 år siden

Foooore

TS: jeg tror du bør løfte øya - og ørene - å ta til deg at klubbene er til først og fremst for medlemmene av klubben, og at medlemmer deltar internt i prosessene rundt blant annet satser på greenfee.

Jada, jeg synes også det koster mye å være gjest på mange baner. Og så tar jeg mine valg utfra blant annet det.

Kan hende kommer vi dithen at stat&kommune ser på golf som et viktig mosjons&aktivitets-tilbud, og kan gå inn å samarbeide med klubber ift ulike moment, til dømes de økonomiske.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Såvidt jeg har hørt, er det mange svenske golfbaner som får forholdsvis mye støtte fra det offentlige. Det er i tilfelle en god forklaring på de lave prisene.

Trådstarter

over 17 år siden

Trådstarter

Offentlige subsidier som kun kan mottas ved sunket greenfeepris hadde vært en meget god løsning.
Dette kommer vel imidlertid aldri til å skje.

Olle

over 17 år siden

Olle

Trådstarter er litt på jordet her. Det er ingen menneskerett å spille golf.
En bane tar som regel det de kan i greenfee uavhengig av hva det koster å gå rundt. På samme måte som stort sett alle varer/tjenester er priset ut i fra hva folk er villige til å betale, ikke hva det koster å produsere.

Det at ikke alle er villig eller har råd til å betale 1000 kroner i green fee, er jo akkurat grunnen til at banene har satt greenfeen så høyt. De ønsker ikke mange gjestespillere. Det er bedre med en gjestespiller som betaler 1.000 enn 4 som betaler 250 kr.

Har du ikke råd til å betale greenfee, så spill på hjemmeklubben din. Har du ikke råd til medlemskap i en klubb med bane eller greenfee, så har du rett og slett ikke råd til å spille golf. Begyn med noe annet.

Personlig kunne jeg tenke meg å begynne med båtracing, men har ikke råd. Kanskje staten kunne subsidiere meg???

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Det virker som om trådstarter tror greenfee er den viktigste inntekten til golfklubbene. Det er i de fleste tilfellene ikke riktig. Den viktigste inntekten er medlemsavgiften, greenfee utgjør mellom 10 og 30%.

Hvis medlemsavgiften er 8.000 kroner per år, ville det være ren og skjær idioti å ta 200 kroner i greenfee. Da ville følgende skjedd:

1. Nesten alle medlemmene ville meldt seg ut og betalt greenfee istedet.
2. Banen ville fått inn under halvparten av inntektene.
3. Daglig leder (trådstarter?) ville fått sparken. Forhåpentligvis før klubben gikk konkurs.

Trådstarter

over 17 år siden

Trådstarter

... Det er satt på spissen. Du fatter ikke poenget.

1. Slutt med 1000 kr hele tiden, det er ikke kun snakk om en bane her.

2. Ja varer FLEST er supply & demand, men å bedrive en sport er ikke en vanlig vare eller tjeneste.
Er det en menneskerett at norske bønder får ekstreme summer årlig for å selge produkter til det norske folk, som vi fint kunne kjøpt for 1/5 av prisen i utlandet? Nei det er ineffektivitet men gjøres fortsatt slik at norske bønder fortsatt kan drive sin drift (Til tross for at dette på ingen måte gangner samfunnet).
Samfunnsmessig er det selvsagt bedre at 4 gjestespillere betaler 250 enn 1 som betaler 1000.

Trådstarter

over 17 år siden

Trådstarter

Klubbens interregnskap bryr jeg meg fint lite om, folk ville fortsatt vært medlem for å komme med på turneringer etc. Og uansett om greenfee hadde vært 200 kroner hadde det i lengden lønt seg å være medlem til 8000 For å surre rundt på banen, gå av etter 9 hull og de fleste ville uansett sannsynligvis gått mer enn 40 runder i året.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Ehh... vel, hva skal man si?

Jeg er enig i at når man først har blitt skallet så slutter man etterhvert å rive seg i håret :-)

Start en golfbane du, så kan vi snakkes når du har lykkes.

Waldorf

over 17 år siden

Waldorf

Til Trådstarter:
1. Det var du som snakket om 1000 kr. Godt å se at også du ser at det er tull.
2. Golfklubbene må få regnskapet i balanse om du er interessert i klubbens internregnskap eller ei.
3. Det virker som om du vil at staten skal pålegge klubbene en bestemt adferd a la den feilslåtte landbrukspolitikken?
4. Hvis du tror at flertallet av klubbmedlemmene går 40 runder+ på klubben sin i året tar du grovt feil. Hadde det vært tilfellet så måtte de hatt langt lavere antall medlemmer og intet greenfeespill for å unngå sprengt kapasitet. Det er også en svært lav andel som er med på turneringer.
5. Allerede på dagens greenfeepriser er det mange som ser seg tjent med å spille greenfee fremfor å ta kostnaden med å være medlem av en klubb.

Gunnar Bull's anbefaling tiltres.

Sukk

over 17 år siden

Sukk

Trådstarter uff - du er helt på jordet. Håper det ikke er det du mener som står ovenfor, men bare noe skriver for å provosere.

svenske

over 17 år siden

svenske

Bare for å opplyse om prisene på noen av toppbanene i Sverige.

Hills - kr 950
Sand - kr 800
Barsebäck - kr 700
Bro Hof - kr 1200
PGA Resort - kr 1000 (når den åpner)
Ullna - kr 750
Kungsängen - kr 700
Vasatorp - kr 600
Halmstad - kr 600

Er enig i at det er billigere i Sverige, men skal du ha kvalitet så koster det like mye over grensen.

Waldorf

over 17 år siden

Waldorf

Minner også om greenfeetilbud på Miklagard i Juli - kr. 500.-

c

over 17 år siden

c

Når folket her snakker om golf i sverige så er det vel inn til og med Vænern som vel må sies å være omtrent det samme i Sverige som dalstrøka innafor i norge. Fucking Åmål ligger vel i samme området. Kommer du til "sentrale strøk" finner du vel de samme prisene som her.

En av de store forskjellene er at de i Sverige har hatt en del enklere etablering siden de har fått lov til å ta i bruk tidligere dyrket mark i mye større grad enn her i Norge og dermed fått etablert mange rimelige baner som er med på å presse prisene med diverse konkurser som følge av dette.

Ellers har nok Gunnar Bull rett i at når man er skallet så slutter man å rive seg i håret, den er helt klar (udiskutabel)!

Valuta

over 17 år siden

Valuta

Ikke glem at 400 svenske kroner bare er 300 norske.

Trådstarter

over 17 år siden

Trådstarter

De prisene der gjelder kanskje for toppsesongen. Jeg har spilt på flere av de banene på UNDER halve prisen av det du har satt opp.
Og vennligst ikke sammenlikn kvalitetsbaner som det der med miklagard som er en slumbane i forhold.
De fleste av de oppramste banene er baner det går ann å ha seriøst turneringer på, de er ei heller laget på en tidligere åker.

sukk

over 17 år siden

sukk

Foruten at de har lavere kostnader og inntekter i Sverige sammenlignet med oss. Minst dobbelt så mange mennesker bor der. Det er mye mer enn dobbelt så mange medl. i de svenske golfregistrene enn her. Veldig mange klubber/baner i Sverige gikk konk for ca. 20 år siden den gangen de var på omlag samme stadiet som golfen her i landet. For oss norbaggare er det billig på de fleste banene i Sverige ettersom vi har mye mer å rutte med enn våre svenske venner.

Når det gjelder kvaliteten på banene er de myyyye bedre enn de fleste av våre. En ting er de store fine mesterskapsbanene, som nevnes ovenfor og ligger for mange av dem i pannekakeområdene sør for aksen Charlottenberg/Stocholm. I forhold til norske forhold er de billigere å bygge. Derimot har mange av banene svææært høy standard etter min erfaring Kanskje fordi de er minst 20 år omtrent alle sammen og har "satt seg" PS. Jeg sammenligner kun 18-hullsbanene og har spilt de fleste mellom Larvik og Vanern.

Derfor kan vi ikke sammenligne forholdene over kjølen.

Golf Åge

over 17 år siden

Golf Åge

Trådstarter: Kjøpte du bachelor i Økonomi på Nille eller i Select-katalogen?

Trådstarter med Golf Tåke

over 17 år siden

Trådstarter med Golf Tåke

Selvsagt på europris, tufsen...

Olle

over 17 år siden

Olle

Det trådstarter ikke skjønner er at kvalitet ikke betyr noe i denne sammenheng, betalingsvilje gjør det. Hvis Miklagard er mye dårligere enn de andre nevnte banene så betyr jo det ingen ting, så lenge nok mennesker kjøper greenfee uansett.

Ellers så tror jo trådstarter at golf er en form for menneskerett. Golf koster penger har du ikke penger, gjør noe annet. Sånn er det med det meste her i livet, og golf er ikke i noen særstilling der.

Kevin

over 17 år siden

Kevin

Som et apropos ble Norge presentert i en ny undersøkelse,som det landet i VERDEN med nest høyeste brutto nasjonalprodukt,og vi har ca.50% mer kjøpekraft enn svenskene,nest best i verden etter Luxemburg. Så kanskje ikke rart vi har "høye" priser.

Blir litt urettferdig å sammenligne med svenske baner,spesielt de som er listet over her. De er fryktelig mye bedre enn norske baner,vi har vel bare 1-2 baner som er i nærheten av noen av disse. Svenskene betaler dyrt for å spille de,men med den sterke norske krona så spiller vi de banene ganske rimelig synes jeg.
De prisene er standard priser,og noen av de banene har vært mulig å spille billigere i juli,men ettersom jeg har sett er det ingen av de som opererer med lavere priser enn det som står over her

Så er det vel neppe noen ide å disse Miklagard i denne sammenheng,det ble arrangert Challenge tour der i fjor med svært stor suksess.

Hvis du er interessert i å spille golf svært billig i Norge,så er det mulig,men da må du gå på akkord med kvaliteten. Spørs jo litt hvor i landet du bor også selvfølgelig.

Hverdagsgolfer

over 17 år siden

Hverdagsgolfer

Litt underlig å tenke på at for 50 år siden var det ingen golfspillere som klaget over forholdene.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

For de med ekstra liten selvfølelse blir ofte alt som er i det store utland mye bedre enn det vi har i Norge.

Lawinth

over 17 år siden

Lawinth

Noe av det som er glemt i denne tråden er det faktum at det er kun plass til et begrenset antall spiller hver dag.
Klubbene vet utmerket godt hvilke dager i mnd/uke/dag det er press på den enkelte bane.
Som medlem på TYGK er det helt urealistisk å sette ned greenfee f.eks i helgene da det i realiteten ikke er plass til de medlemer som ønsker å spille heller. I helgene er det i hovedsak gjester av medlemer som bookes inn, da gjester må vente til 2 dager før spilledag med egen booking, og da er det som oftest for sent.

Om vi som er medlemer på TYGK og betaler 5200,- i årskontingent skal slippe med hverdagsfee i snitt må vi spille 15 runder hver oss i året = 350,- pr runde.
1200 medlemer x 15 = 18000 runder i sesongen. Dette utgjør fulle flighter i 9 timer alle dager i 3 måneder. Sesongen på TYGK er 5 - 6 måneder og om jeg ikke tar feil ble det spilt ca 26000,- runder i hele fjor.

Budsjett delt på antall spilte runder gir greenfeekostnaden, og om denne settes lavere enn utregnet verdi blir det en subsidiert runde.
Jeg er ikke villig til å subsidiere gjestespillere på TYGK da jeg ofte ikke får plass når jeg selv ønsker å spille.

475,- i helgen på TYGK med den kvalitet banen har nå er ikke dyrt, men en fornuftig og riktig pris. Det er jeg selv villig til å betale for å spille andre baner, av tilsvarende kvalitet.
Ikke for ofte, for jeg synes 500,- er ganske mye penger tross opplevelsen, og familien som jo gjerne skulle prioriteres høyere.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

Enig med deg Lawinth.

det er nettopp dette det handler om på Miklagard også. og alle baner som ikke har "studentrabatt" etc.

dette er miljøer som har årsmøter som avgjør hva ting skal koste.
det er ikke hverken snobber eller folk med mindreverdighetskomplekser, som du prøvde deg på, kjære trådstarter.

din innsikt i drift av golfklubb har du avslørt ganske greit, og du bør kanskje gi deg mens leken er god.

for deg handler ikke dette om kvalitet, men om hvor mye du vil betale for å spille det du kaller middelmådige baner.

greit nok, det betyr bare at du ikke trenger å besøke de dyre banene i din liste. du trenger ikke reise til Hammerfest for å spille 18 hull for under 400 kroner.

???

over 17 år siden

???

Jeg tror ikke mange av oss hadde spilt flere greenfeerunder hvis prisen reduseres med kr 50.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

bra spilt i helgen forresten Lawinth... ;)

Trådstarter

over 17 år siden

Trådstarter

"Golf Åge (26.06.08 kl. 16:57)

Trådstarter: Kjøpte du bachelor i Økonomi på Nille eller i Select-katalogen?"

Jeg tar utdanning i noe helt annet enn økonomi, så nei. Bra du kom med andre gode argumenter istedenfor å slenge ut noe fruitless vrøvl :).

"Dobbelt så mange inbyggere i sverige, dermed har de dobbelt så mange mennesker som spiller golf".

Haha.. jaja. logisk tenkning står ikke jævlig høyt her forstår jeg.

Åh ja, jeg ser ikke hvorfor ALLE som vil ikke burde kunne få spille decent golf i dette landet.
En kan gjøre det med mer eller mindre alle andre sporter, i hvertfall sporter som er like utbredt som golf.

sutre og sukk

over 17 år siden

sutre og sukk

Jeg syntes det er alt for mye å betale 400 kroner for et dagskort i en dårlig alpinbakke og dagskortet på Tusenfryd er jo hinsides i forhold til hva jeg syntes den burde være. I mitt eget firma så ønsker jeg meg til riktig pris fra leverandørene slik at jeg kan gi bort tjenestene mine til kundene som ønsker å ha alt gratis.......... Skulle ønske jeg hadde en økonomisk forståelse som gjorde at jeg forstod sammenhengen......

Trådstarter

over 17 år siden

Trådstarter

Vennligst prøv å vær litt mindre taper, og slutt med patetiske forsøk på å være morsom ved å sette det på spissen, det har allerede blitt gjort i tråden 14 ganger fra før av.

Ei heller ønsker jeg noe som helst gratis

Olle

over 17 år siden

Olle

Mistenker trådstarter å kjede seg på jobben og ønsker bare å krangle litt for å få tiden til å gå. Samme her så jeg kan godt legge inn et innlegg til.

Bortsett fra jogging så er det ikke så mange individuelle idretter hvor man må betale for å drive på et høyere nivå enn minimum.

Feks sykling, du kan kjøpe deg en billig sykkel og den vil fungere utmerket, og du kan sykle så mange mil du ønsker helt gratis. Hvis du ønsker å sykle ritt eller fortere, så vil du gjerne ha en dyrere sykkel og litt utstyr + at du må betale alt fra 500 til 1000 kroner for å være med. Hvis du vil bli enda bedre og konkurrere i toppen så må du ha enda dyrere sykkel og utstyr. Samme er det innen stort sett all idrett som krever mer enn ett par sko. Du kan drive det på et minimum nivå for en relativt billig penge, hvis du vil mer så koster det mer.

For å sette det litt på spissen: Det å spille golf på de beste banene er ikke for fattig folk.

Kroppspasifist

over 17 år siden

Kroppspasifist

Mange i tråden her klager på at det å drive med golf krever mye penger. Det kan være riktig. Det er også mange andre sportsaktiviteter som også krever at man må være noe bemidlet for å kunne utøve.
Jeg har imidlertid funnet en perfekt hobby som ikke koster noe som helst hverken av deltakerkontingent eller utstyr. Det er selvsagt nudisme. Vi har hele utstyret. hehe

Trådstarter

over 17 år siden

Trådstarter

"Mistenker trådstarter å kjede seg på jobben og ønsker bare å krangle litt for å få tiden til å gå. "

Dette kan vel ikke benektes..

Kevin

over 17 år siden

Kevin

Kanskje trådstarter vil dele med andre hvilket område han/hun bor i,og hvilke baner man gjerne ville spillt hvis de hadde lavere greenfee?

Trådstarter

over 17 år siden

Trådstarter

Jeg bor i Oslo, spiller på en relativt rimelig bane.
I dette øyeblikk er jeg ikke lenger så fattig, men husker flere bitre studentår :P

Jeg tenker ikke på noen konkrete baner, jeg skulle bare ønske det ville være mulig å besøke forskjellige baner uten å måtte ut med hva jeg anser som en høy sum penger hver gang.

jesus maria

over 17 år siden

jesus maria

Sett deg litt inn i inflasjonen, så føles det nok ikke så dyrt

Foooore

over 17 år siden

Foooore

Det er mange som er enig med deg TS, meg inkludert. En ting er opplevelsen av å spille andre baner, jeg mener at man også blir en bedre spiller av å spille ulike baner.

Men uansett er det viktig å forstå hvilke mekanismer som rår, det at du ikke bryr deg om klubbenes regnskap sier mye.

Skal golfklubben kunne gi et ok tilbud for golfere så må den ha en inntekstside som forsvarer de utgifter som klubben har. Utrolig enkelt, ikke sant?!
I tillegg skal den ivareta medlemmenes interesser, ikke gud og hvermann som ikke er medlem i klubben. Og medlemmer vil ha mulighet for spilletid.

Dette er "basisregler" for drift av en golfklubb, i mine øyne.

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Foooore, sier mye klokt.

Lovende talenter bør og må få anledning til å oppleve og analysere ukjente baner. Spillernes utviklig avhenger ikke at en går på autopilot.

Man blir bedre og mer reflektert, jo fler utfordringer man får...Mulig utenomprat, da jeg ikke har lest hele tråden men likevel..

Gramma

over 17 år siden

Gramma

av at en ikke, i stedet for ikke at en.

Putter

over 17 år siden

Putter

Har sagt det før og jeg gjentar siden jeg blir provosert:

"Har du ikke råd til å betale greenfee, så spill på hjemmeklubben din. Har du ikke råd til medlemskap i en klubb med bane eller greenfee, så har du rett og slett ikke råd til å spille golf. Begyn med noe annet."

Har en fantastisk hobby for deg: Nudusme. Det koster ingen ting og du har hele utstyret.

Erik____

over 17 år siden

Erik____

Husk at kjøpekraften i sverige bare såvidt er over halvparten av hva den er i norge også

TULL!

over 17 år siden

TULL!

såvidt over halvparten??? Er du helt på jordet eller??? Du er faen ikke på jordet engang, du er på forbannet feil planet!

Ref:
http://www.ssb.no/emner/09/01/sa_98/kap1.pdf

og det finnes flere andre henvisninger også. hvis du skal overdrive, så prøv noe annet i stedet, som ikke er så lett å bevise...

TULL!

over 17 år siden

TULL!

MOT-bevise skulle det jo selvsagt stå i forrige innlegg.

Kevin

over 17 år siden

Kevin

"TULL!" leste du artikkelen før du posta den? I den artikkelen står akkurat det Erik____ hevdet (og jeg skrev det lengre opp)

"Prisnivåjustert BNP per innbygger for
Norge lå 69 prosent over gjennomsnittet
for EUs 25 medlemsland i 2005, mens
tilsvarende for Sverige lå 15 prosent over
EU-gjennomsnittet. Norge lå altså 47 prosent
høyere enn Sverige når en justerer for
prisnivåforskjeller"

Så er det fastslått...altså:-)

8

over 17 år siden

8

he,he tipper TULL-ballen begynte å bli vel full i 1 tida, eller kanskje han prøvde å "lande". gudene vet

Erik____

over 17 år siden

Erik____

Faen for en ghjeng med tullinger her.
Jeg er ikke på jordet når jeg kommer med fakta opplysninger.

Apen

over 17 år siden

Apen

Erik__ hva for faktaopplysninger kom du med? Du kom bare med en påstand om dobbelt så stor kjøpekraft. Her er det dokumentert 47%. Kanskje det er du som er tullingen nå?

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her