Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Noen som har tips til wooder?

Tronee

over 21 år siden

Tronee

Tenkte jeg skulle investere i noen wooder.
Har spilt stort sett kun med jern frem til nå, men tenkte jeg kanskje skulle kjøpe med noe mer nå.

Har handicap 23, og vil gjerne ha noen wooder som er litt tilgivende. Har liten erfaring med wood-slag, i og med at "billig-woodene" jeg har er blitt plukket ut av bagen. Når jeg først skal lære meg å slå med wood, vil jeg ha brukbart utstyr, og ikke noe skit...

Noen som har noen tips? Har hørt rykter om at Grorud hadde tilbud på Mgolf. Noe å satse på?

Tronee

Goofy

over 21 år siden

Goofy

Wooder som investering er nok ikke det smarteste. Investeringer er jo ment for å gi avkastning, og en to år gammel wood vil falle med 50-70%. Sats heller på aksjer. Der kan du slippe unna med verdifall ned mot 30-40%.

Lykke til!

PS! Hvis det er snakk om investering, dvs. forbedring i eget golf spill, så vil jeg anbefale å lære å slå med jern først. Kan du slå 150 m met 6'ern og 110 med 9'ern, så skal du fint spille ned mot 15 i hcp. Wooder går til skogen, og vil ikke forbedre spillet ditt på ditt nivå.

Lofthouses

over 21 år siden

Lofthouses

Goofy:

Om du slår 150 m med et 6jern eller 110 med et 9.jern.. så har det ingen betydning for hcp ditt!!!
Det vktigste er jo og slå rett!!! hvis du slår 150m langt med 6 jernet, og 50m skeift, så spiler du ikke til 15 i hcå!! Vet om mange høyhandikapere som slår sykt langt, men som ikke har kontroll for fem øre!!!
når du sier at woodene går til skogen, så regner jeg med at du mener at de går skeift, og inn i skogen! Og det at woooder går skeift, er en myte, det er bare og trene litt (som med alt annet i golden) , så går de rett!!! Og da kan de fort komme til nytte!
Så om man har en Wood eller to i baggen tror jeg man ikke taper mye på... uannsett hcp!

PS: Tror han mente forbedring innen golfspillet sitt når det gjelder invisteringen...

Tore P.

over 21 år siden

Tore P.

Muligens for deg og meg Goofy, men veldig mange slaar vesentlig bedre med fairway woods enn lange jern. Saerlig naa som mange fabrikanter satser paa at folk skal skifte ut 3,4 og 5'er jern med "lettspilte" woods og hybridkoller. Noen av disse kollene har kort skaft (som 5'er jern) og hodet gir deg langt storre feilmargin enn en jernkolle om du ligger paa fairway eller i roughen. Hoyere ball bane (og lengre slag) er ogsaa en fordel for de fleste hoyhandicappere.
Hvis maalet er lange (mindre noyaktige) utslag fra tee hadde jeg kjopt en driver, 3-, 4- eller 5-wood med storre "face". Pass paa at den har nok "loft" for max resultat av din swing. For all del prov koller paa rangen og drit i om det er Titleist eller en cloning. Hvis du fortsatt er hekta paa golf om et par aar har du sannsynligvis kjopt en ny uansett...

(PS jeg har kjopt altfor mange koller, og testet 10 ganger saa mange. tror allikevel ikke at jeg kan motstaa fristelsen til finne den perfekte driver'n i lopet av et par uker).

Sportslig Hilsen
Tore P.

KølleKalle

over 21 år siden

KølleKalle

Og så er vi igang igjen.
"lær å spille med jern først...."
Det finnes ikke noe vanskeligere kølle å slå med enn lange jernkøller.
Punktum.
Og hva synes disse jern-fanatikerne at man skal bruke på avstander over 150m (lenger enn 6-jern); Sprettert kanskje ??????
Eller skal man kanskje ikke slå lenger enn 150m før man er ekspert med 2 og 3 jern ???????? Ballerud, here I come!!!!!!!!!!!

Tronee, du spør om Mgolf. Mgolf sine Tour woods er fantastiske wooder, faktisk de eneste woodene jeg personlig kunne tenke meg å kjøpe ferdiglaget i butikken. Det har sannsynligvis noe å gjøre med at ferdigwoodene fra de store produsentene (Callaway, TaylorMade, Titleist, Wilson, Nike m.fl.) er påmontert billige møkkaskaft, mens Mgolf har knallbra Swix-skaft. Dette synes jeg ekskluderer alle andre enn Mgolf.
(Påberoper meg ikke at andre må synes det samme).

Mgolf går laaaaangt og er lett å slå med.
Nike sine røde CPR wooder er med god margin de mest lettspilte og sikre, men mangler noen meter på tilsvarende loftede Mgolf wooder.

Men jeg limer mine egne wooder av billig componenthoder og gode skaft som jeg slår mye bedre med enn noe av det som selges ferdigmontert, og til bare en brøkdel av prisen......

olyo

over 21 år siden

olyo

er svært godt nøgd med olyo sine cs-2306 woodar......

Cavalier

over 21 år siden

Cavalier

Tok en kjapp titt på hva som er standardskaft i Titleist 980F 3-wood på tgw.com

Er klar over at noen av skaftene ikke er de beste fra de respektive produsentene, men å kalle de "møkkaskaft" er bare tull.

Skaftalternativer:

*Fujikura Speeder
*Aldila NV75 og 85
*Dynamic gold
*Proforce
*Prolite
*Titleist 4375
*YS-6

Tore P.

over 21 år siden

Tore P.

Cavalier har rett, Kollekalle. Speeder og NV skaftene er definitivt blant de mest brukte paa PGA-touren. Men det er fint at du som nordmann ikke synes noen andre produkter kan maale seg med swix og hmGolf. Speeder og Aldila NV er ikke noe for hoyhandicappere allikevel.

Jeg gjentar: prov koller paa rangen, ikke kjop koller basert individuelle erfaringer her.

Espen Ødegaard

over 21 år siden

Espen Ødegaard

I siste nummer i et av de største golfbladene -- jeg tor det var Golf World - var det en stor test av drivere. Denne testen var gjort på en litt mer objektiv måte en "testene" du ser i bl.a. Golfbladet.

Man brukte en programmerbar golfrobot, som også de store køllemakerne benytter, og sett på lengde og hvor tilgivende kølla er ved treff utenfor sweetspot.

Så vidt jeg husker så var det Cobra som alt i alt kom best ut av det med vekt på tilgivenheten (som en kombinasjon av (manglende) sideavvik kombinert med bibeholdelse av lengde). Du bør kanskje kikke på denne artikkelen hvis du ha mulighet for det.

ole gregert terjesen

over 21 år siden

ole gregert terjesen

Jeg leste samme test og de testet i tillegg forskjellige golfballer og det gav interessante informasjoner.

Jeg tror man skal være mer opptatt av golfspilleren og hvordan han slår og mindre av ulikt golfutstyr. Slik er det i alle andre sammenhenger og mannnen /kvinnen som slår og hvilke fysiske og tekniske kvaliteter/ kompetanse denne besitter må telle mest.

Vi er forsatt meget ulike og ikke minst teknisk stor forskjell i måten og slå et golfslag.

Toughloose

over 21 år siden

Toughloose

Tronee: Du spør om wooder, og hør for all del ikke på disse jernfantastene som synes det er unødvendig å slå over 150 meter ;). Har du lyst til å bli en "komplett" golfspiller etterhvert så er det ingen grunn til å vente med wood og driver, dessuten er det disse køllene de fleste av oss synes det er morsomst å slå med. (Grunnen til at "jernfolka" sliter med wooder er som regel at de ikke har skjønt forskjellen i hvordan man skal angripe ballen). Nok mas om det =)

En av de beste woodene jeg har hatt var en Callaway Steelhead II +, (ikke steelhead III den er helt på trynet) II+ er noen år gammel, men hvis du kommer over et pent eksemplar så er det en glimrende kølle både fra tee og fairway. Titleist sine 980 wooder er kanon og kanskje de vakreste woodene som er laget, og at det er dårlige skaftalternativ på disse køllene er en vågal påstand. Jeg vil ikke anbefale den eldre 975 serien, da disse har et vanskelig og lite køllehode.
Selv tasser jeg rundt med en TaylorMade Rescue 16 grader, med Fujikura-skaft. Den er god når den er god, men krever en del trøkk i svingen, dessuten vet jeg at enkelte ikke blir venner med utseendet på hybridkøller.

Lykke til!

bjarne

over 21 år siden

bjarne

En nybegynner bør konsentrere seg om retning, ikke lengde - jernfantast eller ei. Personlig gikk jeg halvannen sesong før jeg brukte wood (og da begynte jeg med en 3'er) på "seriøse" runder, og det funket bra for meg. På den tiden skilte det bare 20-30 meter mellom 4'er jernet og 3'er wooden, og da sier det seg selv at det skal mye til får at det skal skal lønne seg å slå wood. De ALLER fleste ferskinger har mye mer retningskontroll med jern (ikke minst mindre slice). Et slag i skogen/vannet/OB med wood'en, og så var de siste 7-8 slagene bortkastet (i forhold til hvis jeg hadde slått 4'er jernet i stedet).

Så mitt råd er: Tren MYE med wood/driver før du tar den i bruk på banen. Når stabiliteten er blitt så god at det lønner seg å slå 30 m lengre fra tee i forhold til antall feilslag er du klar!

(Men ja, det er absolutt disse køllene som gir det største kicket å treffe bra med :o)

Lofthouses

over 21 år siden

Lofthouses

ole gregert terjesen:
Den testen du snakker om , var ikke den i norsk golf a?? bare lurer....
Men uansett, han spør om wooder da, ikke drivere....!

Toughloose: Hve er det du mener er jernfantaster... høres ut som om du mener det er mange av dem her... men så vidt jeg skjønner så er det bare Goofy som har anbefalt og bruke jern...
Ellers så er jeg gasnke så enig med deg...

RS

over 21 år siden

RS

Linker til testsider for Wooder (og annet).

http://www.rankmark.com/woods.asp
http://www.golfclubreview.com/fairway.htm

KølleKalle

over 21 år siden

KølleKalle

Først svar til Cavalier og Tore P.
Det er riktig at Titleist leverer køller med gode skaftalternativer, men da må de bestilles og det er en viss ventetid.
De aller fleste kjøper køllene sine slik de står i butikken, og da er det som regel simpleste kvalitet på skaft.
Men bevares, alle wooder kan leveres med alle typer skaft, de fleste koster en del ekstra med spesifisert skaft.
I verste fall kan man også gå til en køllemaker og betale 1000-1500kr ekstra for å få skiftet skaft.
Jeg bytter stadig skaft på både drivere og fairway-woods, og særlig Taylor Made og Nike har store forbedringspotensialer.
Titleist er vanskelige køller å slå med, og blir mest brukt av bedre spillere som vet hvilket skaft de vil ha, og dermed ender opp med Fujikura eller Penley som ser ut til å være beste alternativene.
Titleist-woodene som står til salgs rundtomkring har (nesten) alltid Titleists eget billigskaft (4375) som går inn i kategorien jeg vil kalle møkkaskaft.
Ved å velge Fujikura eller Penley oppnår man lett 10% ekstra lengde.

Så til testen som ble referert til lenger opp. Har bladet liggende et eller annet sted men husker ikke om det var GolfWorld eller GOlf Digest.

Testen ble utført med en robot innstilt på 90mph, og alle køllene hadde loft mellom 10 og 11 grader og reg flex skaft.

DENNE TESTEN ER LATTERLIG TILFELDIG OG BEVISER INGENTING.

For det første hadde alle køllene forskjellig loft.

For det andre hadde alle køllene forskjellige skaft.

For det tredje ble det slått (jeg tror det var) 12 baller med hver kølle, og kun lengste slag ble målt. Dvs at dersom en ball hadde en litt heldig sprett fikk den lett 10-15m ekstra trill.

Og for det fjerde så ble det fra noen produsenter brukt drivere med trampolineverdi over 0.83 og fra andre under 0.83. og det til tross for at så godt som alle driverne finnes i begge versjoner.
At et så "seriøst" golfmagasin kan utføre en så verdiløs test er for meg helt uforståelig.
At kunsumentene legger testresultatene til grunn når de skal kjøpe utstyr er ikke annet enn dumt.

Enhver seriøs testorganisasjon med et minimum av "vitenskaplig vett" ville slått mange slag og målt gjennomsnittslengden.
Når jeg selv tester køller, eller tar med en kunde på test-feltet slår vi 20 baller, plukker opp de 2 ytterste på hver side, de 2 lengste og deretter måler vi gjennomsnittet av de 5 lengste som blir igjen.
Det man da får er et resultat som langt på vei ekskluderer tilfeldigheter som vind, eksepsjonell sprett, og dårlige slag og sitter igjen med et resultat som er riktig for den personen og den kølla.

Lengden på et slag avhenger av 3 ting: Ballhastighet, utslagsvinkel og backspin.
På to drivere fra forskjellige produsenter med samme loft kan utgangsvinkelen lett variere med 2-3 grader avhengig av hvor gravitasjonssenteret er i køllehodet.
Ytterligere får man lett 2-3 grader med samme køllehode hvis man bytter mellom skaft med høyt og lavt flexpunkt.
Backspin bestemmes av både loft, gravitasjonssentrum, skaftflex, flexpunkt og riller.

Tar man seg tid til å prøve seg frem litt finner man ut at alle de store kølleprodusentene går tilnærmet like langt. Og mange billige klone-køller går like langt som de langt dyrere originalene.
Hva man ender opp med avhenger av hvor mye bryderi man gidder å legge i utprøviong før man kjøper.
Det eneste som er sikkert er at kjøper man standard-køller i pro-shopen uten å prøve den ender man opp med med en lite optimal kølle, og den store synderen er nesten alltid skaftet.

Cavalier

over 21 år siden

Cavalier

Bestilte selv en Titleist 980F med fujikura speeder stiff, og ja, det var en viss ventid. Bestilte tirsdag kveld og køllen ble levert torsdag morgen. Så jeg måtte vente hele onsdagen! (Bestilt på tgw.com)

Skaftalternativene jeg nevnte er "stock-shafts", altså standardskaft som ikke må spesialbestilles. Hvis man skal forandre lengde og grepstykkelse o.l tar det noe lengre tid da bestillingen går direkte til Titleist.

Når det gjelder den nevnte drivertesten gjelder den ett fåtall spillere, de med svinghastighet på ca 90 mph. Og det er langt i fra alle svinger på 90mph som hadde oppnådd samme resultatet som testrobotten.

Hvis jeg skal komme med en anbefaling, som jo er det Tronee etterspørr, vil det være Titleist 983K driver og Titleist 15* 980F 3-wood.

Når det gjelder skaftvalg som selvfølgelig er viktig er jeg godt fornøyd med fujikura skaftene i stiff (Har ca. 115 mph i svinghastighet med driver), selv om dette speeder-skaftet er langt i fra det beste og dyreste fujikura har.

Cavalier

over 21 år siden

Cavalier

Glemte forresten å nevne at skaftalternativene har samme pris (til 980F), selv om køllekalle mener det motsatte.

Tiger Would

over 21 år siden

Tiger Would

hmmm......

jeg synes det er litt merkelig utvikling her.
noen kaller Tronee for nybegynner, mens andre gir tips som er alt for tekniske for en nybegynner å forstå...... hihi.....

selv har jeg spilt i ett år, og har bare så vidt begynt å forstå forskjellene på loft på køllene.

dere snakker mye om lengde, men det er mest stabilitet en 23 handicapper er ute etter, og en god 3 Wood er grei start, da det finnes mange nye wooder som er relativt enkle å slå med.
selv har jeg en Taylormade V-steel 3 Wood med standardskaft.

kall gjerne skaftet for møkk, men hvis det er 10 meter forskjell og ingen retningsstabilitet som er forskjellen fra møkkaskaft til et som koster 1500 ekstra, så er jeg glad jeg ikke bestilte spesialskaft.
Jeg slår rett som bare det med standardskaftet, og kommer ofte opp i mot 190-200 meter med wooden min.

Hør på de som tipser deg om å teste forskjellige wooder på driving range.
Om du er nybegynner eller ikke spiller ingen rolle, for det er følelsen i balltreffet som skal avgjøre hva slags kølle du liker.

lykke til..

Skreddersydd

over 21 år siden

Skreddersydd

Kølle Kalle:
Jeg er "lykkelig" innehaver av en TM driver med slikt "møkkaskaft". Har fulgt litt med i ulike diskusjoner og har etterhvert forstått at dette med skaft er viktig. Jeg har vurdert å skifte skaft, men må gjøre litt research for å finne et skaft som bl.a passer min svinghastighet, som jeg ennå ikke har målt.

Med din erfaring, hvilke skaft (merke, modell) vil du si er gode (bedre enn "møkkaskaftene") og hvilken pris ligger slike skaft på ?

På forhånd takk !

KølleKalle

over 21 år siden

KølleKalle

TM-drivere går meget bra med TrueTemper EI-70 II -skaft for spillere med normal svinghastighet (90-105mph = R-flex)
For spillere med 100-110 mph svinghastighet har jeg gode resultater med Rapport Cirrus Pro Ultralite og Rapport Pro-Wound 70 i S-flex.
ProWound skaftet passer godt for spillere med jevn fin sving, mens Cirrus-skaftet er mer nervøst og gir et knallhardt kick for spillere med agressiv sving (kort akselerasjon før ballen)
Spillere med over 110 mph bør velge Cirrus X-flex, eller kappe en halv tomme av tuppen på S-flex.
NB! Mange spillere har problemer med at de avslutter akselerasjonen for tidlig, og nærmest begynner å bremse før køllehodet når ballen. I slike tilfeller er man best tjent med "møkka"-skaftene som kommer som standard.

Alle skaftene jeg nevner over kan kjøpes fra www.golf-components.com.
Vær oppmerksom på at du trenger en spesiell foring for å montere inn nye skaft på TM køller.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her