KølleKalle
Først svar til Cavalier og Tore P.
Det er riktig at Titleist leverer køller med gode skaftalternativer, men da må de bestilles og det er en viss ventetid.
De aller fleste kjøper køllene sine slik de står i butikken, og da er det som regel simpleste kvalitet på skaft.
Men bevares, alle wooder kan leveres med alle typer skaft, de fleste koster en del ekstra med spesifisert skaft.
I verste fall kan man også gå til en køllemaker og betale 1000-1500kr ekstra for å få skiftet skaft.
Jeg bytter stadig skaft på både drivere og fairway-woods, og særlig Taylor Made og Nike har store forbedringspotensialer.
Titleist er vanskelige køller å slå med, og blir mest brukt av bedre spillere som vet hvilket skaft de vil ha, og dermed ender opp med Fujikura eller Penley som ser ut til å være beste alternativene.
Titleist-woodene som står til salgs rundtomkring har (nesten) alltid Titleists eget billigskaft (4375) som går inn i kategorien jeg vil kalle møkkaskaft.
Ved å velge Fujikura eller Penley oppnår man lett 10% ekstra lengde.
Så til testen som ble referert til lenger opp. Har bladet liggende et eller annet sted men husker ikke om det var GolfWorld eller GOlf Digest.
Testen ble utført med en robot innstilt på 90mph, og alle køllene hadde loft mellom 10 og 11 grader og reg flex skaft.
DENNE TESTEN ER LATTERLIG TILFELDIG OG BEVISER INGENTING.
For det første hadde alle køllene forskjellig loft.
For det andre hadde alle køllene forskjellige skaft.
For det tredje ble det slått (jeg tror det var) 12 baller med hver kølle, og kun lengste slag ble målt. Dvs at dersom en ball hadde en litt heldig sprett fikk den lett 10-15m ekstra trill.
Og for det fjerde så ble det fra noen produsenter brukt drivere med trampolineverdi over 0.83 og fra andre under 0.83. og det til tross for at så godt som alle driverne finnes i begge versjoner.
At et så "seriøst" golfmagasin kan utføre en så verdiløs test er for meg helt uforståelig.
At kunsumentene legger testresultatene til grunn når de skal kjøpe utstyr er ikke annet enn dumt.
Enhver seriøs testorganisasjon med et minimum av "vitenskaplig vett" ville slått mange slag og målt gjennomsnittslengden.
Når jeg selv tester køller, eller tar med en kunde på test-feltet slår vi 20 baller, plukker opp de 2 ytterste på hver side, de 2 lengste og deretter måler vi gjennomsnittet av de 5 lengste som blir igjen.
Det man da får er et resultat som langt på vei ekskluderer tilfeldigheter som vind, eksepsjonell sprett, og dårlige slag og sitter igjen med et resultat som er riktig for den personen og den kølla.
Lengden på et slag avhenger av 3 ting: Ballhastighet, utslagsvinkel og backspin.
På to drivere fra forskjellige produsenter med samme loft kan utgangsvinkelen lett variere med 2-3 grader avhengig av hvor gravitasjonssenteret er i køllehodet.
Ytterligere får man lett 2-3 grader med samme køllehode hvis man bytter mellom skaft med høyt og lavt flexpunkt.
Backspin bestemmes av både loft, gravitasjonssentrum, skaftflex, flexpunkt og riller.
Tar man seg tid til å prøve seg frem litt finner man ut at alle de store kølleprodusentene går tilnærmet like langt. Og mange billige klone-køller går like langt som de langt dyrere originalene.
Hva man ender opp med avhenger av hvor mye bryderi man gidder å legge i utprøviong før man kjøper.
Det eneste som er sikkert er at kjøper man standard-køller i pro-shopen uten å prøve den ender man opp med med en lite optimal kølle, og den store synderen er nesten alltid skaftet.