Tohr
Burre:
De nyeste banene vi har fått i Norge den siste tiden er baner/klubber som det koster en formue å være medlem i. Disse klubbene stiftes utelukkende fordi noen ser sitt snitt til å tjene mye penger. Jeg har slettes ikke noe i mot at folk tjener penger, men saken er at de siste banene som er bygget, mer enn nok, dekker behovet for kvalitetsbaner. Du sier: "En annen ting er at det finnes en mengde lovende spillere i alle aldersklasser som trenger baner som er i samme kvalitetsklasse som de vil møte på den internasjonale arena."
Å bli en spiller på dette nivået tar laaaaang tid og for å komme dit MÅ man til utlandet, uansett. Sesongen i Norge varer i kanskje 6 måneder og ingen skal komme å si at en spiller kommer inn på europatouren KUN ved å spille golf i Norge.
Før Henrik Bjørnstad var det 2 spillere som spilte på E.T.; Per Haugsrud og Øyvind Rojahn. Begge disse spilte på Borregård i Sarpsborg. Dette er en 9-hullsbane med en kvalitet som ikke er den beste i landet. Da kan man jo fundere over hvordan de klarte dette UTEN hverken Miklagard eller Losby. Hva med f.eks. Jan Are Larsen? Han har også klart seg uten disse banene...
Jeg mener helt klart at man kan bli like god på Arendal, Larvik, Borre, Skoger, Drøbak, Tyrifjord, Kjekstad, Bærum, Meland, Sola, osv.... som på f.eks. Miklagard! Alt handler om å slå rett og om å bruke hue!
Du sier: "Det finnes mange golfspillere i Norge som har lyst til å spille golf på høykvalitetsanlegg.. " Klart det! Alle har vel lyst til dette, men hvor mange er villige til, eller har råd til å BETALE FOR DET? Markedet er ikke stort nok! Det har ingenting med kommunisme å gjøre!
Her er de siste 18-hulls banene sentralt på østlandet og prisen for å bli medlem:
Haga: 150.000,- (kommer sikkert til å synke)
Holtsmark (konk.)
Miklagard: 70.000,- (synker stadig)
Losby: 70.000,- (synker stadig)
Hauger: 40.000,-
Når det gjelder biler, er dette et litt større marked. Hvor mange private kjøper bil som koster over 400.000,-? Selv aner jeg ikke, men jeg kan tenke meg det ligger på under 5%. Hvor mange private er villige til å betale over 50.000,- for et golfmedlemsskap?