Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Holtsmark golfbane i Lier!!

Pettesen

over 22 år siden

Pettesen

Til alle som mener at Miklagard er en flott bane, kan glede seg når Holtsmark golfbane står klar.
Den ligger fantastisk til i Sylling. Robert T Jones
har designet banen og kommer til å by på flott natur og fantastisk golf. Har selv kjøpt meg inn og gleder meg villt til den står ferdig. Dette er et alternativ til alle som mener at 150.000.- er for mye på Haga. Holtsmark ligger en halv times kjøring fra Haga, og etter det jeg kan bedømme vil Holtsmark by på en bedre golf opplevelse til 1/3 av prisen.

taylorfade

over 22 år siden

taylorfade

Bare de ikke går konkurs først da. De har jo litt problemer og selg ut andel/aksje. Såvidt jeg vet har de bare solgt ca 40 stk.

Pettersen

over 22 år siden

Pettersen

Finansieringen er visstnok i orden nå. Annlegsarbeidet starter igjen i september.

Runar Nyrud

over 22 år siden

Runar Nyrud

Det er litt merkelig at en person (Pettersen) sender SAMME "innlegget" til flere.... Hvis man er litt mistenksom så kan man jo få inntrykk at dette er et "reklame fremstøt" av Holtsmark. Det har vel ikke gått så bra økonomisk der ? Eller er det bare en av medlemmene som skal hjelpe til litt ?
Runar, som mener at medgangstidene er over.

Pettersen

over 22 år siden

Pettersen

Neida, dette er ikke et reklamestunt av Holtsmark. Men som du skriver,av et medlem som håper andre kan fatte interesse
i prosjektet. Synd med denne nedgangstiden for golfaksjer
som vi ser nå. Vi får håpe at den snur!

SnakeEyeJoe

over 22 år siden

SnakeEyeJoe

Hvor kan jeg finne opplysninger om denne golfbanen ??? Har de en hjemmeside

Pettersen

over 22 år siden

Pettersen

Opplysninger om Holtsmark finnes på:
www.holtsmarkgolf.no

SnakeEyeJoe

over 22 år siden

SnakeEyeJoe

Det var en meget professionell hjemmeside, men tydeligvis ikke oppdatert på en stund. Der står det jo at banen allerede er spilleklar, men hvor er hullene. I går kveld så området ut som Ground Zero.......

SnakeEyeJoe

over 22 år siden

SnakeEyeJoe

Dette ser ikke lovende ut.
Jeg har akkurat flyttet hjem fra flere âr i utlendighet og Holtsmark ville bli den naturlige hjemmebanen for meg, men......jeg skjönner mellom linjene i artikkelen i DT fredag (tror jeg det var) at dette prosjektet aldri blir realisert. Egentlig ikke sâ rart heller, hvor skal de ta medlemmene sine fra ? Hönefoss er skjermet av Tyrifjord GK, Drammen av Kjekstad og Skoger, Oslo av Asker, Bärum, Haga og Grini. Er vel ikke sâ mange som gidder â kjöre forbi en golfbane for â komme til den neste som er dobbelt sâ langt unna (selv om det sikkert er noen...)

TNG

over 22 år siden

TNG

Og jeg som vurderte Holtsmark, men fikk napp på ventelisteplassen min på Tyrifjord før jeg skulle kjøpe Holtsmark. Ikke spesielt lei meg nå gitt....

Men jeg håper Holtsmark blir noe av!

Ola Dunk

over 22 år siden

Ola Dunk

Forslag til ferdig-finansiering av Holtsmark:
Plant juletrær på hele området, det er plass til ca 200 000 trær.
Om 7-10 år kan de selges med fortjeneste på 200 kr stk, det blir 40 millioner kroner.
Dersom det ikke er nok kan man gjøre hele operasjonen igjen helt til man har nok penger.
hehehehe

Taylorfade

over 22 år siden

Taylorfade

Nå er holtsmark golfbane konkurs. Om vi vil se dette prosjektet opp og stå noen gang er heller tvilsomt....

Dag T. Andersen

over 22 år siden

Dag T. Andersen

Synes synd på Pettersen! Får du pengene dine igjen? Har selv investert i en bane som skal åpne neste år. Håper vi ikke er inne i en konkurstrend nå!!

Tohr

over 22 år siden

Tohr

En "konkurstrend" er vel ikke aktuell foreløpig, men det er tydelig at interessen for de dyreste golfaksjene er mindre nå enn tidligere. Det finnes vel grenser for hvor mange som er villige til (eller har råd til) å kjøpe disse aksjene. Norge er et lite land og vi har ikke plass til mange dyre klubber og baner med såkalt "internasjonal standard".

Målet med slike baner er tydeligvis å skulle plassere Norge på golfkartet. Selv syntes jeg at vi ikke har behov for dette med kjempeflotte mesterskapsbaner. Hvorfor skal vi det, egentlig? Kan vi ikke heller bygge "normale" baner med "normale" medlemsavgifter?
Det eneste vi ønsker er å spille golf og kose oss uten å tenke på at utlendiger skal sperre øynene opp for våre kjempeflotte baner.

Det er et fett for meg om Norge arrangerer europatour-turneringer eller ikke! Mitt forhold til golfsporten forblir den samme, uansett.

Tøft at profilerte spillere skryter av f.eks. Miklagard, men hva har egentlig dette å si for deg som er en vanlig golfspiller?

For øvrig synd at det gikk som det gikk med Holtsmark. Det virker som dette er en nydelig bane. Hva skjer videre? Blir det en bane der eller blir det potetåker?

Knurrik

over 22 år siden

Knurrik

Helt enig, synd med Holtsmark siden den er rett utenfor stuedøra mi.
Det burde likevel la seg gjøre å realisere en 9-hulls bane der.
Siden den er "omringet" av Skoger, Kjekstad, Tyrifjorden, Asker, Bærum m.fl. vil det neppe bli så stort press i begynnelsen at det ikke blir plass nok å spille på 9 hull.
Man får dermed spille kvalitetsgolf til halv pris, man kommer i gang med golf i Sylling, og dersom det blir nok medlemmer kan man realisere flere hull senere.

Burre

over 22 år siden

Burre

Tror du virkelig, Tohr, at det bygges baner av høy standard i Norge kun for at utlandet skal sperre øynene opp? Det finnes mange golfspillere i Norge som har lyst til å spille golf på høykvalitetsanlegg som kan tilby bla annet greener og design i toppklasse. En annen ting er at det finnes en mengde lovende spillere i alle aldersklasser som trenger baner som er i samme kvalitetsklasse som de vil møte på den internasjonale arena. For at golfsporten skal utvikle seg trenger vi disse anleggene! At dette ikke er for alle, det for så være. Slike anlegg koster mye penger å drifte og bygge, og det medfører selvfølgelig at prisene blir høyere enn på norske gjennomsnittsbaner.
Kan jeg få lov til å sammenligne med bilmarkedet? Ønsker du at utvalget blandt nye biler maks skal koste 150.000,- eller er det greit at folk har et valg når det gjelder hvordan de vil bruke pengene sine? Kan jeg få lov til å kjøpe meg en Audi A6 hvis jeg har råd til det eller må jeg nøye meg med en Skoda?
Hørte jeg kommunisme???

Tohr

over 22 år siden

Tohr

Burre:
De nyeste banene vi har fått i Norge den siste tiden er baner/klubber som det koster en formue å være medlem i. Disse klubbene stiftes utelukkende fordi noen ser sitt snitt til å tjene mye penger. Jeg har slettes ikke noe i mot at folk tjener penger, men saken er at de siste banene som er bygget, mer enn nok, dekker behovet for kvalitetsbaner. Du sier: "En annen ting er at det finnes en mengde lovende spillere i alle aldersklasser som trenger baner som er i samme kvalitetsklasse som de vil møte på den internasjonale arena."
Å bli en spiller på dette nivået tar laaaaang tid og for å komme dit MÅ man til utlandet, uansett. Sesongen i Norge varer i kanskje 6 måneder og ingen skal komme å si at en spiller kommer inn på europatouren KUN ved å spille golf i Norge.

Før Henrik Bjørnstad var det 2 spillere som spilte på E.T.; Per Haugsrud og Øyvind Rojahn. Begge disse spilte på Borregård i Sarpsborg. Dette er en 9-hullsbane med en kvalitet som ikke er den beste i landet. Da kan man jo fundere over hvordan de klarte dette UTEN hverken Miklagard eller Losby. Hva med f.eks. Jan Are Larsen? Han har også klart seg uten disse banene...

Jeg mener helt klart at man kan bli like god på Arendal, Larvik, Borre, Skoger, Drøbak, Tyrifjord, Kjekstad, Bærum, Meland, Sola, osv.... som på f.eks. Miklagard! Alt handler om å slå rett og om å bruke hue!

Du sier: "Det finnes mange golfspillere i Norge som har lyst til å spille golf på høykvalitetsanlegg.. " Klart det! Alle har vel lyst til dette, men hvor mange er villige til, eller har råd til å BETALE FOR DET? Markedet er ikke stort nok! Det har ingenting med kommunisme å gjøre!

Her er de siste 18-hulls banene sentralt på østlandet og prisen for å bli medlem:

Haga: 150.000,- (kommer sikkert til å synke)
Holtsmark (konk.)
Miklagard: 70.000,- (synker stadig)
Losby: 70.000,- (synker stadig)
Hauger: 40.000,-

Når det gjelder biler, er dette et litt større marked. Hvor mange private kjøper bil som koster over 400.000,-? Selv aner jeg ikke, men jeg kan tenke meg det ligger på under 5%. Hvor mange private er villige til å betale over 50.000,- for et golfmedlemsskap?

Østfoldgolfer

over 22 år siden

Østfoldgolfer

Vil gjøre oppmerksom på at dere ca 1 times biltur fra Oslo har et fantastisk golfanlegg på Mørk i Spydeberg, Østfold. En svært utfordrende 18 hulls park/skogsbane med fine greener, en 9 hulls treningsbane av høy standard og et flott, nytt klubbhus med fin kaffeteria. Her koster en spilleaksje kr. 12000,-, et svært gunstig tilbud som er noe å vurdere dersom du er glad i golf! Ta en titt på hjemmesiden til klubben.

Burre

over 22 år siden

Burre

Kanskje Per og Øyvind var veldig gode... Jan Are Larsen trener forøvrig en del på Miklagard. Det gjør også Suzann Pettersen, Vibeke Stensrud, Cecilie Lundgreen, Knut Ekjord og mange andre dyktige spillere. For disse spillerne er det viktig å ha samme forhold som i utlandet, ikke minst på greenene. Jeg tror ikke de kommer til Miklagard bare for å vise seg frem...
Hvis disse banene klarer seg økonomisk, som det ser ut til at de gjør, da må det vel være nok golfere i Norge som er villig til å betale prisen?
Forøvrig må jeg si at aksjeprisen på banene som du nevner ikke har betydning for banene selv, dette er prisene på annehåndsmarkedet. Alle disse banene, unntagen Haga og Holtsmark, har solgt aksjene i klubben og disse prisene har dermed ingen innvirkning på klubbenes økonomi.

Tohr

over 22 år siden

Tohr

Joda, Burre, men opprinnelig snakket vi vel om å bygge flere slike baner. Poenget mitt er at det ikke er marked for det (tror jeg nesten bestemt).

Jeg er slettes ikke i mot baner som Miklagard, men tror det holder med 1 eller 2 sett ut i fra behovet.

Burre

over 22 år siden

Burre

Heisann, da var vi jammen enige! Stort sett... :-)

Golfmeglereren

over 22 år siden

Golfmeglereren

Poenget ditt er greit Tohr. Det er lett å se at markedet er mettet for ("dyre") golfbaner. For å oppdatere deg litt på priser så ligger Hauger,Losby og Miklagard på 30-40000 nå og det er kjøpers marked. Prisen på disse klubbene er dermed ikke så mye høyere enn de klubbene som du "liker".
Dette tilsier at markedet er mettet og rimeligere klubber a la Krokhol og Østmarka vil også ha det vanskelig med å tiltrekke seg medlemmer. Det er mange som spiller golf , men langt færre "golfspillere" (spiller> 10 runder per år) enn man skulle tro.

Prisene utjevner seg

over 22 år siden

Prisene utjevner seg

Markedet er mettet, men det bygges stadig flere baner.
Høyprisbanene som Miklagard, Losby, Haga m.fl. er dyre fordi de ønsker å komme på nivå RASKERE enn andre, og har en dertil stram finansiering.
Men man vil se en utvikling der de beste banene setter standard og resten vil nærme seg.
Driftskostnaden av en "dyr" bane og en billig bane er ikke så veldig ulike, greenene må klippes begge steder og justering av klippehøyden er bare et lite håndgrep.....
Enten må prisene på de dyreste banene senkes, eller så kommer de til å ende opp med en forgubbing av medlemsmassen, dvs gamle og halvgamle menn med høy inntekt og høyt hcp (for ikke å glemme konene deres) er de eneste som har råd til å spille der.
Miklagard og Losby mangler fullstendig f.eks ungdomsmiljø a la det vi ser på Kongsberg, Skoger og Bærum. Miljøfaktoren kommer om meget kort tid til å bli konkurransefaktor nr.1 mellom banene, og man klarer ikke å skape et tiltrekkende miljø på et gamlehjem, selv om noen kanskje ser på det som en konkurrent til Odd Fellow og lignenede.
Det at Miklagard har skrytt seg opp på tidlige utgaver av hjemmesidene sine og gått ut med høy profil i månedspressen bare øker forventningene til de som drar dit for å spille med resultat at de blir skuffet selv om banen er blandt de beste i Norge.

Burre

over 22 år siden

Burre

Ut ifra hva du sier så blir du skuffet selv om Miklagard er blandt de beste i landet? Kan jeg spørre hva du er så misfornøyd med?
Driftkostnadene på baner i Norge varierer mye! Du sier at greenene må klippes begge steder og det er bare forskjell på klippehøyden? Ok, ta en liten prat med en greenkeeper og han vil forklare deg at du ikke har den fjerneste idè om hva du snakker om. Min hjemmeklubb, Miklagard som du sikkert har forstått, klipper sine greener med singleklippere hver morgen. Dette tar cirka 5 ganger lengre tid enn å bruke en triplex-klipper som mange "vanlige" baner bruker på sine greener. Hvis du lurer på hvorfor Miklagard gjør dette, så er det for å få greener i verdensklasse og det HAR DE!
Dette er bare ett eksempel på hva som gjør forskjellen i driftskostnadene, men som sagt snakk med en greenkeeper og få litt mer informasjon om temaet før du kaster deg ut i diverse diskusjonsforum igjen.

Uff, de greenene på Miklagard

over 22 år siden

Uff, de greenene på Miklagard

Samma f.. hvilken debatt man leser her inne så er det en eller annen fra Miklagard som skal skryte av greenene sine.
JA, GREENENE PÅ MIKLAGARD ER BEST I VERDEN OG DET KOSTER MILLIONER HVERT ÅR!!!!!!!
Resten av greenen i Norge er bare utmark som klippes av sauer på beite.
Fornøyd. Opplest forstått og vedtatt.
Da kan vi debattere videre på andre temaer, som f.eks resten av golfbanen, klubbhus, miljø, natur, popularitet, trender og utstyr.

Tut-Tuuut

over 22 år siden

Tut-Tuuut

Hvorfor er Miklagard-medlemmer så sure i alle innleggene sine? Bare masse utropstegn og masing. Bare det at de gidder å forsvare seg, viser at de har behov for at Miklagard blir ansett som en bra bane. Sier ingenting om kvaliteten, kun hvordan jeg opplever medlemmene i diverse debatter.

Pettersen

over 22 år siden

Pettersen

Selvsagt skal kvalitettsgolf "koste litt",
Det er bare ikke så mange som vet hva kvalitet er.
Mange mener at Kjekstad,Bærum og Asker golfklubb er det beste vi har her i landet, De mener at 500.- i greenfee er for mye for å spille Miklagaard,at ballene i proshopen er dyre og irriterer seg over at brusen i restauranten koster 10 kroner mer en på en brusautomat. De samme personene har kanskje ikke vært i Skottland og betalt 900.- for en uforglemmelig runde på Glenneagles Kings course. De hadde sikkert irritert seg over at en bacon roll koster 2 pund og at mange av hullene har blinde utslag.
Jeg mener hvor lenge skal man ta hensyn til uvitende grinebitere som ikke har peilig på hva de snakker om fordi de ikke har spillt på andre baner en sin egen hjemmebane, de har kanskje spillt på Mjølkerød eller Strømstad et par ganger, til og med spillt på Cypros og i Spania en gang... Jeg personlig er drit lei av kvaliteten på Kjekstad, Bærum og Asker(jeg gidder ikke å spille golf for en hver pris), derfor kjøper jeg spillerett på Miklagaard, der får jeg alt jeg lengter og drømmer om når det gjelder golf. Jeg kjøpte aksje i Holtsmark i den tro at ikke bare jeg
ønsket den kvaliteten som Miklagaard har,men at dette ville bli en bane for oss i Asker/Bærum og Drammen. Men neida.. hva skjer.. ingenting !! Haga selger 800 aksjer til de som ikke vet noe som helst om hva de kjøper. Jeg gikk en tur på Haga i høstes og så at,på en av greenene hadde en annlegsmaskin kjørt rettover greenen og laget utrolig dype spor, spor som umulig kan reparere seg selv til sommeren,hvor er kvalitetssikringen og hvor er tryggheten til aksjonerene om at dette blir et kvalitetsanlegg?? Greit nok at de bygger greener og tee's i forholt til USGA standarer,men er banearkitekten av samme standard??? En dansk kommunearkitekt... Hva med vedlikehold..
de ansetter kanskje 20 skotske bane arbeidere som vet hva de driver med...vi får ihvertfall håpe det blir bedre enn på Grini. Men de kommer vel til å dele på resursene, han som maltrakterer greenene på Grini har vel Haga som ekstrajobb i helgene.... Jeg håper Haga blir bra og at de åpner for greenfee spill,men kom for faen ikke å klag på prisen,dersom det skulle vise seg å holde like god kvalitet som Miklagaard! 500.- er ikke for mye for en runde på en av Norges beste baner!

God jul og et mildt nyttår

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her