Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Medlemskap i Drammens-omraadet?

Snart Drammenser

over 21 år siden

Snart Drammenser

Skal flytte til vakre Drammen og lurer paa om noen kan anbefale klubber eller gi positive/negative kommentarer til:

Skoger
Kjekstad
Asker
Kongsberg / Tyrifjorden er muligens litt for langt unna som hjemmebane.
Noen andre?

Dag T. Andersen

over 21 år siden

Dag T. Andersen

Solum i Holmestrand er 20 minutter unna Drammen sentrum, åpner backnine førstkommende søndag.

aldri drammenser

over 21 år siden

aldri drammenser

Skoger - bedre enn sitt rykte. Orginal bane, morsom å spille, men kanskje litt lang å gå.
Kjekstad - dropp det. Hyggelig klubb, men får nesten aldri til greenene og blir alltid trang og vanskelig.
Kongsberg ikke så ille langt (bra vei). Fin bane som igjen er i god stand.
Tyrifjorden vakker natur , bra bane - men av disse to ville jeg kanskje gått for Kongsberg . Mulig at Tyrifjorden er mer politelig beskaffenhetsmessig.

Ikke for langt

over 21 år siden

Ikke for langt

Kongsberg er en godt etablert bane med svært fordelaktige betingelser for øyeblikket.
Bor selv like på utsiden av Drammen, og syntes det er helt greit å kjøre den veien.

SOndre

over 21 år siden

SOndre

Du kan få et medlemskapt på kjekstad golfklubb billig av meg. Har en andel jeg skal selge.
Hvis du ikke har spilt banen før så kan du være med og prøve den. Har greenfeebilletter. De har nettopp åpnet en 9 hulls sløfye som er veldig morsom og bra trening for nærspillet..

Kongsberg medlem

over 21 år siden

Kongsberg medlem

Kongsberg er ca halvtimen fra Drammen sentrum med den nye veien.
Anlegget er også meget bra og i stadig utvikling.
Nå selges det et begrenset antall medlemskap til kr 15000,- (andeler)

Det virker som er bra tilbud!

Snart Sætre

over 21 år siden

Snart Sætre

Hei Sondre.

Jeg henger meg på om det er greit.
Hva skal du ha for andelen?
Kanskje vi skulle snakket om det under en runde på Kjekstad?

Drammen

over 21 år siden

Drammen

Det er mange alternativer i Drammensområdet. Det er kort vei til banene som ligger vest for Oslo (Bærum, Asker osv), og kort vei til alle banene i Vestfold. Godt over 20 baner innen for en radius på 1 times kjøring (hvis man tar med stort og smått).
De nærmeste banene er:
1. Skoger. Grei bane med middels standard. Nytt klubbhus. Tung og gå!
2. Kjekstad. Det er pent på Kjekstad. Ligger ute i skogen, med fin natur. Det negative med en slik skogsbane er at hvis man ikke treffer fairway så finner man aldri igjen ballen i blåbærlyngen. Kjekstad har også hatt problemer med greenene de siste årene, og den er som regel en av de siste som åpner om våren (snøen tiner seint der ute i skogen).
3. Kongsberg er en fin bane. Lett, i alle fall når roughen holdes lav. Kongsberg ligger også delvis i skogen, og er ikke av de banene som åpner tidligst om våren. Har også hatt problemer med greenene.
4. Solum i Holmestrand. Åpner de siste 9 nå til helgen. Spillte der i begynnelsen av juni og da var greenene meget bra, men resten virket litt "rufsete". Enkel bane både i utforming (lite masseforflyttning) og enkel å spille. Relativt kort. Det mest negative er at den ligger på feil side av bompengestasjonen. Kr.30 hver vei gir en ekstra kostnad på kr.60 hver gang du skal spille.
5. Hof. Omtrent like langt som til Solum, men man tar av rett før bompengestasjonen og slipper med det å betale kr.60. 9-hulls bane, men etter at de forlenget banen for et år siden så har det blitt en ordentelig bane med par 5 hull og en rekke par 4 hull. Lett bane å spille.
6. Tyrifjord. Fin bane, men jeg har inntrykk av at banen har et stort trykk fra folk fra Bærum og Oslo. Med unntak av juli så er nok dette en bane man må bestille teetime før alle greenfeespillerene, og det krever jo litt planlegging.
7. Asker og andre baner innover mot Oslo. Jeg holder meg unna disse banene. Stort trykk fra Oslo. Det samme gjelder Drøbak - som også ligger kort vei fra Drammen etter at Oslofjordtunnellen kom.
8. Eiker. Sekshulls bane, men åpner 3 nye hull til høsten. Helt grei å ha som en treningsbane. Ballrenne. Hvis du er av dem som liker å ta deg en tur på banen også på hverdagskvelder så er dette et fint alternativ. Ingen bestilling av starttid, ingen andel eller innmeldingsavgift, og du kan spille 6, 12,18,24 osv som det passer deg. Har 2 par fire hull og 4 par 3hull med full lengde, mao ingen korthullsbane. Kun 15 minutters kjøring fra Drammen. Litt kø fra 18-19 på hverdager, ellers glir det greit.
9. Sande. Som Eiker, men ikke 9 hulls før tidligst til neste år. 15-20 minutters kjøring fra Drammen. Har hatt litt problemer med greenene i år, men har hatt bedre greener enn Eiker tidligere år.
Har et par fem hull, to par 4 og 3 par tre. Fire av hullene er forlenget i år.
Åpen bane, man skal slå forferdelig galt hvis man skal miste ballen her! Lite traffikk i år (pga dårlige greener, noe som er i ferd med å rette seg). Tidligere år har det vært mye folk på søndager (hyttefolk), men på hverdagskveldene har det stort sett ikke vært kø.

9. Modum. Ligger i bunnen av alpinanlegget i Vikersund. 9 hull. Var der for noen år siden, og det var den gang en grei og morsom bane. Har snakket med folk som har vært der de seneste årene, og de fortalte at banen var noe "rufsete". Men, det kan være øynene som ser - noen har veldig store forventninger.

Yngve Johannessen

over 21 år siden

Yngve Johannessen

Kort innpå til deg Drammen.-

er sikkert riktig at det er mye trykk på Tyrifjord fra Oslo og Bærum, men det du sier om å måtte planlegge en runde, er det motsatte av hva jeg opplever.
jeg er medlem selv, så jeg kan bestille 4 dager i forveien, men i de fleste tilfellene, så ringer jeg på vei hjem når jeg får gå litt "tidlig" en dag, og da får jeg stort sett gå ut når jeg kommer ca. 30-40 minutter senere. og hvis jeg må vente i 20 minutter eller noe, så er det jo bare lurt å klaske ut en bøtte med rangeballer før man går ut.

Samme mener jeg om Asker, hvor jeg spiller ofte, og trives svært godt.

Snart Drammenser

over 21 år siden

Snart Drammenser

Takk for info. Hvis jeg forstaar dere rett ville dere rangert folgende baner/klubber med utgangspunkt fra Drammen sentrum:

1) Skoger (naermest, ok bane)
2) Kongsberg (lengre unna, bedre bane)

Hvordan er det med grunneier forholdene: Eier klubben tomten eller leies den slik at andelen kan bli null verdt om f.eks 30 aar?

Skoger entusiast !

over 21 år siden

Skoger entusiast !

Skal du flytte til Drammen er det ikke så mye å lure på hvor du bør bli medlem !

Selvfølgelig må du melde deg inn i Drammen og bli en del av ett godt miljø på en bane som aldri blir kjedelig. Flott klubbhus har vi fått og distriktets beste greenkeeper har vi !

Vil du fly bak gamle gubber melder du deg inn i Kjekstad..

vil du få deg "kafehcp", melder du deg inn i Kongsberg....

vil du lete etter drivingrangen og gå ei "mil" til første tee, melder du deg inn i Asker...

I tillegg kan Drammen skilte med mange gode spillere i alle aldersklasser, og ett godt treningsmiljø !

Sondre

over 21 år siden

Sondre

Greit det Snart Sætre.
Bare send en mail hvis du er intressert i en andel. Så kan vi diskutere det over en runde på kjekstad..

Professor drøvel

over 21 år siden

Professor drøvel

tintin?

Holmestrand

over 21 år siden

Holmestrand

Før jeg hadde bestemt meg hadde jeg definitivt tatt en tur til Solum GK ved Holmestrand i helgen. Da åpner backnine og man vil da få en fullverdig 18 hulls bane.

I ett av innleggene over står det at banen er "rufsete", men det må være en stund siden! Det har blitt jobbet veldig mye med banen i det siste, og med regnet som har kommet i det siste er også fairwayene blitt utrolig bra.

Tiger Would

over 21 år siden

Tiger Would

hahaha... jeg må også innrømme at jeg tenkte at Skoger Entusiast er Tintin..........

Dr. Uten

over 21 år siden

Dr. Uten

Hei - mange god forslag, men tror det er to baner som ikke er nevnt:
- Hurum og
- Holtsmark
Førstnevnte er ikke all verden, men virker som et jomfrulig hyggelig miljø. Drammen er full av bandyfolk - og de har ikke peiling på etikette! Banen har for tiden bra greener, men... Kongsberg har en ok bane (kåret til Norges beste for et par år tilbake). Tyrifjorden er også grei. Kjekstad har godt miljø og en fin medlemsbane hvor man må bruke hode for å spille, men noen internasjonal bane blir det aldri. Har også slitt med greenene de siste årene (før hadde de kanskje Norges beste). Korthullsbanen er et flott tilskudd som ingen av de andre er i nærheten av! Holtsmark er nevnt - og der er det kun en range og en korthullsbane (som kun er et alternativ). MEN - dette er kanskje tiden å melde seg inn på: Robert Trent Jones Jr. har designet en fantastisk bane som antagelig blir den mest spektakulære i helde Norge! Det er en del "hvis"er - de har gått konkurs en gang, men alt tyder på at 9 hull står klare til neste år (to er ferdig sådd). Om det er penger nok til neste 9 vites selvfølgelig ikke, men disse 9 hullene er mye bedre enn Drammens bakker, Kongsbergs dog-legs, Tyrifjordens rare, Kjekstads korte, Hurums usjarmerende og Askers Mikke Mus bane til sammen :-)

hei

over 21 år siden

hei

Tråkker du bare ørlite hardt på gassen er det under en time til Losby også :-)

Putte

over 21 år siden

Putte

For ikke å snakke om Miklagard. Dette er jo en fantastisk bane med fantastiske forhold, kjempegreie medlemmer og en proshop du ikke finner maken til - det er jo motorveie hele veien fra Drammen. Glem alle de såkalte klubbene i Drammensområde, velg Miklagard, evt. Kjekstad.

Traveler

over 21 år siden

Traveler

Når du først er på Miklagard, er det ikke langt igjen til Gardermoen og en halvtimes flytur til Danmark. Der kan du finne en klubb og spille året rundt....

Golfer

over 21 år siden

Golfer

...og er du først i Danmark så kanskje du tar med noen øl til meg?

Jan B. Sørensen

over 21 år siden

Jan B. Sørensen

Etter alle innleggene om baner i Drammensregionen ser jeg jo at man har glemt Hurumhalvøyas perle; Hurum Golf Klubb. Ta alt under ett og vurder hva du får for full spillerett. The winner is Hurum. En spennende og krevende 9 hullsbane med folkelig sjel. Ingen annen klubb kan tilby mer aktivitet og oppegående bane for ditt medlemsskap.

Drammen

over 21 år siden

Drammen

Til Jan B. Sørensen

Helt enig med deg i at Hurum er en fin bane å spille......, av og til.
Dersom du ikke har hytte eller campingvogn på hurumlandet er jeg derimot ikke enig.
Dette er så langt ikke en bane som byr på noen utfordringer.
Hverken vansklighetsgrad, plassering, layout, design eller fasaliteter er vel noe å rope høyt hurra for.
Men for all del, en helt ok bane å ta en 9 hulls kveldsrunde på.
Bor man i Drammen eller området rundt anser jeg kun Kongsberg eller Skoger som fullverdige baner.
Kjekstad er også aktuell når de får orden på greenene.

Glenn

over 21 år siden

Glenn

Hei!

Jeg tenkte å holde meg til en beskrivelse av Kjekstad.

Dersom miljø er viktig er Kjekstad en kjempebane! Hit kan du komme når som helst bare for å ta en kopp kaffe og prate litt tull. Er man en del her oppe blir man lett en del av miljøet.

Den sosiale delen er viktig for oss og vi har arrangementer flere ganger i året som dyrkes rundt det sosiale utover bare det sportslige. Et eksempel på dette er Douglas Day. Kjempedag hvert år med rundt 300 deltagende som spiller golf, griller og har det gøy sammen.

Når det kommer til anlegget har vi en 18 hulls bane i naturskjønne omgivelser. Denne banen har hatt dårlige greener i sessongen 2003 og 2004 etter algeangrep på våren 2003. Fra tidligere er vi kjent for å ha knallgode greener. Vi ser at greenene er på vei tilbake og håper at vi fra neste år er tilbake i normal gange. I skrivende stund arrangeres AmaTour Kjekstad Open, så forholdene begynner virkelig å ta seg opp.
Banen forøvrig er upåklagelig, sett bort fra to utslag med kunstgress. Disse vil bygges om til gresstee i høst eller neste år.

Videre har vi en 9 hulls korthullsbane som er desigenet i samme miljø som hovedbanen og ligger i skogen, altså ikke på et jorde. Den er bygget etter alle kunstens regler og har kjempeforhold.

Vi har også to treningsgreener, to greener for trening på bunker og innspill.

Vi er en etablert klubb som også drifter bane, altså en part og forholde seg til.

Andeler fåes kjøpt rimelig igjennom flere forum på internett og igjennom klubbkontoret.

Hilsen Glenn

Dr. Uten

over 21 år siden

Dr. Uten

Forholdene på banen er faktisk ganske bra nå! Miljøet og treningsfasiliteten er glitrende. Folkene i pro-shop, startbod, kontoret og kafeen er meget hyggelige jordnære mennesker!
Det må bare blir Kjekstad!

Dr. Med

over 21 år siden

Dr. Med

Enig. Banen er kjempe bra. Sliter litt med greenene, men ellers helt super. Spilte to runder igår. Kjekstad har en dags green fee til 200 kroner.
Avsluttet dagen på korthullsbanen. Nydelig.
Blir ikke lenge til neste runde.
Kan anbefales.

hallooo!!

over 21 år siden

hallooo!!

man kan aldri si at Kjekstad er i bra stand nå...man må ha spilt den i blinde for å mene det...spør enhver amatourdeltaker som spilte amatour der nylig...

Hei tilbake!

over 21 år siden

Hei tilbake!

Amatørdeltakere?? Skal man alltid synes det samme som den gjengen? Halloooo tilbake!!! Vi kan ha våre egne meninger takk!

Også Kjekstadmedlem

over 21 år siden

Også Kjekstadmedlem

Kjekstad er en utmerket bane! Smale hull stiller krav til spilleren, uten at du må ha en sinnsykt lang bane det tar seks timer å spille. Veldig varierende hull. Håper og tror at årets greener blir en sjeldenhet, som regel er de ganske mye bedre, men hele østlandet har jo slitt i år. Faktisk åpner ikke Kjekstad så sent sammenliknet med mange andre baner heller, i et vanlig år. (Og den stenger ikke helt, i hele juli heller, som en viss annen bane har gjort i en ganske stor andel av sine "leveår" så langt, hehe...)

Spilte for første gang på tre år Skoger i går, i øspøsende regnvær. Banen er kjempefin den, liker den veldig godt. Men den er altfor lett... Fikk min beste runde der i år. Da kan jo vi Kjekstad'ere antakeligvis bare dra dit, når vi vil skrive oss ned... :-)

Nei, mitt råd er: Velg en bane som stiller krav til golferen og presser deg til å bli god. Kjekstad har vært super for meg i hvertfall.

Forecaddie

over 21 år siden

Forecaddie

Greenene på Kjekstad er selvfølgelig ikke slik som de skal være. Håper og tror at det retter seg til neste år.
Amatourdeltakere ja.
De fikk fri dropp på 4 fairways pga. for mange skader. Men hvor mange klarte å treffe fairway? Ikke mange på det hull jeg stod ihverfall.
Tror ikke scoren til Amatour-deltakerne ble ødelagt av banens beskaffenhet. Noen spilte klokt og bra, men mange spilte banen feil og ble straffet for det. Liten vits å prøve å slå 250 meters drive på 300 meter lange par 4 når slag nr 2 må slåes fra skogen.

Glenn Rype

over 21 år siden

Glenn Rype

Jeg tror en del av de som spilte Ama-Tour på Kjekstad fikk seg en støkk. Enkelte hadde runder på over 100 slag.

Det er en påfallende sammenheng mellom hvorledes folk spiller og hvorledes opplevelsen av banen blir.

JGL

over 21 år siden

JGL

Det bør være et enkelt valg..velg den nærmeste banen til bosted. 1 år er den banen dårlig et annet år den. Men Skoger har vært suveren i år, ikke helt topp ifjor, men aldri dårlig, stolt over greenkeeperen vår er vi.

Treningsforhold er blant de beste i landet, tung å gå, men en bane man ikke blir lei av, men i form av. Klubbhuset er prikken over i'en for det gode miljøet.

Du vil føle deg velkommen...

Snart Drammenser

over 21 år siden

Snart Drammenser

Spilte Skoger for et par uker siden og den var bedre enn jeg husket. Var glad vi leide bil, men terrenget var fortsatt for ulent for pilsen i cup-holderen... Er ikke kjempefan av blinde innspill, men det er nok verre paa Kjekstad. Dessuten skal man jo etterhvert kjenne hjemmebanen godt nok til aa mestre hoydeforskjeller og blinde hull.

Holder forelopig Skoger som knepen favoritt, men den krever fysisk trening eller store leiebilutgifter.

Skoger Spiller

over 21 år siden

Skoger Spiller

Gå drammen 3 - 4 ganger i uka så blir du ikke sliten, greenene blir bedre, og det er mange utfordrene og vanskelig hull

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her