Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Perfekte forhold på Kongsberg.

Greenkeeperen

over 21 år siden

Greenkeeperen

Siden denne banen fikk så mye negativ omtale tidligere i år synes jeg det er på sin plass å gi den velfortjent skryt. Etter å ha spillt de fleste banene på østlandet den sisste tiden mener jeg at kongsberg absolutt er blant de aller beste. Tror aldri jeg har sett banen bedre før!

Ikke-medlem

over 21 år siden

Ikke-medlem

Medlem?

GAD

over 21 år siden

GAD

Enig i at den ser bra ut, men å putte bra på greenene er ikke så lett.
Utseende er ikke alt, vet du.

Brian Phillips

over 21 år siden

Brian Phillips

I just played Kongsberg for the first time on Friday and agree that the greenkeeping staff are doing a wonderful job there. I was very impressed with the course.

The greens are a little slow but in near perfect condition and after the winter problems that they had I am very impressed.

I played matchplay against Runar Nyrud and I advise everyone on here to negotiate a very good handicap with this guy if you are going to play him at Kongsberg. He knows the course better than the back of his hand. I got a hammering 4 and 3!!

Well done to the greenstaff for a great looking course.

Brian Phillips M.Sc
Golf Course Architect
www.niblickgolfdesign.com

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Hehe..... Jeg hadde mine beste første 9 for sesongen, og du hadde ikke helt dagen..... Neste gang får jeg trolig problemer....

Men det var en flott dag, med flott bane, bra spill (første 9) og godt selskap så...

Ønsker alle velkommen til en runde på Kongsberg. Kanskje vi sees ?

Brian Phillips

over 21 år siden

Brian Phillips

Runar,

You can put money on it that it will not be 4 and 3 next time...I have learnt a lot about the course now....and I want revenge...:-)

Cheers for a good day.

Brian

HM

over 21 år siden

HM

Kan bekrefte at Kongsberg er perfekt.
Spilte der i dag. Tror neppe det er så mange baner som matcher kvaliteten til Kongsberg akkurat nå. 270 kr i green-fee er dessuten billig.
Jeg er forøvrig ikke medlem der.

Jante

over 21 år siden

Jante

Jeg også har nettopp spilt Kongsberg.
Naturen er vakker, banen er grønn og alt ser bra ut.
Bortsett fra at ingenting kan gå galt.
Hadde en heller dårlig dag til meg å være, driveren gikk i hytt og pine, det samme gjorde innspillene. Men god chipping gjorde at jeg reddet par på de fleste hullene og fikk til og med birdies på hull 1, 14 og 16.
Hull 1 burde kanskje vært et par 4 hull, slo meg inn med 3W og 3jern.
Resultatet ble 73 slag, ny pers med 5 slag til tross for en heller dårlig dag.
Kan anbefale Kongsberg på det varmeste for alle som vil ned i hcp. Dette må være norges suverent beste nybegynnerbane. Man får uforståelig mange motatte slag, og ingenting kan gå galt dersom man spiller med hodet.
Men det som er det mest positive for Kongsberg er mulighetene de har til å forlenge banen. Med unntak av hull 4,6, og 8 kan alle teestedene forlenges bakover. Personlig ville jeg ha ønsket meg hvite teesteder og 6500m på denne banen. Slik det er nå hadde jeg ingen bunkere eller vann i spill. Har carry på ca 240m med driveren, og da går det glatt over alle hindringer på Kongsberg.
Forleng banen og få litt fart på greenene (som var håpløst treige men jevne og fine), så blir det Norges beste bane.

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Jeg vil ikke at hull 1 skal være par 4 men....

Banen spiller lett om dagen, det er jeg enig i. Og bruker man hode kan man score bra. Problemene kommer når man prøver å være for grådig... ;-)

Hvit tee på hull 4 kan man jo få, men det er kanskje ikke noe poeng da det uansett ikke vil bli "langt" fra hvit. Poenget er jo også å friste noen til å prøve å nå green på utslaget.

Hvit tee på hull 6 er enkelt: hugg ned et par trær og utvid tee på hull 9 ( i bredden) så har man hvit tee på hull 6...

Hull 9 blir et virkelig monster med backtee og "oppsett for turnering". Hvis man setter tee bak og flagget bak på den 39 meter lange greenen så spiller vel hullet 560 meter, og det er drøyt i oppoverbakke. Personlig slår jeg ikke veldig langt, og i går kveld måtte jeg har D + 3w + 3w for å komme inn på greenen... etterfulgt av en glimrende 3 putt og 40 på første 9. Får man backtee i tillegg så.... par 6 ? ;-)

Hva har du i hcp Jante ? Svært få som har carry på 240, da har du vel egentlig få hindere på mange baner, under forutsetning at driveren går rett da....

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Det ser ut som om Runar til tross for sin ivrige hcp. kort føring er "sandbagger" altså :-) Takk Brian.... Gratulerer med seieren Runar !!

Jante

over 21 år siden

Jante

Runar, hcp gikk ned til 8.4 etter runden i Kongsberg.
Føler meg som en jåle-handicapper for en slik runde vil jeg aldri greie å forsvare på en annen bane (bortsett fra Arvika). Fatter ikke hvordan måleteamet har gjort arbeidet sitt, men husker å ha lest i et eller annet golfblad at noen klubber har "bestillt" lette baneverdier ved bl.a å klippe smalere fairways og semirøff i tiden før målingene ble gjort, for så å lage banen lettere igjen etterpå.
En av dem jeg spillte med (medlem) fortalte meg at dette også var tilfelle på Kongsberg, der bl.a. fairwayen etter første vannet på hull 10 var snevret kraftig inn, og at fairwayene på par-5 hullene er mye bredere i år enn i fjor da målingene ble foretatt.
Dette kan sikkert du Runar bekrefte eller avkrefte.

Forøvrig, mht hvor langt jeg slår med driveren så har jeg alltid slått langt, selv før jeg "begynte" med golf. Har en anselig mengde longest-drive premier i skapet. Men jeg spilt en gang i ball med Morten Orveland, og han slo 40-50m lenger, så mange av tee-stedene må flyttes 60-100m bakover hvis banen skal spilles av toppspillere slik som den er tenkt designet. Vil være interessant å høre Brian BaneSmed's mening om dette.

Forøvrig er Arvika like lett, eller kanskje enda lettere bane. De har også orntlige greener og kan anbefales over Kongsberg for dem som er ute etter en idiot-sikker bane.

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Jante: det er ikke riktig etter det jeg vet. Når vi fikk slopet om banen var det vel for å få FÆRRE slag, ikke fler. Jeg vet bare om en som var fornøyd med flere slag...... Jeg mener bestemt å huske at man klippet banen lettere men dette begynner å bli en stund siden så.....

Spillere med rundt 10 i hcp, som i utgangspunktet slår langt, men ikke veldig presist vil nok finne Kongsberg lett ja... Men for de som slår kortere og er for grådig vil finne banen vanskeligere. Men det får jo hver person vurdere selv.

Jeg har spillt banen i mye mer vanskelig oppsett enn nå. Det er bare å la semierough bli litt høyere, event. klippe litt smalere i tillegg så.... Når semi er et par cm høyere slik at ballen sitter nede i gresset da......

For meg er vanskeligere baner, men korte baner, enklere å spille på. Når jeg har spillt de noen ganger da... jeg er "vanespiller" uansett så...
Er ikke så god første gang på en ny bane.

Det er ikke til å unngå at spessielle baner passer til enkelte spillertyper, men hva tror du "i snitt" man får for mange slag der ? Jeg mener at ca. likt med hcp hadde vært ca. riktig (helt riktig får man det jo aldri) sett i forhold til andre baner.

Bare av nyskjerrighet: hva synes du om hull 12 (hvor sto flagget), og er det noe hull som du synes var det beste / peneste / kuleste ?

Til SS: hvis jeg er sandbagger med 7,3 i hcp så skulle jeg vært fornøyd.... Men slik er det dessverre ikke..... ;-)

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Runar.... du er trolig den aller siste i verden jeg reellt ville mistenkt for å være sandbagger. Tro meg.

Tiger Would

over 21 år siden

Tiger Would

hva er en sandbagger?

Tiger Els

over 21 år siden

Tiger Els

sandbagger: En golfer som fusker med handicappet for å oppnå bedre plassering i konkurranse.

Jante

over 21 år siden

Jante

Runar, jeg synest hull 12 var et meget bra hull. Når jeg spilte sist sto flagget høyt opp på greenen. Utslaget mitt lå i gropa etter en oppslått divot, så andreslaget mitt ble altfor kort. Men jeg klarte å slå meg over de høye trærne med et 9-jernfor og fikk greentreff.
Synest generelt de 9 siste er mye bedre enn de 9 første. Favoritthullene må bli 3, 6, 10, 12, 13, 15 og 16. Disse hullene er de taktiske på banen, der man har flere valg. Resten er ganske rett frem.

Den absolutte favoritten må bli hull 15 der man enten kan spille utslaget rett frem med et 5-jern og få et langt inspill,
spille en draw rundt dog-leg'en og få et inspill med 8-jern,
eller banke en 5-wood over trærne og få et lett innspill med wedge. Hull 13 er også et interessant hull der det med et presist utslag er lett å legge ballen 50m fra green med en 3-wood, men der det samtidig kan gå fryktelig galt dersom man slår ørlite skjevt.

Det som er litt hærlig med Kongsberg er at nesten alle hullene har luftige utslag i nedoverbakke. Dette forkorter nok banen litt. I tillegg er par 3 og par 5 hullene relativt lange, som gir mange korte lette par 4 hull. Mye driver+wedge der for å nå green og få billige par.

Forøvrig vil jeg arrestere greenkeepern litt (hvis det virkelig er han som har lagt inn headingen her). Hvis han synest forholdene er perfekte bør han finne seg en ny jobb.
Alle som har spilt golf rundtomkring er enige om at greenene er treige.
De nysådde greenene har fortsatt tydelige render som påvirker ballens retning ved putting.
Det er noen felter som har tynt dårlig gress på fairway, bl.a. på hull 3, 4, 8, 12, 13, 17 og 18. Jeg nevner par-3 #17 fordi mange havner kort av greenen og der er det ikke ikke bra. Og hvorfor det er så dårlig siste 150 m på hull 12 og hull 18 skjønner jeg ikke, det virker som gresset drukner til tross for at det er relativt bratt og vannet lett skulle renne av.

Tror nok greenkeepern har en stooor jobb å gjøre før han er i nærheten av å kalle banen perfekt. Men ambisjonsnivået er kanskje ikke så høyt oppe på Kongsberg. Har inntrykk av at Kongsberg legger opp til å være en bane for høyhandicappede greenfeegjester, som utgjør "stammen" i golf-Norge.

Uansett bør Kongsberg passe seg for å skryte for mye av seg selv. Vi har alle sett hvordan ufortjent selvskryt har slått ut for Miklagard.

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Det er ikke greenkeeperen på Kongsberg som har skrevet noe her inne, det er bare en som kaller seg det...

Poenget med diskusjonen var jo at banen har blitt veldig bra i forhold til det den var i vår. Områdene som du snakker om på 12 og 17 var helt døde etter isbrann, og har vært resådd og til dels stengt i begynnelsen av sesongen.

Greenene har variert litt, men når de blir klippet på 4mm og rullet igjen så er de meget bra, problemet tror jeg har vært å både få klippet og rullet hver dag. Tror ikke (understreker tror) de ikke har hatt kapasitet til det i det siste, og denne typen gress bør både klippes å rulles for å få best mulig effekt. Det kan ikke klippes lavere enn 4 mm pga. gresstypen. Jeg har ikke merket at rendene påvirker puttingen nå. Det eneste kan være at det gresset vokser litt fortere enn det andre, og at det da kan påvirke, men jeg har ikke merket det.

Det finnes noen få felter på banen som har det du kaller for "tynt dårlig gress", det er riktig. Det er litt mindre "teppe" enn andre steder. MEN dette blir bedre og bedre pga. at man har feks. dresset fairwayene på høsten (som det var så masse "bråk" om i fjor). Alt i alt er det fremgang hele tiden. For et par år siden var det vanskelig å spille fra enkelte av disse områdene, nå er det ikke noe problem og mest at man ser forskell på områdene mot "teppe" på størstedelen.

Jeg synes også hull 1 er et morsomt hull, hvorfor: jo det er hull 1, man har kanskje litt "1 tee nerver", men man vet at dette er et "birdie hull" og at man ved en godt utslag kan nå hullet på 2, det er bredt, men er man for frekk og litt skjev, da er man i "deep shith". Dessuten når bjørkene på høyre side før greenen får vokst et par år til så vil det tvinge folk til å legge utslaget eller 2 slaget (alt etter slaglengde) til venstre i fairway alt etter plassering av flagget på green. Tipper at høyre side av greenen vil da bli "søndag i klubbmesterskapet" plasseringen :-).

Alle i norge bør nok legge opp banen "for høyhandicappede", da de fleste er i den kategorien, men hvis man finner banen "lett" så er det jo bare å spille bedre da. Banerekorden er 67..... ;-) Jeg synes også man skal ha en variasjon av baner, synes det er nok av baner der tifeldigheter spiller litt mye inn i forhold til dyktighet, uten at jeg vil peke.... Jeg synes Kongsberg har en fin blanding av forskjellige type hull, første 10 har vel et litt mer "driver" preg enn siste 9, blanding av park og noen skogshull osv.... MEN poenget er at da er det utrolig bra å ha en bane som Kongsberg som kan settes opp "lett" som nå, eller som man kan sette opp vanskeligere ved behov.

Men jeg vil avslutte diskusjonen om hullene osv. her, det er jo bestandig et spørsmål om smak og behag.

Runar

over 21 år siden

Runar

Til "Tigrene": Sandbagger: folk som jukser enten ved å unnlate å skrive seg ned, eller skrive seg opp selvom runden er i buffer / bedre enn hcp, slik at de har et for høyt hcp. Dermed er de "bedre rustet" i hcp konkurranser.

Til SS: Takker ;-)... må faktisk innrømme at det har vært en eller to ganger jeg ikke har skrevet meg ned !! Selvom jeg skulle.... Jeg hadde rett og slett regnet 1 poeng feil og fikk 37 i stedet for 36... Men det er flere ganger jeg skulle skrevet meg OPP og ikke har kunnet det pga. at jeg ikke hadde fått stempel (utlandet) så alt er utjevnet... :-) Man er da bare et menneske... og regneferdighetene trimmes for skjelden ;-)

En annen ting er at jeg synes det er "flaut" å skrive seg ned på Kongsberg nå da man får ca 3 slag for mye, men den diskusjon har vi jo hatt før, så den drar vi ikke i gang igjen....

Tiger Would

over 21 år siden

Tiger Would

Runar,

når du ikke har fått stempel, så skal du heller ikke skrive deg OPP, så det er ikke noe feil med det.
det skal tross alt være vanskeligere å skrive seg opp enn ned.

nedskriving kan virke urettferdig på noen innimellom, siden alle kan ha en god dag, og da kan resultatet være at hcp ikke viser hvor god man er, men derimot hvor god man en gang har vært på en god runde....

:)

perfekt?

over 21 år siden

perfekt?

Kongsberg er i bra stand nå, det er det ikke tvil om, men at den er perfekt, er ikke bare og ta i, men direkte usant. Kongsberg har forsatt litt "høye" tee steder. Fairwayene er for høyt klippet, greenene er for treige. Og mange steder i semirøffen er det en del steder med dødt gress. Langt fra perfekt, men i forhold til mye annet her i landet er Kongsberg noe av det bedre!

Alle som sier at Kongsberg er for lett, er jeg desverre enige med. Det hadde faktisk ikke vært værre enn å stille litt på klipperen så hadde de fleste slitt med Kongsberg. Snevret inn fairwayklippingen et par hakk, og latt semirøffen vokse seg et par gode hakk høyere, og vips så blir kongsberg vanskelig!

Men det spørs vel om ledelsen i kongsberg ønsker dette. Det er jo en kjennsgjerning at folk liker og skrive seg ned! Det er vel derfor vi spiller dette spillet, for å bli bedre. Så greenfee messig er det genialt for kongsberg å bli sett på som enn lett bane. En lett bane, er en bane folk spiller bra på. En bane folk spiller bra på, er en bane de fleste gjennomsnittsgolfere vil spille igjen. Og så lenge en gjenommsnittsspiller i Norge har et hcp mellom 25-30 kommer kongsberg til å ha godt med greenfee inntekter.

Hvis snitt hcp i Norge hadde vært ned mot 5 hadde kanskje en annen strategi lønnet seg, men slik er det ikke!

Runar

over 21 år siden

Runar

Enig med mye du sier "perfekt?". For meg er banen LETTERE når fairway er klippet helt ned, da dette gir bedre rull, mens for andre synes det er vanskeligere (høy hcp ?).

Synes det er glimrende at Kongsberg har muligheten til å bli satt opp lett / vanskelig, baner som feks. Skoger har man mye mindre muligheter (slik jeg ser det) til å justere slikt, det blir i såfall fra litt vanskelig til ennå vanskeligere.... Nå må jeg bare understreke at Skoger er en flott bane som jeg også anbefaler alle å spille. En fin opplevelse og MEGET god trening både golfmessig og fysisk. Anbefaler dog ikke folk med hjerteproblemer denne banen.... ;-)

Toughloose

over 21 år siden

Toughloose

Jeg spilte Kongsberg i går, og for meg fremstår banen som noe uferdig. Noen fairwayer med mye sand og stein, døde flekker, gur-
områder, klippegress overalt osv. Ikke enig i de som mener man bør slippe opp semi-roughen. Semi-rough bør ikke være høyere, men den trenger ikke å være 20 meter bred. La heller den tunge roughen krype nærmere fairway slik at man blir litt straffet hvis man sprer drivene. Greenene er tette og fine, men mye tregere enn de ser ut til. De er "rettferdige" å putte på og det er tross alt det viktigste.

Enig med jante når det gjelder hinder-plassering. Bunkerne er sjelden i spill fra utslaget og banen trenger virkelig hvit tee for at disse skal komme med. Greenbunkerne burde også vært "klemt" mer opp og inn i greenene. Lengden "lyver" litt, kanskje står det 6000 meter på scorekortet men med så mange kuttbare doglegger så spiller den knapt 5700.

Mange fine og idylliske hull 6, 12, 13, 14 og (innspill 16) er fine. Banen er også lett og gå, god oversikt i baneguide og på tee-steder. (Men kan ikke huske å ha sett noe pinneplasserings-oversikt?) Fyren i proshopen var en hyggelig fyr, vi fikk slippe igjennom en flight med hyggelige folk. (Ble like etterpå mast på av en gjøk som mente vi hadde for mye plass foran oss og dermed gikk for sakte, men han hadde sikkert bare en dårlig dag). Greenfee-prisen var meget hyggelige 290 kroner. Pollett-prisen var rip-off 30 kroner for 40 møkka-baller. (Få noen ordentlige range-baller!). Slopen var for høy, jeg fikk 7 tildelte, til sammenligning ett slag færre enn backtee på Miklagard som da er 700 meter lenger, (spiller 1 km lenger) og som har hindre i spill.
For meg var Kongsberg et helt greit gjensyn, noe skuffet fordi jeg husket banen som bedre sist (2001 var vel også gull-sesongen). Men de to andre i flighten likte banen veldig godt, så da kan det hende det bare er meg det er noe galt med.

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Eh... ?? Uferdig ?? Javel ?? Hvor er det gur på fairway nå ? De har pløyd opp hele høyre side av 17 og 18, men det er jo i rough område, og "lang unna" fairway ?? Det er fortsatt noen få døde flekker på feks. venstre side av hull 10, det er korrekt, men snakker man "normalt spillefelt" så har jeg ikke ligget på et dårlig område med unntak av bakken opp til 12 og 17 siden mai.

Og hvor det er mye sand og stein lurer jeg på... i VEIEN ned fra 13 er det sand og stein... Det burde kanskje vært sett på, men det er noe av det siste jeg ville prioritere.....

Klippegress er helt korrekt, det forsvinner ved neste klipping. Det har du jo lov til å ta vekk hvis det er i veien for deg også.

Hva har du i hcp Toughloose, ikke at det har noe å si, men jeg synes det er intressant å se hvordan de forskjellige "hcp grupper" vurderer banen....

Toughloose

over 21 år siden

Toughloose

Svar til Runar:Min bruk av komma ved opplisting av momenter hvis i sum utgjorde et inntrykk av at Kongsberg for meg fremstod som noe uferdig medførte rom for feiltolkning. Dette beklager jeg og vil presisere at det ikke var GUR i fairway, men på siden av fairway. Når det gjelder grus og stein så var forholdet grus/gress på fairway 15 (etter dogleggen) i overkant favør grus.

Det er mulig jeg hadde uflaks fordi jeg fant nettopp det døde området i fairway på hull 10, jeg fant tilsvarende på hull15 i semirough (mer tilgivelig).

Klippegress er mer visuelt forstyrrende, og litt slitsomt når man skal finne avstandsmarkeringene i fairway. Men ikke så irriterende som alle småfluene (jeg må snart begynne å dusje =)

Jeg har hcp 4,8

Fastboende

over 21 år siden

Fastboende

Slapp af Toughloose og kom tilbake om en måned. For da blir det grus på fairwayene til gangs.
Kongsberg har lagt seg til en tradisjon med å pøse på tonnevis av grus over hele banen hver høst.
De kaller det dressing og mener det skal gjøre banen så fantastisk om X antall år.
Resultatet blir at banen blir et sant he..... å spille. Restene av fjorårets gruspålegging er fortsatt merkbare noen steder. Så sent som for en måned siden var det store døde felter der gresset ikke klarte å bryte igjennom gruslaget som på det tidspunktet var ytterliggere tildekket av et tjukt lag klippegress.
Hadde de i det minste begrenset seg til å dresse der det er nødvendig så skulle jeg ikke klage, men å gjøre det absolutt overallt er høl i hue

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Det var bedre ja.... :-)

Helt enig i småfluene. De har jeg ikke sett SÅ mye til som i går nei..... Må være gode klekkeforhold akkurat nå.... (varm periode etter mye regn....).

G.Bush

over 21 år siden

G.Bush

Kongsberg har klippet greenene sine ned til 3,5mm. Noe som er historisk. Bedre sent enn aldri!!!

Spørsmål

over 21 år siden

Spørsmål

Har de blitt vertikalskåret nylig eller?

3,5 mm

over 21 år siden

3,5 mm

Det blir bedre, men fortsatt er greenene til Kongsberg blandt de treigeste på østlandet.
Spilte Torsby (9-hulls i Sverige) på lørdag og Kongsberg søndag, og det var en betydelig klasseforskjell i Torsby's favør.
Kongsberg er uberegnelig, småchipper på 5-10m spretter i hytt og pine, og langputtene er vanskelig å få i selv om det er enkelt å få dem til å stoppe nær hullet.
Jeg har ikke peil på gresstyper, men la merke til at greenene på Torsby hadde et mye lysere og kraftigere gress som "stod", mens gresset i Kongsberg er tynt og "ligger". Dessuten er gresstettheten i Torsby total, mens man i Kongsberg lett kan se jord mellom gress-stråene.
Kan ikke greenkeeperen i Kongsberg bare ta seg en tur å besøke Oslo, Larvik, Miklagard, Ballerud, Arvika, Karlstad, Torsby eller en annen klubb med raske greener bare for å ta en titt ??
Hva slags spillenivå har daglig leder og greenkeeper i Kongsberg ???
Mistenker dem for å være "helt grønne" på det området, og dermed skjønner de heller ikke hvordan gode spillere ønsker at det skal være.
Men Kongsberg er jo en kjempehyggelig bane for dem som dasser rundt på 5.5 timer med halvsett og batteritralle

E B

over 21 år siden

E B

Greenene på kongsberg er ikke av de kjappeste, men det har vel ikke så mye med gresstypen og gjøre, på km i fjor var gresset klippet på 3,7 så vidt jeg vet, og da rullet det ca mellom ti og ellve på stimpen! Det jeg tror er problemet på kongsberg er at greenene må valses i tilleg til klippingen for å oppnå denne hastigheten.

På Kongsberg jobber det ca 6 mann fast på banen. Hvordan skal disse rekke å gjøre alt dette! En god bane på kongsbergs størrelse og nivå, bør ha mellom 12 og 16 mann på heltid for å holde banen i tipp topp stand( I følge erfarne greenkeepere!). Det er jo ikke det at Kongsberg vil være kjent som en bane med trege greener, men man kan jo ikke la alt annet bli til blomstereng bare for å få kjappe greener! At det ikke er nok folk som jobber på banen er vel et spørsmål om kostnader. Slik er det jo med det meste. Man kan ikke bare hive inn folk til å jobbe på banen hvis man ikke har økonomisk dekning for det.

Jeg tror at kongsberg har sett at de kan holde banen sin i god stand med det antallet folk som jobber der og av den grunn ikke higer etter å få enda bedre forhold der. Dette tror jeg ikke kommer til å gagne banen på lang sikt, men det er det jo folk som har en fultidsjobb der ute, som har som jobb å vurdere!

Golfere er opptatt av greenkvalitet! Greenene på kongsberg er javne har lik hastighet og er gode og putte på! De burde vært en god del kjappere, men da tror jeg det trengs mer arbeidskraft, og en annen instilling til blant de som har ansvar for hvordan banen til en hver tid skal\burde være. Personlig tror jeg det dummeste man kan gjøre i et slikt tilfelle er å si seg fornøyd når det er bra, istede for å strebe etter å ha det sinnsykt bra!

P.s jeg er medlem på banen!

Mr Stimp

over 21 år siden

Mr Stimp

Den som klarer å få til 10-11 fot på stimpen på en klippehøyde på 3,7 mm måler i seriøs nedoverbakke!

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Greenene på Kongsberg ble dresses sist uke (igjen), og deretter klippet på 3,5. MEN de ble også gjødslet og vokser meget bra. Ettersom gjødslingen "forsvinner" ned i greenen vil de bli ennå raskere.

Det er helt riktig dette med gresstype: gresstypen på Kongsberg skal ikke klippes lavere enn 4 mm i utgangspunktet. Men når de "dresser opp" slik de har gjort nå så har jeg forstått det slik at de kan klippe på 3,5. Dersom det også valses vil greenene bli ennå raskere. På KM i fjor var de nesten for raske faktisk, ihvertfall med de pinneplasseringene. ;-)

Når ferien nå er over tror jeg at valsingen blir intensivert slik at man får ennå raskere greener.

Og til "3,5" mm: Småchipper på 5-10 meter..... jeg har spillt MANGE runder på Kongsberg, og iflg. statestikken min har jeg til nå slått NØYAKTIG 150 chipper (max 10-15 meter fra greenkant) og jeg må beklage på det sterkeste at jeg tydligvis ikke er god nok til å bli påvirket av de samme forhold som deg. Jeg skal forsøke mitt beste i kveld for å se om jeg klarer å få småchippene mine til å sprette i hytt og pine, men dessverre, jeg er nok ikke god nok til å få det til.... Beklager...

For å være seriøs: Beklager at jeg var litt spydig over men.... Den eneste greenen som jeg kan komme på som gjør at ballen "spretter i hytt og pine" er en 2,5 meter bred stripe eller noe slikt på høyre side av geen nr. 10, der har det nemlig blitt "torvet av" og utført en reperasjon. Forholdene er bra for 99,9 % av norske golfere vil ha det fint på Kongsberg. De resterende 0,1 % (som hr. 3,5mm) får bare reise et annet sted. Forholdene er meget bra for 99 % av norske golfere, de siste 1 % liker MEGET raske greener og det får man ikke med gresstypen på Kongsberg når man ikke valser.

Men jeg er enig i "E B", man bør aldri være "fornøyd", det er forbedrings potensiale på mange ting. Og EB, da håper jeg at jeg ser deg på banen på torsdag (trolig), da skal vi ut å ta divot's og andre "småting" på banen.

Mr. Mean

over 21 år siden

Mr. Mean

Runar, hvordan går det med puttinga di når du kommer på en orntlig green ?
Har du prøvd ???
Spilte du noen gang Miklagard når den var på sitt beste for 2 år siden ?

Jeg synest synd på dem som klager over raske greener når de kommer over 8 på stimpen. Disse spillerne han holde seg hjemme og putte i hagen.

Og hvor kan man få kjøpt, eller få nøyaktige tegninger av et stimpmeter

Du som påstår det var 10-11 på stimpen på KM i fjor må være helt grønn. Jeg har spilt Miklagard med 11 på stimp (målt om morran og jeg spilte på ettermiddagen) og Kongsberg har aldri vært i nærheten av dette. Tipper et sted mellom 8 og 9 på det aller beste.

Du Runar som kjenner "kremen" på Kongsberg golfbane og spiller der hver dag, kan ikke du stimpe greenene for oss. Forresten har de egentlig stimpmeter på Kongsberg ??? Har aldri sett det brukt der.

Haga

over 21 år siden

Haga

Om du vil teste raske greener, foreslår jeg Haga inntill Miklagard åpner igjen.

Joje

over 21 år siden

Joje

Haga har fine greener, de. Og raske nok, for den saks skyld. Men de kan - etter min mening - ikke måle seg med kvaliteten på Nøtterøy, Kragerø og slik som Miklagard vanligvis er. Og Meland og Evje, etter hva jeg har hørt.

For øvrig synes jeg det blir for dumt å bare fokusere på hastighet. En toppkvalitets green er så jevn og lesbar at det er mulig å sette en timetersputt, bare du treffer linjen. Hvis du bommer, skal det ikke være mulig å skylde på greenen, som ofte er tilfellet på de aller fleste banene i Norge.

Jon Freberg

over 21 år siden

Jon Freberg

Uansett, (nesten) så er det ikke mange norske baner som slår greenene på Asker i år, de er helt konge!!

Haga

over 21 år siden

Haga

Enig at den ikke kan måle seg med Miklagard for 2 år siden (eller i fjor). men jevnheten og hastigheten som er på Haga nå mener jeg er meget bra. Er ikke enig i at du setter Nøtterøy som "Mye bedre". Enig at den også er meget bra, men mener at Haga er på høyden. . Kragerø har jeg ikke spilt så den skal jeg ikke uttale meg om.

Hva gjelder rask/bra/forutsigbar etc. støtter jeg deg fult ut i det du skriver... Betong og parkett er også raskt..

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Mr. Mean: Om jeg har prøvd "orntlig" greener ?
Her er listen over banene jeg har spillt i år, du får vurdere selv:

Balcomie Links, Crail
Dynekilens Golf
Kongsberg Golfklubb
Kragerø GK
Larvik Golfklubb
Lundin Links
Scotscraig GC
St. Andrews Eden Course
St. Andrews New Course
St. Andrews Old Course

Du kan ikke sammenlingne greenene på Haga / Miklagard med Kongsberg. Gresstypen er helt forskjellig. OG diskusjonen er om klima på Kongsberg kan tåle samme type gress. På det tidspunkt som Kongsberg ble bygget var det IKKE aktuelt. Om det er mulig nå, det får ekspertene svare på.

Håper forresten å treffe endel av dere her inne på
DESIGN AND CONSTRUCTION SEMINAR (se annonse på forsiden her på Scangolf), kanskje det hadde vært en fordel med litt fakta i all synsingen ? Eller forresten: det virker som de fleste her er proffer på dette .......? ;-)

Poenget er at greenene på Kongsberg er kanskje tregere enn snittet, men med en ærlig rull (med noen få unntak), og sett i forhold til hva vi startet sesongen med så er det jo himmelrike.

OG det er forskjell på å si at "jeg foretrekker raskere greener" til å si som mr. 3,5 mm at småcipper som treffer green spretter i hytt og pine, det er poenget.

Min PERSONLIGE smak: jeg foretrekker raskere greener, jeg liker greenene best når de er klippet og rullet. Jeg synes ikke de var for raske under KM i fjor.

Ja - jeg også spillte Miklagard i 2002, og synes det var kult med de flotte greenene. Det jeg IKKE synes var klut var at de allerede da hadde et "brunskjær" i seg, de var ikke skikkelig grønne. Om det har noe sammenheng med dagens problemer har jeg ikke peiling på (tipper neppe).

Det jeg synes er fullstendig tåplig er de som BARE fokuserer på fart. Farten på greene må være tilpasset VIND og OUNDULERINGER. Det er det dessverre mange som ikke skjønner.

Spillte Hauger for noen år siden og de var nesten umulig å putte på. Slik kan det gjerne være for proffene under The Open, men for oss dødlige må fornuften råde !" Greenene var i overkant utfordrende" var det vel en som sa samme år hvis jeg ikke husker feil. OG HVIS jeg ikke husker feil er han nå kaptein for årets Ryder Cup lag.

Javel ja

over 21 år siden

Javel ja

Jaså Runar, du liker ikke greener med brunfarge? Tingen er at du mister den kraftige grønnfargen når du klipper gresset på under 3 - 3,5 mm. Dermed vil du slippe å se det på Kongsberg.. Men Kongsberg kan aldri ha raskere greener enn ca 9,5 pga konstruksjonen av greenene. Designet gjør at man ikke har pinneplasseringer på flere av hullene. Men det er jo helt ok, det er ikke meningen at enhver bane absolutt skal ha over 10 på stimpen!

Forøvrig regner jeg med at du ikke likte å spille Balcomie Links, Lundin Links, Scotscraig GC , St. Andrews Eden Course, St. Andrews New Course, St. Andrews Old Cours? De har jo alle brune greener...

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Til "Javel ja":

Jeg kan være enig i at fargen på greener varierer i grønnfarge, men ingen av banene i Skottland hadde BRUNE greener. Langt i fra. De var grønne og fine, ikke brun/gule som på Miklagaard. Jeg har 494 bilder fra Skottlandsturen liggende, så hvis du har lyst så kan du få se hvis du ikke tror meg....

Ang Miklagaard: det var forskjell på greenene, noen var grønne, andre hadde brun/gule "skjolder), jeg påstår IKKE at det var noe galt (det har jeg ingen faglig bakgrunn for), men jeg synes ikke at det er pent, eller "klut" som jeg skrev over... skulle vært "kult" selvsagt. Feil ordvalg forøvrig....

"Men Kongsberg kan aldri ha raskere greener enn ca 9,5 pga konstruksjonen av greenene. Designet gjør at man ikke har pinneplasseringer på flere av hullene."

Hva mener du ?

Mr. Mean

over 21 år siden

Mr. Mean

?????? Hvorfor kan man ikke sammenligne greenene på Kongsberg med greenene på Haga og Miklagard ????
Gresstype, javel.
Når man resådde 5 greener på Kongsberg i vår var det vel fritt frem å velge gress, eller ???
Klima ???
I fjorhøst hadde vi gunstigere klima på Kongsberg enn på Haga og Kløfta. Kongsberg har mer (isolerende) snø, mens de to andre sliter med mye barfrost. Dette antar jeg er gunstigere for alle gresstyper.
Ser man på Asker så har de enda mer snø enn Kongsberg, og greenene der er super bra allerede tidlig på våren. (men av en eller annen grunn blir greenene på Asker dårligere utover sommeren når andre baner får opp kvaliteten på sine...)

Og en annen ting: Raske greener er alltid jevne. Skal man ha raske greener må de klippes meget korte og valses. Da blir de bra (så lenge man ikke klipper bort røttene til gresset).

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Mr. Mean: hjelpe trøste meg..... ... jeg tror jeg må svare med å stille spørsmål:

Slik jeg har forstått dette: skal man bytte grasstype så må det skje på alle greenene på banen. Det virker logisk, ellers vil vel forskjellige gress gi forskjellig fart ?

Dessuten: jeg tipper de forskjellig gresstypene må pleies på forskjellig måte, og da er det forfærdelig upraktisk med 5 greener.....

Hvis du egentlig mener at man skulle benyttet sjansen i våres til å bytte gresstype: det hadde sikkert vært mulig. MEN kostbart.

Kanskje Brian leser dette og har noen synspunkter. Jeg kan ikke nok kunnskap om dette.

"Og en annen ting: Raske greener er alltid jevne. Skal man ha raske greener må de klippes meget korte og valses. Da blir de bra (så lenge man ikke klipper bort røttene til gresset)." Hva mener du ? At Kongsberg klipper feil / for lite ? At de burde klippet på feks. 2,5 mm ? Eller mener du at Kongsberg burde klippe så lavt som mulig ihht. gresstypen og valse hver gang de klipper ? Isåfall er vi enig i det siste... Så er det dette med om det er mulig pga. mannskaper da....

Klima: den type gress som de har på Haga og Miklagaard var det stor tvil om kunne klare den type klima / forhold som vi på Kongsberg. Kunnskapen NÅ, slik jeg har forstått dette, har kommet lenger, slik at man er mer positiv til å bruke gresstypen på steder som Kongsberg.

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Ang. dette med snø / ikke snø osv:

Jeg gleder meg til seminaret som nevnt over slik at man kan høre litt mer men slik jeg har forstått dette med gressbrann:

Mye snø er fint, barfrost er heller ikke noe problem. Problemene kommer når du får snø, dette smelter, og det så dannes et islag på gresset. Da "tørker" gresset under islaget og du får gressbrann.

UNDERSTREKER: dette er nok sikkert bare en del av det, og håper vi får mer om dette på seminaret.

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Og en liten kommentar til: gresset på St. Andrews klippes på 4,5 - 5 mm !!!!!!!! (Synes det var merkelig men...)

Runar

over 21 år siden

Runar

Glemte linken: http://www.standrews.org.uk/courses/greekeeping.htm

Toughloose

over 21 år siden

Toughloose

Ett par kommentarer: 1.De raskeste greenene jeg har spilt på hadde knapt gress i det hele tatt, og de var ihvertfall ikke jevne (Mjøsen i fjor).
2. Gressbrann er såvidt jeg vet når plenen tar fyr og går opp i røyk. ISBRANN derimot er når gresset dør under islaget...

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Det går litt fort i svingene enkelte ganger.... (rødme.....) Toughloose har selvsagt rett.....

Mr. Mean

over 21 år siden

Mr. Mean

Toughloose, jeg snakker om raske greener, ikke raske jordgulv.
Men OK, du har et poeng. Husker jeg spilte Dunkerque i Frankrike en gang når den var satt opp for turnering. Greenene der var i utgangspunktet grønne og rimelig raske. Så klipte de bort alt det grønne slik at de ble nesten helt brune, og valset i tillegg. Da ble de steinharde og virkelig raske (Miklagard på sitt beste var langt unna....). Men likevel var det en fryd å putte på. 4 dager seinere var grønnfargen fullt og helt tilbake.

Runar, du har sikkert rett i at greenene vil bli ulike å putte på dersom man re-sår bare noen av dem og ikke alle. Det jeg mente er at de kunne ha begynt med de første 5, og deretter fulgt på med å spe i de andre utover sommeren.

Etter det jeg har forstått etter tidligere diskusjoner her inne har Kongsberg valgt en gresstype som både er treig og lite hardfør.

Det er uansett besynderlig at Kongsberg har de treigeste greenene i Norge uansett hvilken klimasone de sammenligner seg med.

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Mr. Mean: det er en prosess å så om greener. Først må du så om og så må du drepe det andre gresset ved at det nye utkonkurrerer det gamle.

MEN det er fortsatt mange (?) som mener at den gresstypen er feil for klima som på Kongsberg så......

Gresstypen er ikke lite hardfør, det er jo derfor man valgte den. Man velger jo ikke en gresstype: "ja denne er både dårlig og treg, da velger vi den.....".

"Det er uansett besynderlig at Kongsberg har de treigeste greenene i Norge uansett hvilken klimasone de sammenligner seg med." Du har vel spillt alle du da.... fint for deg. Men uansett: dersom man klipper som man gjør nå, og valser, vil greenen være raske og gode. Da skal de minst være like raske som tilsvarende greeener. I tillegg har Kongsberg vært flinke til å toppdresse i år (også) og da blir de vel ennå bedre.... Så får vi se om klipping / valsing blir gjort......

FORRESTEN: VEL MØTT TIL DUGNAD KL. 1930 PÅ TORSDAG !! Oppmøte på klubbhuset.

Joje

over 21 år siden

Joje

Til Mr Mean: At raske greener alltid er jevne, er vel en merkelig påstand. Personlig har jeg spilt på drittraske greener som helt klart ikke har hatt jevnt fundament. Og når grunnarbeidet ikke er bra nok, blir hastighet bare en ulempe, spør du meg.

Til Runar Nyrud: Morsomt hvor forskjellig man kan tolke fargen på greener. Personlig finner jeg den mørkegrønne som et kvalitetstegn. Som du finner på bl.a. Kragerø, Miklagard og delvis også på Nøtterøy...

Mr. Mean

over 21 år siden

Mr. Mean

Neida, selvfølgelig velger man ikke en gresstype "fordi den er treig".
Man velger selvfølgelig beste gresstype.
Men det har skjedd mye både på green-gress-fronten og med greenkeeping siden Kongsberg-banen ble bygd.
Kongsberg var en krembane når den var ny, og den er minst like god i dag.
Det er bare det at så mange andre baner har forbedret seg mye mer enn Kongsberg.
Kongsberg var også Norges lengste bane, men nå er den mer midt på treet til tross for at den har kapasitet til å bli en superbane ved hjelp av noen få enkle grep.
Men for å få dette til må holdningene til styret endres fra å være melkemaskin for turgåere til å bli mer lik det man finner i Miklagard og Haga.

Mr. Mean

over 21 år siden

Mr. Mean

Joje, det du refererer til høres ut som greener som er gjort "engangsraske".
Greener som holdes raske og dresses over litt tid blir raskt jevne og fine.
Men i Norge finner man mange B-baner som gjør greenene raske kun den helga det er klubbmesterskap, eller når de har større turneringer som P4 tour og AMA-tour. Dette er både idiotisk og meningsløst.
I klubbmesterskapet bør banen være mest mulig lik det den er til vanlig.
Kan noen fortelle meg om noen som helst annen sport der arenaen gjøres ulik fra den utøverne trener på til vanlig ???

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

"Men for å få dette til må holdningene til styret endres fra å være melkemaskin for turgåere til å bli mer lik det man finner i Miklagard og Haga."

Vil vi ha samme type opplegg som på Miklagard ? Høy årsavgift osv ?
Har stor respekt for Miklagard, men tror du virkelig det opplegget passer inn på Kongsberg ? Hvor mange medlemmer tror du man hadde hatt dersom man hadde øket prisen til mellom 7 og 10 i året ? Jada... jeg vet at Miklagard har et godt opplegg og at det der kan være verd prisen....

Jeg er faktisk enig med deg Mr. Mean, at "Kongsberg krembane" kan bli "Kongsberg superbane", MEN at det er noen FÅ enkle grep, det er vel å forenkle det litt. Det tar ihvertfall tid og penger.

Jeg har et enkelt (for enkelt ?) syn på dette med å drive en golfbane. "Brainstorm" alle ting man ville endret på for å få banen 100%, vær JÆVLIG pirkete, prioriter, ta en ting av gangen (+ normalt vedlikehold osv.). Hvis det er noen som har en jobb til meg så er det bare å sende en mail eller å ringe......... ;-) Dersom det er punkter som staben IKKE kan rekke å gjøre noe med, men som medlemmene kan gjøre, lag en dugnadsgruppe... Man trenger ikke en greenkeeper til feks. å reparere divots.... (dugnad i morgen..)

ODDER GOLFBANE i Danmark er en av mine favoritter. De er en golfbane som har tatt en ting av gangen og gjort de 100% i orden. Jeg tillater meg å legge en liten link hvis du / dere vil se hva jeg mener: http://www.golfomania.com/reisebrev/Danmark/baner/odder/index.htm

Toughloose

over 21 år siden

Toughloose

Tror vel ikke fargen på greenene alltid er noen god indikator på kvaliteten. Greenene blir grå-brun-gule når man klipper lavere enn normalt fordi gresset stresses og de grønne gressbladene skjæres bort, samtidig som noen greener er knallgrønne fordi de sprøytes med væske som er tilsatt grønnfarge.

De råeste greenene jeg har spilt var Canon Pro Series greenene på Miklagard i fjor: 12,2 på stimpen jevne som biljardbord, men fargen var ikke så fin...

Enspora reklame

over 21 år siden

Enspora reklame

Husker en gang i tiden hadde Kongsberg en gjestebok med mange hyggelige innlegg.
Så kom noen mindre hyggelige innlegg, hvorav noen ble redigert bort av web-master og erstattet med banens egne skryte-innlegg.
Så kom enda flere innlegg med negativ kritikk, og vips så var gjesteboka borte.
Og nå ser jeg at de klarer ikke å holde turneringslista oppdatert engang.
Meget skuffende, Kongsberg.
Dere kan sikkert bedre.

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Den saken om "web-master som redigerte" osv. har vi tatt en gang før, grundig. Den gidder jeg ikke en gang til.

Websidene til Kongsberg er for tiden mer oppdatert og bedre enn de har vært noen sinne, både med layout, rask oppdatering og med innhold. Hvis du ikke klarer å se forskjell på websidene nå og for feks. 1 år siden så har du et problem.

Og, du har tydligvis klart å finne en feil i turneringslista, heldig: hva er feil, så skal jeg sørge for at det blir rettet opp. Jeg er i turneringskomiteen så det skal jeg forsøke å klare. Du skjønner, vi er bare noen få frivillige som prøver å gjøre vårt beste på å gjøre en god jobb i turneringskomiteen, og jeg beklager på det sterkeste hvis vi har glemt en oppdatering i en eller annen liste.

Joda,

over 21 år siden

Joda,

den saken om web-master har visst blitt benektet før, så jeg skjønner godt at det ikke er noe særlig å diskutere.
Er jo ganske flaut for Kongsberg golfbane....
Men hvorfor ble gjesteboka fjernet ?????

Tok forresten en ny kikk på turneringslista, og den ser ut til å ha blitt retta opp. På min liste som jeg lastet ned for en måned siden var det satt opp klubbturnering førstkommende søndag, men den er nå tatt bort. Også forrige klubbturnering ble flytta ei uke, men da jeg fikk vite det var det for seint. Jeg hadde bytta bort ei vakthelg så jeg fikk ikke delta. Synd, siden det er så få turneringer på Kongsberg....

Også svakt at man ikke kan melde seg på og lese resultater via internett.

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Hm..... Du kan da melde deg på og lese resultater !!!! Golfbox har jo innlogging via websidene. Gå inn der nå så kan du for eksempel melde deg på klubbmesterskapet.

Det visste jeg ikke

over 21 år siden

Det visste jeg ikke

Men hvorfor ble gjesteboka fjernet ???

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Jeg vet ikke hva klubbens vurdering er, MEN:

DETTE er jo et godt eksempel på hvorfor man ikke vil ha en slik gjestebok. En gjestebok skal være et sted hvor gjester skriver en hilsen til klubben. IKKE et sted hvor et eller annet medlem skriver inn klager osv. Det er rimelig feigt å kritisere klubb / styre / NGF / eller stortinget for den del uten å tørre å si hvem man er.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her