Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Golfen brer om seg (dessverre)

Peder Aas

over 20 år siden

Peder Aas

For et par timer siden kom jeg hjem fra en runde på min hjemmebane de siste 30 år (vil ikke avsløre hvilken). Jeg er blandt de som finner golfens økende populæritet fostyrrende.

I min ungdom måtte vi ta til takke med å gå caddie til vi var langt oppe i tenårene. Nå er banene fyllt opp av unge og/eller slaskete kledde "golfspillere" som gjør det nesten umulig for oss etablerte å komme til.

I tillegg til at vi nå er nødt til å gå blandt den gemene hop, er vi også nødt til å finne oss i deres bråk og støy. Latter, hyling og skrik er etterhvert blitt kutyme på banene. En er fristet til å spørre seg om hva slags hjem disse menneskene kommer fra. De fleste passer bedre som fotballpublikum etter min oppfatning.

Jeg håper inderlig at golfsporten´s poularitet snart faller, slik at vi som vet å glede oss over golfen kan få sporten vår tilbake !

Steve Frisch-Hansén

over 20 år siden

Steve Frisch-Hansén

Hør-hør !!!

fjellgolfern

over 20 år siden

fjellgolfern

Du tilsvarer det som er myten for de som ikke spiller golf men som har lyst til å prøve. Fy skam!!!

Joje

over 20 år siden

Joje

Personlig liker jeg god ironi, men dette er vel det fjerde innlegget av samme art som er lagt inn på disse sidene i løpet av et års tid. Jeg skjønner at det kan være moro og se at noen faktisk ikke forstår ironien som er svært åpenbar, men vær så snill: Finn på noe nytt, da...

Gunnar S

over 20 år siden

Gunnar S

Istemmer 'Joje' - fryktelig originalt kan det knappest kalles...
"Stand Up Norge" renner nok neppe ned Peder's dør med det første..(ironi funker sjeldent i skriftlig form, spesielt ikke utført av amatører)

Erik K.

over 20 år siden

Erik K.

Ikke bare er det svak ironi, poenget er helt omvendt. Er det noe som savnes i golfmiljø, så er det jo ungdom. Det er jo knapt en person under 30 å oppdrive, og damene (jfr. Scangolf, noen i det hele tatt?).
Og yngre damer/jenter er i alle fall helt fraværende. Og om det dukker opp noen, kler de seg så ufattelig Høyre-konservativt i hvite skjørt og solskjermer at de på mer enn putts avstand uansett passerer for 50. Golf er rett nok morsomt, men sørgelig usexy!

Karl E

over 20 år siden

Karl E

HVORFOR skal vi på død og liv ha så mange ungdommer på golfbanen da ??
Golf er en gubbesport, og passer best for fyldige rolige eldre herremenn som meg selv; en avdanka tidligere elite-utøver i langrenn og friidrett.
La ungdommen få utfolde seg i fysisk krevende aktiviteter til alderen setter en stopper for nivået.
Da er det på tide å begynne med golf, eller tilsvarende bedagelig "lek".
Og for ordens skyld, dette er ikke ironi, det er et vel gjennomtenkt argument.
Skjønner ikke hvorfor man på død og liv skal oppsøke skoler og andre steder barn og ungdom møtes for å "hente" inn unge umodne golfspillere.
La de som ønsker det komme helt av seg selv, la golfen leve et stille tilbaketrukket liv så slipper man å tråkke anti-snobbene på tærne.

Peder Aas

over 20 år siden

Peder Aas

Det er interessant å registrere at dere velger å avfeie mine syspunkter som ironi bare fordi dere ikke er enige i innlegget.

Muligens noen av dere føler dere truffet ?

Gunnar S

over 20 år siden

Gunnar S

Tough luck Peder.

Har forresten ikke hørt fra Hr Aas siden han hadde hovedrollen i diverse eksamensoppgaver innen rettslære på både videregående og høyskolenivå.

Cand. Jur.

over 20 år siden

Cand. Jur.

Savner bare Lars Holm og Marte Kirkerud ...

En godt trekk er det vel at Peder Aas har kommet seg ut av sin kriminelle løpebane i jusoppgavene og nå endelig lever et skikkelig liv.

Håper "fortiden" fra jussens oppgaver innhenter deg og du blitt satt inn for all "faenskapen" du har bedrevet. Dermed får vi deg bort fra golfbanene i langt tid fremover.

Ku. Jur.

over 20 år siden

Ku. Jur.

To studier viser at menn blir voksne langt senere i dag enn for 40 år siden. Halvparten av alle menn blir ikke voksne før de er i 30-årene.

Hellig Ku

over 20 år siden

Hellig Ku

Så patetisk å gjøre studie om noe slikt. Samfunnet, menneskene og definisjonen av voksen forandres jo fra år til år, så da er det jo umulig å si noe konkret i de baner hvorvidt menn blir voksne raskere eller langsommere nå enn før...

Ku(tt ut)

over 20 år siden

Ku(tt ut)

Det hele avhenger av definisjonen av "voksne". Dersom den er presis er det fullt mulig å være konkret. Å være voksne kan være grad av selvstendighet, ansvarsfullhet, verdivalg osv. At det finnes én definisjon av "voksen" som forandrer seg fra år til år påstår vel ikke engang en sosialantropolog.

Peder Aas

over 20 år siden

Peder Aas

Det varmer et gammelt gangsterhjerte at både Gunnar S og Cand Jur husker meg :-)

Hellig Ku

over 20 år siden

Hellig Ku

Det er en ting var den offisielle definisjonen muligvis er, men folk vil alltid ha sin egen definisjon av ordet som ofte ikke passer inn med det ofisielle definisjonen.

Har for øvrig aldri påstått at det finnes én definisjon av voksen. Jeg understreker tvertimot at det finnes mange.

Ja, dersom en definerer voksen som så og så selvstendig, ansvarsfull osv. så vil en KANSKJE kunne finne ut av noe smart, men denne definisjonen vil som regel skille seg så kreaftig fra de individuelle meningene om ordets mening, at resultat i seg selv, sier lite eller t.o.m. inget.

Det er nettopp slike selvdefinerte definisjoner som ofte brukes når noen skal presentere en statistikk på en subjektiv måte.

Jeg sier slettes ikke at jeg er unig i utsagnet at menn blir langsommere voksne nå enn før, men vi det var jo f.eks. en studie i Umeå Universitet for noen år siden som viste at det var farlig å drikke melk, men når det ble forsket litt mer på saken viste det seg at det dreide seg om ekstreme doser (4-7 liter) og først etter at benstommen blitt stiv (er vel rundt 28-30 års alderen eller noe).

Mange tror fortsatt at det er farlig å drikke en liter melk om dagen bare på grund av subjektive definisjoner og god hjelp fra skansinavisk sensasjonalisme på sitt verste.

Jaja, men ellers, golf er gøy det :-)

Ku Klux osv

over 20 år siden

Ku Klux osv

..og med dette ble all samfunnsorientert forskning forkastet, fordi folk ikke er enige om hva ord eller begreper betyr.

GA

over 20 år siden

GA

what the hell...

alt er relativt.
ferdig ferdig...

Trude Ludt

over 20 år siden

Trude Ludt

Peder Aas sier det som mange mener, men ikke tør å si. Banene oversvømmes for tiden av lykkelige, men dog så uvitende golffjols som spiller fjolsegolf. Uten tilstrekkelig lærdom om regler og etikette durer de over jordene, valser ned alt som kommer i deres vei. Verst av alt er vel at deres skadegjørelse er uopprettelig, fordi den gamle hedersgarden fortrenges fra banene i takt med de ovenevnte hordenes inntog.

Og så har vi disse gamle, som aldri kan få ut fingeren, fordi de hele tiden skal være så nøye, så regelkyndige,... så giktbrudne. Kan de ikke se å lære seg å spille! Nei, det går nok ikke. For de gamles skjebne er beseglet. Der går det utfor med det hele, både i fysikken og i hodet.

Takke meg til oss middelaldrende, på høyden i våre liv.

Joje

over 20 år siden

Joje

Bli ferdig da, Trude Peder. Nok nå.

Peder Aas

over 20 år siden

Peder Aas

Trude, jeg frir herved til deg - usett !!!

Joje, dersom du kutter ut din ekstremt korrekte sensurholdning på dette forumet så skal vi vurdere deg som toastmaster.

Joje

over 20 år siden

Joje

Til Trude Peder. Hehe, hva er det de pleier å si i amerikanske filmer... Tempting, but no thanks?

Du vet, når du frir til din bedre halvdel og kaller den usett, da vil jeg helst ikke måtte ta deg i hånden. For - hvem i all verden kan da vite hvor din høyre hånd har vært...

(Du tok vel den?..:-)

Som en Svenske sa det

over 20 år siden

Som en Svenske sa det

"Norrmännen vet nog hur man däljar til en boll, men golf kan dom inte spela"

Peder Aas

over 20 år siden

Peder Aas

Det ble litt for mye anatomi for meg, Joje. Men si fra dersom du ombestemmer deg.... :-D

Joje

over 20 år siden

Joje

Deal, Peder. Ut fra dette må jeg da også anta at din usette, bedre halvdel svarte ja på frieriet. Se dét var en overraskelse! Hvem er det som sier at middelaldrende mennesker ikke kan være impulsive? La meg bli den første til å gratulere...:-)

Hejdaniel

over 20 år siden

Hejdaniel

Litt Enig med Peder, spilte 18 hull idag på en bane der hull 10 også er ved klubbhuset. Banen var stort sett fullpakket, men allikevel hadde 4 ungdommer hoppet ut på back-nine uten at det i det hele tatt var i nærheten av å være en akseptabel luke til å gjøre noe slik. Jeg ga de klar beskjed under hvilke forhold det er akseptabelt og lot de riktignok spille videre till hull 12 hvor de deretter kom til fornuft og hoppet over till hull 17, ettersom hele hull 16 og halve 15 var tomt (sikkert etter beordring av ballen forann de...) Men det irriterer grenseløst og ødela konsentrasjonen for alle vi tre i ballen som spilte like bak inntrengerne. De var vel en plass i tenårene og de skrek og laget andre lyder på greenene så vi hørte det 200 meter vekk til stadighet...

En etikette og disiplin-del burde få en stor plass i grønt kort testet og ikke minst fore-skriking. Mange skal vise at de er mannfolk og slå 250 meter, men hvis de da slår skjevt så klarer de bare å rope høyt nok til at kun de på opp til 100 meter hører det. Burde vært forbudt å slå lengre enn det du klarer å rope... ;-)

Jobber forøvrig som banemannskap i sommeren og har opplevd mange ganger at folk ikke roper fore når de åpenbart burde ha gjort det, må bare klargjøre en ting; bare fordi at banemannskapet vinker til noen og sier at de kan slå, betyr det ikke at de automatisk kan se hvor vedkommende slår, de har ikke noen supersanse som automatisk lokaliserer enhver ballbane! Så om du slår og ballen nærmer seg noen, så for all del rop FORE, med en eneste gang, vent ikke 2 sekund. Bare fordi de ser på slaget ditt og deretter i luften betyr det ikke nødvendigvis at de ser ballen, de prøver veldig ofte å få øye på ballen, uten å finne den før det kanskje er for sent...

Den tåpeligeste unnskyldningen jeg vært med på var på et hull hvor vi var 5-6 stykker i banemannskapet ved siden av en green. En mann slo da inn fra 140 meter og landet midt i mellom oss (og vi sto ganske tett!).

Jeg klarte såvidt å høre et lite FORE-rop, men det kom sirka 0,82 sekunder før ballen slo ned 1,5 meter forann meg. Ingen av de andre hørte ropet. Han hadde alltså slått uten at banemannskapet gitt tegn og uten at han ventet unødvendig lenge på at vi skulle gi tegn.

Han holdt seg faktiskt for god til å komme med den desidert vanligeste holdt-på-å-treffe-banemannskapsunnskyldningen, nemlig "Jeg fikk liksom et perfekt treff på ballen, så langt har jeg aldri slått før." Nei han sa ingenting. Da sa jeg "Jeg klarte såvidt å høre at du ropte, og du ropete nesten etter at ballen landet." Da svarte han: "Ja, men det er mange som har blitt irritert på meg tidigere fordi jeg har ropt for høyt".

Ja det er sant, maken til tåpelig unnskyldning...

Akkurat det med fore-roping er det mye dålig med, folk roper generelt for sjelden, for lavt og ikke minst for seint... men skrike når de bommer en putt på 4 meter som vanligvis ikke går oppi allikevel, det er folk flinke til.

Groruddalen

over 20 år siden

Groruddalen

Les denne

http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id=155275&cat=103

Det blir neppe flere ung-jenter i golfen hvis fru Schmidt og hennes likesinnede får herje på.

Twiggy

over 20 år siden

Twiggy

Kom igjen folkens !! Når skal dere innse at det er faktisk ikke BARE de Unge som ikke klarer å oppføre seg på golfbanen? havner til stadighet i en 4-ball der de gamle-gutta bruker all sin tid og energi på 18 hull å fortelle meg hvordan jeg skal spille dette spillet. JEG KAN DE ALLER FLESTE REGLER !! I hvertfall hvordan jeg dropper en ball ! Men å ta imot vnnlig rettledning når de pirker i ballen for å forbedre leiet, hugge halve skogen ned osv... DA blir de sure og det er Jeg som er frekk ???
Bruker jo til og med korte skjørt på banen og det hjelper ikke det heller ;)

Fooore

over 20 år siden

Fooore

Jeg har gleden av til stadighet å spille med venninner, med rolig sving og ganske så taktisk spill, det er lærerikt!!

Og Twiggy, korte skjørt hjelper!

Bare en ting å gjøre

over 20 år siden

Bare en ting å gjøre

avslutt spillet og legg ned alle golfbanene.
Intet i denne verden er mer egnet til å gi spillere mentale skader, hjerteinfarkt, dårlig økonomi og ekteskapsbrudd enn det golf er.
T.o.m.krig er bedre

Kjella

over 20 år siden

Kjella

Mener å huske fra arveretten at Peder Aas døde.

Peder Aas

over 20 år siden

Peder Aas

For å sitere en annen kjent mann: "Ryktene om min død er betydelig overdrevet"

Sagge-gubben

over 20 år siden

Sagge-gubben

Twiggy har et meeget godt poeng.
"Gamle"-gutta, eller ihvertfall den etablerte kompis-gjengen som driter i å parkere på parkeringsplassen og setter bilene fra seg på plenen utenfor inngangen til klubb-huset.
Disse som uffer seg når de blir satt opp i ball sammen med noen de ikke kjenner, som fikser og trikser på lie, som lar være å konsentrere seg på den siste halv-metersputten og bommer men lar likevel slaget telle som om de senket, som roper til gubbekompisene sine på nabofairwayen for høre hvordan det går, som tar seg en pause etter hull 9 for å kjøpe seg mat og drikke og kommer frem til 10 utslag 7 sekunder før ballen bak, som kjører zikk-zakk med golf-bil litt utpå ettermiddagen for å finne et ledig hull og bryter etiketten 3 ganger for hvert slag.
Disse som skravler høylytt og ler og gauler på drivingrangen så en annen stakkar umulig får konsentrert seg, eller stiller seg på puttelinja til andre på treningsgreenen, eller hopper inn i ei 100m luke på et eller annet hull fordi de "glemte" å bestille start-tid og ankommer banen på et tidspunkt det er fullt og egentlig skulle ha venta 2-3 timer.
Og som helst vil ha banen og klubben for seg selv og kompisene sine.
Vi finner dem overalt, men mange av dem har nå heldigvis forflytta seg til Miklagard

Christer

over 20 år siden

Christer

Mange gode linjer der sagge. Noe som faktisk er mye værre enn juniorer er en betydelig del av seniorer som er på vei over til å bli pensjonister. Dem aller værste må vel være dem som tror det å være medlem på en klubb i over 8 år betyr at dem har en særstilling som gir dem lov til å gå hvor dem vil, kjefte på alle. Prate daglig med klubbens leder om hvor forkastelige andre medlemmer å greenfee spillere oppfører seg.

Personlig spilte jeg en klubbturnering for noen mnd tilbake. Etter en normal runde, med hva jeg vil kalle normal etikette sammen med en veldig hyggelig flight, overhørte jeg en samtale fra et eldre medlem på klubben som hadde gått bak oss i flighten.
Han mente jeg hadde brudd det som var av regler og gått sikk sakk rundt banen og slått baller i alle retninger. IOM at jeg har under 10 hcp og har spilt lenge nok til å vite åssen jeg skal oppføre meg finner jeg dette underlig.

Har også jobbet noen år bak resepsjonen og noe i proshopen. Iløpet av denne tiden erfarte jeg også eldre medlemmer som fant sin vei bak resepsjonen på begge steder naturlig, lånte telefonen når dem vil o.l. uten som som helst stilling på klubben.

Når dette er sagt lager tross alt juniorer relativt mer bråk enn seniorer, men juniorer er jo det golf norge må satse på hvis det skal bli noe. Og det er jo alltid koselig og spille med yngre spillere som slår litt langt:)

finner ikke på flere dustenavn

over 20 år siden

finner ikke på flere dustenavn

Groruddalen: Synd å lese at det blir færre bare mager etc. på Grorud. Dette burde det faktisk bli mye mer av, over alt. På Rommen har de et annet problem, som jeg mye heller skulle sett at de tok tak i, nemlig det at rangen alltid er badet i en guffen stank av røyk.

MID-GOLFER

over 20 år siden

MID-GOLFER

Konklusjonen må være at alle er like ille. Gammel og ung, høy eller lav-hcp'er. Egentlig er det vel bare en selv som ikke har feil!
Men Hejdaniel, når det gjelder FORE så skal du være klar over følgende:
Når en ball slicer eller hooker så ser man ikke dette før baller har tilbakelagt nesten halve distansen. Reaksjonstiden til et middels menneske er noen tiendedels sekund (fra de ser at ballen tar feil retning til de rekker å rope). Lyden beveger seg med 333 meter pr. sekund. Det er derfor ikke så rart at du ikke hører FORE før det har gått 2 sekunder fra slaget ble slått.
Så hvis du ikke klarer å se ballbanen så råder jeg deg heller til å søke dekning eller innta FORE stilling før slaget blir slått!

Tiger Would

over 20 år siden

Tiger Would

til alle sure gamlinger.

dette er helt utrolig.

her finner jeg endelig, som 31 åring, en sport og mosjonsform som jeg finner utrolig gøy og utfordrende.
jeg spiller masse, trener masse, er hyggelig mot alle mine medspillere, uansett alder, kjønn, hcp, etc.

Så kommer det gamle sauer og ønsker meg vekk fra golfbanen????????

hva er det for noe med dere?

er neimen ikke rart at Golf opprettholder ryktet som snobbete når det finnes nedlatende holdninger som det dere representerer!!!!!!

at ungdommer lager mer støy enn gamlinger er sikkert riktig.
at dere kan regelboka fra perm til perm er sikkert også riktig(i følge dere selv i hvertfall)
Men, at dere ikke kan spille sammen med oss uten svak rygg og legeærklæring, fordi vi er unge, det finner jeg utrolig provoserende.

det er dere som får pelle dere vekk fra golfbanen. hvis dere ikke kan akseptere at banen innholder mer en seniorgolfere, så får dere lage en golfklubb for sure gamlinger, og ikke tillate unge mennesker der.

grrr.....

Ungdom..

over 20 år siden

Ungdom..

"Karl E (02. Aug - 00:58)
HVORFOR skal vi på død og liv ha så mange ungdommer på golfbanen da ??
Golf er en gubbesport, og passer best for fyldige rolige eldre herremenn som meg selv; en avdanka tidligere elite-utøver i langrenn og friidrett.
La ungdommen få utfolde seg i fysisk krevende aktiviteter til alderen setter en stopper for nivået.
Da er det på tide å begynne med golf, eller tilsvarende bedagelig "lek".
Og for ordens skyld, dette er ikke ironi, det er et vel gjennomtenkt argument.
Skjønner ikke hvorfor man på død og liv skal oppsøke skoler og andre steder barn og ungdom møtes for å "hente" inn unge umodne golfspillere.
La de som ønsker det komme helt av seg selv, la golfen leve et stille tilbaketrukket liv så slipper man å tråkke anti-snobbene på tærne. "

Når jeg leser dette blir jeg så j*** sur!
Jeg skal love deg jeg at hadde du satsa litt på golfen, ikke bare gått rundt på banen som en avdanka gubbe, så hadde du funnet ut at golf er en fysisk krevende idrett.. på flere golfklubber rundt om i landet, så er det fysisk treninger for junioirer, treninger som sånn som deg ikke hadde orka og holdt ut i 5 min engang!
Når du sier det du seir, så beviser det bare hvor lite du egentlig vet om golf..

Åssen tror du golfen på tv hadde vert om golfspillerene der ikke hadde starta før de var godt over 30?? Da hadde vel vinnern av Masters spilt bogeygolf så det holder...

Jeg har selv spillt fotabal i 10år, men den fysisk treningen vi har i golfklubben min, og som jeg vet de har i andre klubber, er mye tøffere og hardere en det fotballtreningen noen gang har vert!
Jeg er 16år, og har altid blitt tatt godt imot i min klubb, både av gamle og unge! Så da må jo du være en av ganske så få grinete sosser som tar "trikken" til golf klubben for å "puffe" en runde golf..
For du vet vel at felste golferne i verden er hygglige mennesker som spiller med alle, uansett alder..

Og Peder Aas, som starta denne tråden, hvem tror du at du er??

"Nå er banene fyllt opp av unge og/eller slaskete kledde "golfspillere" som gjør det nesten umulig for oss etablerte å komme til."

Har du noen gang hørt om nybegynnere, noe som du selv var, noe som alle en gang har vert eller er.. Herregud, at det går ann og ønske at golfsporten i norge skal avta i populæritet sånn at du selv skal få gå en fredlig runde alene på banen, er det det at du ikke klarer og holde tempo som er problemet ditt??
Og hvis du ikke liker måten ungdommen oppfører på seg ovenfor deg, så er det kanskje en ide og tenke på åssen du oppfører deg ovenfor dem!!
Bare fordi du har spilt golf i 30år, betyr ikke det at du er kongen på golfbanen vet du!
Og det at du gikk caddie til du var langt oppe i tenårene.. jeg kunne ikke gitt mer FAAN!
Det er jo ditt problem, ikke vårt..

Helt ærlig så gjør folk som dere meg kvalme, rett og slett kvalme..

Nå vet jeg at jeg ikke akkuratt er et godt forbilde for golfspillende ungdom i dette innlegget, og det beklager jeg!!
Men når jeg leser slikt som dette, så bli jeg så sinsykt provosert..!

Har bare en ting til og si, til ungdommen, SPILL GOLF, ikke hør på gamlinger som Karl og Peder, det er de som er tullingene..
Golf er en sport for alle, uansett alder eller nivå!!!

Hilsen en SINT 16 åring!

Karl E

over 20 år siden

Karl E

Ha-ha-ha-ha-ha:
"Jeg har selv spillt fotabal i 10år, men den fysisk treningen vi har i golfklubben min, og som jeg vet de har i andre klubber, er mye tøffere og hardere en det fotballtreningen noen gang har vert!"
Ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha.
Ble du god i fotball du da?????
Hi-hi-hi-hi-hi.
Det er det dummeste jeg har hørt.

Idrettsmann

over 20 år siden

Idrettsmann

Skjønner at "Ungdom" ble sinna på slike innlegg, det er klart at de yngre skal få lov å spille golf.

Men det er jo litt unødvneidg å gå på personangrep på Karl Es kondisjon av den grunn. Hvem vet, Karl E kan jo være den maraton-fyren.

Og til "Ungdom"... enten så er det noe heividundrende feil på golftreningsopplegget i din klubb eller så hadde du en sinnsyk slapp fotballtrening eller så overdriver du til de grader...

Er enig at en noen ganger kan se litt sutrete eldre bli irritert over ungdommer på banen, særlig om de spiller bra. Men det er en forsvinnende liten gruppe voksne...

Derimot ser jeg ganske ofte ungdom helt ned i 12-13 årsalderen som ikke har fått en god oppdragelse av sine foreldre. Det mange yngre ungdommer mangler idag, er bevisstheten om at de ikke vet så mye. Blir så irritert på yngre som kommer her og tror de har sett hele verden, selv om de har 4 i handicap og bruker Pro V1 baller betyr det jo ikke at de har mer peiling på golfens uskrevne regler og annen skikk enn en traver som har spilt golf 15 år.

Svaret på dette problemet ligger ikke i å jage vekk ungdommen fra golfbanen, selvfølgelig skal de få spille så mye de vill, men ungdommen må har mer resekt for de voksne for da vil nok de sutrete voksne forsvinne etterhvert.. :-)

Denne mangelen på respekt for de eldre og "Jeg vet alt"-holdningen er selvfølgelig et kjempestort samfunnsproblem som finner en igjen i store deler av skandinavia og gjenspeiler seg blant annet i Norges storting der folk langt ned i tyvene blir valgt inn til å ta viktige komplekse beslutt som kommer å påvirke Norge, uten at de har noen imponerende arbediserfaring eller livserfaring. Det virker som noen tror at en kan utdanne seg til å bli politiker, og da er det jo noe sinnsykt feil med systemet. Selvfølgelig er det greit med litt aldersforkjell i stortinget, men det må da være måte på!!!!

Jeg er 22 år og er det noe jeg har lært meg så er det at jeg har mye å lære, og de fleste som er eldre kan lære meg mye av det. Problemet er vel at det er ofte de som har lært seg minst som tror at de vet best...

Så til de yngre har jeg dette å si: "Ikke tro at dere kan alt, bare fordi dere kanskje spiller bra golf."

og til de eldre som klager så fælt på ungdommene: "La de spille og ikke gi de urettferdig behandling bare fordi dere misunner dem deres lette sving."

Gammelhater

over 20 år siden

Gammelhater

Kan ikke de som hater unge holde seg på de gamle erverdige Oustøen, Bogstad og Vestfold GK da. Så kan de holde skansene og mimre i fred ;)

Ungdom..

over 20 år siden

Ungdom..

Karl E: Nei, jeg blir ikke god i fotball, jeg suger i fatball, men trener alikevell..
Gleder meg foresten at inlegget mitt var så underholdene for deg, virker som om du fikk deg en god latter!

Til Idretsmann: Det jeg sier om fysisken på golfen er ikke overdrevet! På fotball treningen, som kanskje ikke er den mest krevende fotball treningen her til lands, så spiller vi mest fotball, løper noen runder rundt banen og øver litt på skudd osv, innimellom tar vi noen pushups og situps og tøyer litt slapt ut på slutten av treningen.. Det er slik mange middels gode fotball lag i norge trener, på min alder.. snakker ikke om eliteserien nå Karl E!!!!

På golfens fysisk trening, er vi om vinteren på Sats, hvor vi trener styrke med en av de som jobber der.. Om sommeren har vi trening to ganger i uka hvor vi løper rundt banen, ække snakk om noen elver bane nå, rundt en 18 hulls golfbane.. Trener styrke, og tøyer ut helt sinsykt mye.. noe som kalles beveglighets trening! Og Karl E, som er tidligere elite utøver i langrenn og fridret vet vel at det ikke er så godt..
Innimellom har vi tester hvor man skal løpe på tid rundt banen, ta flest pusups med beina på en stol osv, og selfølgelig er det om å gjøre og ta mer neste gang.. og det er ganske hardt og presse seg selv hele tiden!

Og det er ikke noe galt med golftreninga, det er det som kreves for og blir god i golf, jo sterkere man er, så slår man blant annet lengre, musklene blir mer stabile, som igjen gjør at man kan svinge mer og mer stabilt og man ungår dermed ustabilitet i spillet..
Kondisjon trenger man for ikke og være så sliten og kunne konse bedre, når du har spilt to 18hulls runder på en dag, i turnering..

Kan være enig i at noen ungdommer ikke klarer og oppføre seg, men der er det få som ødelegger for alle.. og de som tror de vet alt fordi de har 4 i hcp når de er 13år, de er det bare og fortelle at de sikkert ikke er noen ting i forhold til mange av gutta/jentene i verden på samme alder..
Ta Michelle Wie som et eksempel..

ungdom#2...

over 20 år siden

ungdom#2...

Heisann Ungdom.er veldig enig i masse av det du sier.

13-åringer som spiller på Pro-v1 baller lager hvertfall ikke så mye kø som dere gamlinger gjør!

hvis dere vil at Norge skal fortsette å være en dårlig nasjon innen golf,så bare jag ungdommen vekk fra banen.

er dere helt idioter?det er ungdommen det må satses på.

PS:hvilken klubb kommer du fra ungdom?

gutt,13.

Hejdaniel

over 20 år siden

Hejdaniel

Selvfølgelig ska ungdommer får gode muligheter til å bli gode å spille golf, men når en klubb f.eks. velger å la en ungdomsturnering spilles på sommergreener i April for deretter å lukke sommergreene rett etterpå for andre spilllere synes jeg det har gått litt for langt... det er vel ikke ment at norske golfbaner skal bli nåtidens svar på russernes ishockeyskoler på slutten av 70-tallet? Synes at juniortrenere gjør allvor av golfen alt for tidlig. La det være en lek så lenge som mulig, ikke noen mental trening på 12-åringer takk. :-)

Btor

over 20 år siden

Btor

Til Ungdom#2:
Jeg er vel en av de idiotene du sikter til fordi jeg gir blanke i om Norge er en dårlig golfnasjon eller ikke. Spiller nulle rolle for min del bare jeg selv kan kose meg med golf og konsentrere meg om mitt spill og selvsagt de jeg spiller sammen med til vanlig.

Jeg vil ikke at det skal satses på noen ungdom. Dette kan de gjøre selv samt at foreldrene kan bidra med sitt. Jeg er nemlig møkk lei at juniorene blir så høyt prioritert i min klubb som de gjør. De får flere hundre tusen kroner av klubben i året, noe som gjør meg skikkelig forbanna etter at klubben går med store underskudd. Jeg gidder ikke å være med på et slikt spleiselag (selv om jeg er far til en junior selv)! Hvis det er noen juniorer som absolutt ønsker å vie livet sitt til golf og leve av dette, har de følgende alternativ:
- Jobb ekstra, tjen pengene selv.
- La foreldrene betale.

Disse to alternativene måtte jeg forholde meg til på 70-tallet når jeg drev med idrett og det kom joggu frem mange talenter på denne måten.

"Silkeputer-under-armene-syndromet" er blitt altfor utbredt.

Forhenværende ungodm

over 20 år siden

Forhenværende ungodm

Ungdom..: Fint at du er engasjert, men ikke bli for sint, ikke noen vits i å pådra seg infarkt før tida, vettu, såpass har du vel forstått av å spille med alle gamlingene der ute! Når det gjelder fysisk form og golf, så er det selvsagt bra å trene, bedre enn å ikke gjøre det. Men at golf er en fysisk krevende sport er bullshit. Hvis du nå tror at dette er det samme som å si at Tiger og gutta ikke er i form, så tar du feil. God form hjelper, men er hverken nødvendig eller tilstrekkelig.

Eksempler på det første: Laura-hva-det-nå-er-hu-heter, John Daly, ...

Eksempler på det siste: ca. 90% av alle på enhver tour, enten det er PGA eller whatever. De er i superform, men akk, de vinner jo svært sjelden turneringene, da...

Peder aas

over 20 år siden

Peder aas

Kjære gammelhater.

har du tenkt over at for hver dag som går så hater du deg selv litt mer :-)

har du bestemt dato for når du skal terminere, eller satser du på et kraftig hjerteinnfarkt i "ung" alder ?

Peder aas

over 20 år siden

Peder aas

Til ungdom:

Svar på ditt spm:

Og Peder Aas, som starta denne tråden, hvem tror du at du er??

Svar: En som satt å kjedet seg litt 30. juli og bestemte seg for å poste en fleip for å se hvor mange som forsto fleipen...

Kjella

over 20 år siden

Kjella

Som forøvrig er sagt x-antall ganger tidligere under denne tråden

Ungdom

over 20 år siden

Ungdom

Det må jo stases på ungdom, selfølgelig må det satses på de som vil bli noe.. det gjelder alle idretter! Det er som regel de som virlkelig bidrar til noe for klubben og som trener mye egentrening som det blir satsa ordentlig på!

Btor: Jeg skal love deg at det er mange som sparer penger og kjøper utstyr selv, de som vil bli gode gjør dette! Selv har jeg betalt alt utstyret mitt selv bortsett fra noen baller og pegger..

Forhenværende ungodm: Daly og Laura er gode golfspillere, ingen tvil om det.. Men de tilhører en annen generasjon, hvis du har lagt merke til de unge gutta på touren, så er det ingen av de som er feite.. de er så sinsykt godt trent! Om noen år så er det de som kommer til og dominere tourene, så hvis man satser på golf, så må man jo være like godt trent eller bedre, selv!
Så hvis man vil ha gode Nordmenn på høyt niva, så må det satses på juniorene som spiller golf.. Syns det er teit av de som klager på at det er så lavt niva på elite spilerene i norge, men ikke søren om de vil satse på juniorne heller!

Og Peder Aas, nei, jeg er ingen gammelhater! Syns gamle folk er kjempe hygelige.. men de som ikke klarer og oppføre seg, har jeg lite til overs med.. men det gjelder generelt folk i alle aldersgrupper!

Beklager at jeg misforsto at du fleipa!
Og beklager hvis jeg har misforstått noen av dere andre og kommet med stygge bemerkninger!

Ungdom#2: Jeg er fra Grønmo! Du a? Sant det du sier om at 13åringer med proV1 ball lager midre kø!! :) hehe

MVH gutt, 16!

Ungdom..

over 20 år siden

Ungdom..

Til Ungdom#2: Er medlem på Tyrifjorden og, men det er fordi vi har hytte der.. Men spiller mest på Grønmo!

Chriss nr1

over 20 år siden

Chriss nr1

Er enig i de to ungdommene..
Golf er jo en sport som passer for alle, og er den eneste sporten som lærer de unge og oppføre seg iogmed at etikette er en viktig del av sporten!

Golfer

over 20 år siden

Golfer

Artig debatt :-)
Noen forstår ikke feip; og det er moro, MEN oppførsel på banen har sjelden noe med alderen å gjøre. Jeg har spilt i mange år og har hatt forskjellige opplevelser med både nybegynnere og erfarne; i alle aldre! Vært er det når godt voksne kjekkaser ikke gidder å sette seg inn i hvordan man skal forholde seg på banene. De har drevet med sport (?) fotball og bandy i mange år; så her skal ingen lære de noe!
Folk som kun er fokusert på sitt eget spill og score finner man også i alle aldre. De kan gjøre turen til en pine for resten av gruppen.
Har ellers aldri spilt golf med noen jeg kunne tenkt meg å hatt sex med, dette fordi de enten (99% av tilfellene) er av feil kjønn og den siste %'en kunne vært min mor eller mer ;-)
Til slutt må jeg nevne at fotballspillere ikke er toppidrettsmenn i form av fysisk trening; noe golfspillere heller ikke er.

Tiger Would

over 20 år siden

Tiger Would

fleip eller ikke fleip, når man ser hvor mange som kommenterer innlegget til Peder, så er det tydelig at dette ikke er fleip for alle.

jeg har møtt et par stykker som har kommentert litt for ivrig hvor slitsomt det er å spille sammen med "unge grønt kort spillere", og det er utrolig lite inspirerende å gå en hel runde sammen med slike surpomper.

når det gjelder forskjellen på gammel og ung så tror jeg den er omtrent som følger:
Gamlinger prater høylytt, for å være sikre på at de det gjelder hører dem, om hvor utrolig slitsomt det er å spille sammen med ungdommene.

Umdommer prater høylytt seg i mellom og jubler og banner høyt seg i mellom når de spiller, men prater sjelden nedlatende om gamlinger, slik som gamlingene gjør om ungdommene.

mitt inntrykk i hvertfall....

snart drar jeg til Skottland...... der tipper jeg både unge og gamle hygger seg på banen, og at de er blottet for slike innlegg som dette.

/me out

Christer

over 20 år siden

Christer

vel, er vel en slags ende på denne diskusjonen nå, men la nå ikke dette bli et diskusjonssted for 13 åringer. Et lite paradoxx når 13 åringer diskuterer med hverandre med hvor fint det er med juniorer på banen. Vil også tilføye at man ikke nødvendigvis er god for det om man bruker pro v1 baller, jeg er 20 og har under 10 i hcp, har aldri brydd meg om hvilken ball jeg spiller på.
Helt enig i at alle aldersgrupper klager, men er, eller har vært junior selv og det er jo ingen tvil om at juniorer lager mer "bråk" på banen enn alle andre grupper.

en quote til greenkeepern som litt lengre oppe skrev at dem som slår 250 m, ofte slår til alle kanter.. Er man i stand til å slå 250 meter er man etter all sannsynlighet en ganske rutinert golfspiller på et høyere nivå, dette krever nemlig teknikk. Derfor tviler jeg på at ballen da flyr veggimellom...

Langemann

over 20 år siden

Langemann

Man kan slå meget langt selv om man ikke er rutinert.
Når jeg begynte med golf for 8 år siden i en alder av 32 år hadde jeg carry på over 210m med en gammel bruktkjøpt billig-driver med tørt sprukket grep og stålskaft.... en sjelden gang. Med dagens drivere tilsvarer nok det nærmere 250m + trill.
Jeg må innrømme at jeg var kronisk optimist og alltid slo med lengste kølla jeg hadde utenom på innspill til green.
I da,g med rundt 5 i hcp, slår jeg ikke en meter lenger dersom man tar utstyret i betraktning, men har selvfølgelig mye bedre presisjon. Treffer fairway på 25% av drivene mot 2,5% for 8 år siden.
Og jeg irriterer meg nesten til døde når jeg havner i ball med slike nybegynner-idioter som jeg selv var en gang, som kommer med siste nye trampolinedriver fra Cobra og måker ball etter ball ut i omgivelsene og man føler seg forpliktet til å være med å lete lete lete lete lete og lete. Hull 14 på Asker er en sann prøvelse når man må inn i skogen på høyre side av fairway og lete etter 5-6 baller som superoptimistene har drivet inn der. At de ikke lærer, slik som jeg har gjort... i løpet av 8 år.

Ungdom

over 20 år siden

Ungdom

Enig i at det er kjedelig og lete etter baller hele tiden..
Men hvis de har måkt 5 baller inn i skogen, så er det jo en ide og be dem om og bite i det sure eplet og stryke hullet.. En grøntkort spiller eller høy hcp spiller veldig sjeldent slagspill!
Så da må jo du som 5 hcp stå fram som den mer erfarne spilleren du er, og lære dem åssen man pleier og gjøre det når slike situasjoner oppstår, selv om det er noe man burde ha lært om på grøntkort oppleringa!

Men det du sier om "at de ikke lærer", så er det litt vanskelig og ha lært alt når man har grønt kort og mest sansylig er helt ferske, kanskje er det en av de første gangene dem er ute på en bane! Tar lang tid og bli erfaren i golf! Mange påstår at man aldri blir helt utlært..

Golfer: Fotball og golf er kanskje ikke de mest fysisk krevende idretter.. men det gjelder og være i god form i begge sportene!
Hvis ikke havner du nederst på resultat lista, man må altid ligge litt foran i alt for og være best.. og når de beste bare trener mer og mer fysisk, så må jo du gjøre det samme for og bli bedre en dem!

Kjell Saastad

over 20 år siden

Kjell Saastad

Kjell

Til Langemann.

Det tyder jo på at du vet at kua har vært kalv engang.

Langemann

over 20 år siden

Langemann

Kua har kort minne...

Og apropos fysisk form.
Skal ikke rare greiene til for å spille golf. Har gått mang en runde med ynkelige gamle kjerringer som ikke klarer mer enn 120-130m med driveren, men de samme ynkelige gamle kjerringene klarer godt å forsvare et hcp på 15-20.
Men jeg tror neppe de gamle skrøpelige kjerringene hadde hatt særlig suksess på fotballbanen.

Ungdom

over 20 år siden

Ungdom

Fy F**** så kort tenkende dere/du er!

Hvis man virkelig satser på golf, så har man ikke som mål å ende på 15 i hcp..

Bruk hue a!

Til Christer

over 20 år siden

Til Christer

Til Christer.

Mange som kan slå 250 meter etter bare noen få uker med golftrening, når de treffer som de vil...

SB

over 20 år siden

SB

Det er nå litt ungdommelig snartenkthet (les:uvitende sjarme) over dine utsagn da, "Ungdom".
En golfspiller trenger på langt nær så mye fysisk trening som en fotballspiller. Sammenligner man styrke og oksygenopptak på de best trente utøverne innen golf og fotball, så vet nok til og med "Ungdom" hva resultatet blir...

Tenk, før du taler!

Jalla

over 20 år siden

Jalla

Vi får unnskylde "Ungdom", han trenger tid til å la intelligensen modnes.
Og golf er jo et spill som lykkes bedre for de taktisk intelligente en for veltrente bulldosere.
Mulig at "Ungdom" blir en god golfspiller en gang, men ut fra det han skriver passer han nok neppe hverken som golfspiller eller fotballspiller.

Olle

over 20 år siden

Olle

Synes SB og Jalla bruker usaklige argumenter her. Ungdom vet ikke en dritt fordi han ikke er 50 år. Hva vet dere om det?

Tror også Ungdom er klar over at de fleste fotball spillere har bedre kondis enn golferene. Men det er også en mulighet at han driver med seriøs kondis trening, og hadde løpt i ring rundt de blek-fete kroppene til SB og Jalla. Skal ikke se bort i fra at spillet deres også hadde hevet seg hvis dere var i bedre form.

50 år

over 20 år siden

50 år

SB og Jalla.
Dere burde ikke ta den tonen ovenfor ungdom.
Dere avslører arroganse, uvitenhet og gammeldags tenkning.
Selvfølgelig skal man være taktisk i et spill som golf, men man har mye å hente på å være i god fysisk form.

SB/voksen ungdom

over 20 år siden

SB/voksen ungdom

Så ender vi opp i enda en debatt om hvem som er saklig/usaklig...
...det gidder jeg ikke.

Selvfølgelig er det nyttig med fysisk trening som seriøs golfspiller.
Det eneste jeg sier er at fotball og golf er dårlige sammenligninger.

Til info, jeg er 30 år og veltrent.

Olle

over 20 år siden

Olle

Det skal jeg være enig i.

Til info, også 30 og ikke fult så veltrent ;-)

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Til info:
Flere norske turneringer spilles i formatet 2x18 hull per dag. Det sier seg selv at det kreves topp kondis for å opprettholde 100% konsentrasjon på det 36. hullet.

Golfspillere, høydehoppere, lanngrennsløpere og rallykjørere (m.fl.) var *tidligere* kjent for å spise junk, røyke, drikke og ha laber kondis. Dette vet de *fleste* ikke er tilfellet lenger.

Toughloose

over 20 år siden

Toughloose

Det er vel ingen motsetning i det å spille taktisk og det å være i god fysisk form. De store trenere sier at golf er blitt "a power game" og at styrke er blitt en viktig egenskap for å kunne slå langt nok til å henge med i toppen. Det kan virke som om noen her prøver å få det til å virke som en ulempe å være veltrent. La ikke egen dvask kropp være målestokken =)

Ungdom..

over 20 år siden

Ungdom..

For det første SB, jeg vet hva jeg smakker om!
Og det dere sier om meg der oppe er et godt bevis på at de eldre har minst like dårlig etikette, om ikke dårligere, enn det ungdommen har!
Takk til dere som støtter meg.. :)

Vet godt at fotball og golf ikke kan samenlignes.. poenget er at man må være veltrent i så og si alle idretter for og nå toppen!

Bobby Peru og Toughloose: Takk, endelig er det noen som skjønner noe her!

SB

over 20 år siden

SB

"For det første SB, jeg vet hva jeg smakker om!"
- Det gjør jeg også.

"Vet godt at fotball og golf ikke kan samenlignes.. poenget er at man må være veltrent i så og si alle idretter for og nå toppen!"
- Det vet da en hver idiot, men det virket ikke som om du visste det i starten.

"Fy F**** så kort tenkende dere/du er!"
og
"Bruk hue a!"
- I grunnen tror jeg vi er helt enige "Ungdom", men det var disse lite overveide uttrykkene, som gjorde deg fortjente til den responsen du først fikk...

Tiger Would

over 20 år siden

Tiger Would

Jeg er 32 år, var veltrent for mange år siden, og nå er jeg en småfet golfer............

det sier faktisk ingenting om hva som skal til for å nå toppen, men derimot sier det noe om hva som passer meg som ikke har som mål å se ut som Tiger Woods.

Poenget mitt er at golf passer for alle i alle aldre og nesten alle fysiske former.
Denne debatten var da aldri ment å skulle handle om hva som skal til for å nå toppen? ei heller om ungdommene er bedre eller dårligere enn eldre når det gjelder etikette!!!!

det handler om at en som ville kødde litt med golfsamfunnet (som jeg også har gjort i dette forumet) la inn et innlegg om at han ikke liker at det er så mange unge som spiller golf, sånn at han selv ikke får spilt så ofte han vil og hvor han vil.

jeg vil vel si at både "ungdom" og dere som argumenterer mot ham her på debatten er helt på jordet alle mann, for man kan jo kun uttale seg fra egen erfaring.
dermed vil alle ha en oppfatning av hvordan ting er og bør være.
slutt å uttale dere som om dere har svaret, for det finnes ikke et enkelt svar på noe.

bli buddhist i stedet for..... så vil dine værste fiender bli til arbeidsmaur som ikke kan ha sex på 500 år i sine neste liv.....

hihihi.......

noen som tok dette veldig seriøst?

Ungdom

over 20 år siden

Ungdom

SB: fint vi er enige da!

"Fy F**** så kort tenkende dere/du er!"
og
"Bruk hue a!"
- I grunnen tror jeg vi er helt enige "Ungdom", men det var disse lite overveide uttrykkene, som gjorde deg fortjente til den responsen du først fikk...

Har du lest hele debatten? hvis vi er enige, og du har lest alt, så tror jeg du ville tenkt/skrevet det samme!
Beklager hvis det var og ta i litt!

Tiger Would: Jeg har aldri sagt at golf ikke passer for alle, har faktisk sagt golf passer for netop alle, uansett alder kjønn osv
Det jeg derimot har sagt er at hvis man vil satse på golf, så kan man ikke drite i trening, spise maccern mat og bli feit som fy, og allikevell tro at du vil nå toppen! For da er det noe du har misforstått totalt, kanskje du spiller noen A-tourer, men bedre en det blir man neppe! Tiger Woods skriver i bboka si at han pleide og spise hamburger og cola mellom rundene i turnering!
Men ser du han gjør det nå? nei! fordi han skjønte at det ikke var smart.. (noe han også skriver)

Jeg uttaler meg ikke akkuratt etter egen erfaring, har ikke spilt golf så lenge, men jeg trener golf med, og kjenner mange av de beste golferne i norge, og mange tidligere toppidrettsutøvere i forskjellige sporter som trener oss. Det jeg sier her, er ting de har sagt til meg! Så jeg tror jeg vet sånn ca hva jeg snakker om! Men det er jo opp til enhver av dere om dere vil tro på meg eller ikke, også får vi se åssen golferne på tv ser ut om 5-10 år!

Tiger Would

over 20 år siden

Tiger Would

Ungdom:

jeg tror du tar litt vel på vei når du legger ut om hvilken form man må være i o.s.v.

poenget må være at noen mennesker vil kunne klare å spille stabilt fantastisk golf, selv om de spiser hamburgere mellom rundene, mens andre er nødt til å trene sinnsykt mye for å holde seg i form til 36 hull på en dag.

jeg er 100% enig med deg i at det er nyttig å være i form, men hvis du leser litt om hva denne tråden handler om, så er det ikke "hva skal til for å bli best", men derimot "hva skal til for å la alle få spille".

bli best så mye du vil du, men hvis du har samme temperement på banen som du viser her, så tror jeg ikke det hjelper om du kan løpe maraton og løfte 150 i benken, for du kommer til å få hjerteinfarkt av irritasjon før du er 20.........

/me out of dis stoopid discussion.....

Ungdom

over 20 år siden

Ungdom

Som alle andre tråder på dette forumet, så ender også denne opp med noe helt annet en det den starta med!

Aldri sagt at jeg vil bli best, sier bare hva som må til for og bli best, sant nok at man blir god på forskjellige måter!
Men en ting som er sikkert er at for og bli det, så må man trene mye og være i god form!
Vet at blant annet tutta trener mye styrke om vinteren!

Virker som om noen her har misforstått litt, mulig jeg tar feil, men det virker som om en del av dere tror at når jeg sier at man skal bli god, så er det og komme under 5 i hcp, men det jeg mener er blant de beste i verden..

Og hvis det er til noen trøst, så er jeg ikke så hissig på banen!
Mener ikke å være hissig her helelr, selv om det kanskje kan høres sånn ut, men det har jeg beklaget flere ganger..

Jeg har ihvertfall sagt det jeg mener om saken, og har ikke så mye mer og si uten og måtte gjenta det jeg allerde har sagt, så jeg tror jeg sier det samme som deg:

/me out of dis stoopid discussion.....

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her